Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Carisma 29-09-11 14:59

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Luggetuppen (Innlegg 1218502)
Kanskje han burde vært en tur hos en mauellterapeut og utredet for KISS? Hvis han er stiv i kroppen er det ubehagelig å ligge, og da er det jo ikke noe rart at han ikke vil sove.

Hvis du bor i Oslo så vet jeg at mange er svært fornøyd med Marc de Decker på Balderklinikken

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av halkatlala (Innlegg 1218681)
men ville han ikke skreket og vært missfornøyd hvis han hadde hatt KISS ?

Han følges opp en gang i mnd av fysioterapeut siden han er for tidlig født. I følge henne er han helt fin i rygg og nakke.

Det er nok bare jeg som er litt utålmodig.... Også har han vært så flink til å sovne hittil. :rolleyes:

Luggetuppen 29-09-11 15:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1218744)
Han følges opp en gang i mnd av fysioterapeut siden han er for tidlig født. I følge henne er han helt fin i rygg og nakke.

Det er nok bare jeg som er litt utålmodig.... Også har han vært så flink til å sovne hittil. :rolleyes:

Mitt inntrykk er at fysioterapeuter ofte har noe begrenset kunnskap om KISS. Å gå til manuellterapeut via kommunen er gratis, så det skader jo ikke å prøve.

Jeg har aldri hørt om såpass små babyer som er våkne så mange timer i strekk uten at det er noe som plager dem. Håper du har noen til å avlaste deg litt, for man blir rimelig ødelagt av å ikke få nok sammenhengende nattesøvn (Eldste min hadde kolikk, det var et rent helvete)

Carisma 29-09-11 15:40

Dattera til ei veninne hadde det, og han er helt anderledes enn henne. Og fysio virket rimelig oppegående, og sjekket ekstra for låsinger pga at han ble tatt med hastekeisersnitt. ville han ikke også vært plaget mye tidligere?
Det er forøvrig magen som plager han, han jobber veldig mye og trykker og herjer (må le litt av han, for han kommer med utrop innimellom så hardt jobber han :lol:) men han er ikke forstoppet heller for han har et par bæsjebleier i døgnet. FULLE, beklagger detaljene...
Og så sover han fra tre på natta til fire fem på ettermiddagen mer eller mindre i ett da, med unntak av matinger selvfølgelig. Så det jeg trenger er egentlig å snu døgnet hans litt. Men når han først sover så er han umulig å vekke. Var på babysang hvor han gløttet med ett øye på de andre, rapte høyt og sov hele resten av samlinga. sittende oppreist i fanget... :rolleyes:

Lava 29-09-11 16:17

Fader jeg er så svett! Gikk til butikken og tilbake, og er våt i håret, svett under brystene og på ryggen.. Plager meg :realmad:
Jeg kan snart ikke gjøre noe før jeg er svett.
Selv etter at jeg har dusjet er jeg klam i huden og må lufttørke, svetter under brystene, (som ikke henger :p ), må ha vinduet åpent og lufte både meg og rommet.
Orker ikke å ta på klær som står inntil huden etter dusj, helst skulle jeg gått i en lang vid kjole :lol:

Noen tips til en svett stakkar? :p

Yrla 29-09-11 18:34

Akupunktur

BenteR 29-09-11 20:15

eller bare gå over til å bruke en vid kjole....
Elsker kaftanene mine:)

Supera 29-09-11 20:22

Kan noen fortelle kollegaen min at han må gå til legen med kløen sin hvis den er så ille som det virker som? Han klør seg nesten konstant i skrittet og tror tydeligvis at vi ikke ser det... Han tar klø-fra-lomma-trikset. Han har fått kallenavnet lommetennismannen (han fikk kallenavnet rundt lommemannen-saken). Bak ryggen hans da... Fordi ingen tør å nevne det for ham. Jeg har jobbet med ham i fire år og han har klødd seg hele tiden... Kleint!

Eventuelt tips for hvordan jeg kan få frem budskapet til en supersnill datanerd uten sosiale antenner. Han er bare snill med andre og det finnes ikke et vondt bein i ham... Jeg føler at jeg er frekk hvis jeg sier ifra, og siden han bare er snill med alt og alle så ønsker ikke jeg å være frekk...

Ignite 29-09-11 20:33

Du kan muligens foreslå på en hyggelig måte/spørre om han noen gang har vært plaget av sopp?

Photobscura 29-09-11 20:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ignite (Innlegg 1218943)
Du kan muligens foreslå på en hyggelig måte/spørre om han noen gang har vært plaget av sopp?

Finnes det noen hyggelig måte å diskutere sopp på? :p
Men du, Supera, som ikke går av veien for å putte døde lemen i veska til kollegene dine. Er det ikke greit å bare si at "Hei, du. Jeg har lagt merke til at du klør deg en del ...! Kanskje du burde gå til legen? Det ser litt ubehagelig ut ... :o"

Nå vet jeg ikke hvor godt dere kjenner hverandre, forsåvidt. Mulig noen som er nærmere som også har lagt merke til det kan gjøre det. Men sånn ellers så plager han vel ingen. (Annet enn seg selv), så du må nesten veie litt på hvor viktig det er for hvem at han blir gjort obs på det.

Luggetuppen 29-09-11 20:46

Kjøp en tube canesten og legg den "anonymt" på pulten hans?

Luggetuppen 29-09-11 20:49

Jeg måtte lese dette høyt for datanerdmannen min. Hans respons var "da har han i det minste fått seg noe en eller annen gang" :p

Lava 29-09-11 20:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1218841)
Akupunktur

Ja kanskje det? Takk for tips :)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1218916)
eller bare gå over til å bruke en vid kjole....
Elsker kaftanene mine:)

:lol: Problemet er at jeg har ingen! jaja.. :p

Jabba 30-09-11 12:44

Skal på ferie i neste uke og har fått slike Primolut tabletter for å utsette menstruasjonen....
I september var min siste menstruasjonsdag den 10. Tablettene skal jeg begynne å ta tre dager før første menstruasjonsdag...
Når skal jeg ta begynne å ta disse??

Kitt 30-09-11 12:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 1219396)
Skal på ferie i neste uke og har fått slike Primolut tabletter for å utsette menstruasjonen....
I september var min siste menstruasjonsdag den 10. Tablettene skal jeg begynne å ta tre dager før første menstruasjonsdag...
Når skal jeg ta begynne å ta disse??

For å svare på det, må jeg vite syklusen din og forrige menstruasjon første dag!

Jabba 30-09-11 12:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1219400)
For å svare på det, må jeg vite syklusen din og forrige menstruasjon første dag!

Syklus - aner ikke - men ofte så sikkert 28 dager
Forrige menstruasjons første dag var 4.sept...

Kitt 30-09-11 12:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 1219401)
Syklus - aner ikke - men ofte så sikkert 28 dager
Forrige menstruasjons første dag var 4.sept...

Da må du begynne 4 uker minus 3 dager etter 4. september.
Det burde ha blitt i går, faktisk, men det kan jo hende det holder i dag også!

PS! Jeg blødde litt hver dag frem til nest mens med de pillene og vet om mange som har gjort det!:(

Timona 30-09-11 14:43

Noen som har en god kaffe å anbefale fra Iherb.com? (Hele kaffebønner, siden jeg har fått kaffekvern :))

Jabba 30-09-11 15:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1219410)
Da må du begynne 4 uker minus 3 dager etter 4. september.
Det burde ha blitt i går, faktisk, men det kan jo hende det holder i dag også!

PS! Jeg blødde litt hver dag frem til nest mens med de pillene og vet om mange som har gjort det!:(

Takk!!! :)
Da skal få hentet disse og begynne å spise piller NU!!!!

Supera 30-09-11 16:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1218956)
Finnes det noen hyggelig måte å diskutere sopp på? :p
Men du, Supera, som ikke går av veien for å putte døde lemen i veska til kollegene dine. Er det ikke greit å bare si at "Hei, du. Jeg har lagt merke til at du klør deg en del ...! Kanskje du burde gå til legen? Det ser litt ubehagelig ut ... :o"

Nå vet jeg ikke hvor godt dere kjenner hverandre, forsåvidt. Mulig noen som er nærmere som også har lagt merke til det kan gjøre det. Men sånn ellers så plager han vel ingen. (Annet enn seg selv), så du må nesten veie litt på hvor viktig det er for hvem at han blir gjort obs på det.

Vi kjenner hverandre ganske godt etter å ha jobbet sammen i fire år (på samme gruppe), men det har pågått så lenge at det liksom er litt kleint å dra det opp nå...

Dødt lemen i en tett gjennomsiktig pose hadde jeg ingen problemer med å legge i veska til en kollega, nei. Jeg klarer fint å kødde med folk, men å ta opp alvorlige ting? Er ikke så flink til slikt...

Jeg heller mot luggetuppen sitt forslag å legge en tube med canesten i posthylla hans. Anonymt og fint. :snill:
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Luggetuppen (Innlegg 1218961)
Jeg måtte lese dette høyt for datanerdmannen min. Hans respons var "da har han i det minste fått seg noe en eller annen gang" :p

:lol: Du har ikke møtt ham. Jeg tror ikke han har det. I så fall må han ha blitt voldtatt. :geip:

Gracella 30-09-11 16:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Timona (Innlegg 1219491)
Noen som har en god kaffe å anbefale fra Iherb.com? (Hele kaffebønner, siden jeg har fått kaffekvern :))

Vet ikke om de har det på Iherb, men sigarkaffe er noe av det beste jeg får til min kaffemaskin i alle fall :)

Katta66 30-09-11 23:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1219538)
Vi kjenner hverandre ganske godt etter å ha jobbet sammen i fire år (på samme gruppe), men det har pågått så lenge at det liksom er litt kleint å dra det opp nå...

Dødt lemen i en tett gjennomsiktig pose hadde jeg ingen problemer med å legge i veska til en kollega, nei. Jeg klarer fint å kødde med folk, men å ta opp alvorlige ting? Er ikke så flink til slikt...

Jeg heller mot luggetuppen sitt forslag å legge en tube med canesten i posthylla hans. Anonymt og fint. :snill:

:lol: Du har ikke møtt ham. Jeg tror ikke han har det. I så fall må han ha blitt voldtatt. :geip:

:D Herlig kommentar - men er det ikke litt sånn at noen mannfolk er ekstreme til å "rette på den" eller hva de nå kaller det? Eller er det kanskje mer litt fikling det dreier seg om,hehe..

Carisma 01-10-11 00:52

Jeg tror det er mer snakk om å rette på den enn noe annet her ja. :rolleyes: eller tror de kanskje den blir lengre om de går og drar i den i tide og utide? :cool:

Lava 01-10-11 10:01

Hmm. Er jo i Oslo på hotell, og oppdaget nå at den ene ringen min smitter av, dvs farger fingen min grønn. Den er ikke ekte, kjøpt i syden og i syden kan jeg ikke bruke den pga dette. Men her hjemme har jeg ikke opplevd det før.
Har de mye klor i vannet på hotell? Husker ikke at jeg har reagert på andre hotel da, var jo nettopp ei helg i Kr.sand .. merkelig :ja:

Carisma 01-10-11 10:29

Det er mye gamle kobberrør i Oslo, som gir grønnskjær. Mange blondiner får grønt hår f.eks... :o

Furine 01-10-11 10:42

Eg merka i alle fall at vasskvaliteten på hotellet eg budde i Oslo ikkje var heilt god. Det var nok reint og alt det der, men vatnet smakte rart.

Har nokon erfaring med Ikea-sofa? Korleis held dei seg? Blir putene fort flate/nedtrykt av ein brukar dei/sit i dei?

Carisma 01-10-11 10:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 1219956)
Eg merka i alle fall at vasskvaliteten på hotellet eg budde i Oslo ikkje var heilt god. Det var nok reint og alt det der, men vatnet smakte rart.

Har nokon erfaring med Ikea-sofa? Korleis held dei seg? Blir putene fort flate/nedtrykt av ein brukar dei/sit i dei?

Rart? Jeg elsker oslovannet og syns det smaker fantastsik. :D

De ikeasofaene jeg har sett har blitt ganske fort formløse i putene ja... sambo hadde en før, men solgte den ganske fort, for den var alt for lang i setet i tillegg. Selv jeg som er 1,67 ble sittende med bena rett ut om jeg skulle lene meg inntil ryggen.

Furine 01-10-11 10:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1219958)
Rart? Jeg elsker oslovannet og syns det smaker fantastsik. :D

De ikeasofaene jeg har sett har blitt ganske fort formløse i putene ja... sambo hadde en før, men solgte den ganske fort, for den var alt for lang i setet i tillegg. Selv jeg som er 1,67 ble sittende med bena rett ut om jeg skulle lene meg inntil ryggen.

I følge Photo budde eg på feil plass, feil vasskilde. Ei er bra, den andre ikkje.

Mannen vil gjerne ha ikea-sofa skjønar du, men eg er usikker på kvaliteten. Har kika litt på brukte på finn, frå Ikea, og dei såg nettopp litt formlause ut.

Photobscura 01-10-11 12:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1219940)
Det er mye gamle kobberrør i Oslo, som gir grønnskjær. Mange blondiner får grønt hår f.eks... :o

Takke fanden for at jeg bor så nære kilden! :D Ikke noe grønnskjær i spore i mine platinablonde lokker. ;)
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 1219964)
I følge Photo budde eg på feil plass, feil vasskilde. Ei er bra, den andre ikkje.

Mannen vil gjerne ha ikea-sofa skjønar du, men eg er usikker på kvaliteten. Har kika litt på brukte på finn, frå Ikea, og dei såg nettopp litt formlause ut.

Hehe, jepp. Jeg tror nok rørene er bedre, eventuelt er det fordi vi er nærmere Maridalsvannet her på Løkka. Jeg husker i alle fall at da jeg bodde på Skillebekk og i Vika så smakte vannet mye mer kalkaktig, og var liksom "hardere". Noen fordeler skal vi på østkanten ha! Men nothing beats Berlin ...!

Spør Cyan om Ikea-sofa. Hadde det ikke vært for henne, hadde jeg nok kjøpt en som ville ha sunket sammen i fjor.

Rin 01-10-11 12:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 1219956)

Jeg hadde en ektorp-sofa med ryggputer som ble rimelig sammenfalne og klumpete etterhvert - det var ikke fryktelig plagsomt for meg, men det så nok ikke så veldig stilig ut etter et års bruk.

Furine 01-10-11 12:27

Takk Photo og 157cm! Det var det eg var redd for, og eg vil gjerne at den skal sjå litt grei ut LITT lenger enn det. :o Har hatt stygg sofa i fleire år no, fordi vi visste at vi kom til å flytte om ikkje SÅ altfor lenge, dermed ingen vits å bytte ut.

Ja, absolutt INGENTING slår Berlin på vasskvaliteten! :eek: Men seriøst, vatnet i Antwerpen, som er hardt som fy og ikkje akkurat kjem frå noko fjellkilde, smakte betre enn det på hotellet i Oslo. :o Kanskje gamle rør eller noko, eg veit ikkje.

Carisma 01-10-11 12:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1220013)
Takke fanden for at jeg bor så nære kilden! :D Ikke noe grønnskjær i spore i mine platinablonde lokker. ;)

Hehe, jepp. Jeg tror nok rørene er bedre, eventuelt er det fordi vi er nærmere Maridalsvannet her på Løkka. Jeg husker i alle fall at da jeg bodde på Skillebekk og i Vika så smakte vannet mye mer kalkaktig, og var liksom "hardere". Noen fordeler skal vi på østkanten ha!

Østkanten får ikke vann fra maridalsvannet, men noen vann lenger opp i marka. Mener det er vestkanten som får fra maridalen? (ref da vi måtte koke vannet for noen år siden pga feil på renseanlegget, de som fikk fra maridalsvannet slapp.)
Ei veninne av meg fikk grønt har då hun flytta til Majorstua, og fikk da beskjed om at det skyldtes at de gamle kobberrørene ikke var byttet ut så mye på vestkanten.

Photobscura 01-10-11 12:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1220024)
Østkanten får ikke vann fra maridalsvannet, men noen vann lenger opp i marka. Mener det er vestkanten som får fra maridalen? (ref da vi måtte koke vannet for noen år siden pga feil på renseanlegget, de som fikk fra maridalsvannet slapp.)
Ei veninne av meg fikk grønt har då hun flytta til Majorstua, og fikk da beskjed om at det skyldtes at de gamle kobberrørene ikke var byttet ut så mye på vestkanten.

Sikker på det? Jeg mener liksom bestemt at stort sett alle i sentrumsområdene i Oslo får vannet derfra ...

Edit: Ser nå at i tillegg til Maridalsvannet, så er Elvåga, Langlia og Alunsjøen drikkevannskilder, men det står ingenting om hvem som forsyner hvor ... Men uansett, da. Vannet er merkbart bedre her øst. Men så lever vi også kortest og har lavest levestandard, så som sagt -noen fordeler skal vi ha. :o

Carisma 01-10-11 12:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1220029)
Sikker på det? Jeg mener liksom bestemt at stort sett alle i sentrumsområdene i Oslo får vannet derfra ...

Edit: Ser nå at i tillegg til Maridalsvannet, så er Elvåga, Langlia og Alunsjøen drikkevannskilder, men det står ingenting om hvem som forsyner hvor ... Men uansett, da. Vannet er merkbart bedre her øst. Men så lever vi også kortest og har lavest levestandard, så som sagt -noen fordeler skal vi ha. :o

Jeg så et kart for noen år siden, men kan ikke finne ddet nå... Men maridalsvannet går for å være dårligere pga sentrumsnærhheten, så det er bare en fordel å få fra de lenger inn.

Photobscura 01-10-11 12:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1220032)
Jeg så et kart for noen år siden, men kan ikke finne ddet nå... Men maridalsvannet går for å være dårligere pga sentrumsnærhheten, så det er bare en fordel å få fra de lenger inn.

Then it's all good! :cool:
Jeg er jo flasket opp på Femunds-vatten, så jeg er nok i overkant bortskjemt på vannkvalitet.

smgj 01-10-11 14:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 1220022)
Jeg hadde en ektorp-sofa med ryggputer som ble rimelig sammenfalne og klumpete etterhvert - det var ikke fryktelig plagsomt for meg, men det så nok ikke så veldig stilig ut etter et års bruk.

En venninne hadde spart til ektorp ... og var såååå stolt da den kom i hus (jeg liker dem ikke - ikke da heller)... men etter bare 6 måneder så var den sigen på mitten slik at alle par som satt i den ble veldig intime sentrert i sofaen ... :p

Jeg synes ikke dunputer holder fasongen, dessverre. Vi har en sigdalsofa med skum i sitteputene og dun i ryggputene. De siste må snus ukentlig for å holde fasongen - så noenlunde..

Photobscura 01-10-11 14:32

Jeg har en Dine Møbler-sofa som ikke har sunket sammen en cm tross at jeg har tilbragt myyyye tid på samme plass på den. Men dette er jo en designsofa til tjue tusen, så det blir kanskje litt i dyreste laget. Jeg kjøpte den nesten ubrukt fra en gæren bortskjemt dude fra Frogner via finn.no for fire tusen, forsåvidt. Så jeg var heldig sånn sett. ;)

Huldr 01-10-11 14:52

Å, husker godt at jeg syntes vannet i Oslo var dårlig da jeg flyttet hit! I Trondheim hadde vi deilig Jonsvann ...

Men det nye renseanlegget i Oslo er jo veldig bra, så vannet her på Grünerløkka er i alle fall mye bedre enn før. Det er lenge siden det har vært klorsmak på vannet nå, det har det vært mye av før, så nå fungerer renseanlegget godt tydeligvis. Men jeg tror nok det er gamle rør som er den store synderen i Oslo når det gjelder vannkvalitet ...

Ang Ikeasofa, jeg har en billig en som de ikke har lenger, med springfjærer i putene. Den har i grunnen holdt seg bra til å være så billig. En myk sofa som Ektorp er nok mer utsatt for slitasje enn f eks Karlstad, som flere i familien min har/har hatt. Den har holdt seg helt fint, så det kommer nok mye an på modellen :)

Lava 01-10-11 15:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1219940)

Aha! Takk skal du ha! :)

Furine 01-10-11 16:20

Eg tenkte på sovesofa frå Ikea i så fall, enten Kivik eller Månstad. Vi får sjå litt på det. Det er jo endel fint på både Møbelringen og Skeidar. Godt å høyre Photo, at det er mogleg å gjere seg eit kupp! Dei aller fleste vil jo ha absolutt mest mogleg for sofaen når dei sel... Kanskje meir enn dei er verdt også. Men så vil jo ikkje mannen her ha bruktsofa, av ein eller annan grunn. Vi har kjøpt ein brukt allereie, så eg ser ikkje heilt problemet. Han er vel berre lei av maset mitt, tenkjer eg! :rolleyes:

Her er det gode 25 grader, ikkje ei sky på himmelen og strålande sol. Første oktober, folkens! Ikkje heilt normalt!

Huldr 01-10-11 16:50

Fine sofaer, begge to Furine! Tror kanskje sovesofa kommer i en litt egen kategori? De er jo myke og ikke like holdbare som vanlige sofaer kanskje, uansett fabrikat ...? Men det var jo ikke noe å si på prisen! :)

Det skulle jo være Indian Summer her på Østlandet i helga også, med temperaturer godt opp på 20-tallet ... Hvor ble den av, da? Det var jo ikke så verst i går, en del sol, nesten 20 grader, men ikke akkurat sommervær ... I dag er det helgrått, 14 grader og kald vind ... :rolleyes:

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:28.