![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
går i perioder for min del, veldig lysbetinget, sover lite om sommer'n eller når det er lyst, men blir et sovemonster når det er mørkt lenge :/
|
Søvn avler søvn så ved å sove mye lærer du kroppen å trenge mye søvn. Selv klarer jeg meg fint med 5-6 timer. Men jeg klarer meg med tre også. Om jeg sover mer enn 7-8 timer blir jeg sløv og trøtt.
|
jeg våkner stort sett runt 9 i helgene, legger meg stort sett i 1 tiden da på kvelden/natta. Er ikke så glad i å være lenge opp når jeg ikke må :p
|
Rar jeg .. Kan legge meg i 23 tiden, og sove til 10 - 11 på formiddagen. Jeg fungerer ofte best på kvelden. Kan gjerne sitte oppe til 02 og holde på med forskjellig, og sove til 12 ... men døgnet blir jo veldig rart da.
|
Å sette inn spiral (kobber for min del også) var ganske vondt, men det gikk fort! Etterpå hadde jeg noe som virket som veldig konsentrerte menssmerter som varte i et par tre uker, blødde litt hele tiden, men nå kjenner jeg ingenting! Mensen er helt som normalt etterpå. Jeg har jo til og med eggløsninger! :eek: Og de kjenner jeg.
|
Jeg hadde hormonspiral før, da det var det beste alternative for meg da. JEg kunne ikke ta p.piller, eller andre hormonpreparater, og ikke kobber spiral, pga stor infeksjonsfare. Nå har staten betalt sterilisering så fornøyd med det ,siden jeg likevell ikke kan gå gravid flere ganger.
|
Sitat:
Søvneksperten han var hos i Bergen sa at noen mennesker blir halvannen meter høye mens andre blir to meter. Noen trenger fem seks timer søvn, mens andre trenger 12-13 timer. Ingenting er unormalt, det bare viser variasjonen i oss mennesker. For guttungens vedkommende viser målinger av hjernen at hans fysiske behov er 12-13 timer pr døgn, hvilket selvsagt kompliserer hverdagen når man i tillegg skal bruke åtte timer på jobb. Er liksom ikke mye tid igjen da. Med å jobbe målbevisst og også bruke koffeinprodukter håper man å klare tvinge søvnbehovet ned i 10-11 timer. Lenger ned er det lite trolig han noensinne vil komme. Og for oss friske går det selvsagt an å tøye grenser litt, f.eks. i forbindelse med travle tider og rolige helger, men det er absolutt ikke sunt å presse for langt ned. Akkurat som med en gummistrikk kan vi strekke til et visst punkt, men så smeller det. |
Men hva gjør man hvis man f.eks får barn om man har behov for 10t søvn??
|
Man sover når barnet sover og bytter på hvem som tar nattestellet......
I småbarnsperiodene ble jeg en ekspert til å ta meg en time på øret når jeg fikk sjansen:D Men siden vi hadde en kolikkbaby som skrek nonstop fra 23.00 til 08.00 prøvde vi å sove på skift. Jeg gikk likevel fra 73 kilo til 39 kilo de seks første ukene han levde, nettopp fordi jeg sov altfor lite........ I 1983 var kiropraktor noe fremmedartet og man ble omtrent sett på som en barnemishandler om man gikk dit med en baby. Heldigvis har verden gått fremover. |
Sitat:
Selv får jeg som regel ikke sove mer enn 4-5 timer i døgnet, og trenger hjelp til innsovning (melatonin-tabletter) - men disse hjelper ikke for søvnkvalitet. Henger nok sammen med ME-diagnosen min. Sover veldig lett, våkner ofte, har mye stressende drømmer. Om vinteren er det litt lettere å klare å sovne igjen når jeg først har våknet, så da hender det jeg klarer å karre til meg 8 timer, samlet sett. :cool: |
Siden det er snakk om soving og sånt, så lurer jeg på hvor mye dere husker av drømmene deres. Jeg husker nesten aldri noe av drømmene mine. Kanskje en av 20 ganger. Og når jeg drømmer, så drømmer jeg alltid om ca det samme. Superhelt-drømmer...Enten flyr jeg som Superman, ellers så har jeg andre spesielle evner. Alle andre snakker om absurde drømmer som at bussjåføren gikk på date med mora deres og så ga han henne plastikkblomster og ei ku. Har alle slike drømmer, eller er det bare jeg som biter meg merke i dem?
|
HUsker ofte mine drømmer. eller brøkdeler Og i natt drømte jeg om at huset var totalt kaos med rot overalt :lol: Men jeg husker ikke mere, og i hvilken forbindelse.
|
Ofte husker jeg ikke noe av det jeg drømmer. Av og til drømmer jeg så levende at jeg kan slite litt med å fortelle meg selv at det kun var en drøm.
Har savnet en venninne som har bodd langt borte. Hun la inn masse bilder på FB her om dagen. Natten etter drømte jeg så mye om henne at jeg faktisk måttte ta meg sammen for å huske at jeg ikke hadde spist lunsj sammen med henne dagen før, annet enn i en drøm!:p |
Sitat:
|
Sitat:
Jeg var drømmeløs i årevis uten å tenke noe over det (drømte "alltid" da jeg var barn/ungdom, men engang etter at jeg "ble voksen" forsvant de uten at jeg la merke til det). Så fikk jeg diagnosen stoffskiftesyk og medisin - og nå drømmer jeg "som bare det" igjen. Mine er ikke "helabsurde". De fleste kan spores tilbake til ting vi har snakket om, jeg har tenkt på - og så utbroderer hjernen temaet "i sterke farger". ;) Så for min del kan det virke som at "overskudd" var vesentlig for drømmesøvnen. |
Sitat:
Lille Gubben skravler masse i søvne og jeg lo så jeg grein ei natt da han plutselig utbrøt, høyt og tydelig og temmelig amper:"Og det sier du bare for at...! Det blir ikke aktuelt!" :lol: |
Jeg pleide sove 10-12 timer. Men etter at jeg fikk pustemaska mi sover jeg nå ca 7 timer. Jeg har søvnapne, men det visste jeg ikke før jeg fikk det påvist ved oksygenmåling om natta. Jeg tok tidligere magnesium om kvelden for å bli nok trøtt og slapp slik at jeg skulle sove tungt, men ikke så lenge. Problemet mitt ble bare værre. Lungelegen fortalte meg at magnesium virker såpass avslappende på muskulaturen at respirasjonssystemet ble FOR avslappet og at jeg derfor fikk pustestans som igjen forårsaket at jeg ikke ble uthvilt uansett hvor mange timer jeg fikk på puta. Men nå går det bedre! :heia: Og magnesiumen MÅ jeg ha, så den tar jeg midt på dagen.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg har ikke greie på sopp... Men her om dagen fant jeg en hel haug end sopp som ser helt ut som kantareller, men som har pigger istedet for striper under (var det forståelig?). Noen som vet hva det er, og er de spiselige?
|
Sitat:
|
Sitat:
Det du kan gjøre er å finne en soppkontroll i ditt område. Jeg vil tippe at det kan være "blek piggsopp" - du kan google og se, men jeg vil uansett ikke anbefale deg å spise den om du ikke finner et godt sted med informasjon om forvekslingsarter og du ikke er 100% sikker. Å spise feil sopp kan være dødlig. (Men å plukke god sopp er gøy - og godt, bare man har en god soppbok/kontroll.) |
Jeg pleide huske drømmene mine ganske godt, men ikke nå lenger. Lurer egentlig på hvorfor. Sover bedre og "hardere" når jeg husker å ta magnesium.
Gubben prater og leer seg i søvne (armer og ben veiver rundt). Sier de rareste ting. Burde ikke le... men det er til tider morsomt... |
Tror min kjære har litt gresk blod i årene; han prater iallefall gresk når han sover:rolleyes:
Jeg husker mye av drømmer, men siden de påstår vi drømmer mange drømmer hver natt, blir jeg litt usikker, for jeg husker bare en, sannsynligvis den siste? |
Sitat:
Men det finnes mange typer drømmer, og jeg har heldigvis innimellom et rikt og meningsfylt drømmeliv! Jeg husker best drømmer jeg har utpå morgensiden eller om jeg sover på dagtid. Interessant med magnesiumen, Okie! jeg tar også magnesium, men har konstant underskudd likevel fordi nyrene mine skiller ut alt for mye vann. |
Snakket med legen min og han mente jeg skal spise det jeg får i meg, så lenge jeg er såpass dårlig. Spesielt siden jeg ikke klarer drikke på tom mage og dermed ikke får i meg væske hvis jeg ikke får i meg noe mat. Så da regner jeg med at det går bra for noen dager:)
Når det gjelder drømmer, så hadde jeg en EKKEL en for noen dager siden. Onkelen min døde i vinter og nå har noen andre overtatt huset. Så en natt drømte jeg at han ringte meg og sa at jeg måtte komme hjem til ham med en gang, for han trengte hjelp. Så jeg dro dit og han var så redd for at det var kommet feil folk inn i huset hans, og jeg måtte hjelpe ham å bli kvitt dem. Også sa han "Du tror kanskje ikke på meg, men jeg var død en liten stund. Men nå er jeg tilbake." Så jeg sa at jeg skulle prøve å hjelpe ham, men at jeg ikke fikk gjort noe akkurat nå. Og da ba ham meg holde ham i hånden. Bare til klokka blei ti hvertfall. Så det sa jeg at jeg kunne gjøre og holdt ham i hånda en stund. Så våkna jeg, så på klokka og klokka var ti:eek: |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Eneste jeg følte for når det var på det verste var loff med masse smør, og frukt til. Men når matlysten kom tilbake har det blitt mer og mer lavkarbo igjen!:) Så lenge du får i deg mat til matlysten er normal, så er det nok greit ^^ |
Sitat:
|
Sitat:
|
. . . . og jeg har ofte drømt om at jeg har spist masse, masse dritthøykarbomat. Veeeeldig ekkelt ! Litt mareritt, faktisk :lol:
(eller ønskedrømmer. Hva vet jeg.) |
Sitat:
|
Hvorfor lages/selges ikke sukkerfri sjokolade med aspartam?
|
Jeg har til tider store, detaljerte og dramatiske drømmer... de pleier også å være ganske symbolske... i forbindelse med terapi/"finne-mæ-sjæl" periode for 15 år siden, hjalp drømmene meg noe utrolig i terapien! Helt vilt! Og ganske skremmende - da terapeuten ba meg "konfrontere" det som skremte meg så i drømmen. Trodde ikke sånt hjalp jeg, men jeg fikk ihvertfall løst opp i mye forknytt "sjeleliv" ;) Ta med at jeg fikk bekreftet at underbevisstheten min har en skamløs ekstrem fantasi - noen av drømmene var som å se fantastiske dramatiske filmer hehe
Man kan lære seg og huske drømmer - men det kan ta litt tid :) Penn og papir på nattbordet, og notere små detaljer tvert man våkner før de forsvinner fra hukommelsen :) |
Sitat:
Bl.a belgisk sjokolade med hasselnøtt:sikle: |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Jeg lurte vel egentlig bare på om det var en veldig kjent type sopp. Ville uansett ikke spist den uten å dobbeltsjekke. Bare syns det var rart st den var helt lik kantarell, men som sagt uten skiver. Det var definitivt ikke blek piggsopp. De var mer traktformet, og gyldenoransje på piggene også. |
Jeg kan gå i måneder uten å huske drømmene mine. Vet ikke hvorfor, men mulig det har noe med at jeg sover til jeg våkner, og ikke av vekkerklokke.
Jeg hadde en snodig opplevelse på legekontoret i dag, og er en smule forvirret. Jeg var egentlig der bare for å fjerne sting etter arrkorreksjon, men legen kom innom rommet jeg var i for å ta en titt. Forrige uke var jeg i Lillestrøm for å ta røntgen av svelg og spiserør med kontrastvæske, for legen mener det kan være noe utover strumaen min som gir meg så mye ubehag i forhold til inntak av mat og væske og i det hele tatt. Han hadde det travelt, og sa bare at jeg skulle få satt opp ny time neste uke, for han hadde fått resultatene av røngten, og de var litt ... aparte! Jada, aparte faktisk. Og det lille jeg fikk med meg før han hastet videre var noe om at det var noe med svelgfunksjonen min og et slags medisinsk uttrykk som begynte på 'p'. Utover at det ikke var farlig, rakk han ikke å si mere, og her sitter jeg og grubler, og synes det er frøktelig lenge å vente seks dager ... Noen som kanskje tilfeldigvis har noen innspill her? :snill: EDIT: Det er IKKE spiserørsbrokk. Det kom jeg på nå at jeg spurte om, ettersom jeg har hatt det før for mange år siden. |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:28. |