![]() |
Sv: Holder på å bli ko-ko i hodet
Sitat:
henviser til f.eks Fedon ... han anbefaler frukt, mye grønt og rene matvarer.. fraråder sukker, for mye stivelse osv.... Tror "noen" må sette deg litt inn i sysakene sine, før de tråkler i vei her :rolleyes: Påstår du at alle som har forbedret sine blodprøver slik som kolestrol og blodsukker.. ved overgang til lavkarbo/ ketogent kosthold.. har jukset og egentlig har fått masse bivirkninger istedenfor ?? |
Sitat:
:lol: Min bivirkninger etter 2,5 år på lavkarbo: - 23 kilo lettere- FETTET er borte!!!! - Mer energi, mye mer faktisk -Bedre og sterkere musklatur -Leddproblem/stive ledd er borte, giktkuler forsvunnet! -Slutt på mageproblemer/smerter -Bedre nattesøvn -Sluttet å snorke -Ren hud! -Fokuserer og husker bedre -Hormonene i orden igjen. Edit: - Å bli mett, akkurat passe mett til hvert måltid, og holde seg mett til neste måltid Så da spør jeg deg: Hva slags katastrofale bivirkninger? |
sofie29, kan du si hvorfor masse frukt som du sier er så sunt, er sunt?
har du noen onklige "bevis", studier, kloke ord?`` :) |
Skal vi se..... bivirkninger ja..... eller nei???
Kanskje vi skal påkalle Pål? Han har jo god peiling på dette...... |
Sitat:
du glemte noe! eller for hvartfal meg, jeg føler meg endelig mett etter et måltid! og det ikke bare i 2 timer!! :D:D |
Sitat:
|
Hei Gerd - tar du med lavere blodtrykk også :D
|
;)
Ja, lista er lang :ja: |
glemte og skjekke, men har du bedre humør? før hadde jeg humørsvingninger som det var så det holdt :D
|
:ja:
|
Sitat:
|
Sofie 29 har ikke helt skjønt hva lavkarbo kosthold dreier seg om tror jeg. Lavkarbo er heller IKKE nødvendigvis synonymt med ketose og høy fettandel. Det finnes alle muligheter innen lavkarbo. Ketose er heller ikke en tilstand det er meningen en skal være i resten av livet. Det er i en vektnedgangsfase, evt. renseperiode. Etterhvert lavkarbokosthold, ketogent eller ikke, vil etterhvert gli over en vedlikeholdsfase som ligner et standard middelhavs kosthold. Som f.eks. Lindberg.
Nå er det en god del leger, ernæringsfysiologer og andre med mer enn god peiling på lavkarbo kosthold som har skrevet flotte innlegg her i forumet. Innlegg som støtter brukernes erfaring om at et balansert lavkarbo kosthold ikke er skadelig, men gir store helsegevinster. Jeg har også lang og god erfaring med dette kostholdet, siden jeg mer eller mindre har levd lavkarbo siden 1982. Etter at jeg la om kostholdet har jeg opplevd store helsegevinster og er nå i utrolig god form i forhold til alder. På grunn av urelaterte medisinke årsaker blir jeg grundig sjekket og tar en mengde blodprøver to ganger i året. Lever og nyrer er sjekket og funnet i utmerket stand. Alle blodprøver er så perfekte det er mulig å bli. Jeg har lavt blodtrykk og lavt kolesterol. Jeg er er et primaeksempel på at dette kostholdet er suverent for meg. Endokrinoligen er spesielt fornøyd. Den forslitte frasen "min kropp er mitt tempel" er i aller høyeste grad sann for meg. Jeg er veldig nøye med hva jeg putter i meg. Det jeg IKKE spiser er sukker, raffinert hvitt mel og stivelseholdige produkter. Jeg spiser heller ikke mat som inneholder transfett. men får nok i meg en del naturlig mettet fett av den gode typen. Jeg spiser lite frukt, hovedsaklig fordi magen min ikke liker det. For de som tåler frukt er litt frukt en naturlig del av et lavkarbo vedlikeholds kosthold. Etter mange år med mange "vondter" har jeg lært meg hva som er bra for kroppen min, hva den liker og ikke liker. At det er lavkarbo kosthold er det ingen tvil om. Lav karbo og høy fett er min greie, men dete finnes mange andre lavkarbo retninger med lav fett, som f.eks. South Beach. Som sagt ligger Fedon Lindberg på en trygg linje for de fleste og er ikke engang ketogent. At noen "forståsegpåere" komme feiende inn her for å fortelle meg at det jeg gjør med kroppen min er skadelig tar jeg som en personlig fornærmelse. Det er mangel på kunnskap, noe som kan tilgis om en har og viser ørlite ydmykthet og ikke tramper på alle tær man kommer borti. Alle kan lære nye ting - jeg lærer noe nytt hver dag jeg... Det som er verre er en total mangel på respekt for andre menneskers livsstil. At ketose er skadelig er overhodet ikke tilfelle, og kommer vel sannsynligvis fra at vedkommende poster er en av dem som ikke har skjønt at ketose og ketoacidose er to vidt forksjellige ting. Men ikke ta det så tungt. Selv Prof. Drevon visste ikke forskjellen. Her er litt info om ketose: http://forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=19937&postcount=1 Vi har som nevnt mange gode kostholdspesialister på laget. Og vi har også en forsker med oss. Her er et klargjørende innlegg fra Pål Jåbekk ved Norges Idrettshøyskole: Sitat:
Kunne skrevet mye mer, men lar det bli med dette i denne omgang. Vil bare til slutt nevnte det åpenbare, nemlig at lavkarbo kosthold ikke nødvendigvis passer for alle. Vi er alle forskjellige og våre kropper tåler/liker forskjellige ting. Det har mye med kroppskjemi/hormoner å gjøre. Det har en god del med hva en LIKER å spise. Hva man trives med. Om man ikke LIKER mat som er naturlig lavkarbo skal man ikke tvinge seg til å spise den. Om man er REDD for lavkarbo kosthold er det kanskje like greitt å finne en anne måte å gå ned i vekt på. Stresshormon hemmer vekttap. En bør finne en metode en føler seg trygg på og som en føler gjør godt for kroppen. Men som sagt. Ingen har noensinne dødd av å lavære å spise sukker, raffinert hvitt mel, poteter, ris og pasta. Og ingen har noensinne klart å gi me en skikkelig forklaring på hva som er så sunt med disse matvarene. |
Flott innlegg av Nille, som setter fingeren på mye av de tingene som jeg syns er viktig og riktig info om lavkarbo.
Jeg vil gjerne også trekke ut dette avsnittet: At noen "forståsegpåere" komme feiende inn her for å fortelle meg at det jeg gjør med kroppen min er skadelig tar jeg som en personlig fornærmelse. Det er mangel på kunnskap, noe som kan tilgis om en har og viser ørlite ydmykthet og ikke tramper på alle tær man kommer borti. Alle kan lære nye ting - jeg lærer noe nytt hver dag jeg... Det som er verre er en total mangel på respekt for andre menneskers livsstil. |
Mange takk til Nille for en glimrende oppsummering av saken. :blomster: (Av og til må det veldig kvalifiserte folk til for å plassere saker og ting på riktig hylle og i riktig skuff.)
Som et anekdotisk bidrag til diskusjonen om det farlige fettet: Gjennom de siste 15 månedene har jeg på ketolysekuren (eller min variant av den) inntatt mindre karbohydrater og mer fett enn på noe annet tidspunkt i mitt voksne liv. Og det er inkludert det fettet som de tradisjonelle ernæringsekspertene advarer mot; meierismør, sæterrømme, fløte og fet ost har vært på den daglig menyen. LDL-kolesterolet var ved kurstart 4,0. Det gikk opp til 5,1 den første måneden, for deretter å synke igjen. Nå ligger det på 4,0 - 4,2. HDL-kolesterolet mitt var ved kurstart 1,3. Det har ligget på 1,1 - 1,2 gjennom alle disse månedene. Triglyseridene var på 1,9. Verdien sank fort og er i dag 0,7. Jeg tar en del andre blodprøver for å sjekke utviklingen av noen helseproblemer. Ingen verdier har vist en negativ utvikling, tvert i mot går nesten alle mot normalisering. Min klare opplevelse av effekten er at lavkarbokostholdet har gitt meg bedre helse: Mindre giktplager, bedre hormonbalanse (med de gleder som det innebærer :D), bedre hud, bedre hår og negler, jevnere humør og energi, et stabilt blodsukker og mere matglede. - I tillegg til vekttapet, da. :ja: Men jeg er enig i at hvis man er utrygg ved tanken på å spise så "radikalt" eller rett og slett ikke liker denne maten - da skal man bare holde seg unna! Det er et personlig valg. Alternativet for skeptikeren er jo selvfølgelig å sette seg inn i den forskningen som ligger til grunn for lavkarbo/LCHF-dietter … :) |
Nille, jeg tror jeg :love: deg!
|
Nille!
nice one.:cool: |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:39. |