![]() |
Sv: Kresne barn
Sitat:
Og det nytta ikke å mase seg til det. Ingen liker alt, det er helt greit. Men la ungene slippe det de ikke vill ha. Lag ikke noe annet. De kan spise til neste måltid eller spise det de liker av det som står på bordet. En regel vi hadde hjemme i bardomsheimen som jeg har videreført her er at det skal spises grønnsaker til hvert måltid...der er jeg helt konsekvent! Mengden får man selv bestemme...men ingen får sitte å maule kjøttkaker ved mitt middagsbord! |
Sitat:
|
Her får de maule pålegg og kjøttkaker så mye de vil. :p Men ellers er jeg enig. Vi har forresten aldri sjokoladepålegg i hus, ingen av oss liker det. Eldste liker Nugatti men hun spiser det der hun får det,hos venner feks. Hjemme har vi det aldri. Æsj.
|
Sitat:
- |
Sitat:
Joda, artig tanke det at en fireåring skal ha like mye medbestemmelsesrett som voksne. Har du møtt en fireåring noengang? - |
Sitat:
|
Sitat:
|
Må si meg enig med Danish. Jeg synes godt vi kan spise grønnsaker, men det at vi absolutt på død og liv trenger å spise det hele tiden er jeg uenig i. Jeg har nå lest nesten hele boka "Spis deg sukkerfri" og der fikk jeg noen aha-opplevelser om grønnsaker. Vel, ikke noe jeg ikke har lest før egentlig, men en liten påminner om hvor næringsrikt animalsk mat er, og at grønnsaker er godt og kanskje også nyttig, men ikke livsviktig. I hvertfall ikke de mengdene enkelte mener vi skal spise.
|
Sitat:
Jeg synes grønnsaker er en viktig og ikke minst variert del av en godt kosthold. Poteter/pasta/brød er jeg ikke like stor tilhenger av. Mulig det at noen har forska på det og funnet ut at vi ikke trenger spise det. Men forskning kan jo igrunnen vise hva som helst den...om du leter litt finner du totalt motstridende påstander om det meste i livet innen forskning. Velger å bruke sunt bondevett her jeg...andre må selvsagt velge som de vill. |
Sitat:
Forskning kan ikke vise til hva som helst. Uforfalsket forskning speiler virkeligheten og dens lover. Den kan ikke være "motstridende," på samme måte som en person ikke kan "eksistere" og samtidig "ikke eksistere." Kaster du en person utfor et fly ved 8000 fot, vil den personen alltid falle mot jorden o. s. v. Problemet er modeller. Modeller er nødvendig for å forstå hvordan variabler (f. eks. fett og karbohydrater) henger sammen. Av og til er modellen feil. Det er derfor forskning kan virke "motstridende." Problemet er i realiteten teoriene, ikke selve forsøkene. Altså: At vi vet at de fleste nyresteinet består av oksalat og kalsium, er ikke noe som forskere har funnet opp. Det er et faktum, på linje med at olje består av karbon og at kroppen består stort sett av vann. Ingen modeller kan endre på dette. |
Jeg har ikke avfeid noe somhelst jeg...jeg er bare uenig med deg:)
|
OK, innrømmer å ha skippet de siste innleggene..
Da mine barn var små, spiste de det de fikk, ingen gikk på forhånd rundt og sa; "nå må dere spise maten, dette blir godt, å så deilig" Det gjør barn "skeptiske", når man da viser at dette "er noe rart".. Mange "" men det måtte til, vil ikke bli misforstått. Vi tok ofte ungene på fisketurer, og de likte å tilberede den hjemme. De sa faktisk jippi når vi skulle ha fisk til middag..:p Ellers har ungene mine alltid vært med på kjøkkenet som ekstra kokker, når de har hatt lyst til det. Noe mat ville de ikke spise, men så fikk det ligge igjen på tallerkenen uten kommentarer. Etter hvert ble det spist, siden ingen sa noe om at det måtte spises.. Da ungene ble større, lagde vi en ukeplan, hvor alle i familien fikk velge middag èn dag i uken, og alle "måtte" spise det de andre hadde valgt. Siste dag (vi var ikke mange nok til hele uken) valgte jeg en rett til middag. Dette var før min lavkarbo, så det er ikke godkjent mat idag. Ellers synes jeg at; om jeg fikk ett stebarn eller to, så fikk de servert samme mat som de andre, og er de godt oppdratt, ja så spiser de det der får. Og, hvis de diskuterer, så syns jeg de kan være uten mat, eller de får lage sine egen mat. Ikke vente at andre skal lage maten for dem. Detter kommer jo an på alder på ungene da. Og, man vil gjerne bli kjent, komme overens med de nye, så man lager noe alle kan spise.. rundgangen er igang. Vel, idag har jeg voksen barn, og de spiser enda forskjellig iforhold til hverandre, noen liker det, og andre det. Men de spiser! Og de spiser ting jeg ikke ville spist! :lol: Begge jentene mine er flinke til å lage mat, og alle 3 ungene liker seg på kjøkkenet. Mulig de har fått lekt for mye med maten? :p Uansett, så lenge de spiser, og spiser sunt, så legger jeg meg ikke opp i hva og hvordan. Når barna er små, bestemmer mor og far hva som serveres, syns Imse har bra poeng, og flotte regler for sine barn! :ja: |
Alldeles enig med Tullehøna:)
|
Sitat:
På den måten får barnet føle at det bestemmer middag og det blir ikke pizza med nugatti;) Jeg mener barn SKAL få bestemme, mine får det hele tiden, jeg setter forusetningene og de tar avgjørelser. Det hender vi har disputter, men det går over. Jeg gir de flere valg i alle situasjoner. Og jeg har 4 år gammel prinsesse med en ert under hver fot nå, og en 6 år gammel blivende selvstendig kar med meninger;) Det funker, gi de et valg og forklar hvorfor. Her i huset heter det ikke blankt nei, her heter det nei, fordi.... |
Suuupert Imse!!;)
|
Sitat:
Ja jøss, 100% enig. Fin måte å gjøre det på. Men, da er det jo du som bestemmer hva barna kan velge mellom. Det har jo ingenting med "like mye medbestemmelsesrett" å gjøre. - |
Sitat:
Hos oss er det derfor slik at barna av og til får bestemme hva vi skal ha til middag. For eksempel hvis en av dem er med i butikken når vi handler kan jeg si at "i dag kan du få bestemme hva vi skal ha til middag". Og da bestemmer barnet. Da kan det godt hende det blir løvbiff og pommes frites på en helt vanlig tirsdag, eller kanskje det blir tomatsuppe. Hvis jeg ikke syns at barnet skal velge ditten eller datten, da tillater jeg ikke at barnet bestemmer. Da kan det hende vi diskuterer. At jeg foreslår en ting, barnet sier neeeeei, og foreslår noe annet, hvorpå jeg sier neeeei, og til slutt blir vi da enige på et vis. |
Sitat:
Det jeg mener er at hvis man erkjenner at barna ikke skal ha like mye bestemmelsesrett som de voksne, så må man også erkjenne barnets rett til å takke nei til hele eller deler av maten som blir servert. |
Dette er litt vanskelig, og særlig når man har bonusbarn som også har et hjem med andre regler å forholde seg til også.
Vi har 4 barn oss i mellom en veldig kresen 2 ikke kresne i det hele tatt og en midt i mellom. Vi har kommet frem til vår måte å gjøre dette på, kanskje du kan ha nytte av noe av det: Vår "filosofi":
Regler vi har:
Ting vi prøver å få til:
|
Sitat:
- |
Sitat:
|
Sitat:
|