![]() |
Sv: Aspartam
Sitat:
Det er nesten skremmende hvor hekta jeg blir, selv om jeg "heldigvis" kan beherske meg til maks en halv liter om dagen (vanligvis...). Pepsi max er verst og trigger som f. Jeg har - når jeg nå har kjøpt - variert mellom cola light og cola zero og holdt meg unna pepsi max, de må ha noe i den brusen som trigger "avhengighet" hos meg ihvertfall... Når lettbrusen går ut - går vannet inn ;) Jeg er på dag 5 nå med ren mat, ingen småspising, MYE vann (4-5 l pr dag) og er nede over 3 kg... skjønner at dette er vann altså, for jeg var FULL av vann i kroppen etter en periode med "merkelig" spising... men allikevel. Har rævva ånde (ketose...), og merkelig smak i munnen (ketose) og savner å drikke noe annet enn vann. Etter 5 dager så går det greit med brusen, men jeg er "mett i magen" og "sulten i hjernen". Det hjelper ikke at jeg sitter stort sett på rævva etter jobb (der jeg også sitter på rævva) og leser til eksamen... |
Du liker ikke grønn te da? Jeg drikker den - løsvekt eller pose - med litt FOS eller "bar". Ofte savner man jo bare noe å ha i hendene og i munnen...
|
Sitat:
|
viljestyrken kommer av seg selv den, når du finner motivasjon. du må ville unngå brusen av en eller annen grunn som er sterk nok til at du velger noe annet. en som kjøper en halvliter dgl kan tenke på hva hun kan kjøpe for summen av en ukes forbruk: 19 g 7 = 133 kr og tenke på noe annet hun vil kjøpe for pengene, f.eks hver lørdag. På en mnd får hun kjøpt en fin bukse for pengene.
|
Sitat:
Når viljestyrken da svikter, vil den automatiske reaksjonen fra gjentatte affirmasjoner gjøre at du blir uvel ved tanken på lettbrus - og kan da hjelpe deg til du blir "viljesterk" igjen :) Bare et forslag - av og til må man bruke triks som kan lure hjernen til å være på din side ;) |
Takk Nerthus. Jeg skal prøve det. Er lei av at jeg ikke klarer og styre mine egne handlinger. Blir alt for fort avhengig av ting, spesilt lettbrus og sukker da. Det er ikke noe gøy når jeg føler at mine "cravings" styrer livet mitt. Som for en stund siden da jeg ble kjempesur på sambo fordi han hadde faktisk glemt å kjøpe meg brus på veien hjem, enda jeg hadde skrevet det først på handlelisten. Når jeg er ved mine "fulle fem" så skjønner jeg jo at det var ikke så livsnødvendig at det var noe å bli sur over. Jeg var jo faktisk syk med halsvonde så kanskje jeg heller skulle prioritert en kopp te. Nå skal det jo sies at jeg hadde klart og finne noe karboholdig i et eller annet skap, så blodsukkret var vel ikke helt stabilt på det tidspunktet. Det bruker å gjøre et eller annet med fornuften min...
|
Etter at jeg slutta med pepsi max har jeg spist hjemmelaget sjokolade. Kanskje ingen tilfeldighet siden det er stimulerende det også. Jeg fant at jeg faktisk ikke liker den stimulerende virkningen, man blir på et vis avhengig av den, så jeg kutta den ut igår, og idag kutta jeg ut røyken. Liker ikke å være avhengig av noe, som du sier. Mitt humør skal ikke bli styrt av ytre stimuli fra drikke, røyk og mat!! Det er jo helt sykt.
|
Graturer masse Yrla:):)Du er viljesterk jenta.Bravo!!!
|
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Da blir man bevisst sine handlinger. og ofte oppdager man at man har jo egentlig ikke så lyst på den sjokoladen eller youghurten eller bollen eller... Man kan likevel kjøpe den, men da har man i det minste tatt et aktivt valg fremfor å gå på gammel vane. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Nei - fytoøstrogener er nok dessverre en realitet. Les f.eks mer her http://www.dietaryfiberfood.com/phyt...od-sources.php Mat med fytoøstrogener ville ikke jeg velge å spise så ofte og så mye av iallfall. |
Jeg får puppespreng av soyamelk, og jeg er ikke den eneste ...
Om man skal dra naturligkortet, så er jo både marihuana og fleinsopp helt naturlig, liksom ... |
Ojj jeg erstattet hel melk i kaffe med soyamelk,pga karber:o Men jeg kjenner ikke noe,det må gå greit da jeg er i overgangsalderen og trenger soya;)
|
Re: Aspartam
Tror nok ikke en liten skvett i kaffen gjør så mye skade :)
|
Som med så mye annet er det nok mengden (i kombinasjon med kroppen som får det) som avgjør om det er "medisin" eller "gift", ja.
Jeg ligger unna soya fordi (større mengder) det reduserer stoffskiftet - og det trenger jeg ikke. ;) |
Forresten, uten at jeg vet nok om dette, så snakkes det jo mer og mer om behandling med progesteron framfor østrogen ved overgangsalder, det handler vel kanskje om å behandle årsaker framfor symptomer ...
|
Hva med soyasaus? Jeg har hormontrøbbel nok fra før om jeg ikke skal gjøre det enda verre... Bruker litt i woken innimellom.
|
har man symptomer på østrogendominans er det nok lurt å ikke spise noe særlig soya
http://www.uib.no/isf/utposten/2003nr2/utp03205.htm selv er jeg motsatt av disse symptomer og har brukt soyamelk dgl i årevis uten at det har gått utover forbrenninga mi. |
Sitat:
|
De færreste menn har jo østrogendominans, men de kan utvikle bryster av inntak av soyaprodukter.... :rolleyes:
|
Sitat:
|
moobs.
|
Sitat:
Men om du bruker "litt i woken" innimellom og holder deg unna soyamel, soyafløte, soyais, soyayoughurt og ikke spiser wok hver dag osv så tviler jeg på at det er noe problem... Jeg spiser også litt glutenfri soyasaus 1-2 ganger ukentlig... Når det gjelder østrogen og at det skal være så bra ved overgangsalder så er visst dett en myte etter den store britiske sykepleierstudien. Uten at jeg vet noe mer om det. |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:04. |