![]() |
Sv: After eight
Sitat:
|
Hvor lenge skal massen koke egentlig? Ble både blankt og VELDIG varmt! Men fortsatt knasende når det tørket. Og traganten merka jeg ingenting av, annet enn brune klumper. Ja kjørte med stavmikser lenge.
|
Sitat:
Knaser ikke av sukrinmelisen i mine ( testa en bit nå :)) Traganten løste seg fint opp med stavmixer hos meg :ja: |
Sitat:
|
Sitat:
Ja okay, da er d ikke bare min som knaser. Nei, knasinga plager ikke meg heller, men så liksom for meg den myke after-eighten:) |
Hmmm, massen ble ikke blank her, men smått brunlig, da tok jeg den av. Noen tips til hva vi har gjort feil?
|
Sitat:
|
Sånn, da har jeg prøvd denne. Men brukte Tagatesse istedet for Sukrinmelis som jeg ikke liker. De ble fantastisk gode!!! men mektige, er nok sånn en bit til kaffen-opplegg:) Og merket ikke noe knasing, ble nesten som aftereight faktisk :)
Håper de holder seg godt i lufttett boks i kjøleskapet gjennom julen. Kan ikke bruke opp den vesle plassen i fryseren min på godter :) |
jeg fikk brune små klumper, men det var nok traganten. Jeg har ikke tro på tragant lenger.
|
Lot dere traganten koke med?
|
Vi kokte hvertfall ikke med traganten. Tok den i etterpå, og fikk ingen klumper, så fikk da hvertfall til noe ;)
|
Ok... for traganten skal ikke koke med :)
Aner ikke hvorfor den ble brun... min ble hvit i vertfall. Kan det ha noe med hva slags type kjele man bruker? Jeg brukte teflonkjele.... |
Brukte det jeg og. Merkelige greier. Men ble forsåvidt godt da, selv om det knaser endel. Får prøve igjen i morra, for da har vi andre gryter. Tror ene gryta tok kvelden i dag, første ladningen med peppermynte-masse ble full av massevis av små, svarte prikker... Så den gikk i vasken...
|
Isj da...
Jeg har laga to omganger, og begge er blitt hvite og gode :ja: Skal prøve tagatesse neste jul ( har nok nå :D) |
Men skal massen bli helt gjennomsiktig altså? Hmmm. Sånn ca. hvor lenge koker den? 5 min. eller en halv time eller 2 timer? Så har jeg noe mer å gå etter...
|
Sitat:
Min bare putret litt på ettervarmen, kanskje toppen et min eller to. |
Å, så kort ja... da er det kanskje ikke så rart at min ble litt brun... Den stod "noe" lenger...
|
Sitat:
1. runda gjorde jeg som oppskrifta sier: Kok opp og dra kjelen av plata.. 2. runde lot jeg den stå litt å putre... Syns ikke det utgjorde noen særlig forskjell... |
Da vet jeg hva jeg skal gjøre neste gang. Tusen takk for hjelpen Gerd!
|
Ble veldig gode med tagatesse :) Og nei, jeg lot ikke traganten koke, kokte opp massen, lot den småboble i ca et minutt under røring, tok kjelen av plata, venta litt og pisket traganten inn. Brukte vanlig visp til det, ble ingen klumper:)
|
Sitat:
hvor mye tagatesse brukte du?? |
Nå har jeg laget disse, men massen ble ikke seig, men smuldrete. Ville ry litt i stykker. Hva har jeg gjort feil? Gode på smak :)
|
Sitat:
|
Noe av det mest fantastiske jeg har smakt! Du har reddet julen min, Gerd!
|
Dere veldig smarte mennesker; finnes det et alternativ til sukrin? Jeg får så vondt i hodet av det og dette så godt ut!
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:45. |