![]() |
Sv: Den store håndarbeidstråden!
Falk er et veldig godt garn å strikke av - helt enig med deg der :). Det eneste dummer er at siden det er ren ull, begrenser bruker seg til vinterhalvåret. Strikker du den som kjole, er den jo rålekker om sommeren også. Dumt det med Merinoulla, det står ingenting om økologisk produksjon hos Dale :(
Kan du ikke lete litt rundt etter en økologisk blanding, så slipper kjolen å sove halve året ? Jeg ser helt klart for meg hvor lekker den kommer til å bli, og synes det vill være synd å begrense bruken ;) |
Sitat:
|
Sitat:
Håper bare de eventuelt er litt flinkere til å beregne garntilgang enn hun i butikken hvor jeg kjøpte garn til Mariusgenseren. Hadde med mannen genseren skulle passe til og greier, men hun virket nesten litt oppgitt da jeg kom tilbake en uke etterpå for mer. Hun informerte om at det ikke var lurt å få en annen innfarging fordi jeg hadde kjøpt for lite. (Og jeg husker slikt litt for godt :o). |
Sitat:
|
Minsten min ønsker seg strikket trekk til datastolen.
Siden han er Stones-fan på sin hals, mekker jeg et mønster med tunge-logoen, tenker jeg. Men jeg er veldig usikker på hvilket garn jeg skal bruke. Han bor nesten i den stolen, så garnet må tåle litt. Han kikket på sitteunderlagene jeg har tovet av Nille-garn, og mente dette skulle nok være godt nok, men jeg er altså ikke helt sikker. Noen som har tips? |
Ull/akryl-blanding er nok mest slitersterkt, skulle jeg mene. Mye sokkegarn er i den blandingen. Se på f.eks. Viking sportsragg. Det er ikke særlig dyrt, finnes i mange fine farger, og tåler en god del. :)
|
Helt enig med Photo der gitt. Hadde gått for et sokkegarn jeg også :)
|
Da får jeg handle inn sokkegarn:D
Takk for hjelpen! |
Sitat:
Og det sjalet var dødslekkert!! |
Sitat:
|
Sitat:
Og jeg skjønner det jo etter litt prøving og feiling - det er bare så surt at man skal betale så mye for en halv oppskrift, mye av innsatsen for å få det til å henge i hop faller jo på en selv når så mye er utelatt ... |
Sitat:
Jeg har sendt en mail for å sjekke om merinoullen i Lerke kommer fra sauer som ikke har blitt utsatt for mulesing (i alle fall ikke uten bedøvelse). Jeg har hengt meg litt opp i at jeg ikke ønsker å støtte det. Det høres jo ellers ut som om det er akkurat noe slikt som hadde passet for en slik kjole :ja: |
Enig med deg Zincite, vil ikke støtte mulesing. Pickles har garn fra merinosauer som ikke er utsatt for mulesing, Abuelita heter det (og det er et kjempeherlig garn, i alle fall "tjukk merino" som jeg har brukt).
I tillegg har jeg ved hjelp av litt googling sett at Gjestals babymerinoull visstnok skal være garantert mulesingfri. Kanskje ikke så aktuelt i denne sammenhengen, men greit å vite likevel :) |
Nå ble jeg veldig usikker på Lerke, fikk svar fra Dalegarn:
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Sandnes har jo også et merinoull/bomullsgarn, Mini Duett. Tynt garn men ... Og du, jeg er sikker på at den kjolen blir fin! ;) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
|
Begynner å bli mange valg nå, og jeg føler jeg har kuppet tråden helt med mine funderinger :lol: Men setter veldig pris på at dere svarer meg :ja:
Jeg har lest at alpakka er varmere enn ull, men ser nå når jeg søker på det at det også puster og er svalt i varmen. Pickles har jo alpakka også, og det virker veldig etisk med cooperativ i Bolivia. Ikke så lett dette, og heldigvis ikke det viktigste i livet heller ;) Kan nok fungere godt med forskjellige valg :ja: |
Uansett hva slags garn du velger, er jeg helt sikker på at kjlen blir drittlekker. Gleder meg til å se bilde :D
|
Sitat:
|
Sitat:
Det eneste er at garnet ikke er like "sprettent" (hva er fagtermen for dette?) som ullgarn, men det er utrolig mykt og deilig! |
Sitat:
For å unngå at alpakka siger, kan det lønne seg å strikke plagg med en tråd alpakka og en tråd ren ull :). |
Jeg har vært med på min første Mystery Knit Along på Ravelry, og resultatet er jeg veldig fornøyd med. Men er usikker på hva jeg tenkte på da jeg bestilte garnet i råååsa, det er altså ikke helt min farge...
https://lh3.googleusercontent.com/-Y...2/DSC_0123.JPG https://lh5.googleusercontent.com/-e...C_0131-001.JPG Flere bilder på prosjektsiden på Ravelry eller på bloggen min. |
Sitat:
|
Utrolig flott aatinka :D Det er noen timers jobb det der ja. Synes fargen var fin jeg - skikkelig gla'farge :)
|
Åååh, så nydelig det ble, aatinka :) nydelig mønster.
|
Sjalet ble veldig fint aatinka :ja:
Spennende med Knit Along også. Og noen ganger er det morsomt å prøve nye farver :) |
Det sjalet var rett og slett nydelig aatinka!
Jeg likte fargen også; en skikkelig sprek og optimistisk farge! |
Wow, Aatinka - fantastisk flott sjal! Jeg likte fargen kjempegodt (men det er kanskje ikke så overraskende for dem som har sett hodeskallebagen min :p ) :) Og så har du nydelig hår :D
|
Sitat:
Det er 50 % bomull og 50 % akryl. Kanskje det kan være noe ? |
Sitat:
Dessverre så står ikke fargen helt til min rosa rosacea-hud, jeg syns jeg ser ut som en tomat når jeg tar på sjalet. Så det havner i gi-bort-haugen, og så får jeg strikke meg et nytt i en litt mer kledelig farge :) Jeg er forresten ferdig med Booty Bag'en, den ble tovet i går kveld. Det var LITT av et styr for å få strukket den ut siden den svarte siden ble mindre enn den blå siden... Fordi det svarte garnet var tynnere enn det blå - kan du fatte og begripe det? Men tror den ble bra likevel! Bilder kommer senere ;) Og takk for kompliment for håret :) |
Helt utrolig nydelig skjerf, Atinka! Herregud så flink du er! Jeg er nok enig angående fargen, men det er vel heller min nesten absolutte rosa-allergi. :cool:
|
Sitat:
|
Sitat:
For etter alle tilbakemeldinger og titting på nettet så endte jeg med 3 tråds merino - fra abuelita(pickles). Atså garantert mulesingfritt, men mye tynnere pinner (3) og varmere garn enn jeg så for meg. Men tror på at fasongen holder. Så jeg melder meg vel om ca 2 år tenker jeg ;) Jeg er ikke verdens raskeste. Fargevalget ble rødt(rose), jeg går mye med svart og fikk lyst på noe annerledes. Men med ovenfra og ned raglan som Photo foreslo så slipper jeg monteringsproblemer. Og jeg har valget om å lage genser om det ikke blir så fint med kjole som jeg tror. Uten å måtte rekke opp alt. Garn og pinner er på vei i posten :) Bruker litt tid til å finne ut hva jeg vil, setter veldig pris på å få tenke høyt her og at så mange har hjulpet meg :) |
Så flott av du har funnet garn. Må si jeg gleder meg til å se det ferdige resultatet :) Selv om det skulle ta to år :p
Enig i at det er mye smartere å strikke fra halsen og ned. Som du sier, blir det ikke bra som kjole, er det lite som skal rekkes opp. Smarte Photo :D |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11. |