![]() |
Sv: Metformin
Sitat:
|
Sitat:
|
Har PCOS, og hormonspiralen har vært veldig pos. for meg. Men i de siste mnd. har jeg fått endel smerter nederst i ryggen/bekkenet i forkant av mensen (kan nesten minne om bekkenløsning). Har Metformin noen innvirkning på slike smerter eller....??
|
Sitat:
jeg får veldig vondt i ryggen de første to dagene jeg har mensen også. Jeg vet ikke hvordan bekkenløsning føles jeg da, men det hjelper å sitte for min del, så det er værst når jeg står/går |
Ja, det er de 3 mnd med Diane jeg nå har vært gjennom, blitt vant til bivirkninger osv, så nå kan jeg begynne på metformin. på de skal jeg ha opptrapping :)
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Noen er litt fram og tilbake; men...har vært mest kvalme, men det kan også ha noe med at jeg spiser mindre karbohydrater. Er vel egentlig litt småting; som at magen min ikke er helt bra osv..
(skulle vel egentlig skrevet i det forrige innlegget; bli vant til eventuelle bivirkninger) :) |
Jeg har jo brukt diane før, å de bivirkningene jeg fikk var i begynnelsen å det var smerter som ligna når jeg skulle føde, men dette fikk jeg heldigvis bare en gang men satan så vondt det var. Ellers så blødde jeg ganske kraftig de 3 første mnd men etthvert så kom mensen helt regelmessig å nesten aldri blødnig. Har forresten slutta på dem nå å begynt på trionetta.
|
Har brukt Diane noen år tidligere, men hatt en pause nå på to år. Startet på nytt i sommer... men jeg har heldigvis ikke hatt bivirkninger... Men metformin derimot... *stønn*
|
I dag har jeg vært hos legen å fått resept på Glucophage(var visst metoformin det) Tatt min første tbl, skal ta en tbl i en uke å så øke til 2 neste uke, å neste uke deretter 3. Men til nå har jeg ikke merket noe bivirking jeg ihvertfall, hvor lang tid går det før du får bivirkninger?
Etter som jeg forsto skulle dette komme med en gang. :o |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
For sånn som det ble fremstillt her så var det så masse bivirkninger med denne tabletten, men altså inge for meg så langt. For håpe den hjelper ihvertfall :) Men tror du jeg bare kan øke til to tabletter allerede nå, eller er det lurt å bare vente en uke sånn som legen sa til meg? |
Jeg startet opp med Metformin på torsdag og tror nok vi må vente til vi kommer opp i to tab. per dag i noen dager før vi ev. merker noen bivirkninger. Jeg øker til to på torsdag og regner med å ta tre neste torsdag dersom alt går etter planen! Det kan nok være lurt å vente - øk med 1 tab. hver uke så kroppen sakte kan venne seg til med.!!
Lykke til - spennende om vi merker noen endring:) |
Sitat:
|
Sitat:
|
som sagt tidligere her, så var det først da jeg var oppe i tre tbl daglig (850 mg x3) at jeg fikk bivirkninger
|
Noen som vet om metformin påvirker nyrene? Begynte med Metformin for en uke siden (1 tab. à 500 mg pr. dag) og har hatt endel vondt i nedre del av ryggen . Det kan også være hormonelt - men pleier ikke å ha like vondt så lenge!
|
tatt fra www.felleskatalogen.no:
Sitat:
|
Har lest på pille-esken og der står det at det bl.a. "Ikke bruk metformin hvis du har nedsatt nyrefunksjon" - men tror ikke jeg har det. Jeg får se det litt an, dersom det ikke gir seg til uka så får jeg kontakte legen!
|
Sitat:
|
Veldig fin tråd om metformin dette!
Har nettopp startet mitt nye lavkarbo-liv (har insulinresistens, så er rimelig nazi på dette nå). Det jeg lurte på var om metformin kan ha noen nytte for meg, eller om livsstilsedringa gjør samme susen? Jeg ønsker veldig gjerne å bli gravid, men har ikke eggløsning. Samtidig sliter jeg med sterke symptomer på PCOS i form av kviser og behåring - vil metformin hjelpe mot dette tro? Nå er jeg så i starten av mitt nye lavkarbo-liv at det er umulig å si om dette vil hjelpe på noen ting. |
hei og velkommen!
Sitat:
|
jeef-micro: tusen takk for svært utfyllende svar!! :klem:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:59. |