Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Photobscura 02-11-11 13:06

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Tar det ppt, og kan det redigeres i teksten derfra?

emma22 02-11-11 15:54

Hei,

Såg ikke denne tråden før jeg allerede hadde skrivet egen tråd. :D

Jeg lurer på kor man kan få kjøpt Russell Stover sjokolade i Norge. Noen som vet? :confused:

Hilsen, Emma

Dilly 02-11-11 18:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av emma22 (Innlegg 1243822)
Hei,

Såg ikke denne tråden før jeg allerede hadde skrivet egen tråd. :D

Jeg lurer på kor man kan få kjøpt Russell Stover sjokolade i Norge. Noen som vet? :confused:

Hilsen, Emma

Det vet jeg ikke, men den finnes i en svensk nettbutikk.
http://mindresocker.se/produkter/sjo...candy_almonds/

langaard 02-11-11 18:59

Jeg har prøvd mama lupes tortilla, de lukter litt snodig, men smaker helt greit:)

Anarko 02-11-11 21:07

Jeg lurer på hvor man får tak i cashewnøtter uten tilsatt sukker? Såg på de i butikken i dag og ser at det er 18 g karbohydrat i de pr 100 g, og ca 4 g er sukkerarter. Så, antar de sukkerartene er tilsatt, og da ville det jo blitt mer lovlig om man fikk de "rå".

Bønna200 02-11-11 21:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 1244069)
Jeg lurer på hvor man får tak i cashewnøtter uten tilsatt sukker? Såg på de i butikken i dag og ser at det er 18 g karbohydrat i de pr 100 g, og ca 4 g er sukkerarter. Så, antar de sukkerartene er tilsatt, og da ville det jo blitt mer lovlig om man fikk de "rå".

Er ikke det meste fra "Den lille nøttefabrikken" rå tro?

Yrla 02-11-11 23:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 1244069)

Det er ikke tilsatt noe sukker vanligvis. Cashew er full av karber naturlig de. De er ikke noe godt nøttevalg på lavkarbo.

Tango 05-11-11 13:42

Jeg har hatt bra vektnedgang de siste to ukene, men det rare er at jeg ikke er i ketose til tross for et kosthold med lite karber. Har ikke regna på det, men spiser rikelig over jorden-grønnsaker, særlig til middag, og litt diverse grønnsaker til de andre måltidene. Hvor lang tid kan det ta? Jeg har jo lest at jeg ikke skal bry meg om de ketosesticksene, men synes det er litt interessant at de ikke viser utslag ennå. :rolleyes: Har noen en forklaring?

Camomilla 05-11-11 13:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tango (Innlegg 1245728)
Jeg har hatt bra vektnedgang de siste to ukene, men det rare er at jeg ikke er i ketose til tross for et kosthold med lite karber. Har ikke regna på det, men spiser rikelig over jorden-grønnsaker, særlig til middag, og litt diverse grønnsaker til de andre måltidene. Hvor lang tid kan det ta? Jeg har jo lest at jeg ikke skal bry meg om de ketosesticksene, men synes det er litt interessant at de ikke viser utslag ennå. :rolleyes: Har noen en forklaring?

Det kan bety at du forbrenner alle ketonene kroppen din danner - slik at det ikke er noe overskudd som kommer ut i ånde eller urin. Dersom du spiser ketogent er det svært usannsynlig at du ikke danner ketoner. Dette er jo noe kroppen din gjør når tilgangen på mat er dårlig (sulter) eller tilgangen på kh er dårlig (tomme glykogenlagre i musklene). Omstillingen fra høykarb-kost til høyfett-kost kan ta inntil 8 uker, så om du har holdt på i to uker kan det være det tar noe lenger tid før kroppen din er en virkelig effektiv fettforbrenner. Sannsynligvis har du mistet mye ekstra vann i kroppen nå som du tømmer glykogenlagrene - kh binder mye vann i muskulaturen :)

Yrla 05-11-11 19:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tango (Innlegg 1245728)

De har lett for å ikke virke. Om de har blitt utsatt for fukt. Skriv inn hva du spier på diett.no så ser du hvor lavt du ligger på karbohydratene.

Carisma 06-11-11 00:30

Noen som har erfaring med oppussing av hus med lite barn, full jobb og pendling? Overkommelig eller den sikre vei til samlivsbrudd?
Vi er handypersoner begge to....

Camomilla 06-11-11 02:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1246010)
Noen som har erfaring med oppussing av hus med lite barn, full jobb og pendling? Overkommelig eller den sikre vei til samlivsbrudd?
Vi er handypersoner begge to....

Her her :) Det kommer an på toleransen for kaos i hverdagen. Leverpostei i stua og håndvask på kjøkkenet - alt blir en vane :rolleyes: Vi kjøpte et oppussingsobjekt da jeg var 8 mnd. på vei med minstemann og datteren vår var 3 år. Ville vel kanskje ikke gjort det igjen, men vi er gift enda :D Litt guffent da minstemann plutselig fikk veldig mye større rekkevidde når han begynte å krabbe i 6-mnd. alderen - vanskelig å barnesikre midt i oppussing :p

BenteR 06-11-11 02:57

Fikk akkurat telefon fra ene guttungen min som er på helgetur til Berlin.
Etter og ha kost seg med to drinker på en bar, går han på toalettet, ser seg i speilet og får sjokk. Han er prikk i prikk med ildrøde "blemmer" uten noe i. I ettertid har han blitt gloende varm i hodet og kald i kroppen + tett i brystet.
Noen som har vært borti noe slikt?
Han skal fly hjem igjen søndagsmorgen nå, så jeg mente at han måtte bare kjenne på seg selv om han ble for tett i brystet, hvis ikke han blir tettere, anbefalte jeg ham og oppsøke lege når han kommer hjem.

Photobscura 06-11-11 11:35

Jeg lurer på om noen av dere ville tatt sjansen på å vaske en bunad (i hovedsak av ull/vadmel) på ull/håndvask i en helt ny vaskemaskin, og i tilfelle hvordan dere ville gått fram mtp. type vaskemiddel etc? :o

Furine 06-11-11 11:44

Eg hadde nok ikkje gjort det "på strak arm", om det var noko eg var redd for, for eg er ei pyse. Men med Milo, på skånsom kort vask og 30 grader, UTAN sentrifugering kunne det vel gå bra? Slik at den kan drypptørke? Eg luftar berre tankane her, kva seier andre som moglegvis har meir peiling enn meg?

Carisma 06-11-11 11:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Camomilla (Innlegg 1246033)
Her her :) Det kommer an på toleransen for kaos i hverdagen. Leverpostei i stua og håndvask på kjøkkenet - alt blir en vane :rolleyes: Vi kjøpte et oppussingsobjekt da jeg var 8 mnd. på vei med minstemann og datteren vår var 3 år. Ville vel kanskje ikke gjort det igjen, men vi er gift enda :D Litt guffent da minstemann plutselig fikk veldig mye større rekkevidde når han begynte å krabbe i 6-mnd. alderen - vanskelig å barnesikre midt i oppussing :p

Vi har litt for høy toleranse for kaos i hverdagen.... :o. Og det blir evt flytting nærmere foreldrene mine så mamma stiller mer enn gjerne opp som barnesikrer... :rolleyes:
Vi får se hva det blir til. Vi pusset opp leilighet i tre mnd sist vi flyttet, inkl kjøkken, så vi vet hva vi går til rent teknisk. Det var med den ekstra passasjeren som bekymret meg.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1246038)
Fikk akkurat telefon fra ene guttungen min som er på helgetur til Berlin.
Etter og ha kost seg med to drinker på en bar, går han på toalettet, ser seg i speilet og får sjokk. Han er prikk i prikk med ildrøde "blemmer" uten noe i. I ettertid har han blitt gloende varm i hodet og kald i kroppen + tett i brystet.
Noen som har vært borti noe slikt?
Han skal fly hjem igjen søndagsmorgen nå, så jeg mente at han måtte bare kjenne på seg selv om han ble for tett i brystet, hvis ikke han blir tettere, anbefalte jeg ham og oppsøke lege når han kommer hjem.

Høres ut somallergisjokk, jeg har hatt sånn noen ganger. Vr det noe uvant krydder e.l i drinkene?
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1246089)
Jeg lurer på om noen av dere ville tatt sjansen på å vaske en bunad (i hovedsak av ull/vadmel) på ull/håndvask i en helt ny vaskemaskin, og i tilfelle hvordan dere ville gått fram mtp. type vaskemiddel etc? :o

:nei: men enkel "rens" av bunad er å henge den på badet mens du dusjer, og få opp dampen der inne skikkelig. Om den fortsatt er ufresh, eller har flekker tar du det med et vått håndkle og strykejern og litt såpe som ikke setter flekker.

KarMa40 06-11-11 11:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1246089)

Nei, det ville jeg ikke. Har du spurt på Husfliden?

Var jeg helt i beit ville jeg vendt meg tårevåt til min mor. :p
Og hun ville sagt at hvis du virkelig ikke kan rense den (så jeg ikke groupon tilbud på rens 50%? Nåja vet aldri hvor gode de er) Så må delene, skjørt og vest, sprettes fra hverandre, all pynt, sølvbånd og -hekter må av. (Pynten må i alle fall av hvis du skal rense) Ikke fordi det farger av, men fordi vått skjørt blir så tungt i forhold til sømmen. Hvis tøyet er gammelt, risikerer du at det krymper. I gamle dager vasket man dress med svamp, kanskje verdt et forsøk? Og muligens bruke sånn såpe beregnet for lanolin-ull.

Photobscura 06-11-11 11:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 1246093)
Eg hadde nok ikkje gjort det "på strak arm", om det var noko eg var redd for, for eg er ei pyse. Men med Milo, på skånsom kort vask og 30 grader, UTAN sentrifugering kunne det vel gå bra? Slik at den kan drypptørke? Eg luftar berre tankane her, kva seier andre som moglegvis har meir peiling enn meg?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1246094)
:nei: men enkel "rens" av bunad er å henge den på badet mens du dusjet, og få opp frakken der inne skikkelig. Om den fortsatt er ufresh, eller har flekker tar du det med et vårt håndkle ogg strykejern og litt såpe som ikke setter flekker.

Hmmm ... Ok. Jeg tror nesten ikke den bunaden har blitt rensa/vaska på søtti år, eller noe! :p Den er fôret med lin på innsiden av vesten, og den er SKITTEN! Men rens er så UTROLIG dyrt! :eek:

KarMa40 06-11-11 11:57

Det er det som kalles basker-lin, skal være veldig stødig og holdbart og kunne alene vaskes på 90 grader.

Med litt fingerferdighet og et nytt stykke til vel 600,- meteren fra husfliden kunne du bytte den ut. Så gammal svette har ikke antikvitetsverdi heller:p

Photobscura 06-11-11 12:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av KarMa40 (Innlegg 1246097)
Det er det som kalles basker-lin, skal være veldig stødig og holdbart og kunne alene vaskes på 90 grader.

Med litt fingerferdighet og et nytt stykke til vel 600,- meteren fra husfliden kunne du bytte den ut. Så gammal svette har ikke antikvitetsverdi heller:p

Åh, da er jeg like langt! Det var jo for å spare penger at jeg tenkte på å kanskje vaske den selv. Jeg må uansett kjøpe linstoff for å skjøte på ermene på blusa ... :o Det er en del jobb med denne bunaden, for bringekluten trenger fler perler, beltet også etc. :o

Carisma 06-11-11 12:16

Ønske seg gavekort på renseri til jul? (evt på husfliden)

Photobscura 06-11-11 12:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1246110)
Ønske seg gavekort på renseri til jul? (evt på husfliden)

Det toget har nok gått. :p

KarMa40 06-11-11 12:25

Ja, det heter hånd-Arbeid, ikke sant? Særlig når du spretter opp noe på en bunad...

Min burde syes ut, men har piperynker i skjørtet, sydd med svart tråd på svart tøy, så jeg later som jeg har livvidden til en fjorten-åring. Det går i noen timer, men den kutter liksom sangstemmen i to:D

Tango 06-11-11 13:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Camomilla (Innlegg 1245733)
Det kan bety at du forbrenner alle ketonene kroppen din danner - slik at det ikke er noe overskudd som kommer ut i ånde eller urin. Dersom du spiser ketogent er det svært usannsynlig at du ikke danner ketoner. Dette er jo noe kroppen din gjør når tilgangen på mat er dårlig (sulter) eller tilgangen på kh er dårlig (tomme glykogenlagre i musklene). Omstillingen fra høykarb-kost til høyfett-kost kan ta inntil 8 uker, så om du har holdt på i to uker kan det være det tar noe lenger tid før kroppen din er en virkelig effektiv fettforbrenner. Sannsynligvis har du mistet mye ekstra vann i kroppen nå som du tømmer glykogenlagrene - kh binder mye vann i muskulaturen :)

Tusen takk for god forklaring Camomilla! :) Da får jeg bare drive på som før, så kommer nok acetonånden til meg også. ;)

Camomilla 06-11-11 13:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tango (Innlegg 1246149)
Tusen takk for god forklaring Camomilla! :) Da får jeg bare drive på som før, så kommer nok acetonånden til meg også. ;)

Akkurat den ånden er ikkeno' å lengte etter, altså ;)

BenteR 06-11-11 15:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1246094)
Høres ut somallergisjokk, jeg har hatt sånn noen ganger. Vr det noe uvant krydder e.l i drinkene?

Tror nok det må ha vært noe slikt, ja.
Flekkene ga seg etter noen timer, men han er enda sår i øynene og litt sår og tung i pusten.
Når han var liten fikk han eksem av en hel del av disse kjekke kunstige fargestoffene, men han har ikke reagert på noe slikt på mange, mange år. Han forklarte bare at de to drinkene han hadde var "flotte og se på, og smakte godt", så det spørs om det ikke er en eller annen E som ga ham denne reaksjonen....

Kitsu 06-11-11 22:53

Noen som vet hvor man får tak i Tagatesse billigst? Pris + porto, tenker jeg.

Supera 06-11-11 23:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitsu (Innlegg 1246409)
Noen som vet hvor man får tak i Tagatesse billigst? Pris + porto, tenker jeg.

Jeg vet ikke hvor det er billigst, jeg har bare sett tagatesse på funksjonell mat (75 kr for 500g). Portoen der er jo 100 kr uansett, så hvis du bare skal kjøpe en pakke med tagatesse så lønner det seg ikke. Men hvis du kjøper litt andre ting også, så er det jo greit.

vaskeklut 07-11-11 00:14

Okei. Så. Jeg har en stekeovn med masse forkullet etellerannet som sitter fast i bunnen og masse fett på innsiden av døren/vinduet. Fettet er både "ferskt" og fastbrent. Hva bruker man for å få gjort rent?! (Noen mannfolk burde ha stekeovnsforbud :geip:)

Gerd 07-11-11 00:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1246449)
Okei. Så. Jeg har en stekeovn med masse forkullet etellerannet som sitter fast i bunnen og masse fett på innsiden av døren/vinduet. Fettet er både "ferskt" og fastbrent. Hva bruker man for å få gjort rent?! (Noen mannfolk burde ha stekeovnsforbud :geip:)

Mr. Muscle ovnsrens :D
http://www.tingstad.se/products/600x600/261162000.jpg

smgj 07-11-11 09:34

NBNB - god lufting mens du holder på med den der... Det blir trangt i lungene.

Ellers bruker jeg jif skurekrem på glasset i ovnen.

KarMa40 07-11-11 10:33

Sitat:

prøv 'the American way' : bland Natron -ikke bakepulver som inneholder stivelse- med vann til en slags krem og bruk det til å skrubbe med. _Det glør ingenting om litt blir sittende igjen for du kan fortsatt bruke ovnen, det kommer ingenting giftig når natron fordamper.

Supera 07-11-11 12:29

Sitat:

Hva med dette tipset?
Sitat:

Stekeovn
Her er det viktig at du leser bruksanvisningen for stekeovnen!
Løs fastbrent fett i en ikke-selvrensende stekeovn ved å varme opp ovnen til 150 grader.
Sett en skål med salmiakkvann på rist på øverste rille og en kjele med kokende vann i bunnen av ovnen.
Slå av varmen etter cirka 20 minutter. La skål og kjele stå til neste dag.
Tørk av oppløst fett med en fuktig klut.
Jeg skulle prøve det en gang, men i løpet av natta hadde lillebror vært innom og han slengte ut det illeluktende vannet og gryta og stekte en pizza i ovnen. :rulleøyne

Kitt 07-11-11 12:34

Sitat:

På døren bruker jeg Mr. og en sånn glass- skrape! Fra å være direkte ekkel er den nå så ren og pen at jeg knapt tør bruke stekeovnen! :p
Tipset til Supera virker fint inne i ovnen med litt egeninnsats!:)

vaskeklut 07-11-11 12:38

Takk for tips! jeg tror jeg prøver meg på enten Mr. Muscle eller natron. Jeg tør IKKE ta sjansen på å sette salmiakkvann inne i den stekeovnen der, da mannen her er så vimsete at han kan finne på å skru på ovnen UTEN å se om det står noe inni først :D:o

Men du Kitt. Den glasskrapa, mener du en sånn skrape som man skraper keramikktopper med?

Kitt 07-11-11 12:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1246650)
Men du Kitt. Den glasskrapa, mener du en sånn skrape som man skraper keramikktopper med?

Jepp! Akkurat en sånn!:D
Trodde først det var så fastbrent at det ikke gikk av, men så byttet jeg knivblad på skrapen og da var det bare å spraye på, vent sånn ca 5 min og så skrape av alt lett som bare det!:D Og jeg har vonde hender, altså!:p

http://www.eltema.no/images/thumbs/0001384_300.jpg

TrillTrall 07-11-11 12:56

Har dere noen gode forslag til hvordan få dusjkabinettet rent igjen også? Helst uten at jeg må bruke flere timer på å stå og skrubbe... Og helst ved hjelp av ting jeg får tak i på en vanlig dagligvare. :)

Supera 07-11-11 13:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1246664)
Har dere noen gode forslag til hvordan få dusjkabinettet rent igjen også? Helst uten at jeg må bruke flere timer på å stå og skrubbe... Og helst ved hjelp av ting jeg får tak i på en vanlig dagligvare. :)

De sier at eddik er bra på å få bort kalkflekkene.

Nerthus 07-11-11 13:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1246677)
De sier at eddik er bra på å få bort kalkflekkene.

Har prøvd - hjalp ikke... (dette gjaldt doen da...). Skuret med skuresvamp og jif jeg, det tok mesteparten.

Når det gjelder dusjkabinett har jeg lang erfaring (etter mange år som stuepike...). De må vaskes ordentlig etter hver dags bruk. Da holder det med vanlig baderomsspray og en ordentlig svamp, men hele kabinettet må "svampes" . Deretter skyll, og bruk en håndduk for å tørke av, evt en god nal, som er min favoritt.

Har du glass eller plastikk? Min erfaring er at glass er lettere og få ordentlig rent. Jeg orker ikke vaske den svære greia hver dag, og har en runde en gang i måneden uten at jeg synes DET er spesielt vellykket heller, men det blir ihvertfall rent. Da går det i en såpe spesiallaget for stor-renholdindustrien som er ekspert på kalkflekker (som jeg har stående fra lenge siden). Bland i bøtte og ha på mengder med svamp. La stå i en del minutter før man kjører på med skuresvamp og mer vaskemiddel. Sikker på det finnes noe bedre mot kalkflekker på butikken enn den baderomssprayen også?

Beklager at jeg ikke har bedre råd, hadde håpet jeg skulle finne på noe smart selv etter så mange års erfaring - men nope ;)

Tango 07-11-11 14:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Camomilla (Innlegg 1246151)
Akkurat den ånden er ikkeno' å lengte etter, altså ;)

Sikkert ikke! :D :D

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:24.