Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Middag (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=120)
-   -   Nannahs langstekte ribbe (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29494)

Ana 04-11-10 15:54

Sv: Nannahs langstekte ribbe

Utrolig deilig, og svoren holdt seg sprø i kjøleskapet tilogmed. Jeg trenger mer ribbe!

Fruitdrops 10-11-10 02:28

Funker dette også på skinkestek med svor?
*følser seg skikkelig teit* :p

Ana 10-11-10 08:40

Det vil jeg tro ja, langstekt kjøtt blir mye saftigere.

nellie 13-11-10 19:47

Også kommer jeg da. Og får ikke til:p
Stekeovnen vår er bare helt merkelig.

Satt ribba inn på 140 grader og etter 2,5 time var svoren sprø og den begynte å bli svidd. Panna var tørr som snusk..
Satt den ned til 70 grader da og der står den fortsatt.

Stekeovnen vår er gammel som stein da. Minst 15 år gammel.. Og den har ikke noe annet enn temperatur å velge mellom. Ikke noe over eller undervarme eller noen ting:p Noen som vet om det er normalt at disse gamlingene steker hardere enn nye?

Jajja, svoren er hvertfall sprø da:D

nellie 13-11-10 20:37

Den ble syyyykt god da:sikle: På tross av 1.5 timer kortere steketid på den høyeste temperaturen.

Fruitdrops 15-11-10 15:32

Maser og spør en gang til jeg :p

Skal det være varmluft eller over- og undervarme?
Står jo kun at det skal være varmluft de siste minuttene

Benzo 15-11-10 16:54

Vanlig varme i starten, kun de siste minuttene på varmluft.

Photobscura 21-11-10 15:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fruitdrops (Innlegg 967242)
Maser og spør en gang til jeg :p

Skal det være varmluft eller over- og undervarme?
Står jo kun at det skal være varmluft de siste minuttene

Jeg har ikke varmluft, så i siste runde setter jeg på grillen og setter inn ribba nest øverst.

Nannah 16-01-11 16:11

I dag blir det denne til middag...en variant gnidd inn med sennepspulver og med fløtestuet rosenkål attåt:sikle:

kamp 11-09-11 16:43

Har laget denne 4 ganger nå..

2 ganger har den blitt helt sprø og de to siste ahr den ikke blitt sprø selv om den står opp mot 20 minutt på slutten..

Har dere den på ribbe rist/tallerken under?

Jeg har ikke brukt å gjøre det men jeg tror kanskje at når jeg laget de som ble bra at ribben var litt "skjev". Slik at mer fett rant ut av den.. Kan det ha noe å si?
Elelr kan størrelse?
Denne jeg har nå som ikke blir sprø er 3,5 kg og helt jevn..

Carisma 11-09-11 20:04

Tallerken hjelper ja, fettet må renne av. Du kan jo helle av fettet og sette på grillen litt på slutten.

kamp 11-09-11 20:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1204621)
Tallerken hjelper ja, fettet må renne av. Du kan jo helle av fettet og sette på grillen litt på slutten.

Satt på grillen og da ble den sprø.. Skal bruke en tallerken neste gang ;)

Wonder woman 11-09-11 21:02

Denne har jeg prøvd! Resultatet ble helt fantastisk! Har en ribbe i frysen, skal gjøre det samme med den.

Ana 20-10-11 11:39

Lykken er juleribbe i butikkene allerede, så nå står en stor ribbe i ovnen og godgjør seg. Gleder meg!

Lullen 20-10-11 12:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nannah (Innlegg 1003387)
I dag blir det denne til middag...en variant gnidd inn med sennepspulver og med fløtestuet rosenkål attåt:sikle:

Hvordan lager du fløtestuet rosenkål?
Elsker rosenkål og ribbe skal kjøpes inn idag til helga :)

Nannah 22-10-11 22:48

Fløte og sennepsstuet rosenkål

Denne var super til ribba:p

600g frossen rosenkål
2dl fløte
1 liten rødløk
1,5 ss grov skånsk sennep
smør lr ribbefett
salt og pepper

Kok rosenkålen såvidt mør.La den renne godt av og del den i to (om du gidder)
Finhakk løken. Smelt fettet i en panne og la det boble uten å bli brunt.
Hell i fløten og kok opp. Skru ned varmen å la den småkoke i 5 min på svak varme til fløten tykkner litt. Smak til med sennep. salt og pepper.
Bland i kålen og dryss løken over.

Idamor 21-11-11 14:03

Nam nam!!! Tror jeg må kjøpe ribbe og lage dette en dag altså! Ble sulten bare av å lese meg gjennom tråden jo!

Sanney 28-11-11 18:43

da har jeg funnet meg et lite tynnribbestykke bare for å prøve denne :p den jeg kjøpte er fersk og ferdig krydra, så da trenger jeg bare rute den opp? og slenge den over en tallerken i langpanna?
har heller ikke varmluft så da blir det vel grillen på slutten :)

Photobscura 28-11-11 19:33

Åh, denne er så genial! Til og med fryst ribbe på Kiwi til under tredve kroner kiloen blir gourmetmat av første sortering når den stekes sånn!
Toppen var kanskje nådd da bestekompisen min betrodde meg at min ribbe var bedre enn moren hans sin. :D
Og da jeg fortalte mamma om denne oppskrifta fikk jeg halvsnurt til svar; "Ja, du må da gjerne steke ribba i år!". "Ok", sa jeg. Haha!

Lindemor 28-11-11 22:10

Dette må jeg bare prøve! Skal ha ribbe til helgen og da forsøker jeg også! Gleder meg masse!

Tarato 29-11-11 18:15

Ahhhh....den ribba høres lekker ut. Husker du hvor stor den var?

Sanney 03-12-11 18:53

hm, ribbebiten min er pitteliten, satte den inn kl 13:30 og den har sett ferdig ut lenge egentlig. satte ned temperaturen 1.5 time før tia. men jeg har jo ikke varmluft. vurderer om jeg skal ta den ut nå og krydre svoren, som jo er blitt hard, men ikke helt boblete.

kamp 06-12-11 08:55

Etter å ha laget denne noen ganger syns jeg ikke "vanlig" ribbe steket på den opp ned folie øse over sky måten er godt lenger ;)

Idamor 06-12-11 12:30

Lagde denne på søndag, og den var NYDELIG!!! Eneste forskjellen jeg gjorde var å smøre den inn med en blanding av smør og sennep i tillegg til salt og pepper. Ble kjempegodt! Men anbefaler ikke sennep på svoren, da ble sennepen svart nemlig! ;)

Tarato 11-12-11 20:37

Takk til deg Nannah! Vi har prøvesmakt juleribba i dag, og laga etter din oppskrift. Avstemningen etter første bit var enstemmig: Hellstrøms oppskrift med vann og øsing er ut - nå er det Nannahs gjelder. Måtte sette på grillelementet på slutten for å få puffet opp svoren.

Laga av tynnribbe i dag, men har kjøpt familieribbe til jul. Den er mye større enn den jeg laga i dag (2,5 kg mot 1.3 i dag). Noen som vet om jeg da må øke steketiden?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:07.