![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Sitat:
|
Sitat:
|
Ok...transportør av virkestoffene mao?
Spennende. |
jupp :)
Kan ikke altfor mye om det, skal i utgangspunktet skrive om kitosan, og det å danne hydrogeler er en av de mange egenskapene kitosan har, så da må det nevnes ;) |
Jeg kan ikke noe om dette.....:p
Lykke til med "oppgaven":klem: |
Hvordan merker man at man har for lite magnesium? Og hvordan merker man at man har fått for mye? jeg har begynt å fått litt vonde ledd når jeg drikker mye vann, og jeg får til tider kramper i leggene, men ikke så mye at jeg blir hindret av det, eller at jeg blir sengeliggenede eller noe i den dur.. Har kjøpt magnesium, men usikker på om jeg skal ta de eller ikke.
|
Det skal mye til å få for mye, for det skylles ut om det blir overskudd (for det meste).
Foreslår at du prøver en liten dose(300mg) i 2-3 uker før du øker til 600mg om du ikke har effekt. Har du ingen effekt etter nye 2-3 uker, er det ikke magnesium som er problemet!;) Husk at de bør tas om kvelden da de til en viss grad er søvndyssende og muskelavsalppende!:) |
Hvor mange gram fett bør man ligge på hver dag?
I dag har jeg hatt ett inntak på: 1733 kalorier 155 gr fett 66 gr proteiner 13 gr kh Er det OK, eller er det for mye fett? |
antall gram kommer helt an på hvor mye annet du spiser. Tenk fordelingen 75% fett, 20% protein og 5% karber.
|
Jeg får ofte vondt midt i magen i det siste. På størrElsen med en knyttneve og murrende. Opplevde det for en stund siden, og da rapet jeg to sure raper. Trodde nesten jeg skulle spy men da ble smerten borte. Er det magesyre som er sånn altså? Hva kan jeg ta for å få rapt?
|
Sitat:
|
Høres ut som reflux, prøv gaviscon som fåes kjøpt på apoteket hvis det ikke gir seg. Det som er vondt, er magesyre som kommer opp igjen og irriterer spiserøret, og det kan komme av mye fett i maten.
|
Sitat:
|
Det er på diett.no jeg har fått tallene ja, men jeg ser ikke en sånn oversikt prosentvis som du skriver.
Men hey, nå rotet jeg litt mer og nå ser jeg den jo.. hmm.. 81% fett, 15 % protein og 3% karbo. Med andre ord, for mye fett? |
Kan man trygt "spise" bipollen på ketolyse? Ble annbefalt dette pga allergi men tok en titt å det var jo horvelig mye kh i det :O Men, nå har jeg null peiiling på hvor mye karber det er i den mengden man skal ha pr dag.. Aner jo ikke hvor mye det veier.
|
Sitat:
Du kan spise mer karber og protein. |
Sitat:
|
Egentlig tror jeg tallene dine er ganske bra jeg. Mener å huske du skulle ha mellom 1/2-1 gram med proteiner pr kg målvekt (altså dersom du vil bli 66 kg, er 66g protein ganske passelig).
Noen må arrestere meg dersom jeg er helt på bærtur! |
Sitat:
Meg nå vet jeg ihvertfall hvordan jeg kan kontrollere dette litt bedre. Mindre porsjon med grønnsaksmos i morgen vil redusere fettet akkurat det jeg trenger vil jeg tro. Eventuelt rene grønnsaker og en ekstra pannekake.. hihi... Men fint å tenke at jeg muligens ligger godt an med 80% da, for jeg har følt meg så flink i dag og ketostixen viste max ketose, selv om jeg vet at man ikke kan stole heeelt på den, så har den blitt sterkere for hver dag. :) |
Jeg sitter å skriver på diett.no for å planlegge dagen litt bedre, men jeg får ikke proteinet ned.. Jeg har prøvd å bytte ut middager og kuttet ut snacks og alt sånn, men den ligger ikke lavere enn 26% protein, det er det laveste jeg får den til, er det for mye? Da blir det 71% fett og 3% karbo.. Proteinet kommer av kun noen få skiver laks til frokost, eggene jeg har til og torsken vi skal ha til middag..total karbo inntaket ligger på 6,54g på denne planen.Er det noe jeg kan kompensere med for å få prosenten ned, siden jeg har litt mer karbo å gå på? Jeg har maksgrense på 15g, men kan strekke meg mot 25g om nødvendig.
|
Sitat:
|
Sitat:
nevner også at denne planen inneholder 61,16g fett og som sagt, 6,54g karbohydrat |
Sitat:
|
Vi skulle egentlig ha kyllingsalat til middag, men da kunne prosenten kommer helt opp til 40%, pga kyllingen og grønnsakene, så det var derfor jeg byttet til torsk med kokt blomkål til.. Jeg veier nesten 72kg nå, så det vil si at jeg skal spise hvertfall 72g protein? jeg trener lite nå pga skade i kneet, men når det blir bra så trener jeg litt sykkel hjemme hver dag. 15min -2 timer.
|
Det finnes uttallige anbefalinger når det gjelder proteininntak, staten sier 0.5 - 1 gram pr kilo kroppsvekt, noen sier 0.8 gram pr kilo FETTfri kroppsvekt - VOF snakker om 1 - 1.5 gram pr kilo kroppsvekt, gjerne 2 gram om man trener mye og hardt..
Det aller viktigste i første omgang er å ikke spise for LITE siden protein inneholder essensielle aminosyrer kroppen trenger. Legg deg gjerne på 1 gram pr kilo kroppsvekt og se hvordan det fungerer for deg. Du må ikke redusere proteininntaket fordi prosentandelen blir for stor! Da spiser du for lite fett ;) Det er lettere og trengs mindre økning i fettinntaket for å få en fin prosentfordeling enn å redusere proteinet. Ofte holder det med en ss eller to smeltet smør på grønnsakene :) Spiser du omtrent like mange gram protein som fett bør du få en noenlunde fin balanse mellom næringstoffene - dette kan jo brukes som en tommelfingerregel så du slipper og sitte og regne ut hele tiden :) Til syvende og sist altså, ikke spise for LITE protein, ellers kan du prøve deg litt fram og se hva som faller naturlig og som du er komfortabel med i hverdagen. Gjør vi det for vanskelig faller vi fort av.. (er ihvertfall min erfaring ;) ) |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:21. |