Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Annen mat (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=122)
-   -   The return of romertopf (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=31475)

Serenio 04-03-10 18:43

Sv: The return of romertopf

Ble bomtur i dag, Ikea Furuset har ikke sånn leirgryte (og de visste ikke om de fikk det heller), må visst på Slependen. grmf.

Kitt 04-03-10 19:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Serenio (Innlegg 842314)
Ble bomtur i dag, Ikea Furuset har ikke sånn leirgryte (og de visste ikke om de fikk det heller), må visst på Slependen. grmf.

Du vet du kan sjekke på nettet hva de har inne?
Ellers så jeg i dag at de hadde på Clas Ohlson til 189,- . En ganske stor en, også!

Serenio 04-03-10 20:55

Ja, jeg hadde bare glemt at det gikk an. Takker for Clas Ohlson-tips. :)

Kitt 04-03-10 21:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Serenio (Innlegg 842388)
Ja, jeg hadde bare glemt at det gikk an. Takker for Clas Ohlson-tips. :)

Er så lei av bomturer til Ikea, så det er det siste jeg gjør før jeg drar dit, selv om det tar mindre enn 10min å komme til Slependen!:p

Øystein 23-03-10 12:45

Nå ble jeg veldig inspirert til å prøve ei slik leirgryte! Hvilke egenskaper er det denne romertopfen har som gjør at maten smaker bedre?

Kitt 23-03-10 13:05

Poenget er vel det at man legger den i vann først! Leiren suger til seg dette vannet som blir til damp i ovnen og gjør maten ekstra saftig.
Feks kan oksestek være vanskelig å steke fordi den fort blir tørr, har aldri opplevd det i en römertopf!

I boken min står det at blant annet at alle smaksemner blir bevart og at maten blir brasert(dampstekt).

The Dude 25-03-10 15:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Øystein (Innlegg 852477)
Nå ble jeg veldig inspirert til å prøve ei slik leirgryte! Hvilke egenskaper er det denne romertopfen har som gjør at maten smaker bedre?

Det er ikke noe magisk med en leirkrukke, du kan like gjerne bruke en stekepose. Du vil da slippe vasken og skapplassen.

Poenget for saftig mat er å bruke lav temperatur over lang tid. Sous vide gir perfekt kontroll hvis du vil ha saftig mat.

Kitt 25-03-10 19:09

Nei, du kan ikke like gjerne bruke en stekepose!:eek::eek::eek:

Blir ikke den samme delikate maten, syns jeg. Neeeeei, blir ikke det samme, nei!:)

Kanutten 25-03-10 19:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 853864)
Nei, du kan ikke like gjerne bruke en stekepose!:eek::eek::eek:

Blir ikke den samme delikate maten, syns jeg. Neeeeei, blir ikke det samme, nei!:)

Enig med Kitt! Stekepose blir IKKE det samme!!

Cornelia 26-03-10 10:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kristinem (Innlegg 841732)
Men lar dere den stå i ovnen mens dere er på jobb og sånn? Er ikke det litt skummelt, med ovnen på og ingen hjemme mener jeg?

Dette lurte jeg veldig på også. Vet ikke om jeg hadde turt det.
Men skjønner hva jeg har gjort feil da jeg få ganger har brukt leirgryten vi har hjemme. Jeg har ikke latt den ligge i vann - bare skyllt av den og jeg har definitivt ikke latt det stå lenge nok i ovnen.
Har en stor oksesteik hjemme så spørs om ikke dette skal testes. :D
Hvis jeg setter det i ovnen på morgenen så burde det vel da være bra til middag i 16-17 tida?

Ett annet spørsmål , har dere ovnen på varmluft eller "vanlig" over/under varme? På ovnen min har desverre varmluften gått istykker tror jeg.. bare varmluft med grill virker..

Kitt 26-03-10 10:31

Om det er lenge siden du har brukt leirgryta, la den ligge i venn minst et par timer, lokket også!:) (Helst over natta)

Jeg bruker bare vanlig over-/undervarme!

Fikk denne av en kompis.:
Oksestek i leirgryte

Beregn 1- 11/2 time pr kg
Kald ovn 220 grader

Gulerøtter etter 1/2 time
Blomkål 1/2 time før slutt
Løk fra start
Fløte/CF et kvarter før slutt

Photobscura 26-03-10 10:49

Du mener man skal sette gryta inn mens ovnen fortsatt er kald?

Charlott 26-03-10 11:01

Sist vi hadde oksestek la jeg ferdig krydret stek, masse grønnsaker samt en skvett rødvin i gryta, satte den inn på ca 120-150 gr og reiste på offroadkjøring :D

Kom hjem slitne, kalde og ikke minst sultne 7-8 timer senere til en meget ferdig stek. Lagde saus av krafta og dyttet innpå. Steka var så mør at den kunne spises med skje :D

nellie 26-03-10 12:58

Ja, man skal sette inn leirgryta i kald ovn.
Først i bløtt i en halvtimes tid også inn i kald ovn.

Photobscura 26-03-10 13:52

Ok, jeg MÅ bare kjøpe en sånn en når jeg får penger, skjønner jeg :p. Jeg vil også ha kjøtt som kan spises med skje :D

nellie 26-03-10 14:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 854314)
Ok, jeg MÅ bare kjøpe en sånn en når jeg får penger, skjønner jeg :p. Jeg vil også ha kjøtt som kan spises med skje :D

Ja, det er helt fantastisk! Rett og slett.

Charlott 26-03-10 15:31

Sitat:

Veldig greit å kunne kjøpe billig kjøtt og få det skikkelig mørt uten noe styr :p
Grønnsakene blir helt møre når de ligger like lenge som steka, digg å knuse dem inn i sausen/krafta og slurpe innpå :D

Kitt 26-03-10 15:32

Sitat:

Som sagt, du finner en fin en på Clas Ohlson for 189,- når du kommer så langt.
Ellers kjøpte jeg en fin en på loppis for 2 år siden for en 10'er!;)

Photobscura 26-03-10 16:47

Jepp!

LineJM 27-03-10 19:47

Lett påvirkelig som man er så endte jeg opp med å kjøpe en på Clas Ohlson i går :eek:
Den står i ovnen nå og godgjør seg. :rolleyes:

Photobscura 27-03-10 20:34

Jeg lurer på å nevne dette hjemme hos mor og far i påsken. De tenderer til å samle på mye rart for en regnværsdag. Vet de blant annet har fonduegryte som de ikke klarer å kvitte seg med (ikke at jeg skal ha det, altså. Kokende olje er vel idet siste jeg er hypp på å tilberede kjøttet mitt i ;)).

Jeg har forresten ønsket meg manuell kjøttkvern med pølsehorn til bursdagen min! DET hadde vært stas, det. Jeg elsker pølser, men gidder liksom ikke å trykke i meg alt dette stivelsesmakkverket, og å kjøpe Jakobs-pølser blir for dyrt og Ketolysepølsene smaker omtrent like spennende som First Price sine grillpølser ...

LineJM 27-03-10 21:34

Lurt! Jeg vet at mamma har en sånn en stuet bort i kjelleren men det er litt for langt unna til at det er lett å overta, dessuten er den veldig stor. Passer bedre med en litt mindre til enmannshushold. :)

Lage egne pølser høres spennende ut! Jakobs er ganske dyre ja, har enda ikke smakt ketolysepølsene. Hvis jeg spiser pølser så er det oftest Bønes pølser. Spesielt lammepølsene er gode.

Maten er forresten ferdig. Ble knallgodt! :stortsmil

Carisma 29-03-10 21:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 854990)
Jakobs-pølser blir for dyrt

Men de er verdt det... :) Eller overtal en venn med bil til å kjøre til sverige, Böklunder er helt greie og grei pris.

Photobscura 29-03-10 21:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 855798)
Men de er verdt det... :) Eller overtal en venn med bil til å kjøre til sverige, Böklunder er helt greie og grei pris.

Men jeg skal jo få manuell kjøttkvern med pølsehorn i bursdagsgave :stortsmil

blåbær 29-03-10 22:09

Jeg fant en romertopf i skapet hos mamma! Hurra! Var vissnok noe pappa kjøpte engang i sin ungkarstilværelse på 70-tallet. Den skal prøves i påsken :) Gleder meg! Har lest denne tråden med vann i munnen ...

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:31.