Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Kitt 15-12-11 23:59

Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av shailene (Innlegg 1267528)
Hva er holdbarheten på div. kaker i kjøleskapet? Er det samme holdbarhet på f.eks. ostekake og sjokoladekake? Hva med småkaker type kokostopper og kransekakestenger?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av shailene (Innlegg 1268071)
Ingen som vet mer nøyaktig? Lurer på når jeg skal begynne med julebaksten :p

Kokostopper og kransekakestenger kunne du vel ha laget i oktober! Kransekakestengene blir aller best om de fryses først og tines i en plastpose sammen med en halv skrelt potet(jepp, de kan brukes til noe;)), syns vi.

Ostekaken til Gerd er like god etter 2-3 dager, men ikke mye lenger, lager du den lille juleaften, bør det vel bli bra. Med sjokoalekake kommer det helt an på type. Fra noen dager i kjøleskap til uker i en pose i brødskuffen!;)

Lava 16-12-11 00:11

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1267191)
Jeg fikk akkurat vite at jeg har tendinose i akillesfestene i hælen....på godt norsk har jeg altså kronisk senebetennelse der...

Ah! Tendinose vet nok få hva er! :D
Betennelse er betennelse, samme hvor liksom, for uinvidde...:o

shailene 16-12-11 00:14

Re: Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1268077)
Kokostopper og kransekakestenger kunne du vel ha laget i oktober! Kransekakestengene blir aller best om de fryses først og tines i en plastpose sammen med en halv skrelt potet(jepp, de kan brukes til noe;)), syns vi.

Ostekaken til Gerd er like god etter 2-3 dager, men ikke mye lenger, lager du den lille juleaften, bør det vel bli bra. Med sjokoalekake kommer det helt an på type. Fra noen dager i kjøleskap til uker i en pose i brødskuffen!;)

Takk for svar :)

Men skrelt potet..? Hva slags funksjon har den? Nå ble jeg nysgjerrig.

Kitt 16-12-11 00:56

Sv: Re: Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av shailene (Innlegg 1268091)

Den gir littebittegrann fuktighet under tining slik at kransekaken blir akkurat sånn sprø, men seig, liksom!:sikle:
Tragant har nok muligens noe av samme effekten, men det har jeg faktisk aldri brukt i noen av de maaaaange kransekakene jeg har bakt!

Dietta 16-12-11 01:08

.. hvorfor jeg sitter oppe og ser på Nissene over skog og hei, strikker og leser på lavkarbo.no i stedet for å legge meg :eek:

shailene 16-12-11 01:16

Re: Sv: Re: Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1268110)
Den gir littebittegrann fuktighet under tining slik at kransekaken blir akkurat sånn sprø, men seig, liksom!:sikle:
Tragant har nok muligens noe av samme effekten, men det har jeg faktisk aldri brukt i noen av de maaaaange kransekakene jeg har bakt!

Aha.. Lurt! Kanskje jeg prøver meg på kransekakestenger i morra da. Mulig jeg må prøve tipset ditt, for jeg har ikke fått tak i tragant enda.

silje21 16-12-11 07:23

ugh hvorfor skal fulle mannfolk være så steike klengete, og så satans vanskelige å vekke <.<

vaskeklut 16-12-11 08:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1267102)
Det er noen som sier at kokosolje framstilles likt som og er like dårlig for kroppen som palmeolje. Er dette sant?:confused:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1266657)
er det noen som har den norske versjonen av "the julekalender" (med travellin' strawberries) på dvd som har veldig lyst til å selge den til meg for en ok penge? jeg har sååååååå lyst på den, og den er umulig å oppdrive! :(

Anyone?:forvirret

TrillTrall 16-12-11 11:58

Sv: Re: Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av shailene (Innlegg 1268091)

Et gammelt kjerringråd er å legge en brødskalk i kakeboksen sammen med kransekaka / stengene, den holder dem passe mjuke, de skal jo ikke bli steinharde.

TrillTrall 16-12-11 12:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1268128)

Jeg tror nok jentungen hadde myrdet meg om jeg solgte "The Julekalender" - vi elsker serien og jeg aner ikke hvor mange ganger vi har sett den! :)

Det ligger video-utgaver ute både på finn og qxl, men det er vel dvd'en som er ønskelig sikkert?

nellie 16-12-11 12:04

Sitat:

Palmeolje har vel dårlig rykte av tre grunner:

1. miljøfiendtlig siden regnskog blir hogd ned pga den
2. den er stappet full av mettet fett
3. den blir brukt på en feil måte i herding osv i potetgull, kjeks osv.

Det er sikkert pga det mettede fettet de sier det.

TrillTrall 16-12-11 12:12

Sitat:

Her:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=32277849
(riktignok uten cover)

http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=31740875
du kan prøve om vedkommende vil selge enkeltvis?

nellie 16-12-11 13:43

Siden jeg ikke fikk sykepenger fra NAV den 14.. Når får jeg det da?:eek:

Kanutten 16-12-11 15:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1268268)
Siden jeg ikke fikk sykepenger fra NAV den 14.. Når får jeg det da?:eek:

Logg deg inn på NAV og sjekk under dine utbetalinger.

nellie 16-12-11 15:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1268302)
Logg deg inn på NAV og sjekk under dine utbetalinger.

Det var lurt. Men sto bare barnetrygd der. Så.. Det er med andre ord lenge til jeg får penger?:p

Kanutten 16-12-11 15:35

Da jeg fikk sykepenger fikk jeg sist i hver måned. Men har du sjekket under utbetalingsdatoer sykepenger i desember?

nellie 16-12-11 15:37

Ja, det var den 14.:) Siden det er jul i sisten av måneden..
Men de sender vel ut fortløpende da?

BenteR 16-12-11 15:38

Jeg ringte NAV i dag, og da var det en automatisk melding om forsinkelser på utbetalinger, men at de betales ut så snart som mulig.

nellie 16-12-11 15:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1268314)
Jeg ringte NAV i dag, og da var det en automatisk melding om forsinkelser på utbetalinger, men at de betales ut så snart som mulig.

Ååh, så fint! Jeg var så treg med å levere sykemeldingen, så tenkte at det sikkert gikk litt tregere på grunn av det.

Photobscura 16-12-11 18:00

Jeg har nylig operert en bartholinitt, og nå ramla det ut et sting, og såret verker (hvitt verk). Ja, urk, ekle greier, men jeg lurer på om dette er en dårlig ting? Eller er det ikke så unormalt at det verker? Og hva med stinget? De skal jo vanligvis gå i oppløsning selv.

Kitt 16-12-11 19:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1268387)
Jeg har nylig operert en bartholinitt, og nå ramla det ut et sting, og såret verker (hvitt verk). Ja, urk, ekle greier, men jeg lurer på om dette er en dårlig ting? Eller er det ikke så unormalt at det verker? Og hva med stinget? De skal jo vanligvis gå i oppløsning selv.

Verk og sting som detter ut er ikke bra etter kun et par dager. Stingene skal jo sitte 7-10 dager før de løsner og verk er ALDRI bra!
Legevakt?

Photobscura 16-12-11 20:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1268425)
Verk og sting som detter ut er ikke bra etter kun et par dager. Stingene skal jo sitte 7-10 dager før de løsner og verk er ALDRI bra!
Legevakt?

Kan ikke verket bare være typ bindevevsvæske? Det var jo i utgangspunktet et aterom/fistel også ... Jeg har alt tilbragt tre timer på legevakta i dag (sammen med ei venninne denne gangen ;)), og merker jeg blir litt dårlig av tanken. :p Men jeg ringer Ullevål i morgen og hører, jeg. Det gjør jo ikke noe mer vondt enn forventa heller.

Kitt 16-12-11 20:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1268435)
Kan ikke verket bare være typ bindevevsvæske? Det var jo i utgangspunktet et aterom/fistel også ... Jeg har alt tilbragt tre timer på legevakta i dag (sammen med ei venninne denne gangen ;)), og merker jeg blir litt dårlig av tanken. :p Men jeg ringer Ullevål i morgen og hører, jeg. Det gjør jo ikke noe mer vondt enn forventa heller.

Det var du som skrev verk!;)
Kan bare være vevsvæske om du ikke har mer smerter, men sting ramler jo ikke bare ut, liksom. Jeg tenkte det var betent hud som fikk stinget til å falle ut.
Ring og hør, du. En evnt betennelse i såret vil man jo helst ta tak i så kjapt som mulig!
Håper det ordner seg!:suss:

Photobscura 16-12-11 20:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1268438)
Det var du som skrev verk!;)
Kan bare være vevsvæske om du ikke har mer smerter, men sting ramler jo ikke bare ut, liksom. Jeg tenkte det var betent hud som fikk stinget til å falle ut.
Ring og hør, du. En evnt betennelse i såret vil man jo helst ta tak i så kjapt som mulig!
Håper det ordner seg!:suss:

Ja, det var kanskje litt dårlig ordvalg, for det ser jo ikke ut som verk som kommer ut av noe som er betent, liksom. Så, uhm, puss, tykk væske, noe sånt. Det var jo betent i utgangspunktet, men skal ikke være det mer nå.
Det med stinget er jo ikke så kult, ringer sykehuset i mårra, jeg.
Takk, og :suss: tilbake! Er så fint å ha en flink sykepleier sånn for hånden. ;)

Kanutten 16-12-11 20:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1268440)
Ja, det var kanskje litt dårlig ordvalg, for det ser jo ikke ut som verk som kommer ut av noe som er betent, liksom. Så, uhm, puss, tykk væske, noe sånt. Det var jo betent i utgangspunktet, men skal ikke være det mer nå.
Det med stinget er jo ikke så kult, ringer sykehuset i mårra, jeg.
Takk, og :suss: tilbake! Er så fint å ha en flink sykepleier sånn for hånden. ;)

Nå er jo dette en kjertel som produserer glidemiddel så det er kanskje bare kjekt at den viser at den funker?

Photobscura 16-12-11 20:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1268441)
Nå er jo dette en kjertel som produserer glidemiddel så det er kanskje bare kjekt at den viser at den funker?

Det er jo sant. ;) Men dette er kanskje litt i overkant. :p Satser på at det bare er bindevevsvæske, som sagt. Ser i grunn mest sånn ut.

ToreH 17-12-11 23:11

Blir ofte varm jeg når jeg spiser lavkarbomat, særlig når jeg spiser biff, entrecote og tilsvarende. Men, opplever også denne varme følelsen (joda, jeg kjenner litt svettetokter også) nesten hver gang jeg spiser mat. Noen andre som opplever dette etter at de begynte på lavkarbo?

Har aldri opplevd, følt dette tidligere, kun etter lavkarbomaten. Gått på dette nå siden i august, aldri tenkt over det før nå.

Nerthus 17-12-11 23:13

Fettforbrenning ;) Kroppstemperaturen min har generelt økt fra langt under 37 til vanlig til akkurat 37 nå, og har også varmefølelse etter inntak av lavkarbomat.

Tar det som et tegn på at kroppen nå henter energi fra fett, enten inntatt eller fra kroppens egne lagre :)

langaard 17-12-11 23:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av hypah (Innlegg 1268812)
Blir ofte varm jeg når jeg spiser lavkarbomat, særlig når jeg spiser biff, entrecote og tilsvarende. Men, opplever også denne varme følelsen (joda, jeg kjenner litt svettetokter også) nesten hver gang jeg spiser mat. Noen andre som opplever dette etter at de begynte på lavkarbo?

Har aldri opplevd, følt dette tidligere, kun etter lavkarbomaten. Gått på dette nå siden i august, aldri tenkt over det før nå.

Ja, jeg og gubben svetter omkapp! Spesielt etter inntak av udos, men også etter fettrike måltid:)(lave srømregninger her i gården)

Bønna200 17-12-11 23:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av hypah (Innlegg 1268812)

Jeg er skikkelig heit nå, jeg. Er nok forbrenningen som øker:)

Dietta 17-12-11 23:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1268826)
Jeg er skikkelig heit nå, jeg.

:lol:

Kanutten 17-12-11 23:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1268848)

Si meg, ble Bønna heit av Hypah? :confused: :lol:

Dietta 17-12-11 23:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1268850)
Si meg, ble Bønna heit av Hypah? :confused: :lol:

Nå lo jeg så mye så jeg nesten tissa i buksa :w00t:
Bønna, kommentar ?????

langaard 18-12-11 00:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1268856)
Nå lo jeg så mye så jeg nesten tissa i buksa :w00t:
Bønna, kommentar ?????

ToreH 18-12-11 00:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1268814)
Fettforbrenning ;) Kroppstemperaturen min har generelt økt fra langt under 37 til vanlig til akkurat 37 nå, og har også varmefølelse etter inntak av lavkarbomat.

Tar det som et tegn på at kroppen nå henter energi fra fett, enten inntatt eller fra kroppens egne lagre :)

Takker, svetter ikke som en gris, men merker det godt at "noe skjer". Tenkte at det var noe forbrenningsgreier, og da er det jo bra da...hehe.

Nerthus 18-12-11 00:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av hypah (Innlegg 1268883)
Takker, svetter ikke som en gris, men merker det godt at "noe skjer". Tenkte at det var noe forbrenningsgreier, og da er det jo bra da...hehe.

Ikkeno svette her heller, jeg er varmest på morgenen faktisk, så mens "tynne" karbospisende sambo holder på å fryse ihjel om morgenen og har varmekablene på badet på ganske varmt, må jeg ha opp vinduet og døra på badet for å ikke få heteslag ;)

Lava 18-12-11 02:20

Blir man bare tørrere på hendene av å smøre med div kremer, slik som med leppepommade?

Har ett utvalg av kremer, i stuen ligger "vaseline intensive care", men har og apotekkjøpte kremer.. føler både hender og lepper blir tørrere om kvelden..?

(leppene er snart under kontroll, pga tips herfra :) )

vaskeklut 18-12-11 02:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1268912)
Blir man bare tørrere på hendene av å smøre med div kremer, slik som med leppepommade?

Har ett utvalg av kremer, i stuen ligger "vaseline intensive care", men har og apotekkjøpte kremer.. føler både hender og lepper blir tørrere om kvelden..?

(leppene er snart under kontroll, pga tips herfra :) )

JA! Dvs. Om du har håndkremer med mineralolje(paraffinuium liquidium/petrolatum/mineral oil) og eller lanolin i så vil du sannsynligvis bli like tørr eller tørrere enn du var før, dette fordi disse stoffene ikke gir fukt til huden i det hele tatt, det er bare "symptomlindrende der og da" om man kan si det på den måten. Det blir liggende utenpå huden uten å egentlig gjøre noe for den, og så vasker du det av når du vasker hendene.

ToreH 18-12-11 03:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1268915)
JA! Dvs. Om du har håndkremer med mineralolje(paraffinuium liquidium/petrolatum/mineral oil) og eller lanolin i så vil du sannsynligvis bli like tørr eller tørrere enn du var før, dette fordi disse stoffene ikke gir fukt til huden i det hele tatt, det er bare "symptomlindrende der og da" om man kan si det på den måten. Det blir liggende utenpå huden uten å egentlig gjøre noe for den, og så vasker du det av når du vasker hendene.

Locobase repair er en veldig bra krem for de med meget tørr hud. Bruker den og A-creme til atopiske hender. Aderma fungerer også meget bra som en dagkrem. Locobase Repair er vel ikke en dagkrem, mer for kveldsbruk.
vi er nå veldig fornøyd med de. Ikke gratis, men jeg synes de nevnte der er best for min hud.

Lava 18-12-11 03:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1268915)

Tenkte jeg det ikke.. :p

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av hypah (Innlegg 1268918)
Locobase repair er en veldig bra krem for de med meget tørr hud. Bruker den og A-creme til atopiske hender. Aderma fungerer også meget bra som en dagkrem. Locobase Repair er vel ikke en dagkrem, mer for kveldsbruk.
vi er nå veldig fornøyd med de. Ikke gratis, men jeg synes de nevnte der er best for min hud.

A-creme har jeg hatt, men er tom nå. Aderma har jeg i vesken. Locabase har jeg, men syns det er litt vel klissete å bruke. Men verd et nytt forsøk. Takk for tips! :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:46.