Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

nellie 07-11-11 19:50

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Er jeg helt på vidvanke eller er vinteren veldig seint ute i år? Klager ikke altså, men det pleier da å være kaldt på denne tiden? Går ute i bare genseren og det er helt OK.

Nerthus 07-11-11 19:57

Du er ikke på vidvanke! Vinteren er ennå ikke kommet (måtte det vare til 22.desember, da vil jeg ha et lass med nysnø slik at man får julestemning;))

Huldr 07-11-11 20:03

Ja, den er veldig sein! Syntes det ble seint høst i år også, trærne var helgrønne til ut i oktober jo!

Nå om dagen er det fint da :) Ikke så tjukt skydekke lenger, og i morgen skal det visst være mulig å se sola! Hater når det er lavtrykk med tjukt skydekke sånn at det er gråmørkt hele dagen, og rått og fuktig som det har vært her på østlandet i det siste. Det er det aller verste været synes jeg ... Takke meg til stjerneklare kalde høstnetter!

nellie 07-11-11 20:06

Ja, det er kjempedeilig nå!

Furine 07-11-11 20:07

Eddik er bra mot kalk, ja. Men ein må la det få virke inn litt.. Eg la til dømes dusjhovudet i ein pose med eddik og vatn, det tok mesteparten av kalkflekkane.

nellie 07-11-11 20:16

Noen som vet hvilken proteintype det er som har høyest kvalitet? Bortsett fra egg og hemp.

Nerthus 07-11-11 20:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1246976)
Noen som vet hvilken proteintype det er som har høyest kvalitet? Bortsett fra egg og hemp.

Sitat:

Kilder til fullverdig protein er egg, kjøtt, fisk, meieriprodukter og soya. Ved hyppig inntak av disse matvarene trenger du ikke å bekymre deg for å dekke minimumsbehovet.
Fra Vegard Lysnes blogg - mer om proteiner her

nellie 07-11-11 20:26

Takk Nerthus:) Jeg mente mer proteinpulver.
Fant en oversikt selv.

Kasein (melkeprotein) - eggehvitteprotein - soyaprotein (æsj) - whey (også melkeprotein)

smgj 07-11-11 20:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1246992)
Takk Nerthus:) Jeg mente mer proteinpulver.
Fant en oversikt selv.

Kasein (melkeprotein) - eggehvitteprotein - soyaprotein (æsj) - whey (også melkeprotein)

Er whey det samme som råmelk? Altså ikke forvekslet med "raw" som i upasturisert...?

Huldr 07-11-11 20:51

Whey = myse.

Men proteinpulveret utvinnes visst fra råmelk, så vidt jeg kan google meg frem til - altså etter at ostestoffet/kaseinet er utvunnet :)

Carisma 07-11-11 23:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1246951)
Er jeg helt på vidvanke eller er vinteren veldig seint ute i år? Klager ikke altså, men det pleier da å være kaldt på denne tiden? Går ute i bare genseren og det er helt OK.

Genser? Jeg har gått i t-skjorte og slippers (uten sokker) utendørs flere ganger i løpet av helga.
Men jeg kan garantere en mild vinter i år siden jeg både har kjøpt meg supervarme støvletter og ikke mindre enn TO boblejakker! :rolleyes:

nellie 07-11-11 23:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1247143)
Genser? Jeg har gått i t-skjorte og slippers (uten sokker) utendørs flere ganger i løpet av helga.
Men jeg kan garantere en mild vinter i år siden jeg både har kjøpt meg supervarme støvletter og ikke mindre enn TO boblejakker! :rolleyes:

Alle kan ikke være like tøffe, vettu:p
Jeg er blitt en frossenpinn uten like de siste årene.

Carisma 07-11-11 23:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1247146)
Alle kan ikke være like tøffe, vettu:p
Jeg er blitt en frossenpinn uten like de siste årene.

Jeg har gått motsatt vei, kan ikke huske sist jeg frøs. Og jeg savner det!
Etter jeg møtte sambo og ble "tvunget" til å sove med åpent vindu hele året gikk jeg fra frysepinn til overopphetet.

nellie 07-11-11 23:55

Jeg er blitt litt sånn som fryser inne, men ikke ute. Tror temperaturreguleringa mi er litt forstyrra. Har jeg blitt kaldt ute og går inn, så blir jeg ALDRI varm. Er jeg inne hele tiden fryser jeg ikke. Ute fryser jeg ikke, selvom jeg blir kald.

Ikke lett å forstå seg på.

Supera 08-11-11 02:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1246951)

Gresset her tror det er vår igjen! Det begynner å spire igjen faktisk. Jeg ser flere grønne flekker! Utrolig sært å se det i november...

Photobscura 08-11-11 19:44

Noen som vet hvor man får kjøpt et oppvaskstativ som er tilpasset å ha i utslagsvasken? Man fikk kjøpt dem på Ikea før, men ikke nå lenger, gitt ... :o

nellie 08-11-11 19:48

Blir supper/gryter osv tjukkere hvis man koker med lokk?

Har liksom alltid sett for meg at det blir tjukkere uten fordi at mer vann slipper ut?

Bønna200 08-11-11 19:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1247565)

Har liksom alltid sett for meg at det blir tjukkere uten fordi at mer vann slipper ut?

Etter min erfaring blir det tjukkere, fordi dampen slipper ut:)

nellie 08-11-11 19:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1247572)
Etter min erfaring blir det tjukkere, fordi dampen slipper ut:)

Da stoler jeg på det:)

Luggetuppen 08-11-11 19:56

Funker det å rense sølvsmykker selv? Har arvet litt etter Mormor, men mesteparten er kølsvart. Fine smykker, men ikke fine nok til at jeg har lyst til å betale mange hundre kroner for å få gjort det hos gullsmeden :o

Egwene 08-11-11 20:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Luggetuppen (Innlegg 1247577)
Funker det å rense sølvsmykker selv? Har arvet litt etter Mormor, men mesteparten er kølsvart. Fine smykker, men ikke fine nok til at jeg har lyst til å betale mange hundre kroner for å få gjort det hos gullsmeden :o

Det funker det ! :)
Jeg har renset noen sølvsmykker som moren min brukte før, men som jeg har "adoptert" :P
Satt og pusset på dem selv, de ble like fine og skinnende igjen!

Kanutten 08-11-11 20:11

Sitat:

Hvis greia i gryta skal koke lenge koker jeg alltid først MED lokk til jeg omtrent har gryta der jeg vil ha den. Deretter tar jeg av lokket og koker videre. For det er IKKE kjekt å koke uten lokk og så blir det for tykt mens det fremdeles ikke er ferdigkokt og man må begynne spe på med mer væske.

Egwene 08-11-11 20:12

Er melonen Cantaloupe okey å spise om man er på lavkarbo?
Tenkte med muligens spekeskinke til eller med litt tyrkisk yoghurt.

Photobscura 08-11-11 20:12

Sitat:

Jepp, det kan jeg med sikkerhet si! ;)

Luggetuppen 08-11-11 20:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Egwene (Innlegg 1247590)
Det funker det ! :)
Jeg har renset noen sølvsmykker som moren min brukte før, men som jeg har "adoptert" :P
Satt og pusset på dem selv, de ble like fine og skinnende igjen!

Det ene smykket er et langt kjede med en dullion små lenker på. Tar det ikke himla lang å gnukke alt med sølvpuss? Tror ikke jeg kommer inn i alle kriker og kroker. Finnes det ikke noe jeg kan bløtlegge dem i da? :o

nellie 08-11-11 20:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1247595)
Jepp, det kan jeg med sikkerhet si! ;)

Ja, det var noe du skrev om Hellstrømsuppa som knuste alle mine illusjoner.. Illusjoner jeg har hatt siden heimkunnskapen på barneskolen.

Photobscura 08-11-11 20:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1247601)
Ja, det var noe du skrev om Hellstrømsuppa som knuste alle mine illusjoner.. Illusjoner jeg har hatt siden heimkunnskapen på barneskolen.

Ja! Jeg har funnet ut dette the hard way, bl.a. ved å ødelegge en hel kjele med fårikål, men også fått det klart for meg at det ikke var noen selvfølge for alle, som det var for meg, å ikke ha lokk på chilligryta mi, som skal koke inn veldig mye, igjen så ble hellstrømsuppa innmari god, enn ganske puréaktig uten lokk, men noe helt annet med! Så, ja. Det har mye å si! :D

smgj 08-11-11 20:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Luggetuppen (Innlegg 1247598)
Det ene smykket er et langt kjede med en dullion små lenker på. Tar det ikke himla lang å gnukke alt med sølvpuss? Tror ikke jeg kommer inn i alle kriker og kroker. Finnes det ikke noe jeg kan bløtlegge dem i da? :o

Varmt vann, 2ss salt og en bit aluminiumsfolie i en bolle. Leg sølvet på alufolien under vannet i noen minutter.

NB - ikke bruk dette på sølv med pynteoksidering.

Kanutten 08-11-11 20:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1247617)
Varmt vann, 2ss salt og en bit aluminiumsfolie i en bolle. Leg sølvet på alufolien under vannet i noen minutter.

NB - ikke bruk dette på sølv med pynteoksidering.

:ja: Dette funker! Jeg husker før i gamle dager da man fikk kjøpe slike aluminiumsrister. Det man lager til er rett og slett et elektrolyttkar.

Kanutten 08-11-11 20:45

Hva er kondis????

Jeg har som jeg nevnte i en annen tråd vært til hjertespesialist i dag hvor jeg har gjennomført arbeids-ekg; dvs at de sjekker hjertet mens jeg sykler på en ergometersykkel. Pulsen var flott, det samme var blodtrykket; kort sagt ALT var etter boka. Sånn hjertemessig sett. Men hvorfor hev jeg etter pusten og følte åndenød?? Eller jeg VET jo det da, jeg sliter jo med pustestopp både sovende og våken.. Men er ikke kondis MER enn hva en hjertetest viser? Ved en spirometritest (lungekapasitet) viser det seg at jeg har 25% MER kapasitet enn normalen (det har jeg alltid visst siden jeg har holdt på med denne dykkinga mi), men jeg bruker tydeligvis ikke denne kapasiteten til vanlig; da småpuster jeg. Så kondis, det er det hjertet viser av puls etc og IKKE hva pusten viser til? Så løsningen på det jeg sliter med er faktisk å trene på rett pusting??? DYYPT og kontrollert?

Luggetuppen 08-11-11 20:47

Takker og bukker!! Jeg skal prøve med en gang :D

Carisma 08-11-11 20:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1247563)
Noen som vet hvor man får kjøpt et oppvaskstativ som er tilpasset å ha i utslagsvasken? Man fikk kjøpt dem på Ikea før, men ikke nå lenger, gitt ... :o

Jeg ville sjekket Noe for Enhver i Smalgangen. Finner du det ikke der finnes det ikke tror jeg :rolleyes:

Photobscura 08-11-11 21:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1247635)
Jeg ville sjekket Noe for Enhver i Smalgangen. Finner du det ikke der finnes det ikke tror jeg :rolleyes:

Hehe, finnes gjør det jo. Husker godt at noen kjøpte en sånn på Ikea for et år halvannet siden, så det må jo finnes et eller annet sted?! Men, ja, skal sjekkes ut! Jeg har så liten benkeplass, så jeg må utnytte det jeg har best mulig. :)

TrillTrall 08-11-11 22:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Luggetuppen (Innlegg 1247598)

Joda, kjøpes hos gullsmeden og koster ikke all verden for en boks. Og det funker som bare fy! Søstra min flirte av meg da jeg tilbød henne å låne den til en bunadsølje (slapp av, det er ingen gammel og verneverdig sak) som var nesten svart. Det tar bare brøkdelen av et sekund så er den blank og fin. :)

Husker ikke hva det heter, men jeg har hatt boksen min i sikkert 15 år.

Ang. vask av dusjkabinett så leste jeg nettopp at oldfruen (!) på det danske slottet anbefalte en blanding av 2 deler oppvaskmiddel og 1 del eddik, smør på og la det virke i 30 min før man skyller og tørker med en tørr klut. Så det skal jeg prøve når jeg kommer så langt. :)

Cyan 08-11-11 22:45

Nellie og Photo: Jeg skjønner ikke diskusjonen deres med lokk eller ei. Nellie spør om det er riktig at suppe blir tykkere med lokk, mens Photo svarer ja, for deretter å komme med en rekke eksempler på at supper o.l. blir tykkere uten lokk. Er det bare jeg som er trøtt her?

Jeg har alltid tatt det for gitt at supper blir tykkere uten lokk ...

Photobscura 08-11-11 22:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1247800)
Nellie og Photo: Jeg skjønner ikke diskusjonen deres med lokk eller ei. Nellie spør om det er riktig at suppe blir tykkere med lokk, mens Photo svarer ja, for deretter å komme med en rekke eksempler på at supper o.l. blir tykkere uten lokk. Er det bare jeg som er trøtt her?

Jeg har alltid tatt det for gitt at supper blir tykkere uten lokk ...

Jeg skjønner hvorfor du ikke skjønner, for nå skjønner jeg at jeg har lest helt bakvendt (ikke noe nytt, forsåvidt ... :rolleyes:). Selvfølgelig mente jeg at den blir tykkere UTEN lokk. Kjære vene, bra noen passer på! :lol:

Cyan 08-11-11 22:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1247563)

Jeg mener at jeg så det da jeg var på Ikea sist for en ukes tid siden eller to..? Passer ikke denne da?

Cyan 08-11-11 22:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1247803)
Jeg skjønner hvorfor du ikke skjønner, for nå skjønner jeg at jeg har lest helt bakvendt (ikke noe nytt, forsåvidt ... :rolleyes:). Selvfølgelig mente jeg at den blir tykkere UTEN lokk. Kjære vene, bra noen passer på! :lol:

Det var da enda godt :lol:

Photobscura 08-11-11 23:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1247806)
Jeg mener at jeg så det da jeg var på Ikea sist for en ukes tid siden eller to..? Passer ikke denne da?

Hmmm ... Den er under nyheter, ser jeg. Men ... den så da veldig liten ut ...? :o
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1247808)
Det var da enda godt :lol:

Ja, kjære. Hjernen min jobber i metamodus, jeg er ikke forvirra, bare veldig avansert. :cool:

Cyan 08-11-11 23:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1247814)
Hmmm ... Den er under nyheter, ser jeg. Men ... den så da veldig liten ut ...? :o

Målene står jo der, så det er bare å sjekke. Men jeg har jo da også tenkt helt feil når du sa utslagsvask, og tenkte på den lille skyllekummen som er ved siden av den store oppvaskkummen. Men en utslagsvask er vel en sånn stor sak, det :o

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:24.