Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

vaskeklut 13-12-11 20:08

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 1266665)
Takk!
Ja, eg hadde tenkt å refere til dei uansett. Men det blir litt mykje fotnotar etc når eg skriv: "I følge offentleglova skal bla bla bla bli bla bla bla. Dersom ein i staden skal følge andre ledd av offentleglova ...."
Skal ein då skrive henvisning for begge gongane offentleglova er nemnd?

Gud hjelpe, eg er så flink til å forklare! ;)

Nei, det ser jeg ingen grunn til at du skal. Henvis til offentlighetsloven den første gangen du nevner den, så skal det holde, så vidt jeg klarer å huske. Det er i hvert fall slik jeg gjør det når jeg skriver oppgaver/eksamen og har ikke fått no refs enda. Men se hva viko har å si om saken for å være sikker, kan du gjøre. Kan være greit å opplyse om at jeg skriver i APA, dog. Så jeg er best kjent med de reglene :)

Furine 13-12-11 20:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1266670)
Nei, det ser jeg ingen grunn til at du skal. Henvis til offentlighetsloven den første gangen du nevner den, så skal det holde, så vidt jeg klarer å huske. Det er i hvert fall slik jeg gjør det når jeg skriver oppgaver/eksamen og har ikke fått no refs enda. Men se hva viko har å si om saken for å være sikker, kan du gjøre. Kan være greit å opplyse om at jeg skriver i APA, dog. Så jeg er best kjent med de reglene :)

OK, takk, då er eg litt beroliga. Det ville verte voldsomt til henvisning OG fotnotar til lover i annakvar setning, nemlig... Vi har fått beskjed om å bruke APA. :ja:

Lava 13-12-11 21:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1264916)
Noen som kan fortelle meg hvilken plante dette er? Kjøpte den litt impulsivt på Rema for 25 kroner, men det sto ingen steder hva den heter.

Ta med deg planten, eller et blad fra den, og kanskje ett bilde på mobilen og spør på en blomsterbutikk :)

Jeg lurer på å skaffe meg en ny merkelig diagnose....................
Lei av at så mange skal fortelle meg at feks betennelser forsvinner med bruk av ditt eller datt, og videre videre.

Må ha noe "å slå i bordet med" slik at jeg slipper såkalte velmente råd :o

Har forøvrig kronikse betennelser i flere ledd, kronisk muskel- og skjelett smerter, myalgia (som betyr smerter i muskler) og prolaps.
Men kan ikke skylde på prolaps i korsryggen, hvis det prates om skuldrene..

Var innom en "hobby-bod" og så ei som brukte strikkemaskin, og sa: det der kan jeg glemme, mine armer hadde ikke klart det!"
Og dama spurte hva som var galt, hvor jeg svarte betennelser.

Da kom hun frem med en boks pulver, som hadde "tatt bort" hennes betennelser. Hun måtte spise det hver dag, så det har nok ikke "tatt bort" men dempet :p

Jeg er godt utprøvet på både vanlig medisin fra legen, diverse kjøpt på helsekost ol, men det forsvinner ikke. Er rolig i perioder, og blusser opp ved enkel belastning.

Men, jeg må finne ett spennende ord for det, som ingen skjønner slik at jeg slipper disse irriterende rådene i en hver samtale.

Sjekke google translator, den er jo så morsom... :p

Noen tips?

Dilly 13-12-11 21:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1264916)
Noen som kan fortelle meg hvilken plante dette er? Kjøpte den litt impulsivt på Rema for 25 kroner, men det sto ingen steder hva den heter.

Ja, dette må være en Peperomia. Kanskje Peperomia obtusifolia

Photobscura 13-12-11 22:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dilly (Innlegg 1266717)
Ja, dette må være en Peperomia. Kanskje Peperomia obtusifolia

Hmm ... Noen av bildene da jeg søkte på google ligner litt, men bladene på bildene ser en del større ut. Bladne er ca i fingerneglstørrelse.
Men, ja, kanskje rett og slett bare knipe av en stikling og ta med til en plantebutikk. Har uansett lyst på en til plante. :)

vaskeklut 14-12-11 13:06

Det er noen som sier at kokosolje framstilles likt som og er like dårlig for kroppen som palmeolje. Er dette sant?:confused:

BenteR 14-12-11 16:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1266709)
Ta med deg planten, eller et blad fra den, og kanskje ett bilde på mobilen og spør på en blomsterbutikk :)

Jeg lurer på å skaffe meg en ny merkelig diagnose....................
Lei av at så mange skal fortelle meg at feks betennelser forsvinner med bruk av ditt eller datt, og videre videre.

Må ha noe "å slå i bordet med" slik at jeg slipper såkalte velmente råd :o

Har forøvrig kronikse betennelser i flere ledd, kronisk muskel- og skjelett smerter, myalgia (som betyr smerter i muskler) og prolaps.
Men kan ikke skylde på prolaps i korsryggen, hvis det prates om skuldrene..

Var innom en "hobby-bod" og så ei som brukte strikkemaskin, og sa: det der kan jeg glemme, mine armer hadde ikke klart det!"
Og dama spurte hva som var galt, hvor jeg svarte betennelser.

Da kom hun frem med en boks pulver, som hadde "tatt bort" hennes betennelser. Hun måtte spise det hver dag, så det har nok ikke "tatt bort" men dempet :p

Jeg er godt utprøvet på både vanlig medisin fra legen, diverse kjøpt på helsekost ol, men det forsvinner ikke. Er rolig i perioder, og blusser opp ved enkel belastning.

Men, jeg må finne ett spennende ord for det, som ingen skjønner slik at jeg slipper disse irriterende rådene i en hver samtale.

Sjekke google translator, den er jo så morsom... :p

Noen tips?

Jeg fikk akkurat vite at jeg har tendinose i akillesfestene i hælen....på godt norsk har jeg altså kronisk senebetennelse der...

Zillah 14-12-11 16:39

1 Vedlegg
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1266540)
Dette er sikkert et kjempeteit spørsmål, men jeg lurer på om det er noen potter som er bedre enn andre (med tanke på komfort og sånn)

Vi hadde "hjertepotte" frå BabyBjörn som var veldig bra. Vi har ho for så vidt enda, men potta er ikkje i bruk så ofte ettersom minstemor er nesten 5 :p Ville kikka etter ei slik, om dei framleis er i sortimentet, da. Står stødig på golvet, forma etter stumpen slik at ho er behageleg å sitte på, og går litt opp foran, så det blir mindre uhell spesielt for gutane når dei tissar.

Kanutten 14-12-11 18:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1267191)
Jeg fikk akkurat vite at jeg har tendinose i akillesfestene i hælen....på godt norsk har jeg altså kronisk senebetennelse der...

:( Uffda..... Selv om det er kronisk, finnes det håp for bedring, i allefall lindring??

BenteR 14-12-11 18:51

Var visst ikke så mye og gjøre med det; kommer til og måtte leve med det. Enkelte kan få noe lindring av http://no.wikipedia.org/wiki/ESWT, men dette vil visst bare være midlertidig. Skal jeg ha slik behandling må jeg reise 24 mil.....

Rin 14-12-11 19:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1267243)
Var visst ikke så mye og gjøre med det; kommer til og måtte leve med det. Enkelte kan få noe lindring av http://no.wikipedia.org/wiki/ESWT, men dette vil visst bare være midlertidig. Skal jeg ha slik behandling må jeg reise 24 mil.....

Har hatt en akillessenebetennelse det ikke er "noe å gjøre med" i over et år, selv - sympatiserer med deg. :o

BenteR 14-12-11 19:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 1267250)
Har hatt en akillessenebetennelse det ikke er "noe å gjøre med" i over et år, selv - sympatiserer med deg. :o

:klem:Felles skjebne, felles trøst.
Har klaget og klaget på hælene i 2 år, men legen trodde altså at jeg bare var en sutrekopp som innbilte meg det. Reumatologen jeg var hos i sist uke var ikke i tvil da hun så hælene mine på ultralyden......

Photobscura 14-12-11 22:22

Jeg har et operasjonssår ... ja, la oss si under beltestedet. Det står i papirene jeg fikk med meg at jeg bør sitte i bad/skylle med medisinsk såpe to ganger daglig i en uke. Nå har ikke jeg en balje, og må følgelig sitte i oppvaskkummen ... Så, ut fra det som står, burde det holde at jeg vasker grundig med denne såpa i dusjen ...? :o

Gerd 14-12-11 22:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1267312)
Jeg har et operasjonssår ... ja, la oss si under beltestedet. Det står i papirene jeg fikk med meg at jeg bør sitte i bad/skylle med medisinsk såpe to ganger daglig i en uke. Nå har ikke jeg en balje, og må følgelig sitte i oppvaskkummen ... Så, ut fra det som står, burde det holde at jeg vasker grundig med denne såpa i dusjen ...? :o

Eller at du bruker en mugge som du blander ut såpa i og skyller deg med :ja:

Kanutten 14-12-11 22:36

Sitat:

Det burde holde at du vasker med denne såpa i dusjen. :ja:

Photobscura 14-12-11 22:47

Ah, bra bra! Selv om det jo hadde vært festlig å sitte i oppvaskekummen og dingle med beina. :cool:

Kanutten 14-12-11 23:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1267323)
Ah, bra bra! Selv om det jo hadde vært festlig å sitte i oppvaskekummen og dingle med beina. :cool:

I værste fall kan du klare deg med en bolle/kaup. Bare å holde oppunder.

Photobscura 14-12-11 23:25

Jeg tok det i dusjen, jeg. Det får holde, håper jeg.

vaskeklut 15-12-11 00:28

Ettersom jeg bare bruker svarte klær, får jeg hvite merker/flekker pga deodoranten. Har noen en å anbefale som setter lite eller ingen flekker?

Huldr 15-12-11 01:55

Du kan låne en balje av meg om du vil, Photo :)

Edit: Oi, kom på at jeg må legge dusjgardinene i bløt i den før jul ... :o Men når jeg har fått gjort det kan du låne den!

Photobscura 15-12-11 01:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 1267413)
Du kan låne en balje av meg om du vil, Photo :)

Takk for det! :) Men om jeg bare kan bruke det i dusjen så er jo det av det beste. :)

Carisma 15-12-11 02:29

Sitat:

Har du en vanlig vaskebøtte? Den fyllt til randen funker vel like bra som en balje... Og den er stødig nok til å sitte på.
Grønnsåpe er forøvrig uovertruffen når det gjelder sårheling.
Da jeg snubla i rusten piggtråd og endte opp med et digert gapende sår som jeg dro alt for sent til legen med til å få sydd måtte jeg sitte med hånda i grønnsåpevann 2 ganger daglig. Nå er arret knapt synlig. Samme da jeg fikk infeksjon i et sår på Roskilde etter å ha vasset i søla en uke i sandaler...

Cherry 15-12-11 03:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1267243)

Triggerpunktsakupunktur sier jeg. Bare prøv! Har troen!:cool:

Furine 15-12-11 09:18

Er det nokon annan her med Canal Digital som er utan tv-signal og internett? Sit på jobb no, men heime er begge totalt døde sidan halv ni i går kveld.

Photobscura 15-12-11 09:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1267421)
Har du en vanlig vaskebøtte? Den fyllt til randen funker vel like bra som en balje... Og den er stødig nok til å sitte på.
Grønnsåpe er forøvrig uovertruffen når det gjelder sårheling.
Da jeg snubla i rusten piggtråd og endte opp med et digert gapende sår som jeg dro alt for sent til legen med til å få sydd måtte jeg sitte med hånda i grønnsåpevann 2 ganger daglig. Nå er arret knapt synlig. Samme da jeg fikk infeksjon i et sår på Roskilde etter å ha vasset i søla en uke i sandaler...

Men nå har jeg medisinsk såpe (som jeg fikk beskjed om å bruke, ikke vanlig grønnsåpe, selv om det i prinsippet er det samme, men ms er mer antiseptisk eller noe, fikk jeg høre), jeg har ikke vaskebøtte heller. Hehe. Jeg kunne fint ha sittet i vaskekummen altså, spørsmålet var vel heller mer om jeg kunne slippe å bløtlegge og bare bruke såpa i dusjen. :)
Det er ikke et "vanlig" operasjonssår, heller, men en infisert kjertel som må holdes åpen der den er sydd.

KarMa40 15-12-11 10:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 1267456)
Er det nokon annan her med Canal Digital som er utan tv-signal og internett? Sit på jobb no, men heime er begge totalt døde sidan halv ni i går kveld.

Ja, vi har CD, men begge deler virker nå og virket i går kveld. (House)
Bor i Oslo, så lokal feil?

Kanutten 15-12-11 11:09

Jeg lurer på hva som betegnes som mat og pålegg, jeg. :p

Sambo har tydeligvis spist noe "surt" til frokost for han klagde over at det ikke var noe mat i kjøleskapet, i allefall ikke pålegg!

Jeg måtte ta en kikk i kjøleskapet og spurte hva sambo mente.

Dette er ikke mat i følge ham:
ribbefett, rømme, fløte, kaviar, makrell i tomat, majones, sylted agurk, rødvinspølse, smørbar ost, sitron på flaske, to glass sennep, ymse oljer og dressinger. Så hvorfor må dette stå i kjøleskapet, liksom??? ;)

Tyttebær, blåbær, jordbær og eplemos er IKKE matpålegg. Det er pannekake- og vaffelkakepålegg. :p

Det eneste som var MAT: leverpostei, greddeost og edamerost. :rolleyes:

shailene 15-12-11 11:50

Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Hva er holdbarheten på div. kaker i kjøleskapet? Er det samme holdbarhet på f.eks. ostekake og sjokoladekake? Hva med småkaker type kokostopper og kransekakestenger?

Yrla 15-12-11 13:35

Om det er vått holder deg seg kortere enn tørt. Med sukker i, og salt, øker holdbarheten.

jojomesteren 15-12-11 15:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1267506)
Jeg lurer på hva som betegnes som mat og pålegg, jeg. :p

Sambo har tydeligvis spist noe "surt" til frokost for han klagde over at det ikke var noe mat i kjøleskapet, i allefall ikke pålegg!

Jeg måtte ta en kikk i kjøleskapet og spurte hva sambo mente.

Dette er ikke mat i følge ham:
ribbefett, rømme, fløte, kaviar, makrell i tomat, majones, sylted agurk, rødvinspølse, smørbar ost, sitron på flaske, to glass sennep, ymse oljer og dressinger. Så hvorfor må dette stå i kjøleskapet, liksom??? ;)

Tyttebær, blåbær, jordbær og eplemos er IKKE matpålegg. Det er pannekake- og vaffelkakepålegg. :p

Det eneste som var MAT: leverpostei, greddeost og edamerost. :rolleyes:

Huff - har han glemt å handle mat, han da?

smgj 15-12-11 15:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jojomesteren (Innlegg 1267725)

:D:D:D Det var det der med å sulte i brødskuffen... (Jeg er ekspert i det. Og bortskjemt med en mann som liker å lage mat.)

Kanutten 15-12-11 15:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jojomesteren (Innlegg 1267725)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1267743)
:D:D:D Det var det der med å sulte i brødskuffen... (Jeg er ekspert i det. Og bortskjemt med en mann som liker å lage mat.)

Jeg liker å lage mat, derfor trenger jeg det som jeg ramset opp og mere til. Sambo kjøper MAT; brød, skinke, salami og ost. Resten ser han ikke nødvendigheten av for det har han ALDRI brukt de årene han var alene før vi ble sammen. Jaja. :lol:

Bønna200 15-12-11 16:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1267376)
Ettersom jeg bare bruker svarte klær, får jeg hvite merker/flekker pga deodoranten. Har noen en å anbefale som setter lite eller ingen flekker?

Jeg har god erfaring med Sterilans Woman. Det er spray.

Kanutten 15-12-11 16:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1267754)
Jeg har god erfaring med Sterilans Woman. Det er spray.

Jeg bruker kun Stop24. Den er absolutt det beste for meg.

vaskeklut 15-12-11 16:19

Bønna200 og Kanutten: takk! jeg skal forsøke begge :) begrenset hvor lekkert det er med hvite flekker på singleter og kjoler og alt mulig :wacko:

Zillah 15-12-11 17:03

Hjelper det ikkje å la deodoranten tørke fullstendig før du kler på deg? Det var det som vart sagt "før i tida" - men no har eg ikkje brukt våt deodorant på så lenge at eg sanneleg ikkje hugsar korleis det funkar i det verkelege liv.

Supera 15-12-11 18:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1267376)

Har du prøvd deodorantstein?

vaskeklut 15-12-11 21:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1267841)
Har du prøvd deodorantstein?

det har jeg! og det virker ikke på meg :o

vaskeklut 15-12-11 21:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zillah (Innlegg 1267795)
Hjelper det ikkje å la deodoranten tørke fullstendig før du kler på deg? Det var det som vart sagt "før i tida" - men no har eg ikkje brukt våt deodorant på så lenge at eg sanneleg ikkje hugsar korleis det funkar i det verkelege liv.

godt mulig, men jeg har som regel for dårlig tid (eller for lite tålmodighet:p) til det!

shailene 15-12-11 23:53

Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av shailene (Innlegg 1267528)
Hva er holdbarheten på div. kaker i kjøleskapet? Er det samme holdbarhet på f.eks. ostekake og sjokoladekake? Hva med småkaker type kokostopper og kransekakestenger?

Ingen som vet mer nøyaktig? Lurer på når jeg skal begynne med julebaksten :p

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:23.