![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
|
IF er vel intrinsic factor - "noe" som sekreres i magen og som er nødvendig for at man skal kunne ta opp b12 fra tarmen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Intrinsic_factor |
IF =intrinsic factor, som nevnt litt lenger oppe :)
|
Og bare for å gjøre forvirringen total, jeg mangler IF, så har dårlig opptak av B12, familært. Meeeen, har kjøpt smeltetabletter med B12 fra USA og de skal legges under tunga. Funker som bare det..
|
Jeg skal lage medisterkaker etter denne oppskriften (bare bytte ut fløte med vann ... like mye vann, eller? :o)
Men jeg bare lurer -bør jeg la den ferdige farsen stå i kjøleskapet? Mener å huske at hele kjøttbiter skal være romtempererte men at farse skal være kjøleskapskald, stemmer det? |
Neeeei, er vel heller sånn at alle ingrediensene skal ha samme temperatur, og da helst kjøleskapkalde, når man blander det sammen!
|
Sitat:
|
Kjempeflott at det finnes så mye kunnskap på dette forumet, altså:) (smileyen er ikke nedlatende eller noe, den viser at jeg setter pris på alle dere som deler kunnskapen sin med andre)
Blodprøver tatt for å sjekke om jeg har cøliaki har ikke slått ut, likevel mener to forskjellige leger at jeg mest sannsynlig har cøliaki. Hvordan finner man det i såfall ut? |
Sitat:
|
Sitat:
I narkose! Hadde aldri gjort det uten å sove svært godt etter en traumatisk opplevelse med en sonde på sykepleierskolen!:p |
Ugh, det er så mye dri.. man skal igjennom for å få en godkjent diagnose! Jeg er vel også en kandidat for mulig cøliaki, men tror ikke jeg noen gang kommer til å orke å gjennomgå noe sånt. Jeg vet jo ikke hvordan utfallet hadde blitt heller, men jeg vet at jeg ikke tåler gluten spesielt godt, i likhet med meieriprodukter, så kostholdet og kostnadene blir jo de samme. Jeg synes det blir veldig kunstig det skillet som NAV setter opp. Men NAV er NAV ...
Over til noe helt annet: Strikkehjelp søkes! :hjelp: Jeg er snart ferdig med dette skjørtet (i helgrått og knelengde), mangler fortsatt noen cm, men fortsetter jeg blir livet for vidt ... Hva gjør jeg?? Jeg ser at en person kommenterer det samme i "oppskriftsbloggen" og at hun har lagd en linning i stedet, men jeg tenker at når det blir litt for mye på bredden pluss at man bretter inn en kant, så blir det litt bulky. Og det er jo ikke akkurat ønskelig på en allerede altfor omfangsrik mage ... :o Jeg vurderer å stoppe og heller la det bli litt trangt og "havfrueaktig" rundt hofter, rumpe og lår, eller lage en slags omslagsmodell i stedet for å sy det sammen (da kan jeg jo lettere rekke opp overflødig stoff hvis jeg noen gang blir tynnere :rolleyes: også ...) Noen gode forslag/ideer? :) |
Sitat:
Ellers er det jo også en løsning å ta inn noen flere masker og strikke kanten med tynnere pinne, lage brettekant og så kanskje også ha en strikk i?! |
Sitat:
Har hatt mange av symptomene i er enn 12 år, men først det siste året haar diareen blitt så plagsom at jeg har måttet krype til korset og be om hjelp. Og så var det ikke noe mas. Kunne gjøre det i full narkose! Og det er akkurat det jeg skal! :D |
Sitat:
Sitat:
Ja, med linning mente jeg å brette ned og sette strikk i :ja: Men det er det jeg tror kan bli litt klumpete, kanskje. Men jeg har litt sans for omslagsløsningen :ja:. Jeg kan jo kanskje slutte å strikke de øverste maskene, sette dem på en pinne og bare strikke derfra og ned ...? Og så strikke de øverste som et belte. Alternativ til å strikke belte kunne jo være å sette på et svart fløyelsbånd eller et grått, bredt bånd i organza eller noe ... Hmmm ... |
Jeg tenkte faktisk ikke på hva NAV krever, men det virker som det etterhvert tas på alvor at jeg har magesmerter, sitter på do hele natta om jeg har brukt hvetemelsjevning i en saus + det ses i sammenheng med at kroppen min nekter og godta nødvendig dose av levaksin, at insulin ikke virker skikkelig og at både ferritin og d-vitamin er helt bunnskrapt.
Hadde vært greitt og vite. Pr.i dag bruker jeg minimalt med gluten i maten, men bittelitt er det, og etterhva jeg forstår kan bittelitt være veldig feil. |
Sitat:
|
Sitat:
Håper du får en diagnose. "Det er bedre å vite ellers vet man aldri" passer veldig godt på de av oss som søker etter hva som er problemet i kroppen vår. :klem: |
Sitat:
|
Sitat:
Det er ganske tynt garn (Fabel), så noen små usynlige hekter er muligens nok :) |
Sitat:
|
Åh - kom på at det var så mange som ga meg gode råd her i tråden om disse :http://cn1.kaboodle.com/hi/img/2/0/0...=1221616780000
Det var faktisk bare en bitteliten utblokking i en skobutikk (noen sekunder på hver og litt håndkraft) som skulle til for å få dem behagelige å gå i! Hurra :heia: |
Jeg har lyst til å strikke julehjerter, men finner ingen oppskrifter jeg forstår (har ikke strikket annet enn lapper før :p ) Noen ideer?
|
Sitat:
Amerikanske oppskrift http://www.fickleknitter.com/links/a...have_a_he.html Engelsk oppskrift: http://www.goodtoknow.co.uk/family/4...itting-pattern Her er en liste med linker til diverse julepynt (amerikanske): http://www.strikkeoppskrift.com/julepynt |
Jeg har laget en saus i panna med hvitløk, rødløk, tomater på boks, vann, diverse krydder og rømme.
Men den smaker surt. Ikke surt som i ødelagt/utgått på dato, men surt som om jeg har hatt i sitron. Er det noe jeg kan gjøre for å mildne det sure? |
Sitat:
OG blir det for søtt, prøv med litt surt, eddik feks. :) |
Sitat:
|
Jeg ba legen min om en attest å legge ved selvangivelsen når den tid kommer (legen min skal øyenlikk ut i svangerskapspermisjon) på at jeg har diabetes 1 og pga insulinen ikke virker skikkelig (sannsynligvis en form for resistens ifølge Aker sykehus), så må jeg spise lavkarbo (må igjen presse meg til under fem karber pr.måltid).
Jeg fikk attesten, men da jeg kom hjem ser jeg at det er et søknadskjema om grunnstønad jeg har fått. Noen som vet om man kan få grunnstønad pga diabetes og behov for lavkarbo? Hadde dere sendt inn søknaden eller bare lagt den ved selvangivelsen? |
Sitat:
|
Og cøliaki tror bare legene jeg har, men blodprøver viser det ikke.
|
Hvorfor blir det så j****ig fort rotete igjen når man har rydda?!?
|
Hvor får jeg kjøpt kinesiotape?
|
Hva er anbefalt dose jern når man bør ta tilskudd?
|
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
|
Hva er "groupon"? Jeg hører snakk om det overalt men aner ikke hva det er :o
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Det er en slags kundeklubb hvor du må være registrert for å benytte tilbudene ja. Men overfor bedriften er det som et slags gavekort. Du betaler til groupon, og får et referansenummer du bruker overfor de som har hatt tilbudet. Jeg syns ikke det er så inmari skummelt om noen vet at jeg får meg en rimeligere middag eller bilvask. :o |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:22. |