Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Eurodiett (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=30)
-   -   Europrat 2007 (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=12687)

Dolphin 25-05-07 16:53

Sv: Europrat 2007

Ketogen diett er det jeg går på og innebærer kort fortalt at man spiser veldig lite karbohydrater ( under 40g) per dag i en kort periode for så å gå over på et lavglykemisk kosthold. og at man spiser nok proteiner ( mye KJØTT :P) og grønnegrønnskaker istedet.
Jeg har fått påvist insulinresistens og trengte virkelig å ta i et tak for å hindre at det utviklet seg videre, men valgte ketogen diett istedet for ed fodri jeg syns det å "bare leve på suppe og grønnsaker" ( var ikke klar over alle de forskjellige produktene som fantes) i en mnd virket helt ulevelig for meg. Men etter en uke på ketogen diett ser jeg at det faktisk kan være mye mer krevende å bare leve på kjøtt og grønnsaker bl.a. fordi man må være så nøye på at man får i seg nok kjøtt til enhver tid og når man spiser kjøtt, egg og grønne grønnsaker 3-4 ganger for dagen blir man rimelig fort lei.

Steinalderkosten er vel heller neste steg / fase på veien mot et livsvarig lavglykemisk kosthold fordi det ( iaf ut fra den 2 ukersmenyen som jeg har fått forslag om) inneholder mer karbohydrater enne ketogen diett gjør - har lov å spise frukt og diverse andre ting der - det har man ikke på ketogen diett.

Braol 26-05-07 21:37

Takk for oppklaringen Dolphin. Jeg kunne vel egentlig velge mellom ED og steinalderkost da jeg var på klinikken her i byen. Derfor lurte jeg på om ketogen kost og steinalderkost var det samme. Er glad for jeg valgte ED. Begynner å venne meg til smaken nå. Men er viktig å la ting stå litt før man lager det til.

Photobscura 26-05-07 21:47

Steinalderkost kan gjerne være ketogent (jfr: Skaldeman) men ketogene koster innebærer f.eks at man er i ketose, dvs ultimat fettfobrenning.
Ketolysekuren, og Atkins fase en er også ketogene.

Dolphin 28-05-07 16:22

Photoobscura: kan være du har rett, men den delen av heftet jeg har fått hvor stainalderkost blir beskrevet inneholder iaf mer karbs enn den ketogene dietten min og der har jeg lov å spise litt frukt og div. andre ting også som jeg ikke har lov til nå....så de to tingene ( min ketogene diett) og steinalderkost virker ikke som å være helt det samme...derfor jeg sier det er neste steg på veien.

Nå er vel ketogen diet som lindberg bruker også endel anderledes enn både atkins, ketolysekuren og skaldemann også?

Enid 31-05-07 17:44

Da er jeg i gang! Fikk produktene i posten i formiddag, og har spist en bar (praline, ganske god!) og lunch (ertepuré med baconsmak, helt grei, ikke akkurat gourmetmat).
Kjempefornøyd for å få varene i hus! Og dønn motivert!

Titti 31-05-07 21:51

Hurra! Så bra, Enid! Jo flere jo bedre! :D
Skal følge med deg i journalen din, lykke til! :klem:

Enid 31-05-07 22:40

Takk, snille Titti!

Da er dagen over, og jeg er ganske sulten. Men skal holde ut - vet jo at det skal gi seg etter noen dager.

Synes produktene smaker helt greit - ikke noe jeg kommer til å savne akkurat, men får det jo ned!

Titti 31-05-07 22:43

Så bra, da er du godt i gang! ::ja:

Sulten går over og mitt beste tips er og legge seg tidlig når det røyner på :)

Enid 06-06-07 21:47

Er det ulik størrelse og ulikt innhold i ED-barene i de forskjellige fasene? Jeg kjøpte noen barer fra en her inne, fikk de i dag, og de er dobbelt så store som de andre jeg har...???

terra 07-06-07 11:27

hei alle sammen.
Da he ej me begynnt på Eurodiett. He blitt så inspirert av Enid, titti, dolphin,tussa osv at ej berre tok mej sjølv i nakken. No e ej på andre dagen og det går faktisk bra. He ikkje vore så mykje sulten enda

Enid 07-06-07 11:37

Så bra, Terra!!! Det var kjekt å høre! Jeg heier for harde livet :heia::heia::heia:
Hvilken fase begynte du i?

terra 07-06-07 11:48

hmm men korleis laga ein egen journale?? he prøvd men e ikkje sikker på om det e riktig, fordi ej finn den ikkje igjen. hehe

terra 07-06-07 11:55

Hei enid.
Ej begynnte i fase 1. Starta igår...
Men kan du sjå om du finn journalen min. Terra sin kamp mot 50 kg overvekt.
Ej skjønna ingen ting ej..hehe

Enid 07-07-07 22:10

Noen som vet om man kan spise karbonadedeig på fase 2 av ED?
Det er jo null gram karbo i, og så vidt jeg vet er den ikke spedd ut med noe?
Kan jeg regne det som "rent kjøtt", slik det står i brosjyren av vi kan spise?

Titti 07-07-07 22:14

Jeg har hvertfall spist karbonadedeig ca en gang per uke, så jeg regner med det går fint :)

Enid 07-07-07 22:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Titti (Innlegg 303881)
Jeg har hvertfall spist karbonadedeig ca en gang per uke, så jeg regner med det går fint :)

Takk snälla :) Da skal jeg prøve det!

Migica 11-07-07 23:46

Hei hei!

Stikker innom med ett spørsmål jeg :)

Det ser ut til at jeg kommer til å gå tom for eurodiett-produkter før jeg har legetime neste uke.. Er det mulig å lage seg mat selv som er tilnærmet lik eurodietten? Iallefall så kalorifattig som mulig? Slik som eggerøre og sånn?
Eller burde jeg ringe og få time eller få snakket med legen før jeg går tom for produkter? Tror nemlig han har ferie ennå.. Eller kan jeg kanskje skrive til lindbergsenteret?

Titti 12-07-07 09:58

Du kan spise ketogent i stedet, jeg har fått en oversikt fra legen over ketogen diett som jeg kan følge i stedet for å spise produktene.
Hadde jeg vært deg hadde jeg forsøkt å få tak i produktene først...
kanskje noen har til overs her også, som du kan kjøpe...

THE 12-07-07 10:00

Kan du ikke bare ringe ED å høre om de har en resept inne? I motsatt fall spiser du rent kjøtt og egg i ok mengder. Ifølge min lege er det ikke så viktig med hvor store mengder, så lenge det er rent protein.

Lykke til!

Euroslankerinnen 12-07-07 21:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Titti (Innlegg 305643)
Du kan spise ketogent i stedet, jeg har fått en oversikt fra legen over ketogen diett som jeg kan følge i stedet for å spise produktene.
Hadde jeg vært deg hadde jeg forsøkt å få tak i produktene først...
kanskje noen har til overs her også, som du kan kjøpe...

Enig med Titti her... bedre å spise produktene til å begynne med. Litt mer variert da og lettere å følge synes jeg....

Migica 12-07-07 22:06

Blir ikke snakk om mange dagene isåfall.
og jeg har fått kjøpt noen produkter av ei anna ei her :) Så det skal nok gå bra. Men da vet jeg at kjeg kan lage meg noe alternativt i tilfelle krise :)

takk for hjelp damer!

Titti 13-07-07 00:20

Jeg har noen supper til overs hvis du skulle trenge ;)

Migica 13-07-07 18:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Titti (Innlegg 305902)
Jeg har noen supper til overs hvis du skulle trenge ;)

Sier takk for det, men fikk kjøpt en del produkter av ei anna ei her inne og de skulle sendes i dag så da kommer de vel frem ganske snart :)

Enid 13-07-07 19:35

Må få skryte av de nye ED-pannekakene jeg har begynt å lage:
Rører ut posen med 1 egg, litt salt, 1 dl vann og 1/2 dl skummet melk. Dette blir to store pannekaker, mye bedre og tynnere enn den vanlige pannekaken!
Og suverent dersom man er litt ekstra sulten (slik jeg er om dagen :rolleyes:).

Titti 14-07-07 01:20

Takk for tips, Enid :D

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:25.