Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Photobscura 18-09-11 14:58

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1210470)
Er det vanntett? Jeg gikk flere uker med samme plaster etter prolapsoperasjon, det så stygt ut på utsiden, men holdt vann og bakterier vekke fra såret. Dusjet daglig med dette uten problem :)

Det vet jeg faktisk ikke. :p

Photobscura 18-09-11 14:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av knh (Innlegg 1210458)
ok, takk :) Fant i en annen tråd her at det går an å legge inn bildene i album her på lavkarbo.no, og kopiere url'en derifra:) Så prøver ut det nå ;)

Ja, det stemmer, så lenge det ikke er privat (lukket) album.

knh 18-09-11 15:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1210482)
Ja, det stemmer, så lenge det ikke er privat (lukket) album.

Takk, hadde laget det som privat, men endret det til offentlig nå ;)
Er bildene synlige i det siste innlegget her ?

Camomilla 18-09-11 16:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av knh (Innlegg 1210489)
Takk, hadde laget det som privat, men endret det til offentlig nå ;)
Er bildene synlige i det siste innlegget her ?

Jeg så bildene - såååå mye godt, da *sikle* :)

Dilly 19-09-11 08:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 1210381)
Hva slags lavkarbo-småkake/kjeks egner seg best til å trykke ut former (sånn klassiske pepperkake-figurformer) av, som holder formen ved steking? Ideer og tips mottas med takk - fant ikke noe umiddelbart brukbart i "Bakeglede uten sukker"-boka. :cool:

http://fristendelavkarbo.wordpress.c...7/pepperkaker/
:D:D:D:D
Husk å ta bilde av de søte kakene da :)

Cherry 19-09-11 14:18

Kjøpte hasselnøttmel på innfall i dag. Hva skal jeg lage? Tenkte på vafler, men tenkte på alle de andre mislykka forsøkene på det da!

Yrla 19-09-11 23:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 1211368)
Kjøpte hasselnøttmel på innfall i dag. Hva skal jeg lage? Tenkte på vafler, men tenkte på alle de andre mislykka forsøkene på det da!

Kjeks kanskje?

Carisma 20-09-11 12:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1210470)
Er det vanntett?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1210481)
Det vet jeg faktisk ikke. :p

Vantette kompresser kjøpes på apoteket og klistres over plasteret. Opererte bort en kul på ryggen, og dusjet hver dag med slike. Såret (ca 5 cm) er helt usynlig nå.

Bønna200 20-09-11 14:48

Har noen et bra tips mot kvalme? (Bortsett fra ingefær, de kommer bare opp igjen...)
Har hatt noen uønskede gjensyn med sånn ca alt jeg fikk i meg i går...

Regret 20-09-11 15:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1212189)
Har noen et bra tips mot kvalme? (Bortsett fra ingefær, de kommer bare opp igjen...)
Har hatt noen uønskede gjensyn med sånn ca alt jeg fikk i meg i går...

Hva er grunnen til at du er kvalm? og er det mye oppkast, eller er du bare uggen?
Om du er mest uggen så kan du prøve slike reisesyke presspunkt armbånd du får kjøpt på apoteket. Er det oppkast så kan gaviscon hjelpe, det hindrer i såfall oppstøt som kan lede til oppkast.

Hva med frisk luft?
eller å ligge i ro til det gir seg?

Bønna200 20-09-11 15:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1212195)
Hva er grunnen til at du er kvalm? og er det mye oppkast, eller er du bare uggen?
Om du er mest uggen så kan du prøve slike reisesyke presspunkt armbånd du får kjøpt på apoteket. Er det oppkast så kan gaviscon hjelpe, det hindrer i såfall oppstøt som kan lede til oppkast.

Hva med frisk luft?
eller å ligge i ro til det gir seg?

Er uggen og kvalm og kaster opp med jevne mellomrom:o
Hva er gaviscon?

Regret 20-09-11 15:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1212197)
Er uggen og kvalm og kaster opp med jevne mellomrom:o
Hva er gaviscon?

Det er en mix som legger seg som en hinne over mageinnholdet og hindrer det i å 'slå tilbake' opp i spiserøret. Slik at den fungerer mot halsbrann og sure oppstøt (reflux), og da også noe oppkast, uten at jeg tør å påstå at det vil fungere helt. Det hjelper nok ikke så veldig mot kvalmen, men den kan jo hjelpe om oppkast var problemet.
Den kan brukes ved graviditet og amming også dersom det skulle være relatert her ;)

Bønna200 20-09-11 15:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1212203)
Det er en mix som legger seg som en hinne over mageinnholdet og hindrer det i å 'slå tilbake' opp i spiserøret. Slik at den fungerer mot halsbrann og sure oppstøt (reflux), og da også noe oppkast, uten at jeg tør å påstå at det vil fungere helt. Det hjelper nok ikke så veldig mot kvalmen, men den kan jo hjelpe om oppkast var problemet.
Den kan brukes ved graviditet og amming også dersom det skulle være relatert her ;)

Det er heldigvis ikke relatert:p
Takk skal du ha Regret:) Jeg skal sende gubben til apoteket. Har foresten vinduet på full lufting og har ligget stille nesten hele dag. Men kvalmen gir seg ikke og jeg føler at noe er på vei opp hele tiden...

Regret 20-09-11 15:20

Ekkelt å være i den formen, føler med deg! :klem:
Om det vedvarer så kan du jo ta turen innom fastlegen din å høre om han kan gi ut noe sterkere.

Luggetuppen 20-09-11 15:21

Reisesyketabletter (Postafen?) fungerer også bra mot kvalme. Hvis kvalme er noe du sliter med jevnlig så kan du be legen skrive ut Afipran til deg.

God bedring!

Bønna200 20-09-11 15:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1212210)
Ekkelt å være i den formen, føler med deg! :klem:
Om det vedvarer så kan du jo ta turen innom fastlegen din å høre om han kan gi ut noe sterkere.

Takk:klem:
Får vel håpe på at det går over snart...

Bønna200 20-09-11 15:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Luggetuppen (Innlegg 1212211)
Reisesyketabletter (Postafen?) fungerer også bra mot kvalme. Hvis kvalme er noe du sliter med jevnlig så kan du be legen skrive ut Afipran til deg.

God bedring!

Postafen har jeg:) Skal prøve med en gang.
Takk:klem:

Regret 20-09-11 15:31

Jeg har falt såpass utenfor nå at jeg har blitt bedt om å spise 'vanlig' mat fram til jeg får hverdagen og kroppen litt på plass igjen. Men hva er vanlig mat? Brødskiver til frokost og kjøttkaker til middag? hjelp, jeg har mistet helt grepet på hva som tilsier 'vanlig', jeg..
Hvor ofte skal man spise?

Kitt 20-09-11 15:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1212218)
Jeg har falt såpass utenfor nå at jeg har blitt bedt om å spise 'vanlig' mat fram til jeg får hverdagen og kroppen litt på plass igjen. Men hva er vanlig mat? Brødskiver til frokost og kjøttkaker til middag? hjelp, jeg har mistet helt grepet på hva som tilsier 'vanlig', jeg..
Hvor ofte skal man spise?

2-3Knekkebrød til frokost, etter 3 timer litt frukt/grønnsaker/yoghurt/nøtter, etter 3 timer feks en pastasalat til lunsj, 3 timer frukt/grønnsaker/yoghurt/nøtter, 3 timer kjøtt/fisk/kylling med pasta, ris eller poteter og grønnsaker, 3 timer frukt/grønnsaker/yoghurt/nøtter!:p

Mener det var noe sånt vi fikk forespeilet på Friskvernklinikken som det optimale i hvert fall!
Ikke nødvendigvis mye karber, kommer jo an på hva man velger, men mer enn vi er vant til her, ja!

Regret 20-09-11 15:58

Jøss, er det virkelig så mye mat man skal spise på en og samme dag? :eek: Da forstår jeg litt mer om hvorfor jeg driver å sovner overalt hver dag! Men er ikke det der ment mer for å vedlikeholde vekten framfor å slanke den? Ønsker fortsatt å gå ned i vekt, men må spise normalt fra nå av og skal derfor også begynne å trene mer også.

Kitt 20-09-11 16:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1212232)
Jøss, er det virkelig så mye mat man skal spise på en og samme dag? :eek: Da forstår jeg litt mer om hvorfor jeg driver å sovner overalt hver dag! Men er ikke det der ment mer for å vedlikeholde vekten framfor å slanke den? Ønsker fortsatt å gå ned i vekt, men må spise normalt fra nå av og skal derfor også begynne å trene mer også.

Det er faktisk ment som slankemat!:p Det er ikke så mye mat, det er bare ofte mat! 10- 12 mandler som mellommåltid er jo ikke mye, eller en skive kålrot! Det er mye mindre fett og litt mer mat enn vi er vant til på LCHF, men det fungerte veldig bra for mange av de jeg gikk på kurs sammen med!
Lite og ofte, er vel parolen!
Trening står jo for max 10% av vekttapet, men muskler hjelper til med å opprettholde forbrenning etc, så det er lurt med noe fysisk aktivitet utover det vanlige hver dag!:)

Regret 20-09-11 16:29

såpass ja haha, synes det var mye mat jeg :p Problemet mitt er i grunn at jeg småspiser hele tiden, men jeg har litt tro på at det du skrev her kan hjelpe mot det siden man 'småspiser' allikevel der, bare i rutine :) Treningen tror jeg ikke gir så mye vekttap, men jeg vil trene litt oftere for å bli sterkere rett og slett.
Har du flere forslag til middager? føler det er den jeg sliter mest med :)

Kitt 20-09-11 17:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1212242)
såpass ja haha, synes det var mye mat jeg :p Problemet mitt er i grunn at jeg småspiser hele tiden, men jeg har litt tro på at det du skrev her kan hjelpe mot det siden man 'småspiser' allikevel der, bare i rutine :) Treningen tror jeg ikke gir så mye vekttap, men jeg vil trene litt oftere for å bli sterkere rett og slett.
Har du flere forslag til middager? føler det er den jeg sliter mest med :)

Skal jobbe med saken og sende deg en laaaaaaang pm, jeg! :D

BenteR 20-09-11 18:30

Noen som kan hjelpe med en oversettelse?
Amerikansk oppskrift på lavkarbokjøttpudding, og jeg skal ha i "one rib celery"
Lurer på om dette er en bit stangselleri, men klarer ikke helt å finne ut om jeg er på rett spor....

Kitt 20-09-11 18:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1212291)
Lurer på om dette er en bit stangselleri, men klarer ikke helt å finne ut om jeg er på rett spor....

Det kan da ikke være noe annet!:confused:

Marina 20-09-11 18:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1212291)

En spesiell del av selleri: http://answers.yahoo.com/question/in...0093842AAYAlAi

BenteR 20-09-11 18:52

Tusen takk for linken!

Photobscura 20-09-11 19:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MieMari (Innlegg 1212300)

Ikke så spesiell, det er en enkelt stang, rett og slett. :)

Antoinette6 20-09-11 20:23

Men dere ? Kan man tygge sukkerfri tyggegummi om man vil forbli i ketose ?

Regret 20-09-11 20:25

nei, det ikke sukker i tyggis, men det er xylitol som gir mye karber i kroppen slik jeg forsto det. Kanskje man kan ta 1 uten å falle ut, men jeg hadde styrt unna.

Katta66 20-09-11 20:59

Trenger man å ta tilskudd av magnesium når man går på lavkarbo? Jeg legger inn det jeg spiser på diett.no og på diagrammet der viser den at jeg er innenfor nnormalen på det meste, litt lite zink bare...

Antoinette6 20-09-11 21:48

Da hadde jeg driti i det, Katta. :ja:

Jeg hadde stolt på diett.no

Kitt 20-09-11 22:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Katta66 (Innlegg 1212461)
Trenger man å ta tilskudd av magnesium når man går på lavkarbo? Jeg legger inn det jeg spiser på diett.no og på diagrammet der viser den at jeg er innenfor nnormalen på det meste, litt lite zink bare...

Dersom du ikke er plaget av kramper i leggene, hard mage eller innsovningsvansker, trenger du nok ikke noe ekstra magnesium, nei!:)

Nerthus 20-09-11 22:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Katta66 (Innlegg 1212461)

Strengt tatt er det vel en runde med blodprøver som vil si noe om vitamin- og mineralstatusen i kroppen din - men som Kitt sier, har du symptomer som leggkramper kan magnesium hjelpe :)

Jeg velger og ta blodprøver innimellom siden det for min del med chrons (dog symptomfri) viser seg at jeg har lave nivåer av B12, jern, folat og d-vitamin :)

Luggetuppen 20-09-11 22:34

Biovit/Sanasol, hvordan ligger de ann i forhold til karbohydrater? Jeg må begynne å ta tilskudd igjen snart, ligger for lavt på a-vitamin.

Kitt 20-09-11 23:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Luggetuppen (Innlegg 1212567)
Biovit/Sanasol, hvordan ligger de ann i forhold til karbohydrater? Jeg må begynne å ta tilskudd igjen snart, ligger for lavt på a-vitamin.

Finner ikke at det er oppgitt karbohydrater i noen av dem. Skal ikke være tilsatt sukker i hvert fall!

Photobscura 21-09-11 08:17

Ok, nå er gode råd dyre ...! Jeg samler så mye vann at jeg er redd for hvor det bærer he. :p Jeg har prøvd "alt", og trenger ny input. Jeg har prøvd; Basete (med løvetann i), bjørkete, gullriste, jordbær, sitron i vannet, å drikke vann til det renner ut av øra, og sikkert mye mer. Ikke spiser jeg mye salt etc, men nå har jeg i løpet av få dager (og dette skjer med jevne mellomrom) lagt på meg flere kilo vann. :( Det gjør vondt i fingrene, og kinnbeina mine synes nesten ikke, og i det hele tatt. Jeg har ikke høyt blodtrykk, så jeg tviler på at jeg får vanndrivende hos legen ... Noen bombesikre tips som bare får vannet til å renne av meg? :snill:

halkatlala 21-09-11 08:17

jeg har så vondt i hoftene og nedover bena og i skuldrene og nedover armene. legen sa senebetennelse og ga meg brexidol. dette hjelper ikke en døyt. kan jeg ta ibux eller paracet i tillegg til brexidol? dessuten synes jeg det høres rart ut med senebetennelse i hele skrotten på en gang. kan det være noe annet som legen ikke har tenkt på?

Nerthus 21-09-11 08:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av halkatlala (Innlegg 1212722)
jeg har så vondt i hoftene og nedover bena og i skuldrene og nedover armene. legen sa senebetennelse og ga meg brexidol. dette hjelper ikke en døyt. kan jeg ta ibux eller paracet i tillegg til brexidol? dessuten synes jeg det høres rart ut med senebetennelse i hele skrotten på en gang. kan det være noe annet som legen ikke har tenkt på?

Tja, min sambo får brexidol mot artrose som gir mye vondt i en arm. Brexidol skal vel tas over minst en ukes tid såvidt jeg husker.

Er usikker på ibux og brexidol, jeg ville ringt apoteket - de kan svare deg ordentllig :)

Kitt 21-09-11 08:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av halkatlala (Innlegg 1212722)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1212726)
Tja, min sambo får brexidol mot artrose som gir mye vondt i en arm. Brexidol skal vel tas over minst en ukes tid såvidt jeg husker.

Er usikker på ibux og brexidol, jeg ville ringt apoteket - de kan svare deg ordentllig :)

Brexidol er jo bare en kur, så ta den ferdig du!
Men ikke bland den med ibux, det blir nok litt for mye for magen din, men sammen med paracet, vil den nok virke litt bedre faktisk!

Hva som kan gi den typen smerter er vanskelig å si med såpass lite info. Fibromyalgi gir smerter i hele kroppen, men det krever en ganske lang utredning å finne ut av.
Du kan jo begynne med å be legen din ta alle reuma- prøvene om Brexidolen ikke virker. Da får du i hvert fall utelukket de fleste reumatologiske lidelsene!

God bedring!:klem:

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:49.