![]() |
Sv: Superdupergode søte boller/ rundstykker
Hmm..Jeg ville tro at det er denne kruskaklien, som lager noe av konsistensen i bollene....De blir luftige og samtidig "sammensatte"...Men jeg har ikke prøvd uten altså..Kan jo hende det går?...
|
Har gjort noen forandringer og skal snart sette dem i ovnen. Skal fortelle om resultatet etterpå. Har veldig løs deig, så jeg har tilsatt litt ekstra av de forskjellige "meltypene" for å få den litt fastere. Det kan godt være det bare er min tolkning av ss som blir feil. Den er fortsatt løs da, så vi får se. Har i hvert fall muffinsformer, ellers hadde det blitt lapper tror jeg.:p
|
Jeg putta i en del ekstra kruskakli i min sist....Da ble de bolleAKTIGE, om enn litt flatere enn vanlige boller...
|
Kan ikke si annet enn at mine ble vellykkede, men nå vet jeg jo ikke hvordan de er i forhold til de originale, så jeg får vel prøve med kruskakli en annen gang. Legger de jeg lagde i en egen tråd, siden det ble ganske mye forandringer. Jeg kaller dem "Søte Johannes-scones".
|
Sitat:
Har skjønt de hever en del, skal jeg halvfylle muffinsformene? Eller hva er passe? |
Sitat:
Hvis jeg skulle velge blant de erstatningene du nevner tror jeg kanskje jeg ville knust litt havregryn. :) |
Bakte i går og skal begynne med ny deig nå. Skikkelig gode og sønnen var like begeistret.
|
Å, denne var knallgod!!! :sikle:
Tusen takk kjære Ingis! :klem: |
Sitat:
Jeg fikk forresten 20 stk av denne, og da blir hver bolle på 1,3 karber! :D |
Om du fikk 20 må de bli innmari små?
Fikk 12 stk jeg og da ble de på størrelsen med hjemmelaga muffins (små former). |
Sitat:
|
Bakte disse idag, med baconost, siden det skulle brukes til pizza og rundstykker. Hadde rundstykkene i papir-muffinsformer, de satt virkelig fast.. Anbefales ikke. Ihvertfall lurt å spraye formene først. Smurte en paiform og helte noe av røra i, forstekte litt, og har nå hatt på fyll. Gleder meg til pizza. Virker som om deigen slipper lettere i paiforma, sikkert på grunn av bakefettet.
Smaken ble kjempebra på rundstykkene. Har spist et rundstykke med Kvitseide hvitløkssmør og røkt skinke på. Nam! :) Gleder meg skikkelig til frokost i morgen :) |
Jeg bruker sånne store amerikanske muffinsformer i papir, og har aldri hatt noen problemer med at bollene sitter fast. Dette er for øvrig en genial oppskrift som kan varieres i det uendelige :D
|
Nam!
Takk for oppskriften, skal prøve den en dag jeg er i bakehumør :) |
Jeg og brukte de store amerikanske formene.. Kanskje det finnes forskjellig kvalitet på disse? Pizzaen ble forøvrig kjempegod :)
|
Hmmm.... litt skeptisk..... men skitt la gå jeg prøver:D
Løper ut på kjøkkenet nå :hungry: |
Sitat:
Er ingen kakemons :p og har ikke hatt behov for kake-/muffinsformer før jeg nå begynte på lavkarbokuren og må bake brød sjøl. De kosta ikke skjorta på Clas Olsson; bollene ble høye og flotte i forrigårs. :_plystre:Og slapp fra formen som et skudd. :D Silikon er eminent i mange sammenhenger og bør få sin berettigelse etter at kosmetikkindustrien har svertet materialets rykte i mange år. :wacko: |
Denna oppskrifta er utrolig god! Spesiellt med masse masse smør på:D Dessuten byttet jeg ut olja med smør. Det ble også godt!
Kakao har jeg også prøvd, men da må de sukres mer. Men disse er topp!!! |
Nå har jeg akkurat satt et brett boller, bakt etter Nett's oppskrift, inn i ovnen. Etterpå så jeg at jeg hadde glemt hevemiddel.... De blir nok sikkert litt flate, men røra smakte i hvertfall godt så de blir nok gode uansett :)
Gleder meg til å smake! |
Det gjør seg ikke å kutte ut hevemiddel!!! Så lovende ut en stund, de hevet seg fint, men når jeg tok de ut av ovnen falt de sammen og ble veldig tette.
Blandet litt inn i røra som var igjen i bollen( hadde gjemt unna litt til pizzabunn) og den ble helt annerledes og så veldig fin ut. Må kjøpe mer ost og lage en porsjon til i løpet av helga. Noen som har erfaring me å fryse disse? |
Jeg baker det som brød og fryser ned i skiver - helt perfekt :ja: Lager dobbel porsjon som blir 2 høye fine brød:D.
|
Sitat:
Ser av dateringen på mitt forrige innlegg at jeg lagde den forrige satsen 22/2 (dobbel mengde), og av den har jeg fortsatt 6 nydelige boller i eminente Tupperwarebokser i kjøleskapet. :) |
Å jeg var skeptisk da jeg holdt på med røra. Første gang jeg skulle bruke soyamel - og det luktet ikke godt. Ble faktisk kvalm. Minnet meg om sånne proteinbarer som jeg ikke liker. Så jeg fryktet at dette skulle bli en nedtur.
MEN: Dette var helt fantastisk! Snakk om gode boller! De ble luftige og fine, og kan jo godt sammenlignes med vanlige boller. Jeg har ikke bakemiks, så brukte kun soyamel, cc i stedet for smøreost, smør istedetfor olje og rømme istedet for creme fraiche. Brukte papir-muffinsformer og fikk 14 stk. Satt litt fast så må nok smøre enda bedre... Dette er en ny favoritt!!!:sikle: Takk til Ingis! |
Må bare spørre et intelligent spm, hvor får jeg kjøpt bake mix og soyaprot?:cool:
|
Soyaprotein på helsekost, XXL, Smart Club, nettet, ikke så vanskelig å få tak i. Bakemix på feks www.ketolyse.no
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:27. |