![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Jeg har ikke vært på forumet på en stund, så det er mulig det er blitt tatt opp, men jeg lurer altså på om noen har merka noen forandring på smelteosten de bruker til osteknekkiser? Tidligere har jeg alltid fått vellykka resultat. Men de siste gangene jeg har lagd disse har det begynt å ryke skikkelig inni microen. Først trodde jeg det var microen det var noe feil med, men ettersom det bare ryker når jeg forsøker å lage osteknekkis og ikke når jeg varmer andre ting, så har jeg begynt å mistenke smelteosten. I tillegg har jeg nettopp testa i mammas micro, og her skjer akkurat det samme. Såå, noen som veit hva som foregår?
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Så klart er det kvalitetsforskjell. Men jeg er ikke helt med på at alt fra Ikea er dårligere enn annet. Akkurat som at H&M har enkelte plagg av veldig høy kvalitet, og annet som ikke er fullt så bra ;) |
Nei, eg meiner ikkje at sofa frå Ikea er bestemt DÅRLEG (eg likar ikea!), men eg ser av diverse bilete på finn.no at ein del av dei ser litt "nedsitne" ut... Det var ikkje sovesofaar (korleis skrive sofa i fleirtal på nynorsk?!), men vanlege) Og det vil eg gjerne unngå. Er lei av stygg sofa! :o Kanskje ein berre skulle fleske til med ein Hovden, eg har kjentfolk i møbelbransjen der heime, og dei anbefaler Hovden som kvalitetsprodusent av sovesofa. Fekk i det minste tilbake på skatten her ... ;)
|
Neida Furine, tenkte ikke spesielt på deg (eller noen andre) da jeg skrev det :) Jeg liker også Ikea, dvs jeg liker ikke å handle der :o
Høres ut som en god idé med Hovden :ja:. Best å kjøpe noe man føler man kan bli fornøyd med. Gå for magefølelsen! |
Vel, eg kunne godt kjøpt brukt Hovdensofa, men mannen vil ikkje ha brukt no, så vi får sjå kven som vinn akkurat DEN kampen. ;)
Eg veit jo at Ikea har hatt dårleg rykte for kvaliteten på ting, men eg likar godt Ikea. Skulle ønske der var ein LITT nærare enn Trondheim/Bergen/Oslo. No blir det Ikea-tur på oss neste helg, men det er eit stykke å køyre til Trondheim! Trur ikkje det blir noko vi gjer ofte! |
Jeg er motsatt, jeg elsker å handle på IKEA, men er seriøst lei av møblene derfra... :o
|
Har ikkje hatt så mykje møblar der i frå før, derfor ikkje heilt hatt sjansen å gå lei! ;) Mannen ville nemlig IKKJE ha ikea-møblar då vi skulle kjøpe her nede. Men etter ein ganske heftig sofamassaker her nede for å bli kvitt styggedomen før vi flytta ut, trur eg han ser poenget i ting som lett kan skruast frå kvarandre!
|
Sitat:
|
Nå er jeg rimelig hard med møblene mine. Både bikkjer, katt og alle oss tobeiningene bruker møblene. Sofaen og to av stolene, alle fra Ekornes, var blodig dyre da jeg kjøpte dem for 7 år siden.
Alle er nå rimelig godt brukt, og klar for utskifting når jeg engang får råd. Sofaen har avtakbare sitte og rygg-dyner, men det vil koste 8800 å skifte ut "dynene" som nå er slitt i filler bokstavlig. Stolene er greie nok, men tøyet er revet i hjørner og generelt godt slitt. At stoppingen fremdeles er ok, er i grunnen en mager trøst når man må bruke pledd i møblene for å skjule hvor utslitte de er. Sovesofaen fra Ikea som er like gammel og som brukes på samme måte som resten av møblene, er derimot like fin som da den var ny. |
Ja, det kjem jo litt an på kva stoff ein har. Heime hadde vi ein fantastisk god sofa då eg var jentunge. Den var like fin i paddingen, men stoffet var for veikt, så det vart holete. Trur pappa angra som ein hund på at han ikkje valde eit anna stoff. No har dei farmor sin sofa, som dei arva då ho døde i 2000. Den er i mørk grøn velourstoff, og er like fin no som då ho levde. Både stoff og padding. Frå Sykkylven den også. ;) Eg får kike litt til.
|
Jeg mener jeg har en månstad sovesofa (sånn 3 seter med utstikk på ene siden), straks to år gammel. helt fin den, typen syns den er litt hard å sitte i dog, jeg syns den er helt ok :p og ene ryggputa ser litt deformert ut etter å ha blitt sitti/liggi på av vedkommende i en måned. men de andre to som ikke er mishandla ser helt fine ut :)
|
Slik var den vi hadde, men uten hjørne: http://www.bohus.no/produkter/Sofaer...esofa-140x200/
Vi hadde den i mørk brunt grovt vevet stoff, nesten cord aktig. Kommer til å kjøpe maken med hjørne når vi kjøper hus, til å ha i en evt kjellerstue. Som sagt god å sitte i og ligge på :ja: |
Sitat:
|
Takk for input om sofa Sanney og Carisma! :blomster: Hard sofa høyrest heilt fint ut, eg likar dei ikkje når dei blir for mjuke og ein sig saman som ein potetsekk i dei. Men samtidig skal dei jo vere komfortable. Vi må definitivt ha ei "sitterunde" eller to i ein del møbelforretningar!
Carisma, det var ikkje plagsomt med chaise longue-delen som stakk lenger ut enn madrassdelen når den var uttrekt? Eg har berre stretchlaken, og ser for meg at det blir rart. Men ein kan jo berre kjøpe eit vanleg laken, når eg tenkjer meg om! ;) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Hvilke vitæminer og mineraler hjelper på hukommelsen?
|
B12 hjalp meg med hukommelsen i alle fall.
|
Jeg leter og leter etter en kjole. Den skal være grønn av typen smaragd eller flaske. Og helst lang. Noen som har sett?
|
Sitat:
|
Store doser E- vitaminer skal være bra! Særlig sammen med nok søvn, hvile, lite stress og annet nyttig!;)
Seriøst hadde jeg en pasient som slet med korttidshukommelsen og hun ble mye bedre vha ganske heftige doser E- vit over en 3 måneders periode! Mye bra info her! |
Er det i Oslo eller?
|
Sitat:
|
Sitat:
Vel, skjerpings! |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
To spørsmål:
-Noen som aner noe om hvor lang tid Helfo bruker på å tilbakebetale egenandeler fra det private? (Hadde en arrkorreksjon på Aleris, og måtte betale egenandel, men de sa at det ble sendt direkte til Helfo, men ingenting om hvor lang tid Helfo bruker på å betale tilbake ...) -Noen som har prøvd et kosttilskudd som heter ashwa gandha? Jeg fikk dette av ei venninne. Hun kjøpte det i Nepal. Det skal visst være veldig bra for indre stress og dårlig korttidshukommelse. |
Var innom butikken i dag og kom på at jeg skulle ha smør. Borte ved smørhylla ble jeg stående og glise - det var 4 pakker bremykt, 1 pakke smør i "sølvpapir" og 1 bordpakke smør og hauger av ekle margariner! :lol: Liten tvil om hva folk vil ha! :ja: Hurra!
|
Sitat:
Sistenevnte ble kjøpt for mange år siden og var da de eneste sofaene jeg hadde. Putene blir fort formløse og må bankes/ristes pene igjen, og de sklir også ut over kanten på sofaen ved bruk (mindre man sitter stille og rett opp og ned da, men hvem gjør vel det?). Nå bor jeg i et hus hvor vi har egen TV-stue (som naturlig nok blir mest brukt :o ) OG en diger stue som rommer et langbord og Ektorp-sofaene mine. Og nå er de slettes ikke ille altså, for vi sitter kun i dem ved besøk, og da ikke i mange timer av gangen. En stykk sovasofa står på rommet til minsten, og utgjør gjestesenga ved besøk. Utover det ble sofaen brukt til amming og natten, men det er det slutt på nå. De som har prøvd den syntes den er veldig god å ligge på en uke eller så i strekk, men som hovedseng ville jeg valgt noe annet. De to siste sofaene befinner seg på hytta. Selv om hytta mi ligger midt i skogen og ikke har innlagt vann/strøm nekter jeg å innrede den som en typisk hytte med ubehandlede furuvegger og ukomfortabel sofa med rødrutete ullstoff!! På hytta er vi mest ute, og til noen timers bruk om kvelden er sofaene veldig ålreite. Gode å sitte i, og veldig kjekke når vi får overnattingbesøk i den knøttlille bua vår ;) |
Hva er det med frossne grønnsaker?
Har alltid hørt at frossne(forvellede) grønnsaker er like bra som friske. Lurer da på hvorfor de blir dårlige med en gang de står litt.....eks. du setter det som er til overs i kjøleskapet og de blir sure/ødelagte dagen etter. dette skjer ikke med friske kokte grønnsaker. Dessuten synes jeg de frosne smaker nada, ev. plastikk.... Kan ikke være bra vel? |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Så vi spiser ikke frossne grønnsaker. Og økologiske smaker mer enn vanlige. Men - det er smak og behag. :) Kjøp det du liker og som blir spist i stedet for kastet... trur eg er lurest. |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:17. |