![]() |
Sv: Tror du det finnes engler?
Sitat:
Så jeg spør igjen, hvorfor tror DU på ting som ikke finnes? Dersom noe finnes så går det an å observere det. Man kan vise det til andre. Man kan verifisere at det finnes. Man kan etterprøver om hypotesen er valid. Men når man ikke kan dette. Så sliter man virkelig med å hevde at noe finnes. Så er det noen som sier at vi som ikke tror, må bevise at det de troende tror på ikke er noe å tro på. Men da er det viktig å merke seg at det altså er den som fremsetter hypotesen, som skal styrke hypotesen gjennom å søke å kullkaste den. Dette for å ha fokusen på avmystifisere hypotesen. For jo mer man vil at denne skal være sann. Jo mer vil man ubevist gjøre for at denne skal bli sann. Til slutt vil man også kunne lyve til seg selv, bare for å få gleden av å ha rett. Så flinke er vi altså til å innbille oss ting. Fordi vi hele tiden søker å mestre de underliggende følelser. Vitenskapens mål er derfor å kullkaste hypoteser. Og kun bevare disse som ikke lar seg kullkaste. Dette er det eneste virkelige her og nå. Så det er den som man bør forholde seg til. Og i denne virkeligheten finnes englene kun som produkter av vår egen fantasi. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Jeg synes dette forumet er et "lystig lag" jeg da, veldig god stemning her for det meste. :-) Uansett, så kan jeg nevne at jeg tror ikke på engler. Heller er jeg ikke religiøs, noe jeg er i mot siden religion ofte går i mot konseptet om at mennesker har muligheten til å styre sin egen skjebne, som er noe jeg fullt og holdent tror på. |
Sitat:
|
Bare et lite tips, når man svarer på kommentarer til noen så ikke endre (annet enn å kutte bort) sitatet fra forrige person. Det blir mye vanskeligere å følge med i tråden og når noen svarer deg igjen så kommer ikke hele ditt sitat med i svaret.
Sitat:
Spørsmålet om hvorfor det er noe fremfor intet kan ikke reverseres. Jeg kan fint påstå at det IKKE finnes en stor te-kanne som svever rundt i bane rundt jorden. Men jeg kan IKKE uten videre påstå at det finnes en te-kanne der ute. Jeg kan fint påstå at det ikke finnes noen gud og det finnes ingen engler, uten å måtte fremstille bevis for min påstand. Så la meg spørre deg igjen: Hva får deg til å tro at det er noe annet enn det vi har i oss selv? Tro og religion går hånd i hanske. Religion er tro satt i system. Det kan kanskje virke rått at vi (som er skeptiske) tar alt under samme kam, men slik må det bare bli. Det er ikke noe poeng å diskutere nivåer av åndelighet og hva som er virkelig eller ikke av den åndelige verden. Synes det er en flott tråd vi har laget og det er hyggelig å se at det er noen som deler mitt eget syn men også at vi har veldig varierte synspunkter her. Med alle påstander om overnaturlige egenskaper hos mennesker (å se, prate med eller føle engler må vel sies å være en overnaturlig egenskap) så burde det være ganske lett å gjøre det eneste jeg krever for å bli mer åpen: vis dine krefter og tjen millioner av kroner. Det burde jo vært så utrolig enkelt, men det har aldri skjedd. Derfor blir jeg veldig skeptisk til mennesker som tror på slikt vås. For jeg kan si at dette er rent oppspinn og vås. Hva ville man kalt "engler" hvis man opplevde en og hadde vokst opp i et mørkt rom og aldri lest bøker? |
Jeg tror på engler, eller hjelpere eller hva folk vil kalle dem.
Å si at de ikke eksisterer fordi de ikke kan se dem er som om å si at du ikke tror på lufta vi puster inn heller.. Du ser ikke lufta, men du føler fraværet når den ikke er der..... |
Sitat:
noen måtte være den første til å oppleve dem, Og opplevelsen oppleves meget ulikt fra person til person... Tror Sondre er redd for at andre skal ha noe å si i hans liv, for da mister han kontrollen..... |
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Luften lar seg lett observere dersom man tar et glass, snur det på hodet, og senker det ned i badekaret. Da kan du observere luft så mye du vil. :) |
Sitat:
|
Sitat:
men du VET det er lufta som er der ;O) Fordi du har lært det. Dessuten er hjelpere ofte avdøde. Ergo er reproduskonen ivaretatt... Og dessuten, den lufta som du sier du ser i et glass, vet du hva den inneholder??? Du ser jo ikke det da det står ikke innholdsfortengelse på den... Folk som ikke vet bedre vil si at den inneholder oksygen.... men du vet vel bedre, vet at den inneholder mest nitrogen.... ;O) |
Sitat:
Uansett. Du sa dette, i noen postinger over: > Opprinnelig lagt inn av Kanutten http://forum.lavkarbo.no/images/buttons/viewpost.gif > Tror Sondre er redd for at andre skal ha noe å si i hans liv, for da mister > han kontrollen..... Hva får deg til å tro dette? |
Sitat:
Dessuten, se for deg et gjennomsiktig billedrør til en dataskjerm eller et tv.... Du ser lite ala den lufta i et glass.. Men i forhold til lufta i glasset ER det ingenting i en slik skjerm, det er vakum..... Knuser du den imploderer den.... |
Jeg er fortsatt uenig i at tro og religion er det samme...
Om jeg sier tror på det gode i mennesket, sier jeg ikke at jeg er religiøs..Det er ikke min religion... Hva er definisjonen på tro da?... Jeg leste i en blogg for litt siden, og dette utsagnet mener jeg beskriver tro for meg: Tro er en indre overbevisning... |
Tro trenger ikke nødvendigvis å være religion.
Men religion er alltid tro. |
Sitat:
|
Sitat:
http://www.wordreference.com/definition/religion http://www.wordreference.com/definition/believe :) |
jeg ser engler hver dag jeg. overalt. har en hjemme til og med. jeg mener det nærmeste vi kommer engler, ihvertfall her på denne jorden - som vi kan se og ta på - er små barn. de har ikke latt seg påvirke av ondskap og urettferdighet ennå. de er som vi ble skapt i guds øyne i utgangspunktet - gode. det er bare å se inn i små barneøyne, så ser man inn i en engels øyne. da får jeg troen på at det er noe som er høyere og bedre enn oss. men det er bare snakk om en begrenset tidsperiode hvor barna er uberørt av verden. når de går over til den verden som vi lever i, da er de ikke engler lengre. da er de blitt påvirket av den ytre verden. grunnen til at de er engler tror jeg er dette: i begynnelsen fikk adam og eva være en kort tid i paradis før de traff slangen og lot seg friste. denne korte tiden tror jeg gud har latt oss få med oss videre. derfor starter alle livet med å være engler før vi gir etter for fristelsen...
når det er sagt så er jeg litt hormonell om dagen ;) :p |
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
http://en.wikipedia.org/wiki/James_R...lion_challenge ? Det lurer nemlig jeg på! Jeg tillot meg også å slå opp på denne siden: http://en.wikipedia.org/wiki/Aura_%28paranormal%29 Og der står bla. følgende: Debunkers of paranormal activity deny claims of the existence of auras. James Randi, for example, has for many years offered one million US dollars to any person capable of repeatedly detecting auras; no one has yet succeeded, although at least one person has tried and failed (see The $1 million challenge). One such test, which was televised, involved one aura reader standing on one side of a room with an opaque partition separating her from a number of slots which may contain either actual people or mannequins. The aura reader failed to identify which partitions had which behind them, by claiming that all were concealing people. SITAT SLUTT. I rest my case! ;) |
Sitat:
|
Sitat:
Men hvordan defineres tro på NOE-ikke nødvendigvis en gud... |
Googlet litt:
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:04. |