Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Bakst (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=124)
-   -   Nannahs supergode knekkebrød! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=30214)

Bravo 11-01-12 13:11

Sv: Nannahs supergode knekkebrød!

Og jeg har opplevd samme som Nannah- at samme bakepapir som har vært bra hele veien, (fra Rema) plutselig satt fast en dag.. men det gikk forholdsvis greit å pille det av, synes jeg. Dra langsomt, så går det av store flak og man har litt kontroll.

Bravo 11-01-12 13:14

Dere som har varmluftsovn: Går det å steke tre brett av gangen? Sitter nemlig her med splitter ny stekeovn, montert i går kveld, og skal innvie den ved å lage nannahs supergode knekkebrød. Superspennende! Ovnen er stor inni, så det er plass til tre brett.

Soff 11-01-12 18:55

deilig oppskrift!

Ethel Loberg 16-01-12 00:29

Ja det må jag säga, detta goda bröd kommer att löpa jorden runt. Själv har jag fått det hem till Bôrgvik i Värmland genom LCHF-bloggar.
Nannah, Du är bara bäst!

Bravo 16-01-12 18:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bravo (Innlegg 1281200)
Dere som har varmluftsovn: Går det å steke tre brett av gangen? Sitter nemlig her med splitter ny stekeovn, montert i går kveld, og skal innvie den ved å lage nannahs supergode knekkebrød. Superspennende! Ovnen er stor inni, så det er plass til tre brett.

Ingen som har svart, ser jeg, så i fall noen andre lurer - dette gikk helt fint.

Lindemor 18-01-12 21:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bravo (Innlegg 1284026)
Ingen som har svart, ser jeg, så i fall noen andre lurer - dette gikk helt fint.

Ja, det vil jeg tro gikk helt fint! :) Så bra at du bare forsøkte selvom du ikke fikk svar!

Selv baker jeg disse knekkebrødene fast en dag i uken. I dag kom en ny vending i boksen. Jeg spiser ikke så mye brøderstatning, men samboeren har fått smaken på disse og liker dem svært godt! :)

Mints 30-01-12 22:13

Jeg laget disse forrige helg, og det ble ordentlig nammenam! Nå er det tomt så jeg skal til å lage en ny runde, denne gangen med gresskarfrø i også. Tror dette er det nærmeste jeg noen gang har vært vellykket bakst, bortsett fra sånn type 123 sjokoladekake :p

Iseliin90 31-01-12 03:18

Åhoo, nå ble jeg rett og slett LYKKELIG ! Og dette uten og ha laget eller smakt disse ennå ;) hihi

Denne skal jeg lage i morgen ! Bare litt over en uke på lavkarbo og snart ketolyse start og jeg er rett og slett desperat etter "brødmat". Prøvd lapper og alt som er, men klarer rett og slett ikke "egg konsistensen" :o
Og nå ble jeg så glad når denne kom opp som "ketolyse vennlig", og endelig kan jeg lage noe som er knasende og "tørt" istedet for tett og mykt :):)

Kan nesten ikke vente til kvelds i morgen, takk for oppskrift!! :):)

Alynna 31-01-12 16:51

Denne oppskriften er rett og slett genial. Mye bedre enn "vanlige" knekkebrød på smak!

Kanutten 31-01-12 17:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Alynna (Innlegg 1293473)
Denne oppskriften er rett og slett genial. Mye bedre enn "vanlige" knekkebrød på smak!

Enig!

Jeg er margebisk på magen min som ikke liker slle frøa for disse knekkebrøda er som snadder for meg! Jeg hadde en gang mye hvitløk, parmesan og chili oppi en røre og tataaa plutselig hadde jeg noe som var ypperlig til taco!

Og hvis man strimler brettet etter ca 15 min kan man rulle knekkebrødene sammen til en sirkel før man steker ferdig. Det er knallgodt som forrett når det fylles med ymse godt. Sist gang brukte jeg rømme, speket hvalkjøtt og hakket rødløk. :sikle:

Alynna 31-01-12 17:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1293487)
Enig!

Jeg er margebisk på magen min som ikke liker slle frøa for disse knekkebrøda er som snadder for meg! Jeg hadde en gang mye hvitløk, parmesan og chili oppi en røre og tataaa plutselig hadde jeg noe som var ypperlig til taco!

Og hvis man strimler brettet etter ca 15 min kan man rulle knekkebrødene sammen til en sirkel før man steker ferdig. Det er knallgodt som forrett når det fylles med ymse godt. Sist gang brukte jeg rømme, speket hvalkjøtt og hakket rødløk. :sikle:

Oioioi, der sier du noe! Jeg må virkelig prøve å lage tacoskjell med utgangspunkt i denne oppskriften. Konsistensen og smaken minner jo egentlig ganske mye. Nå ble jeg glad, har savnet å ha noe mer enn salatblader til texmex-mat :)

Iseliin90 31-01-12 23:11

Da har jeg spist to biter av knekkebrød, og jeg er så fornøyd ! Disse var utrolig gode, så nå gleder jeg meg til frokost i morgen tidlig :) :)

Lunacy 03-02-12 13:36

Disse er så utrolig gode. En redning for meg i overgangen til en lavkarbo livsstil.

Qlio 06-02-12 14:00

Lager en ny runde i dag, er villig til å slenge av gårde en nominasjon til en flott pris for disse!

index 08-02-12 22:40

Har et nytt brett i ovnen nå, de forrige ble noe overstekt så de måtte jeg kaste. Men denne gang blir de nok helt perfekte! Kanskje...

yaeger 10-02-12 12:26

flott oppskrift! :D menne, kli, da jeg var på rema fant jeg bare kruskakli (kli) er dette den rette sorten ? var jo enormt med karbs i pakken

plast 10-02-12 21:19

Forsøkte å halvere deigen og steke ett brett. Resultatet ble et brett med ei brent smørje...

Neste gang tar jeg hele oppskriften, for konsistensen er det ingenting å si på!

Elvira 07-03-12 22:37

Jeg holdt på å ta livet av mine på 180 grader i 50 min på første brettet.
Runde to har lavere temperatur og en mye mer oppmerksom baker.
Men oh lord så godt dette var!

Glorfinia 07-03-12 23:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av plast (Innlegg 1300290)
Forsøkte å halvere deigen og steke ett brett. Resultatet ble et brett med ei brent smørje...

Neste gang tar jeg hele oppskriften, for konsistensen er det ingenting å si på!

Jeg lager alltid halv oppskrift, og det har gått fint alle gangene. Jeg har muligens i litt mindre vann, jeg pleier alltid å holde igjen litt og ser an. Steker på 160 grader i 1t 10min, men jeg snur brettet halvveis i steketiden. Du kan jo eventuelt forsøke det. :)

Bik 07-03-12 23:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av yaeger (Innlegg 1299966)
flott oppskrift! :D menne, kli, da jeg var på rema fant jeg bare kruskakli (kli) er dette den rette sorten ? var jo enormt med karbs i pakken

Ja det er kruskakli. Dette er veldig lett, så det blir ikke mye karber på en posjon :)

Mariann S 08-03-12 01:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bik (Innlegg 1312722)
Ja det er kruskakli. Dette er veldig lett, så det blir ikke mye karber på en posjon :)

Og bytt det gjerne ut med fibrex/sukkerroefiber som har 3-4 g karber pr 100 g :)

Alynna 08-03-12 09:44

Da var 2 nye brett i ovnen... kan ikke få fullrost denne oppskriften nok!

Idamor 11-03-12 22:28

Lenge siden jeg har spist disse nå, men akkurat slengt i meg to knekkiser!
Lagde her om dagen og da ble alt kastet. Festet seg til papiret (og det har de aldri gjort før, og jeg bruker samme papiret), og ble litt overstekt. Trodde kanskje jeg hadde smurt de for tynne.

I dag satt de også fast i papiret, men ble ikke overstekt. Så fikk lirket av papiret til slutt, men nå er det silikon som gjelder fremover ja!

yoga 15-03-12 22:21

Tusen takk for en super oppskrift, Nannah. Jeg har justert den litt slik at den passer til mitt glutenfrie kosthold, men de er virkelig gode.
Gleder meg allerede til neste måltid med disse! :)

Ethel Loberg 17-03-12 19:20

Jag har aldrig förr sett att ett inlägg kan få så mye som 675 kommentarer, grattis Nannha! Du vinner även där.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:25.