Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

LineJM 29-11-11 00:02

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Panduro? Eller kanskje Åhlens, mener å ha sett konfektformer i sånn størrelse der tidligere.

BenteR 29-11-11 00:05

Tror det var på Claas Ohlsen jeg nylig så slike former...

silje21 29-11-11 00:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1258527)
Tror det var på Claas Ohlsen jeg nylig så slike former...

hehe så uansett må jeg til nærmeste "storby" jeg da xD

Takk folkens :D

Carisma 29-11-11 00:58

Meny, spar og ultRa har hatt hvertfall.

Carisma 29-11-11 01:57

Silikon bakeformer fantes jo "over alt" for et par år siden. Jeg skal gi det bort i juolegave, men nå sliter jeg med å finne det... Noen som har gode tips?

BenteR 29-11-11 02:33

Europris har iallefall; kjøpte der for noen måneder siden.

Rin 29-11-11 04:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1258544)
Silikon bakeformer fantes jo "over alt" for et par år siden. Jeg skal gi det bort i juolegave, men nå sliter jeg med å finne det... Noen som har gode tips?

Har sett på både Clas og Jernia ganske nylig, både brød- og pai- og muffinsformgreier.

Lillemy71 29-11-11 09:57

Søstrene Grene har slike silikonformer, spørs jo hvordan kvaliteten er da.

Yrla 29-11-11 12:56

Masse på ebay.

nellie 29-11-11 15:32

Når man leser dusinvis av råd mot bihulebetennelse og finner rådet om å stikke et hvitløksfedd opp i nesa helt fantastisk.. Et det et tegn på at man er i overkant glad i hvitløk?

Rin 29-11-11 15:50

...Enormt utvalg av silikonformer til alle formål på Traktøren (storosenteret, og cc vest tror jeg?) også - men der er det en del dyrere enn på Clas, da.

Carisma 29-11-11 17:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1258633)
Masse på ebay.

Jeg tar ikke sjansen på å kjøpe julegaver fra aauksjonsplasser uten å se de eller ta på de... :o
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 1258707)
...Enormt utvalg av silikonformer til alle formål på Traktøren (storosenteret, og cc vest tror jeg?) også - men der er det en del dyrere enn på Clas, da.

Filler'n jeg gikk jo nettop fforbi traktøren på sandvika storsenter! :eek:

Carisma 29-11-11 23:54

Hvorfor er det så inmari vanskelig å komme i gang med det en burde gjøre, mens det er fryktelig enkelt å sitte og surre på nett f.eks? :(

Dietta 30-11-11 00:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1258963)
Hvorfor er det så inmari vanskelig å komme i gang med det en burde gjøre, mens det er fryktelig enkelt å sitte og surre på nett f.eks? :(

Det lurer egentlig jeg på også *skuler bort på strykehaugen*

BenteR 30-11-11 01:12

Her i huset pleier jeg og spør de andre om de har sett hvor jeg har gjort av energien min, for jeg kan ikke finne den:rolleyes:

langaard 30-11-11 01:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1258963)

Skippertak!! Carisma!:D

smgj 30-11-11 11:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1258984)
Her i huset pleier jeg og spør de andre om de har sett hvor jeg har gjort av energien min, for jeg kan ikke finne den:rolleyes:

Den er på ferie, sammen med tiltakslysten min. :cool:

Bønna200 30-11-11 15:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1258701)
Når man leser dusinvis av råd mot bihulebetennelse og finner rådet om å stikke et hvitløksfedd opp i nesa helt fantastisk.. Et det et tegn på at man er i overkant glad i hvitløk?

:ja:

BenteR 30-11-11 17:48

Har fått tid til gastroskopi og koloskopi 21.desember for og finne ut om det er cøliaki eller "bare" irritabel tarm jeg sliter med, eventuelt noe annet.
Jeg lever tilnærmet glutenfritt, med unntak av litt kruskakli i vafler og proteinbrød. Hvor mye glutenholdig mat og hvor lenge må jeg spise dette før det vil vise på prøvene/biopsien?
Kan jeg kreve lett narkose? Halsen min er pyton vond og trang pga struma (har svelgeproblem) og bakdelen min er konstant vond pga kronisk hemorrider. I tillegg er jeg av den sorten som brekker meg og kaster opp med en gang noe kommer for langt bak i svelget (brekker meg og kaster opp f.eks. hos tannlege).
Jeg har også fått beskjed om at jeg skal unngå frø + grønnsaker/frukt med frø 1 uke før + jeg skal kun drikke dagen før og dagen dette skal skje.
Jeg har diabetes 1 og MÅ spise; hvordan i all verden gjør jeg dette???
Gruer meg til dette.........

Kitt 30-11-11 17:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1259273)
Har fått tid til gastroskopi og koloskopi 21.desember for og finne ut om det er cøliaki eller "bare" irritabel tarm jeg sliter med, eventuelt noe annet.
Jeg lever tilnærmet glutenfritt, med unntak av litt kruskakli i vafler og proteinbrød. Hvor mye glutenholdig mat og hvor lenge må jeg spise dette før det vil vise på prøvene/biopsien?
Kan jeg kreve lett narkose? Halsen min er pyton vond og trang pga struma (har svelgeproblem) og bakdelen min er konstant vond pga kronisk hemorrider. I tillegg er jeg av den sorten som brekker meg og kaster opp med en gang noe kommer for langt bak i svelget (brekker meg og kaster opp f.eks. hos tannlege).
Jeg har også fått beskjed om at jeg skal unngå frø + grønnsaker/frukt med frø 1 uke før + jeg skal kun drikke dagen før og dagen dette skal skje.
Jeg har diabetes 1 og MÅ spise; hvordan i all verden gjør jeg dette???
Gruer meg til dette.........

Jeg fikk det gjort i full narkose, ikke noe problem, men legen din må søke spesielt om det.
Du kan jo drikke mye som er vel så næringsrikt som å spise, da! Denne forklarer fint, syns jeg!
Jeg ble tatt først om morgenen nettopp pga diabetesen. Du må rett og slett ringe og snakke med dem om på forhånd. Sto ikke det i innkallelsen? Det sto nesten med STORE bokstaver i min, faktisk!

Ang gluten er det vel nesten for sent allerede. Inntil 3 måneder fikk min datter beskjed om, men du bør nok begynne allerede i dag! Syns du skal ringe dem å høre. Synd om du går gjennom 2 sånne "ekle" undersøkelser bare for å få et falskt negativt resultat!

Photobscura 30-11-11 18:23

Finnes det noen måte å fjerne maling fra huden som ikke innebærer bruk av white spirit? Det er quick lack, så det ... sitter godt ... (Jeg vet ikke hvilket overmot som kommer over meg hver gang jeg skal male ting ...)
Eventuelt: Selger de normalt white spirit på dagligvarehandler?

nellie 30-11-11 18:26

Hvordan får man vekk flekker fra ulltøy? Emma har hundre bodyer i en spesiell farge og akkurat den fargen suger til seg flekker så det ikke ligner noe annet...

Og hva med ulltøy som er spydd ned? Det holder jo ikke å vaske det på 30 grader ullprogram...

Dietta 30-11-11 18:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1259294)
Finnes det noen måte å fjerne maling fra huden som ikke innebærer bruk av white spirit? Det er quick lack, så det ... sitter godt ... (Jeg vet ikke hvilket overmot som kommer over meg hver gang jeg skal male ting ...)

White spirit får du nok ikke på dagligvare :(
Prøv å gni deg inn med olje, mulig det hjelper. Jeg prøvde det på en spesiell hobby-maling en gang i tiden, og det funket. Kanskje også sitron. Det virker i hvert fall på jordbærfingre ;)

vaskeklut 30-11-11 18:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1259294)

da jeg dreiv med oljemaling på vgs brukte vi margarin! det funka fint til det i hvertfall. (hva med engangshansker eller oppvaskhansker på henda?)

Dietta 30-11-11 18:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1259297)
Hvordan får man vekk flekker fra ulltøy? Emma har hundre bodyer i en spesiell farge og akkurat den fargen suger til seg flekker så det ikke ligner noe annet...

Og hva med ulltøy som er spydd ned? Det holder jo ikke å vaske det på 30 grader ullprogram...

Hvis du har "moderne" ull, så burde det tåle 40 graders vask i maskin, bare husk å bruke Milo e.l. pga av fibrene.
Flekkene er jeg ikke sikker på. Ville ha prøvd å gni de inn med zalo, og eventuelt prøve vanish :)

Photobscura 30-11-11 18:44

Oook! Da går jeg ut på kjøkkenet og frister olivenolje og sitron!
Jeg er vokst opp på bygda, vettu. Der får man kjøpt ALT på dagligvarehandelen, og det sitter fortsatt litt igjen etter så mange år. :D

KarMa40 30-11-11 18:48

Sitat:

Du kjøper mårkeblått ulltøy serru. Og gir tran naken på stellebordet før bading...

Ellers skal nylonvask være det eneste som virkelig virker på ulltøy-flekker, men har ikke prøvd selv. litt skeptisk til hvordan det går med plagget..

Photobscura 30-11-11 18:58

Yes! Olivenolje funka som fy! Jeg visste egentlig innerst inne at jeg hadde hørt om det før, men har ellers alltid brukt white spirit. Takker! :D

nellie 30-11-11 19:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av KarMa40 (Innlegg 1259309)
Du kjøper mårkeblått ulltøy serru. Og gir tran naken på stellebordet før bading...

Ellers skal nylonvask være det eneste som virkelig virker på ulltøy-flekker, men har ikke prøvd selv. litt skeptisk til hvordan det går med plagget..

Kjøper hvertfall ikke lyst lilla.:p

Det strides vel litt om hva ulltøy tåler og ikke tåler..

Dietta 30-11-11 19:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1259315)
Yes! Olivenolje funka som fy! Jeg visste egentlig innerst inne at jeg hadde hørt om det før, men har ellers alltid brukt white spirit. Takker! :D

Så flott :) Ikke noe som er værre enn å løpe rundt med malingflekker absolutt overalt. Det eneste positive må være at andre ka se at du er flink og jobber ;)

Luggetuppen 30-11-11 19:08

Sitat:

Prøv med gallesåpe. Har ikke prøvd selv ennå, for da flaska kom i hus ble det våren, og da ble ulltøyet pakket vekk.

nellie 30-11-11 19:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Luggetuppen (Innlegg 1259321)
Prøv med gallesåpe. Har ikke prøvd selv ennå, for da flaska kom i hus ble det våren, og da ble ulltøyet pakket vekk.

Ja, det har jeg hørt om! Takk.:)

Photobscura 30-11-11 19:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1259318)
Så flott :) Ikke noe som er værre enn å løpe rundt med malingflekker absolutt overalt. Det eneste positive må være at andre ka se at du er flink og jobber ;)

Njæ, det må vel være katten i tilfelle. Han lar seg ikke så lett imponere. :cool:

Bønna200 30-11-11 19:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1259332)
Njæ, det må vel være katten i tilfelle. Han lar seg ikke så lett imponere. :cool:

Nei, han maler han mye mer enn deg;)

Dietta 30-11-11 19:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1259337)

Og siden den unge damen var full av flekker, er jeg sikker at han maler mye bedre også :p

Photobscura 30-11-11 19:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1259337)

True! :D
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1259340)
Og siden den unge damen var full av flekker, er jeg sikker at han maler mye bedre også :p

Bare hendene, altså! ... Og litt på gulvet. :flau: Men fint ble det! Bare å vente til etter tre i mårra til det er tørt ... :o

Bønna200 30-11-11 19:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1259340)

:lol:

LineJM 30-11-11 19:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Luggetuppen (Innlegg 1259321)

Jeg har vært veldig fornøyd med gallesåpa til ull og alle slags fettflekker egentlig, på annet tøy enn ull også.
Den er veldig bra på lær også. Vasket sandalene i maskinen med gallesåpe og de ble kjempefine igjen. :D

Kitt 30-11-11 20:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LineJM (Innlegg 1259354)
Jeg har vært veldig fornøyd med gallesåpa til ull og alle slags fettflekker egentlig, på annet tøy enn ull også.
Den er veldig bra på lær også. Vasket sandalene i maskinen med gallesåpe og de ble kjempefine igjen. :D

Og hvor kjøper man så dette vidundermiddelet?

Med to menn i møkkete yrker i huset, tar jeg i mot alle tips til å få klær rene igjen!:D

Furine 30-11-11 20:51

I følge linken var det vel på Clas Ohlsson?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:23.