Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Den store håndarbeidstråden! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=35500)

Dietta 25-02-12 14:54

Sv: Den store håndarbeidstråden!

Falk er et veldig godt garn å strikke av - helt enig med deg der :). Det eneste dummer er at siden det er ren ull, begrenser bruker seg til vinterhalvåret. Strikker du den som kjole, er den jo rålekker om sommeren også. Dumt det med Merinoulla, det står ingenting om økologisk produksjon hos Dale :(
Kan du ikke lete litt rundt etter en økologisk blanding, så slipper kjolen å sove halve året ? Jeg ser helt klart for meg hvor lekker den kommer til å bli, og synes det vill være synd å begrense bruken ;)

Supera 25-02-12 15:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zincite (Innlegg 1306512)
Jeg sliter med å bruke merinoull om ikke det står klart at det er økologisk produksjon. Klarer ikke å være etisk forbruker på alle måter, men leste om hvordan de behandler merinosauene en gang - og mistet lysten på å støtte det :(

Nå ble jeg nysgjerrig og måtte jeg google for å finne ut hva det var snakk om. Det er altså snakk om mulesing. Forferdelig inngrep, men tanken bak det var god - forhindre at bløt ull og hudfolder inviterte en kjøttspisende parasitt i å bosette seg der. Ikke spesielt koselig for sauen å få den parasitten som graver seg ned i huden og spiser sauen innover heller...

Zincite 25-02-12 16:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1306516)
...
Kan du ikke lete litt rundt etter en økologisk blanding, så slipper kjolen å sove halve året ? Jeg ser helt klart for meg hvor lekker den kommer til å bli, og synes det vill være synd å begrense bruken ;)

Jeg skal lete litt rundt om, det er "halve gleda" å planlegge :ja: hyggelig at du også tror den blir fin! Kan jo også spørre i garnbutikken om de har noen forslag. De hadde i alle fall veldig stort utvalg :)
Håper bare de eventuelt er litt flinkere til å beregne garntilgang enn hun i butikken hvor jeg kjøpte garn til Mariusgenseren. Hadde med mannen genseren skulle passe til og greier, men hun virket nesten litt oppgitt da jeg kom tilbake en uke etterpå for mer. Hun informerte om at det ikke var lurt å få en annen innfarging fordi jeg hadde kjøpt for lite. (Og jeg husker slikt litt for godt :o).

Zincite 25-02-12 16:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1306540)
Nå ble jeg nysgjerrig og måtte jeg google for å finne ut hva det var snakk om. Det er altså snakk om mulesing. Forferdelig inngrep, men tanken bak det var god - forhindre at bløt ull og hudfolder inviterte en kjøttspisende parasitt i å bosette seg der. Ikke spesielt koselig for sauen å få den parasitten som graver seg ned i huden og spiser sauen innover heller...

Hadde de brukt bedøvelse under inngrepet hadde det vært en helt annen sak :ja:

BenteR 25-02-12 18:03

Minsten min ønsker seg strikket trekk til datastolen.
Siden han er Stones-fan på sin hals, mekker jeg et mønster med tunge-logoen, tenker jeg.
Men jeg er veldig usikker på hvilket garn jeg skal bruke.
Han bor nesten i den stolen, så garnet tåle litt. Han kikket på sitteunderlagene jeg har tovet av Nille-garn, og mente dette skulle nok være godt nok, men jeg er altså ikke helt sikker.
Noen som har tips?

Photobscura 25-02-12 18:14

Ull/akryl-blanding er nok mest slitersterkt, skulle jeg mene. Mye sokkegarn er i den blandingen. Se på f.eks. Viking sportsragg. Det er ikke særlig dyrt, finnes i mange fine farger, og tåler en god del. :)

Dietta 25-02-12 20:33

Helt enig med Photo der gitt. Hadde gått for et sokkegarn jeg også :)

BenteR 25-02-12 21:52

Da får jeg handle inn sokkegarn:D
Takk for hjelpen!

aatinka 27-02-12 16:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zincite (Innlegg 1306116)
Noen som har et godt bomullsgarn å anbefale? Som er godt å strikke med, helst ikke mercerisert og som holder fasongen.

Litt avhengig av tykkelse på garnet du ønsker så har jeg veldig god erfaring med Dalegarn sitt Lerke, det er blanding av ull og bomull og virker som det holder fasongen godt og er ikke så "dødt" som bomullsgarn.

Og det sjalet var dødslekkert!!

aatinka 27-02-12 16:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Huldr (Innlegg 1305597)
Men Dropsmønstrene er i det minste gratis. Jeg blir litt oppgitt når jeg kjøper et Sandneshefte og garn i dyre dommer og må gjette meg til halvparten av oppskriften ... og det er ikke bare et enkelttilfelle :nei:

Flotte ting, Aatinka, Dietta og smgj! :)

Takk - og ja, jeg har opplevd det samme. Derfor prøver jeg alltid å skumme igjennom mønstrene før jeg kjøper dem sånn at jeg i alle fall tror at jeg skjønner dem :)

Huldr 27-02-12 17:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av aatinka (Innlegg 1307516)
Takk - og ja, jeg har opplevd det samme. Derfor prøver jeg alltid å skumme igjennom mønstrene før jeg kjøper dem sånn at jeg i alle fall tror at jeg skjønner dem :)

Lurt :ja: Men noen ganger finnes det ikke noe alternativ, så da får man heller bite i det sure eplet hvis man vil ha noe :cool:

Og jeg skjønner det jo etter litt prøving og feiling - det er bare så surt at man skal betale så mye for en halv oppskrift, mye av innsatsen for å få det til å henge i hop faller jo på en selv når så mye er utelatt ...

Zincite 27-02-12 17:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av aatinka (Innlegg 1307514)
Litt avhengig av tykkelse på garnet du ønsker så har jeg veldig god erfaring med Dalegarn sitt Lerke, det er blanding av ull og bomull og virker som det holder fasongen godt og er ikke så "dødt" som bomullsgarn.

Og det sjalet var dødslekkert!!

Tusen takk - det er så hyggelig at flere liker sjalet :) ! Visste med en gang jeg så det at jeg hadde lyst på et slikt.

Jeg har sendt en mail for å sjekke om merinoullen i Lerke kommer fra sauer som ikke har blitt utsatt for mulesing (i alle fall ikke uten bedøvelse). Jeg har hengt meg litt opp i at jeg ikke ønsker å støtte det. Det høres jo ellers ut som om det er akkurat noe slikt som hadde passet for en slik kjole :ja:

Huldr 28-02-12 11:39

Enig med deg Zincite, vil ikke støtte mulesing. Pickles har garn fra merinosauer som ikke er utsatt for mulesing, Abuelita heter det (og det er et kjempeherlig garn, i alle fall "tjukk merino" som jeg har brukt).

I tillegg har jeg ved hjelp av litt googling sett at Gjestals babymerinoull visstnok skal være garantert mulesingfri. Kanskje ikke så aktuelt i denne sammenhengen, men greit å vite likevel :)

Zincite 28-02-12 12:25

Nå ble jeg veldig usikker på Lerke, fikk svar fra Dalegarn:
Sitat:

Takk for din henvendelse vedrørende mulesing av merinosauer.
Dale Garn kjøper merinoull fra internasjonale leverandører. Mulesing er et tema som opptar mange, og våre leverandører garanterer ovenfor oss at den ull vi kjøper er fra merinosauer hvor mulesing ikke praktiseres. Vi er opptatt av at sauene skal få en human behandling, men har dessverre ikke anledning til å direkte oppsøke opphavsstedet for ullproduksjonen og dermed kontrollere disse opplysningene, og er derfor avhengig av å stole på leverandørens kvalitetskontroll og forsikringer. Merinoull kommer også fra Sør-Amerika og New Zeland, hvor mulesing etter vår kunnskap ikke praktiseres, da den aktuelle fluen ikke eksisterer der. Hvis merinoullen i tilfeller stammer fra Australia, skal den da i følge vår leverandørs forsikringer ikke være fra sauer hvor mulesing praktiseres.
Jeg oppfatter det som om de ikke er sikre selv :confused:

Photobscura 28-02-12 12:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zincite (Innlegg 1307949)
Nå ble jeg veldig usikker på Lerke, fikk svar fra Dalegarn:

Jeg oppfatter det som om de ikke er sikre selv :confused:

Jeg tror de er så sikre som de kan være, ut fra hvordan jeg leser mailen deres. Jeg har muligens vært så naiv at jeg trodde ingen i Norge importere garn fra sauer som har blitt klippet på denne måten lenger.

Zincite 28-02-12 12:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Huldr (Innlegg 1307927)
Enig med deg Zincite, vil ikke støtte mulesing. Pickles har garn fra merinosauer som ikke er utsatt for mulesing, Abuelita heter det (og det er et kjempeherlig garn, i alle fall "tjukk merino" som jeg har brukt).

I tillegg har jeg ved hjelp av litt googling sett at Gjestals babymerinoull visstnok skal være garantert mulesingfri. Kanskje ikke så aktuelt i denne sammenhengen, men greit å vite likevel :)

Da jeg googlet fant jeg at dyrevernalliansen "går god for" alt garn fra Sandnes og Gjesdal i forhold til mulesing. Akkurat denne kjolen lurte jeg på om jeg skulle lage litt mindre varm - altså en blanding eller bomull, men har også kikket på Abuelita. Liker hele filosofien bak :) Så ikke utenkelig at det blir ren ullkjole. Ull er jo et veldig godt materiale. Mange fine farger er det hos pickles også. Så får jeg bare prøve å finne ut hvor mye garn jeg trenger. Koser meg med planlegging, og så blir det en liten nedtur om kjolen ikke blir fin :p

Zincite 28-02-12 12:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1307956)
Jeg tror de er så sikre som de kan være, ut fra hvordan jeg leser mailen deres. Jeg har muligens vært så naiv at jeg trodde ingen i Norge importere garn fra sauer som har blitt klippet på denne måten lenger.

Jeg er vel så kynisk at jeg tenker de vet at det er et problem, at det er lett for forhandlerne å si at det er mulesingsfritt og at dalegarn er en så stor produsent at det er vanskelig å få nok ull og samtidig være sikre. Men så tror jeg også at om det er noe - så er det bare en liten andel av ulla som ikke er fri.

Huldr 28-02-12 12:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zincite (Innlegg 1307971)
Jeg er vel så kynisk at jeg tenker de vet at det er et problem, at det er lett for forhandlerne å si at det er mulesingsfritt og at dalegarn er en så stor produsent at det er vanskelig å få nok ull og samtidig være sikre. Men så tror jeg også at om det er noe - så er det bare en liten andel av ulla som ikke er fri.

Jeg tenker akkurat det samme ... så man må nok se an sin egen samvittighet her. Det er ikke lett å være idealist :o

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zincite (Innlegg 1307959)
Da jeg googlet fant jeg at dyrevernalliansen "går god for" alt garn fra Sandnes og Gjesdal i forhold til mulesing. Akkurat denne kjolen lurte jeg på om jeg skulle lage litt mindre varm - altså en blanding eller bomull, men har også kikket på Abuelita. Liker hele filosofien bak :) Så ikke utenkelig at det blir ren ullkjole. Ull er jo et veldig godt materiale. Mange fine farger er det hos pickles også. Så får jeg bare prøve å finne ut hvor mye garn jeg trenger. Koser meg med planlegging, og så blir det en liten nedtur om kjolen ikke blir fin :p

Ja, så at du tenkte på en mindre varm kjole :ja:

Sandnes har jo også et merinoull/bomullsgarn, Mini Duett. Tynt garn men ...

Og du, jeg er sikker på at den kjolen blir fin! ;)

Zincite 28-02-12 13:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Huldr (Innlegg 1307975)
Jeg tenker akkurat det samme ... så man må nok se an sin egen samvittighet her. Det er ikke lett å være idealist :o

Ja, så at du tenkte på en mindre varm kjole :ja:

Utrolig mye garn å velge mellom, og det er jo mulig å strikke med dobbelt garn også :) den hadde jeg ikke sett, takk :blomster:

Photobscura 28-02-12 13:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Huldr (Innlegg 1307975)

Åh, det garnet var jo perfekt! Noe sånt har jeg faktisk lett etter til en litt tynnere vår/høst-genser! Takk!

Huldr 28-02-12 13:05

Sitat:

Utrolig mye garn å velge mellom, og det er jo mulig å strikke med dobbelt garn også den hadde jeg ikke sett, takk :blomster:
Sitat:

Åh, det garnet var jo perfekt! Noe sånt har jeg faktisk lett etter til en litt tynnere vår/høst-genser! Takk!
Bare hyggelig å kunne hjelpe to så flotte damer! :neie:

Carisma 28-02-12 17:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zincite (Innlegg 1307959)
. Akkurat denne kjolen lurte jeg på om jeg skulle lage litt mindre varm - altså en blanding eller bomull,

eller alpakka? Det skal være varmeregulerende.

Zincite 28-02-12 18:25

Begynner å bli mange valg nå, og jeg føler jeg har kuppet tråden helt med mine funderinger :lol: Men setter veldig pris på at dere svarer meg :ja:
Jeg har lest at alpakka er varmere enn ull, men ser nå når jeg søker på det at det også puster og er svalt i varmen. Pickles har jo alpakka også, og det virker veldig etisk med cooperativ i Bolivia. Ikke så lett dette, og heldigvis ikke det viktigste i livet heller ;) Kan nok fungere godt med forskjellige valg :ja:

Dietta 28-02-12 18:28

Uansett hva slags garn du velger, er jeg helt sikker på at kjlen blir drittlekker. Gleder meg til å se bilde :D

Photobscura 29-02-12 01:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Huldr (Innlegg 1307978)
Bare hyggelig å kunne hjelpe to så flotte damer! :neie:

Aaaw, takker! :neiertilbake:

Klara 29-02-12 10:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1308085)
eller alpakka? Det skal være varmeregulerende.

Alpakka er et herlig garn! Har akkurat strikket en genser i drops alpakka, gleder meg sånn til å bruke den :smile:

Det eneste er at garnet ikke er like "sprettent" (hva er fagtermen for dette?) som ullgarn, men det er utrolig mykt og deilig!

Licota 29-02-12 22:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Klara (Innlegg 1308417)
Alpakka er et herlig garn! Har akkurat strikket en genser i drops alpakka, gleder meg sånn til å bruke den :smile:

Det eneste er at garnet ikke er like "sprettent" (hva er fagtermen for dette?) som ullgarn, men det er utrolig mykt og deilig!

O

For å unngå at alpakka siger, kan det lønne seg å strikke plagg med en tråd alpakka og en tråd ren ull :).

aatinka 03-03-12 20:51

Jeg har vært med på min første Mystery Knit Along på Ravelry, og resultatet er jeg veldig fornøyd med. Men er usikker på hva jeg tenkte på da jeg bestilte garnet i råååsa, det er altså ikke helt min farge...

https://lh3.googleusercontent.com/-Y...2/DSC_0123.JPG

https://lh5.googleusercontent.com/-e...C_0131-001.JPG

Flere bilder på prosjektsiden på Ravelry eller på bloggen min.

sistegang 03-03-12 22:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av aatinka (Innlegg 1310373)
Jeg har vært med på min første Mystery Knit Along på Ravelry, og resultatet er jeg veldig fornøyd med. Men er usikker på hva jeg tenkte på da jeg bestilte garnet i råååsa, det er altså ikke helt min farge...

https://lh3.googleusercontent.com/-Y...2/DSC_0123.JPG

https://lh5.googleusercontent.com/-e...C_0131-001.JPG

Flere bilder på prosjektsiden på Ravelry eller på bloggen min.

WOW for et fantastisk arbeid. Det kan du være stolt av.

Dietta 03-03-12 23:44

Utrolig flott aatinka :D Det er noen timers jobb det der ja. Synes fargen var fin jeg - skikkelig gla'farge :)

Dilly 04-03-12 04:10

Åååh, så nydelig det ble, aatinka :) nydelig mønster.

Zincite 04-03-12 12:16

Sjalet ble veldig fint aatinka :ja:
Spennende med Knit Along også. Og noen ganger er det morsomt å prøve nye farver :)

BenteR 04-03-12 16:36

Det sjalet var rett og slett nydelig aatinka!
Jeg likte fargen også; en skikkelig sprek og optimistisk farge!

Camomilla 05-03-12 13:58

Wow, Aatinka - fantastisk flott sjal! Jeg likte fargen kjempegodt (men det er kanskje ikke så overraskende for dem som har sett hodeskallebagen min :p ) :) Og så har du nydelig hår :D

Dietta 05-03-12 22:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zincite (Innlegg 1308104)
Begynner å bli mange valg nå, og jeg føler jeg har kuppet tråden helt med mine funderinger :lol: Men setter veldig pris på at dere svarer meg :ja:
Jeg har lest at alpakka er varmere enn ull, men ser nå når jeg søker på det at det også puster og er svalt i varmen. Pickles har jo alpakka også, og det virker veldig etisk med cooperativ i Bolivia. Ikke så lett dette, og heldigvis ikke det viktigste i livet heller ;) Kan nok fungere godt med forskjellige valg :ja:

Lite tips: Drops-garnet Cotton light skal relanseres. Derfor selges nå restlageret ut med 40 % rabatt :D
Det er 50 % bomull og 50 % akryl. Kanskje det kan være noe ?

aatinka 06-03-12 10:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Camomilla (Innlegg 1311118)
Wow, Aatinka - fantastisk flott sjal! Jeg likte fargen kjempegodt (men det er kanskje ikke så overraskende for dem som har sett hodeskallebagen min :p ) :) Og så har du nydelig hår :D

Takk til alle som har kommentert sjalet!

Dessverre så står ikke fargen helt til min rosa rosacea-hud, jeg syns jeg ser ut som en tomat når jeg tar på sjalet. Så det havner i gi-bort-haugen, og så får jeg strikke meg et nytt i en litt mer kledelig farge :)

Jeg er forresten ferdig med Booty Bag'en, den ble tovet i går kveld. Det var LITT av et styr for å få strukket den ut siden den svarte siden ble mindre enn den blå siden... Fordi det svarte garnet var tynnere enn det blå - kan du fatte og begripe det? Men tror den ble bra likevel! Bilder kommer senere ;)

Og takk for kompliment for håret :)

Photobscura 06-03-12 10:28

Helt utrolig nydelig skjerf, Atinka! Herregud så flink du er! Jeg er nok enig angående fargen, men det er vel heller min nesten absolutte rosa-allergi. :cool:

aatinka 06-03-12 12:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1311789)
Helt utrolig nydelig skjerf, Atinka! Herregud så flink du er! Jeg er nok enig angående fargen, men det er vel heller min nesten absolutte rosa-allergi. :cool:

Jeg har den samme allergien som du snakker om, og den har nok ikke avtatt etter at jeg begynte på lavkarbo. Skjønner ikke helt hva jeg tenkte da jeg bestilte garnet, men noen blir sikkert glad for å få det i gave :)

Zincite 06-03-12 14:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1311485)
Lite tips: Drops-garnet Cotton light skal relanseres. Derfor selges nå restlageret ut med 40 % rabatt :D
Det er 50 % bomull og 50 % akryl. Kanskje det kan være noe ?

Forstår ikke hvorfor jeg ikke har sett det garnet før, jeg har jo vært på garnstudio flere ganger :o Tusen takk, nå husker jeg på det til neste prosjekt - har mange planlagt i hodet alt.
For etter alle tilbakemeldinger og titting på nettet så endte jeg med 3 tråds merino - fra abuelita(pickles).
Atså garantert mulesingfritt, men mye tynnere pinner (3) og varmere garn enn jeg så for meg. Men tror på at fasongen holder. Så jeg melder meg vel om ca 2 år tenker jeg ;) Jeg er ikke verdens raskeste.
Fargevalget ble rødt(rose), jeg går mye med svart og fikk lyst på noe annerledes.
Men med ovenfra og ned raglan som Photo foreslo så slipper jeg monteringsproblemer. Og jeg har valget om å lage genser om det ikke blir så fint med kjole som jeg tror. Uten å måtte rekke opp alt.
Garn og pinner er på vei i posten :)
Bruker litt tid til å finne ut hva jeg vil, setter veldig pris på å få tenke høyt her og at så mange har hjulpet meg :)

Dietta 06-03-12 17:25

Så flott av du har funnet garn. Må si jeg gleder meg til å se det ferdige resultatet :) Selv om det skulle ta to år :p
Enig i at det er mye smartere å strikke fra halsen og ned. Som du sier, blir det ikke bra som kjole, er det lite som skal rekkes opp. Smarte Photo :D

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11.