Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Velkommen til spørsmål & svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6329)

komatøs 04-07-11 17:33

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Hei, takker for godt og morsomt (vertfall svette biten) svar! Siden jeg er ganske grønn på posting, postet jeg innlegget under generell diskusjon også -så derfor ikke de3t herlige svaret ditt før nå :-)
Nei, det er nok litt hysterisk å telle karber i piller! Men det er en ny matverden, og det tar litt tid å aktivere godt skjønn. Kjøpte c - og B vitaminer på apoteket i dag for sikkerhets skyld. Gratulerer med 25 kg mindre forresten!

Photobscura 04-07-11 18:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av komatøs (Innlegg 1153133)
Hei, takker for godt og morsomt (vertfall svette biten) svar! Siden jeg er ganske grønn på posting, postet jeg innlegget under generell diskusjon også -så derfor ikke de3t herlige svaret ditt før nå :-)
Nei, det er nok litt hysterisk å telle karber i piller! Men det er en ny matverden, og det tar litt tid å aktivere godt skjønn. Kjøpte c - og B vitaminer på apoteket i dag for sikkerhets skyld. Gratulerer med 25 kg mindre forresten!

Takk! Det har "bare" tatt ca fire og et halvt år! :D
Om du trykker på kontrollpanel-knappen, så kommer alle tråder du har startet eller svart i opp dersom noen har skrevet i dem etter deg.
Greit å være obs på om det er sukker/dextrose o.l i ting som kosttilskudd, men igjen så er det marginalt, og om det er Complete du har (som vel er de vanligste?!) så er det i alle fall ikke tilsatt ekstra sukker i dem. :)

BirtheTrengerHjelp 17-07-11 11:30

Hei :) Jeg søker en som har litt peiling på Ketolysekuren, er nybegynner å vil bare sette opp en typisk dag for meg og evt få tilbakemelding på om det ser bra ut? :)

Frokost: Kokt skinke (2-3 stk), Norvegia ost rullet rundt selleri + vann til drikke

Lunsj: Eggerøre (1 plomme og 2 eggehviter) og bacon, litt kremfløte og ost

Mellom: 100 % Whey proteinshake m/sjokoladesmak

Middag: Kylling uten skall, brokkoli, championg, ost, issalat

Kvelds: 1/2 cottage cheese med 1-2 ss fun light saft.

Det er selvfølgelig ikke dette jeg kommer til å spise hver dag, men bare trenger litt hjelp til om jeg hvertfall tenker i riktig retning:) Kommer til å bli mye god fisk, gratinerte grønnsaker osv;)

Setter utrolig stor pris på svar :D

Nerthus 17-07-11 12:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BirtheTrengerHjelp (Innlegg 1161902)
Hei :) Jeg søker en som har litt peiling på Ketolysekuren, er nybegynner å vil bare sette opp en typisk dag for meg og evt få tilbakemelding på om det ser bra ut? :)

Frokost: Kokt skinke (2-3 stk), Norvegia ost rullet rundt selleri + vann til drikke

Lunsj: Eggerøre (1 plomme og 2 eggehviter) og bacon, litt kremfløte og ost

Mellom: 100 % Whey proteinshake m/sjokoladesmak

Middag: Kylling uten skall, brokkoli, championg, ost, issalat

Kvelds: 1/2 cottage cheese med 1-2 ss fun light saft.

Det er selvfølgelig ikke dette jeg kommer til å spise hver dag, men bare trenger litt hjelp til om jeg hvertfall tenker i riktig retning:) Kommer til å bli mye god fisk, gratinerte grønnsaker osv;)

Setter utrolig stor pris på svar :D

Det er INGEN poeng og poste samme spørsmål i flere tråder... du har allerede begynt og få inn svar i den andre tråden, så kutt dobbeltpostingen så har du bedre oversikt over svarene du får inn.

De fleste her inne har god oversikt over nye innlegg ved og velge "uleste innlegg" eller "kontrollpanel" - den siste får man oversikt over nye innlegg i tråder man enten har svart på eller abonnerer på.
Dobbelt- og trippelposteringer skaper bare irritasjon blant de som bruker tid på og svare deg :)

BirtheTrengerHjelp 17-07-11 12:48

Oi, det var absolutt ikke meningen å lage frustrasjon:) Kom igår å vet ikke helt hvordan forumet fungerer enda! Beklager:)

Nerthus 17-07-11 13:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BirtheTrengerHjelp (Innlegg 1161953)
Oi, det var absolutt ikke meningen å lage frustrasjon:) Kom igår å vet ikke helt hvordan forumet fungerer enda! Beklager:)

Det går så fint så - jeg bare svarte på den andre tråden din og ble overrasket over og finne samme spørsmål i denne tråden :)

BirtheTrengerHjelp 17-07-11 13:28

Bare godt med tilbakemeldinger uansett hva :))

Annars 20-07-11 00:38

Hei! Jeg har akkurat startet, for to dager siden faktisk. Var på apoteket og kjøpte den Keto-Diabur testen. det jeg lurer på er om det er bra om du får frem den mørkeste lilla-fargen? Eller betyr det at du har fått i deg over 15 karbo om dagen?? Altså er det positivt med den mørkeste ketose fargen eller den lyseste lilla? Jeg vil fort ned i vekt, og til mer fett jeg spiser og mindre karbo vil dette gå fortere. Om jeg har forstått det rett? Sitter her å spiser mye god ost.. Slik jeg får i meg mye fett. setter stor pris på svar!! Tusen takk :)

Rikkem0r 20-07-11 11:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Annars (Innlegg 1164238)
Hei! Jeg har akkurat startet, for to dager siden faktisk. Var på apoteket og kjøpte den Keto-Diabur testen. det jeg lurer på er om det er bra om du får frem den mørkeste lilla-fargen? Eller betyr det at du har fått i deg over 15 karbo om dagen?? Altså er det positivt med den mørkeste ketose fargen eller den lyseste lilla? Jeg vil fort ned i vekt, og til mer fett jeg spiser og mindre karbo vil dette gå fortere. Om jeg har forstått det rett? Sitter her å spiser mye god ost.. Slik jeg får i meg mye fett. setter stor pris på svar!! Tusen takk :)

Utslag er utslag og det betyr at du er i ketose, eller for å si det på en annen måte; det betyr at du har overskuddsketoner som går ut i urinen :snill:.. Hvis du får den mørkeste lillafargen har du sannsynligvis drukket for lite i løpet av dagen, så drikk mer vann og husk at utslag er utslag uansett =) Du kan forøvrig være i ketose selv om du spiser mer enn 15g karbohydrater om dagen, men hvis det er 15g som er grensa du har satt må du jo bare telle for å vite sikkert antall karbohydrater :)

Nerthus 20-07-11 12:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Annars (Innlegg 1164238)

Det er mange ketose/ketostix tråder med samme spørsmål - søk opp i søkefeltet og les litt hva andre har erfart :)

Ellers legger man ofte ALTFOR mye vekt på den stixen, så min anbefaling er at så lenge du har noenlunde kontroll på kh-inntaket ditt - trenger du ikke stixen, da den ikke sier deg så mye egentlig... annet enn at fettforbrenning av mat eller kroppsfett gir overskuddsketoner som skilles ut i urinen din :)
Mange på "normalt" kosthold vil også være i ketose om morgenen om man spiste middag tidlig kvelden før :)

BirtheTrengerHjelp 20-07-11 17:19

Et lite spørsmål:) Har leitet gjennom hele forumet å finner ille svaret, er på Ketolyse liten å ser etter et godt søtningsmiddel, fant Sukrin på butikken, men det står at den inneholder 100% kh pr.100 g, å på enkelte oppskrifter står det 2ss Sukrin = 0 kh! Hva stemmer? Setter fortsatt veldig pris på svarene her inne :D

Zillah 20-07-11 18:27

Sukrin (handelsnamn for stoffet erytritol) er kjemisk sett eit karbohydrat så 100g kh per 100g vare er strengt tatt riktig, men det er av ein slik sort som kroppen ikkje kan ta opp. Det er eit sukkeralkohol, dei finst det fleire av, og enkelte blir delvis tatt opp i større eller mindre grad (som maltitol, for eksempel). Men sukrin går altså 100% ufordøyd gjennom kroppen, og skal derfor ikkje reknast med.

BirtheTrengerHjelp 20-07-11 19:22

Tuusen takk for svar:) da lager jeg deilige muffins med god samvittighet og nesten 0 kh per stk :D ( beklager skrivefeil i forrige tekst, brukte iPhone) :D

Bokhylle 20-07-11 19:49

Hvordan får dere i dere nok fiber i løpet av en dag på lavkarbo?
Jeg er helt n00b på det her, så det er sikkert ikke vanskelig å få til, jeg må bare skjønne hvordan.

Jeg har i dag spist både en liten salat bestående av agurk, tomat og salat, samt at jeg nå skal spise 150 g brokkoli til fiskemiddagen. I tillegg blandet jeg litt fiberhusk i cottage cheesen i ren desperasjon, haha. Likevel har jeg bare fått i meg ca halvparten av den anbefalte daglige dosen med fiber, i følge FitDay sine kalkulasjoner.

man nesten spise lavkarbobrød hver dag for å få i seg nok? Må jeg kapitulere å begynne å bake? :p

Zillah 20-07-11 20:04

(Litt avhengig av kva lavkarbo retning du følger er det) Ikkje sikkert at du treng på langt nær så mykje fiber som på høgkarbo-kost. Eg har i det siste faktisk spist ganske lite grønsaker, og det er min einaste fiberkilde. Eg har fortært ca 1 1/2 lavkarbobrød på eitt heilt år... Likevel har eg langt mindre problem m å få magen til å halde seg i gang no enn den gongen eg åt "vanleg" mat. Eg vil seie at det i hovudsak ikkje er eit problem lenger, og det har det ellers vore sida eg var omlag 4 år. Du får vere flink m grønsaker og drikke, og så ser du jo korleis det går. Om magen fungerer bra, så er vel det det som er viktig :)

Bokhylle 31-07-11 18:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zillah (Innlegg 1164847)
(Litt avhengig av kva lavkarbo retning du følger er det) Ikkje sikkert at du treng på langt nær så mykje fiber som på høgkarbo-kost. Eg har i det siste faktisk spist ganske lite grønsaker, og det er min einaste fiberkilde. Eg har fortært ca 1 1/2 lavkarbobrød på eitt heilt år... Likevel har eg langt mindre problem m å få magen til å halde seg i gang no enn den gongen eg åt "vanleg" mat. Eg vil seie at det i hovudsak ikkje er eit problem lenger, og det har det ellers vore sida eg var omlag 4 år. Du får vere flink m grønsaker og drikke, og så ser du jo korleis det går. Om magen fungerer bra, så er vel det det som er viktig :)

Takk for svar :)

Nytt spørsmål: Makrell i tomat, det er helt OK det, når man går på moderat lavkarbodiett? Har oppdaget hvor godt det faktisk er, til og med helt alene, og det er jo en så enkel og grei måte å få i seg litt mettende og næringsrik mat på. Og 3 karbohydrater per 100 gram er jo ikke akkurat så mye?

Kitt 31-07-11 19:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tonje! (Innlegg 1171041)
Nytt spørsmål: Makrell i tomat, det er helt OK det, når man går på moderat lavkarbodiett? Har oppdaget hvor godt det faktisk er, til og med helt alene, og det er jo en så enkel og grei måte å få i seg litt mettende og næringsrik mat på. Og 3 karbohydrater per 100 gram er jo ikke akkurat så mye?

Makrell i tomat er helt ok.:) Jeg kan spise hele boksen med masse majones på, men prøver å holde så mye som mulig av tomatsausen unna. Det er jo der karbene ligger!:eek::eek:

Bokhylle 31-07-11 20:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1171084)
Makrell i tomat er helt ok.:) Jeg kan spise hele boksen med masse majones på, men prøver å holde så mye som mulig av tomatsausen unna. Det er jo der karbene ligger!:eek::eek:

Lure tips, både det med tilbehøret og tomatsausen! Takker og bukker :)

a-m 07-08-11 22:51

Ååå, klarte 1. delmål i dag og det er gjort på 3 uker! -5 kg :D

Hørte et sted at man ikke får "ordentlig" tynn kropp av lavkarbo, men jeg leser jo hele tiden om folk som får DEN kroppen etter mye trening kombinert med lavkarbo.. Noen som kan forsvare påstånden? Jeg er veldig glad i å trene og sammen med dette kostholdet ønsker jeg jo en sunn kropp, selvfølgelig over tid..

God kveld =)

Lillemy71 08-08-11 07:33

Sunn og tynn kropp er vel langt i fra det samme??

a-m 08-08-11 08:48

Ja, det er to forskjellige ting ;) Men var bare ute etter om noen ville forsvare påstanden jeg da:p Mener jo ikke anoreksitynn, heller vanlig slank - som man får ved riktig kosthold og trening.. :)

Photobscura 08-08-11 09:17

Klart man kan bli slank med lavkarbokosthold! Det er det jo evig mange beviser på (sjekk bildetråden), lavkarbokosthold er jo riktig kosthold, så det skulle bare mangle! :D
Trening i seg selv gjør jo at kroppen blir mer spenstig og muskuløs, men har ikke så mye å si for vekttapet, annet enn at over tid så får man bedre basalforbrenning om man bygger muskler, så trening er udelt bra! :D

Men tynn kan jo være så mangt. Noen er tynne fordi det er den naturlige kroppsformen de har, da tenker jeg på at man er smal og vever i kroppesbygginga, mens andre igjen har en større ramme og mere muskler. Tynn behøver ikke være usunt, jeg synes vel bare det er en slags form for slank som ikke alle kan bli, ettersom det handler om kroppstype.
Igjen kan tynn også være litt mer sånn ... ja, som du nevner, et lite varselssignal på at noe ikke er helt som det skal, og sånn tynn kan i utgangspunktet alle bli.

Hehe, ja, litt personlige begrepsdefinisjoner på en mandagsmorgen! :p

Lillemy71 08-08-11 11:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av a-m (Innlegg 1176389)
Ja, det er to forskjellige ting ;) Men var bare ute etter om noen ville forsvare påstanden jeg da:p Mener jo ikke anoreksitynn, heller vanlig slank - som man får ved riktig kosthold og trening.. :)

Er vanskelig å forsvare en påstand når man ikke helt vet som hva som legge si det. Hva er "ordentlig tynn" egentlig? Som photo skriver vil det variere fra person til person og ikke minst øyet som ser. Min oppfatning av tynn kan være noe helt annet enn din ;)

Mariieq 10-08-11 14:59

Lurte på en ting angående ketose. Noen snakker om det å gå inn og ut av ketose, men hvordan kan en vite når en går inn og ut av ketose? Kan en merke det på kroppen, eller kan en bruke noe til å sjekke det med?

Kitt 10-08-11 18:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mariieq (Innlegg 1178838)
Lurte på en ting angående ketose. Noen snakker om det å gå inn og ut av ketose, men hvordan kan en vite når en går inn og ut av ketose? Kan en merke det på kroppen, eller kan en bruke noe til å sjekke det med?

Det finnes urinstiks til å sjekke med, men de viser joegentlig bare hva som finnes i urinen akkurat da!
De fleste merker div symptomer som hodepine, kvalme, svimmelhet, diare etc når de går inn i ketose. Dette er også symptomer på sukkerabstinenser og trenger derf or ikke indikere sikker ketose.
Om du vet at du spiser under 20- 30g karbohydrater i døgnet kan du stort sett med sikkerhet si du er i ketose, særlig om du opplever symptomene over i tillegg!

Denne tråden er fint lesestoff!:D

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:25.