![]() |
Sv: Oss overforbrukende miljøsvin
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
Hehe, jeg ser poenget! - |
Sitat:
|
Sitat:
Selv om dyreproteiner krever mer enn planteproteiner er ikke verdens produksjon av planter bærekraftig den heller. Eneste grunnen til at en del av de store landene er selvforsynt med f.eks korn er en enorm bruk av kunstgjødsel. Og kunstgjødsel er i overveldene hovedsak produsert ved bruk av ikke fornybar energi og av gass som omdannes. Kunstgjødsel er i hovedsak et fossilt brensel som er omformet til noe plantene kan nytte seg av. Hadde man bestemt å kutte bruk av fossilt materiale til gjødselproduksjon hadde verdens matproduksjon blitt omtrent halvert i løpet av tre år. |
Sitat:
Jeg har litt vanskelig for å innse at jeg er et overforbrukende miljøsvin når det gjelder kostholdet. Jeg spiser den maten som jeg fra naturens side er ment å spise, og jeg spiser ikke mer enn akkurat det jeg trenger. I tillegg spiser jeg nesten ikke mat som er ferdig prosessert, men lager rettene fra bunnen av. Jeg kaster svært lite mat, fordi rester blir spist til frokost eller lunch i og med at disse måltidene ikke lenger er synonyme med brød og pålegg. Jeg syns det blir litt galt å vurdere alt man gjør opp mot "hva-hvis-alle-gjorde-det-samme". - |
Sitat:
Ellers stemmer det at bærekraften blir mye bedre hvis vi ikke forholder oss til andre i verden. Jo før vi slutter å overføre uhjelpsmidler, dess raskere dør folk og dess bedre bærekraft blir det i verden per person. Vi skulle helst vært kvitt omtrent 5 milliarder personer. ;) Det mest nærliggende skulle man tro var å slutte med overføring av penger eller medisin, men vil man kverke flest mulig er det bare å forby import av kunstgjødsel til folkerike land. Dermed vil man enkelt reversere den grønne revolusjonen og folk vil dø i hopetall av matmangel. :hungry: |
Det koker jo ned til at det ikke er jeg som individ som er et overforbrukende miljøsvin, men menneskeheten som sådan fordi vi er for mange.
- |
Kan man være slank, hot og miljøbevisst på samme gang? :snill:
|
Sitat:
Sitat:
Stordalen er et godt eksempel på en dobbelmoralist. På en eller annen magisk måte har han klart å få seg stempel som miljøverner, samtidig som han er en av verdens verste forbrukere. Han mener han er miljøvenn på grunn av at han kjøper en CO2-kvote, jeg mener han er et miljøsvin, og større enn oss andre på grunn av alt forbruket hans av ikke fornybare ressurser. Privatjeten bruker ikke mindre drivstoff selv om han kjøper en CO2-kvote. Oljen vi bruker i dag har tatt 70-150 millioner år å dannes naturlig. I løpet av noen få generasjoners bonansa kommer etterspørselen til å overstige tilbudet i løpet av kun et par tiår til. Samme med jern og veldig mange essensielle byggevarer. Kull har tatt noen millioner mindre år og kommer sikkert til å vare i et par hundre år til. Moderne landbruk er i ferd med å erodere vekk matjord som har blitt dannet i løpet av flere tusen år. Havet er i ferd med å fiskes tomt. Det ække lett for en stakkars. |
Ja, jeg tenker også på meg selv innimellom som et overforbrukende miljøsvin.
Forsøkene på å ha minst en dag i uka med vegetarmiddag ender ofte med noeettellerannet kjøtt, for det er jo så enkelt. Har planer om (og av og til gjør vi det også) å spise litt mer miljøvennlig, og også litt mer 'dyreetisk' eller hva det nå heter... selv om jeg ikke kan plukke reinsdyr og villlaks fra bakgården. |
Sitat:
|
Jeg er sånn halvveis utmeldt av samfunnet, forsåvidt. Så det er ikke mange som får gleden av det :rolleyes:
|
NUH...skal jeg kaste inn en liten-liten mening her...som er min...
Miljøvernere... Er ikke det helst unge jenter som stemmer SV og bor i indre by lr iaf urbant? Som ikke er avhengig av bil, og som drøfter den velmenende idealismen over daglige coffe-shopbesøk ...og har nada peil på hvordan det er å befinne seg på andre steder i livet / verden :) Jupp, jeg skjærer absolutt alle over en kam . |
Sitat:
(er visst på tide å finne sengen her - når jeg begynner å fjollefilosofere) :eek: |
Joda! Sammen med ebola, aids, fugle- og svine- og alskens influensa. Jeg tror alt det der har en sammenheng. Om du fyller en sokk med tilstrekkelig med klinkekuler, så ryker den til slutt ;)
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:01. |