Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Lillemy71 30-10-11 11:28

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1241197)
Pass på at du ikke har med mer enn 3 måneders forbruk:)

Jeg regner med at jeg da må gå ut ifra det som er oppgitt som anbefalt dagsdose på boksen (f.eks 1 tablett til dagen) og ikke hva som er anbefalt i Norge eller som jeg anser som normal dose :D

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vibsen (Innlegg 1241226)
Når du bestiller legemidler i posten, er det bare lov å ta inn for tre måneders forbruk. Når du reiser selv, kan du ha med for ett års forbruk i bagasjen. Dette gjelder innen EØS.

Gjelder dette også for kosttilskudd eller er det bare legemidler??

Photobscura 30-10-11 14:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitsu (Innlegg 1241398)
Jeg prøvde så godt jeg kunne!

Nei, tenkte mer langs de linjer at det er oppgitt å være 800g i pakken, 0,5g kh per 100g. Men jeg tror ikke jeg spiste 400g på de to porsjonene jeg fikk ut av de - og dermed om jeg kunne late som jeg har spist mindre enn det står på pakken. Fffft... Lure seg selv er fint av og til. Spesielt nå når jeg prøver å telle litt kcal og.

Hvis det er vinger, så har jeg regna på at ca 70% av kyllingen er kjøtt. :)

Skaldekvad 30-10-11 14:38

Jeg lurer på om det går an å spise sånn helgrillet kylling man finner i varm-mat disken på Spar og lignende når man går på ketosekuren? Står jo at de bruker sukker i marinaden på innholdsfortegnelsen.

Lagde min første lavkarbo (forhåpentligvis) frokost i dag tidlig, bestående av en 4-eggs omelett med helgrillede kyllingslintrer og ost som fyll, med en 100-grams karbonade (3 kbh pr. 100 gram) ved siden av. Hadde også en kopp grønn te ved siden av, som visstnok skulle inneholde 0,5 kbh.

Spiste bare halve omeletten, og tenker jeg skal ta resten av den pluss en ny karbonade til middag senere i dag.

Blir dette helt feil? :confused:

Photobscura 30-10-11 14:40

Det er så marginalt det som er av sukker i de marinadene, at jeg personlig ikke bryr meg om det de få gangene jeg spiser ferdiggrillet kylling. Om du ikke spiser skinnet så er det vel heller ikke så sannsynlig at du får i deg noe som helst. Enn om det etter min mening er skinnet som er best! :D (Og fetest. ;))

Hva mener du forresten med "ketosekuren"? Er det ketolysekuren du snakker om? :)

Skaldekvad 30-10-11 14:54

Takk for svar! Da skal jeg ikke bekymre meg over ferdiggrillet kylling lenger :)

Men det er ikke for mye karbohydrater jeg får i meg, jeg som er på induksjonsstadiet?

Mener selvfølgelig ketolysekuren :D

Furine 30-10-11 15:07

Har nokon peiling på om ein kan ha mikrobølgeomn ståande oppå eit kjøleskap? Det står ingenting om det i bruksanvisninga, og mikroen er ikkje SÅ tung at det gjer noko... Einaste som står i bruksanvisninga er at dersom det er skap over kjøleskapet må det vere 4cm unna, men det tolkar eg som at ein puttar kjøleskapet inn i ei heil kjøkkeninnreiing, som då er ganske tett... Mikroen er jo ikkje store karen akkurat... Hm...

Photobscura 30-10-11 15:31

Jeg vet ikke om man kan, men jeg har det, og har hatt det en stund.

BenteR 30-10-11 15:37

Jeg hadde også microen stående oppå kjøleskapet da jeg bodde i leilighet og hadde liten plass på kjøkkenet.
Merka ikke noe feil med det, annet enn da jeg varmte en tallerken med suppe og tømte den utover meg da jeg skulle ta den ut:eek:

Lillemy71 30-10-11 15:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 1241740)
Har nokon peiling på om ein kan ha mikrobølgeomn ståande oppå eit kjøleskap? Det står ingenting om det i bruksanvisninga, og mikroen er ikkje SÅ tung at det gjer noko... Einaste som står i bruksanvisninga er at dersom det er skap over kjøleskapet må det vere 4cm unna, men det tolkar eg som at ein puttar kjøleskapet inn i ei heil kjøkkeninnreiing, som då er ganske tett... Mikroen er jo ikkje store karen akkurat... Hm...

Har hatt mikro på kjølekapet uten problemer. Så lenge man ikke sperrer for kjøling på kjøleskap (som jo er bak) og lufting på mikro (som oftest på toppen og sidene) skal ikke det være noe problem. Problemet er vel heller at den havner for høyt :D

Bønna200 30-10-11 17:14

Har hatt microen på kjøleskapet ti år, helt uten problemer.

Furine 30-10-11 17:33

Takk, folkens! Har ikkje lyst til å knerte det fine, nye kjøleskapet heilt enno. ;) Så då prøver eg det, ei stund. Det blir litt høgt ja (180cm), men det frigjer så mykje plass på kjøkkenbenken at eg vil prøve det ut. No må eg berre få tak i ei skøyteledning, for sjølvsagt er ikkje ledninga på mikroen lang nok til å nå ned til kontakta på veggen. Det burde vere nok plass til alt av kjøling og lufting. :ja: Eg kortslutta ein mikro vi hadde før ved å steame den med ei kasserolle. :_plystre: Så det skal vi ikkje gjere igjen!

TrillTrall 30-10-11 19:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 1241740)

Jeg har hatt det i 6,5 år i alle fall. Funker helt fint det. Så lenge du ikke dekker til helt i bakkant slik at varmlufta fra kjøleskapets bakside slipper opp bak så er det ikke noe problem.

Furine 30-10-11 20:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1241916)
Jeg har hatt det i 6,5 år i alle fall. Funker helt fint det. Så lenge du ikke dekker til helt i bakkant slik at varmlufta fra kjøleskapets bakside slipper opp bak så er det ikke noe problem.

Ok, flott! Mikroen dekker ikkje halve kjøleskaptoppen ein gong, så då burde det vere heilt greit. Takk! :)

Carisma 30-10-11 20:20

Vi har også microen på kjøleskapet. :ja: høydeutfordringen har jeg løst ved å kjøpe en sånn to trinns ikeakrakk.

Cherry 30-10-11 21:51

Har noen hørt om hårproduktet africas best? Bra dårlig?

Okie 30-10-11 21:58

Noen her som har erfaring i å lage sjampo sjøl? Lurer på urteavkok og castile såpe..

Yrla 31-10-11 09:48

Hva heter pyrisept på engelsk? Tenkte innføre det billigere fra USA.

Kitt 31-10-11 09:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1242300)
Hva heter pyrisept på engelsk? Tenkte innføre det billigere fra USA.

Aner ikke hva det heter (antiseptic eteller annet) , men bruker du så mye av det at det lønner seg å kjøpe på nett?:confused:
Tror jeg har kastet mange flasker fordi de går ut på dato før de blir oppbrukt!:p Er jo ikke akkurat så sterile at det gjør noe etter åpning!

Carisma 31-10-11 10:53

Noen som vet noe om morsmelk og amming? Jeg har ikke vært flink med maten de første månendene, og hatt kjempefeit melk. Nå har jeg klart å hanke meg inn litt på kostholdsfronten, men de siste to gangene jeg har pumpet har melka vært helt gjennomsiktig og blålig mager! kan det være kostholdet, eller er det normalt når man har ammet lenge (4,5mnd)?

TrillTrall 31-10-11 11:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1242356)
Noen som vet noe om morsmelk og amming? Jeg har ikke vært flink med maten de første månendene, og hatt kjempefeit melk. Nå har jeg klart å hanke meg inn litt på kostholdsfronten, men de siste to gangene jeg har pumpet har melka vært helt gjennomsiktig og blålig mager! kan det være kostholdet, eller er det normalt når man har ammet lenge (4,5mnd)?

Helt normalt. Ungen får andre næringsbehov når den blir litt større enn den hadde da den var helt nyfødt. :) "Skummet melk" er helt normalt etter noen uker.

Yrla 31-10-11 12:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1242304)
Aner ikke hva det heter (antiseptic eteller annet) , men bruker du så mye av det at det lønner seg å kjøpe på nett?:confused:
Tror jeg har kastet mange flasker fordi de går ut på dato før de blir oppbrukt!:p Er jo ikke akkurat så sterile at det gjør noe etter åpning!

Jeg bruker opp en stor flaske i løpet av tre mnd ihvertfall. Heller det over barberhøvelen etter intimbarbering.

Cherry 31-10-11 13:28

Hva ER det med leger og det å bli SURE for at pasienten har stilt sin egen diagnose? Evt. grinete for at pasienten faktisk har kunnskaper om helse og medisin?

Yrla 31-10-11 13:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 1242445)
Hva ER det med leger og det å bli SURE for at pasienten har stilt sin egen diagnose? Evt. grinete for at pasienten faktisk har kunnskaper om helse og medisin?

Jeg har opplevd det motsatte jeg. At legen er glad han slipper å finne det ut selv. Sparer tid, vet du. Og så bare skrives det:"hun sier at....:) Veldig greit, ha ha

smgj 31-10-11 13:36

Sitat:

Vel - jeg har tolket det dithen at en lege med fagkunnskapen og selvtillitten i orden ikke bryr seg om hvem som stiller diagnosen - bare at den er RIKTIG... ;)

BenteR 31-10-11 15:04

Sitat:

Gud, som jeg kjenner meg igjen i det! Med mi helse MÅ jeg vite litt selv, siden legene skriver ut medisiner i hytt og gevær og som deretter lager trøbbel for meg siden de virker mot hverandre.
Men legene tar det altfor ofte som et personlig angrep på dem som profesjonelle......

BenteR 01-11-11 02:27

Pleier aldri og kjøpe ukjent garn over nettet, men følte litt trang til å skjemme meg bort litt, og bestilte "Symphonie"garn fra Drops.
Noen som har strikket med dette og kan si hvordan det oppfører seg både under strikking, men også hvordan plaggene takler bruk og vask?
Skal strikke en kappe med hette til meg selv.

hernon 01-11-11 20:19

Trenger litt tips her!
Hvis dere skulle lete på nettet etter feriebolig i utlandet dere kunne leie, hvor ville dere da søke?
Eller, for å si det på en annen måte: Hvor er det lurest å sette inn annonse ( bortsett fra Finn.no)? Vil egentlig bare ha norske leieboere, i alle fall bare avertere i Norge

Carisma 01-11-11 20:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av hernon (Innlegg 1243378)
Trenger litt tips her!
Hvis dere skulle lete på nettet etter feriebolig i utlandet dere kunne leie, hvor ville dere da søke?
Eller, for å si det på en annen måte: Hvor er det lurest å sette inn annonse ( bortsett fra Finn.no)? Vil egentlig bare ha norske leieboere, i alle fall bare avertere i Norge

Jeg ville søkt på lokale sider for plassen jeg skulle. Vi har blandt annet leid i Barcelona via lokale sider.

Photobscura 01-11-11 21:43

Jeg holder på å klikke i vinkel! Her sitter jeg både med Microsoft power point (som jeg bare har en prøveversjon av) og Open office org impress, men INGEN AV DEM VIL BRUKE NORSK STAVEKONTROLL!
Jeg skal alt ha norsk ordliste på den sistnevnte som jeg uten problemer har brukt i tekstbehandlingsprogrammet, men for sikkerhets skyld prøvde jeg å laste ned en nye en, men nettsidene får tidsavbrudd. På Microsoft har jeg forsøkt å bytte standardspråk en million ganger, men det hopper bare tilbake til engelsk. Det er rett før jeg får hjerteinfarkt her. Uansett hvor mange ganger jeg velger norsk ordliste så hopper det tilbake. Hva skjer a?
Ingen hjelpesider har så langt kunnet hjelpe meg.

Marina 01-11-11 22:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1243430)
Jeg holder på å klikke i vinkel! Her sitter jeg både med Microsoft power point (som jeg bare har en prøveversjon av) og Open office org impress, men INGEN AV DEM VIL BRUKE NORSK STAVEKONTROLL!
Jeg skal alt ha norsk ordliste på den sistnevnte som jeg uten problemer har brukt i tekstbehandlingsprogrammet, men for sikkerhets skyld prøvde jeg å laste ned en nye en, men nettsidene får tidsavbrudd. På Microsoft har jeg forsøkt å bytte standardspråk en million ganger, men det hopper bare tilbake til engelsk. Det er rett før jeg får hjerteinfarkt her. Uansett hvor mange ganger jeg velger norsk ordliste så hopper det tilbake. Hva skjer a?
Ingen hjelpesider har så langt kunnet hjelpe meg.

Hva med å skrive alt ferdig og så bytte språk etterpå? Da rekker du kanskje å rette det før det skifter igjen :) Jeg har erfaring med at den skifter hvis de første ordene er på engelsk. Kan det være det som gjør det? Ellers må du bare skrive så godt du kan og gå gjennom det etterpå.

Photobscura 01-11-11 23:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MieMari (Innlegg 1243473)
Hva med å skrive alt ferdig og så bytte språk etterpå? Da rekker du kanskje å rette det før det skifter igjen :) Jeg har erfaring med at den skifter hvis de første ordene er på engelsk. Kan det være det som gjør det? Ellers må du bare skrive så godt du kan og gå gjennom det etterpå.

No can do! Jeg leser korrektur på en alt ferdig ppt ...:o Det første ordet i redigerbar tekst er definitivt på norsk. Sukk!
Jeg klarer meg fint uten stavekontroll, altså. Jobber jo oftest uten, men når det ikke går an å slå av den en gang (eller, det gjør det på OO., men nå holder jeg på å kaste bort alle prøveturene mine på Microsoft, så lar det stå ut, dessuten roter OO til en del av ppt-ene) så irriterer den røde understrekingen vettet av meg!
Så ergerlig! Jeg foretrekker SÅ hardt å korrekturlese pdf kun ved bruk av stickynotes, ass.

smgj 01-11-11 23:49

Får du opp stavekontroll om du trykker f7? Der kan du iallfall i word sette språk og sjekke hvilke ordbøker som er lastet.

Photobscura 02-11-11 00:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1243516)
Får du opp stavekontroll om du trykker f7? Der kan du iallfall i word sette språk og sjekke hvilke ordbøker som er lastet.

Joa, men det bare hopper tilbake til engelsk uansett hva jeg gjør ...

Carisma 02-11-11 10:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1243522)
Joa, men det bare hopper tilbake til engelsk uansett hva jeg gjør ...

Prøvd svenskeknappen?

Photobscura 02-11-11 10:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1243633)
Prøvd svenskeknappen?

Svenskeknappen?

Carisma 02-11-11 11:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1243663)
Svenskeknappen?

Restart :D

Photobscura 02-11-11 12:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1243672)
Restart :D

Jeg har lukket og åpnet programmet tre fire ganger, samt hatt pc-en avslått i mellomtiden.
Det demrer forresten, jeg tror jeg hadde det samme problemer med OO sitt tekstbehandlingsprogram, men overvant det. Nå husker jeg seff ikke.
Har gitt opp Microsoft, for det ble for mye visuell uro med understrekinga, da det ikke en gang gikk an å slå av stavekontrollen som følgelig understreket alt da den var på engelsk.
Det er SÅ irriterende! Og jeg er SÅ lettantennelig om dagen at jeg nesten har bitt ned tennene mine i frustrasjon. :realmad:

Nerthus 02-11-11 12:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1243710)
Jeg har lukket og åpnet programmet tre fire ganger, samt hatt pc-en avslått i mellomtiden.
Det demrer forresten, jeg tror jeg hadde det samme problemer med OO sitt tekstbehandlingsprogram, men overvant det. Nå husker jeg seff ikke.
Har gitt opp Microsoft, for det ble for mye visuell uro med understrekinga, da det ikke en gang gikk an å slå av stavekontrollen som følgelig understreket alt da den var på engelsk.
Det er SÅ irriterende! Og jeg er SÅ lettantennelig om dagen at jeg nesten har bitt ned tennene mine i frustrasjon. :realmad:

:klem: Det er svært frustrerende når ting man ikke får gjort noe med, og som forstyrrer det man SKAL gjøre i sånn grad at man ikke får konsentrert seg. Data er til tider noe dritt - det kan til og med jeg med databakgrunn OG som jobber med data si, for jeg opplever også lignende problemer ofte på jobb... heldigvis har jeg kolleger med forskjellig detaljkunnskap som kan hjelpe meg med og fjerne slike forstyrrelser - kanskje du burde låne en av dem? ;)

Photobscura 02-11-11 12:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1243714)
:klem: Det er svært frustrerende når ting man ikke får gjort noe med, og som forstyrrer det man SKAL gjøre i sånn grad at man ikke får konsentrert seg. Data er til tider noe dritt - det kan til og med jeg med databakgrunn OG som jobber med data si, for jeg opplever også lignende problemer ofte på jobb... heldigvis har jeg kolleger med forskjellig detaljkunnskap som kan hjelpe meg med og fjerne slike forstyrrelser - kanskje du burde låne en av dem? ;)

Takk takk! Nå er snart deadlinen her, så jeg får vel ikke gjort så mye med det, akkurat. Takk og pris bruker jeg ikke ppt så ofte.

Carisma 02-11-11 12:33

Jeg bruker kun google documents som officesystem jeg nå, da hhar jeg alt tilgjengelig over alt og slipper lokale bugs.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:17.