Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Photobscura 11-03-11 19:50

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Timona (Innlegg 1053639)
Den siste er en musserende vin? Fikk anbefalt en rødvin på polet for noen uker siden med 2% restsukker, og den skulle ha lite garvestoffer. Fikk en ganske heftig skallebank dagen derpå, og sjekket innholdet på nettet og så at den faktisk hadde endel garvestoffter, så ikke alltid de ansatte på polet treffer helt heller. (Nå kan jo selvfølgelig skallebanken ha sammenheng med at det ble litt vel mye vin da:o )

Cava er en form for musserende vin, ja. Men i prinsippet er det det samme som Champagne, bare fra et annet distrikt (altså Spania).
Det vil jo alltid være garvestoffer i rødvin, og som du sier, med lite garve så blir det gjerne saftsmak. Men det er en stoooor fordel å drikke mye vann til vinen, minst et raust glass vann pr glass vin, og ikke minst sørge for at du har fått i deg et dugelig måltid før du drikker, og gjerne før du legger deg. Kan du unngå å legge deg på stigende rus, så er det også en fordel. Skallebank av alkohol får man gjerne på grunn av dehydrering.

Photobscura 11-03-11 19:53

St Lucas (som er en av mine favoritter, både på smak og pris ;)) finnes også på kartong nå, forresten. Den er også et hett festtips fra meg! :D

Kanutten 11-03-11 19:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1053651)
St Lucas (som er en av mine favoritter, både på smak og pris ;)) finnes også på kartong nå, forresten. Den er også et hett festtips fra meg! :D

Jeg ble dausjuk av den. Aldri mer!

Timona 11-03-11 20:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1053648)
Cava er en form for musserende vin, ja. Men i prinsippet er det det samme som Champagne, bare fra et annet distrikt (altså Spania).
Det vil jo alltid være garvestoffer i rødvin, og som du sier, med lite garve så blir det gjerne saftsmak. Men det er en stoooor fordel å drikke mye vann til vinen, minst et raust glass vann pr glass vin, og ikke minst sørge for at du har fått i deg et dugelig måltid før du drikker, og gjerne før du legger deg. Kan du unngå å legge deg på stigende rus, så er det også en fordel. Skallebank av alkohol får man gjerne på grunn av dehydrering.

Ja er sant det, kan nok bli enda flinkere med vannet :o
Nå skal det jo ikke så mange glassene til når man er i ketose, så kan kanskje prøve litt med de som har middels garvesyre ;)

Furine 11-03-11 20:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1053648)

:ja: + At det er andre druesortar som blir brukt til Cava. Den funkar ikkje for alle. :o Svigermor meiner det er såååå mykje betre enn Champagne (fordi du får meir for pengane :rolleyes:), sambu får brekningsfornemmingar berre av ein slurk. :lol:

Huldr 11-03-11 21:07

Timona: Hva med å prøve en rødvin som er økologisk? Det er mye "drit" i vanlig vin som også kan gi skallebank, mens den økologiske er renere. Jeg sitter her med en Carussin Asinoi, ikke så mye garvesyre, ikke så kraftig, men mye smak. Jeg liker vanligvis best kraftige viner, men denne liker jeg godt :). Dessverre sto det restsukker ukjent - men generelt er importøren Non Dos et hett tips når det gjelder øko-vin :)

Furine 11-03-11 21:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 1053712)
Timona: Hva med å prøve en rødvin som er økologisk? Det er mye "drit" i vanlig vin som også kan gi skallebank, mens den økologiske er renere. Jeg sitter her med en Carussin Asinoi, ikke så mye garvesyre, ikke så kraftig vin, men mye smak. Dessverre sto det restsukker ukjent - men generelt er importøren Non Dos et hett tips når det gjelder øko-vin :)

Dette kan eg skrive under på. Økologisk vin er noko heilt anna. Vi hadde ein vinbutikk på hjørnet her for nokre år sidan, og den hadde berre økologisk vin, frå små vinfarmar i Frankrike og Spania. Fantastiske saker! Aldri fått skallebank av desse.

Huldr 11-03-11 21:10

Furine: Fant du ut hva den svenske forkortelsen var? (Leste de fire siste sidene i tråden her nå i dag, hehe :p)

Bra vi er to som liker økologisk! :heia: Du rakk forresten å quote meg før jeg fikk rettet opp linken ;) Tenkte nemlig på deg med en gang da jeg så den var feil :D

Photobscura 11-03-11 21:14

Alkoholstyrken kan være en liten pekepinn på restsukkeret, jo mer alkohol jo mindre restsukker (pga gjæring), med mindre den er ettersukret, men det hører heller til sjeldenhetene når det kommer til relativt "vanlige" rødviner.

Furine 11-03-11 21:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 1053719)
Furine: Fant du ut hva den svenske forkortelsen var? (Leste de fire siste sidene i tråden her nå i dag, hehe :p)

Bra vi er to som liker økologisk! :heia: Du rakk forresten å quote meg før jeg fikk rettet opp linken ;) Tenkte nemlig på deg med en gang da jeg så den var feil :D

Eg sjekka ikkje linken din, sorry, så det oppdaga eg ikkje. Ja, økologisk vin er berre noko HEILT anna. :love: Dessverre forsvann denne vinbutikken på hjørnet pga trøbbel med skattevesent i Nederland (eigaren var nederlandsk).

Nei, fann ikkje ut av den svenske forkortinga, har gløymt av heile greia!

Carisma 11-03-11 21:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 1053231)
Ikke har jeg en fast frisør heller. :p Da blir neste spørsmål om noen kan tipse meg om en inspirert og ikke ultra-dyr frisør rimelig sentralt i Oslo!

Kan Frisør på Rignes Park har jeg begynt å gå til. Fornøyd med alle der, har hatt forskjellig nesten hver gang. Og de har ledig time på kort varsel (som i 2t før jeg MÅ klippe meg :D) Men jeg har med bilde da, lettere å forklare da. 525 tror jeg at jeg betaler for klipp vask og føn.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 1053690)
:ja: + At det er andre druesortar som blir brukt til Cava. Den funkar ikkje for alle. :o Svigermor meiner det er såååå mykje betre enn Champagne (fordi du får meir for pengane :rolleyes:), sambu får brekningsfornemmingar berre av ein slurk. :lol:

Jeg syns Prosecco er bedre enn Cava (Italia sin "champagne"), og ofte mye lavere på restsukker.

Furine 11-03-11 21:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1053738)
Jeg syns Prosecco er bedre enn Cava (Italia sin "champagne"), og ofte mye lavere på restsukker.

Brut Champagne her, gjerne rosé! :)

Huldr 11-03-11 21:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 1053736)
Eg sjekka ikkje linken din, sorry, så det oppdaga eg ikkje. Ja, økologisk vin er berre noko HEILT anna. :love: Dessverre forsvann denne vinbutikken på hjørnet pga trøbbel med skattevesent i Nederland (eigaren var nederlandsk).

Nei, fann ikkje ut av den svenske forkortinga, har gløymt av heile greia!

Synd med vinbutikken!

Nei, det var jo ingen interessant link med tanke på hvor du befinner deg :), det var bare at du pleier å være så kjapp, og det var du jo nå også :suss:

Furine 11-03-11 22:19

Ja, veldig synd med vinbutikken! Den var her i rundt 3 år. Gratis vinsmakingar, som inkluderte besøk av vinbønder som tok med seg både gode ostar, pata negra, olivenolje og lomo. Fantastisk! Og veldig trivelege folk. :ja: Synd dei rota det til med skattefuten.

Imp 11-03-11 22:28

Kan noen tipse meg om nettbutikk, gjerne norsk, som selger de vanligste "lavkarbo"varene, som jbk, lavkarbosjokolade, kokosmel, +++..jeg er så lei av å dra laaangt av gårde for å handle disse tingene, hadde vært så kjekt å få dem i postkassen!

Kitt 11-03-11 23:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1053407)
Har man rett til å bytte saksbehandler hos NAV om man ikke er fornøyd med vedkommende/ønsker en annen?

Du kan be om en ny saksbehandler, ja! Bare si at kjemien ikke stemmer eller noe sånt!;)

vaskeklut 11-03-11 23:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1053854)
Du kan be om en ny saksbehandler, ja! Bare si at kjemien ikke stemmer eller noe sånt!;)

Fantastisk! Kan jeg spørre om å få noen spesielle, eller må jeg bare ta det jeg får? Og hvem ber jeg om ny saksbehandler?

Lillemy71 12-03-11 10:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imp (Innlegg 1053819)
Kan noen tipse meg om nettbutikk, gjerne norsk, som selger de vanligste "lavkarbo"varene, som jbk, lavkarbosjokolade, kokosmel, +++..jeg er så lei av å dra laaangt av gårde for å handle disse tingene, hadde vært så kjekt å få dem i postkassen!

Både Life.no og Sunkost.no har nettbutikker og jeg vet at de selger de produktene du etterspør i butikkene så kanskje de har det på nettet også. Ellers har du jo http://www.kinsarvik.no. http://www.sukkerfritt.com/ selger sukkerfri sjokolade.

Det er bare å google litt så finner du både norske og utenlandske ganske så effektivt. Dette tok meg 2 min å finne ;)

Timona 12-03-11 10:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 1053712)
Timona: Hva med å prøve en rødvin som er økologisk? Det er mye "drit" i vanlig vin som også kan gi skallebank, mens den økologiske er renere. Jeg sitter her med en Carussin Asinoi, ikke så mye garvesyre, ikke så kraftig, men mye smak. Jeg liker vanligvis best kraftige viner, men denne liker jeg godt :). Dessverre sto det restsukker ukjent - men generelt er importøren Non Dos et hett tips når det gjelder øko-vin :)

Takk for tips, skal sjekke ut denne :)

Kitt 12-03-11 11:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1053867)
Fantastisk! Kan jeg spørre om å få noen spesielle, eller må jeg bare ta det jeg får? Og hvem ber jeg om ny saksbehandler?

Du må sende et brev til sjefen for ditt lokale NAV- kontor og forklare hva som er feil/hvorfor du ønsker en annen. Du kan sikkert ønske deg en spesiell, men akkurat det vet jeg ikke noe om! Regner med at det kmmer an på hvorfor du vil ha akkurat den personen. Er det søsteren din eller bare en du har vært borte i som du hadde mye bedre kjemi med, liksom....

Lykke til! Kampen mot NAV er hard nok om man ikke skal slite med en saksbehandler man ikke fikser å samarbeide med!

Timona 12-03-11 11:33

Jeg har funnet 3 rødviner på vinmonopolets sider som har både lite garvesyre og restsukker:

Ken Creek
Marques De Chive Tempranillo Crianza
La Dolce Vita

Alle finnes på 3 liter, noen av disse som er gode?

Photobscura 12-03-11 11:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Timona (Innlegg 1054061)
Jeg har funnet 3 rødviner på vinmonopolets sider som har både lite garvesyre og restsukker:

Ken Creek
Marques De Chive Tempranillo Crianza
La Dolce Vita

Alle finnes på 3 liter, noen av disse som er gode?

Ken Creek er jo en gjenganger her på forumet, jeg syntes ikke den var noen høydare, men jeg vet andre som liker den veldig godt! Kanutten bl.a om jeg ikke husker feil. Den er ikke så innmari dyr (akkurat en hundrings, tror jeg), så du kan jo gi den et forsøk!

Timona 12-03-11 11:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1054066)
Ken Creek er jo en gjenganger her på forumet, jeg syntes ikke den var noen høydare, men jeg vet andre som liker den veldig godt! Kanutten bl.a om jeg ikke husker feil. Den er ikke så innmari dyr (akkurat en hundrings, tror jeg), så du kan jo gi den et forsøk!

Jeg er ingen vinkjenner, så merker sikkert ikke forskjell uansett :p
Tar med meg lappen min på polet, og spør hva de anbefaler på smak av disse ;)

Photobscura 12-03-11 11:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Timona (Innlegg 1054069)
Jeg er ingen vinkjenner, så merker sikkert ikke forskjell uansett :p
Tar med meg lappen min på polet, og spør hva de anbefaler på smak av disse ;)

Det er lurt! Jeg har ikke voldsom peiling på vin selv, men jeg vet hva jeg liker. Skal jeg drikke mer enn et par glass, foretrekker jeg en som er medium lett, og som er litt 'fruktig'.
Bare beskriv hva du selv liker av smak fra rødvin uten å tenke på faglingo som "pene ben" og "fin boquet" :p, så får du nok den hjelpen du trenger! Løkke tell! :)

Ignite 12-03-11 15:19

Sitat:

uten å tenke på faglingo som "pene ben"
Etter noen glass vin så synes man vel at de fleste har pene ben... :cool:

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:22.