Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Kanskje 03-03-11 14:41

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Hvordan er en moden, frisk avokadeo? utenpå og inni? Kjøpte en, og den var så bløt og slimete at steinen ramlet ut av seg selv. hadde den i smoothie, men den smakte igrunnen ikke noe.

ada-emilie 03-03-11 18:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1045241)
Hvordan er en moden, frisk avokadeo? utenpå og inni? Kjøpte en, og den var så bløt og slimete at steinen ramlet ut av seg selv. hadde den i smoothie, men den smakte igrunnen ikke noe.

Den skal være fast i kjøttet, men myk nok til å taes ut med skje og grønn inni.

Carisma 03-03-11 19:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1045241)
Hvordan er en moden, frisk avokadeo? utenpå og inni?

Når du legger hånda rundt den skal den gi litt etter, ikke mye. IKKE klem bare med fingrene! Da får den svarte stygge flekker. Kjenner du lufthull under skallet er den for moden.

Imp 03-03-11 19:28

Du kan kjøpe den umoden også, bare legg den i vinduskarmen, så blir den moden i løpet av noen dager.

ada-emilie 03-03-11 20:22

Jeg klemmer forsiktig der stilken er. Om det gir litt etter der er det et tegn på at den er moden. Jeg ser også på fargen. Den skal være mørk, ikke lys grønn.

Carisma 03-03-11 20:45

Og så skal de være knudrete. De glatte har mye mer karbo :ja:

Kanskje 03-03-11 21:43

Men hvorfor har noen avokadoer grønt skall og noen svart skall?

Anne 03-03-11 22:06

To forskjellige sorter:)

Kanskje 03-03-11 23:00

ååååååå :-)

Men hvem er best da, hvem bør jeg bruke?

Imp 03-03-11 23:05

De knudrete.

De kan også være grønne og sorte. Grønt betyr umodent, svart betyr moden.

Kitt 03-03-11 23:30

Her har Nille skrevet litt om de forskjellige:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille (Innlegg 624424)
:ja: Det er faktisk viktig.

Det finnes minst to typer avocado i butikken. Den grønne med glatt litt tynnere skall, og den som er mer grønn/brun/svart med litt tykkere knudrete skall. Den sistnevnte heter Hass Avocado/California Avocado, og inneholder av en eller annen grunn mye mindre karbohydrater enn den grønne, som er fra Florida ! Så hold dere til den brun/grønne. Det er også den det finnes mest av hos oss.

Her er næringsinnhold på de forskjellige typene (pr avocado uten stein, standard størrelse). Legger på bilde og, slik at dere kan se forskjellen !

HASS - CALIFORNIA

http://lancaster.unl.edu/food/avocado.jpg

Total: 279 Fat:27 239 89% Sat:4 38 14% Poly:3 30 11% Mono:17 150 56%Carbs:13 17 6% Fiber:9 0 0%Protein:3 14 5%Alcohol:0 0 0%

279 kalorier - 89 % fett 5 % protein og 4 net karber !

NASS - FLORIDA
http://www.nass.usda.gov/fl/gif/bacon.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedi...d/Avocado.jpeg

Total: 489 Fat:47 419 89% Sat:7 67 14% Poly:6 53 11% Mono:29 263 56%Carbs:22 29 6% Fiber:15 0 0%Protein:6 24 5%Alcohol:0 0 0%

489 kalorier - 89 % fett 5 % protein og 7 net karber !

Kanskje 04-03-11 00:53

Det var oppklarende Kitt :-) Er svarte jeg har kjøpt, da får jeg se etter grønne neste gang.

MEN - lurer på en ting til. Er Nutrilettbar ok på lavkarbo??? Jeg trodde IKKE. men så sier en veninne at hun spiser det for det står lavkarbo på esken? Er ikke de alt for fulle av karber da?

Photobscura 04-03-11 00:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1045932)
Det var oppklarende Kitt :-) Er svarte jeg har kjøpt, da får jeg se etter grønne neste gang.

MEN - lurer på en ting til. Er Nutrilettbar ok på lavkarbo??? Jeg trodde IKKE. men så sier en veninne at hun spiser det for det står lavkarbo på esken? Er ikke de alt for fulle av karber da?

Omvendt, det er de svarte (og knudrete) du skal kjøpe. De Florida-avocadoene er dessuten svært sjeldne å oppdrive i vanlige butikker i Norge. Begge typene er grønne i utgangpunktet, men de California-avocadoene blir mørkere i skinnet dess modnere de blir.

Jeg kan aldri tro at Nutrilettbarer er godt for noe, men det er jo ikke verre enn å sjekke næringsinnholdet.

Nerthus 04-03-11 01:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1045932)

Nutrilettbar er fulle av karbo - velg en atkinsbar istedet - de er utmerket for oss på lavkarbo :)

silje21 04-03-11 01:11

står det ikke lav KALORI på de barene a? gjør det på nærbutikken min^^

Nerthus 04-03-11 01:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje21 (Innlegg 1045945)
står det ikke lav KALORI på de barene a? gjør det på nærbutikken min^^

Stemmer nok det :)

Kanskje 04-03-11 01:24

kan jo hende det er blitt lest feil der da hehe.

Jeg bruker atkinsbarene som reddning hvis jeg er på farten, spiser gjerne en halv da, men det er ikke ofte. Og så er det jo godt isteden for sjokolade, i små små biter.

heidiloco 04-03-11 01:36

Hvitvin!

Er det noen som har en god hvitvin å anbefale som er lavkarbovennlig? evt med næringsinnhold?
Jeg har ikke peil på viner:D når det står feks 4.5 g sukker , vil det da si 4,5g karbo pr 100 g?
Sikkert teit spm men må jo spørre for å få svar ! :o

silje21 04-03-11 01:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1045956)
kan jo hende det er blitt lest feil der da hehe.

Jeg bruker atkinsbarene som reddning hvis jeg er på farten, spiser gjerne en halv da, men det er ikke ofte. Og så er det jo godt isteden for sjokolade, i små små biter.

hehe ja første gangen leste jeg også lavkarbo, men så tittet jeg igjen, og så lavkalori :rolleyes::eek:

Kanskje 04-03-11 01:45

Sv: Hvitvin!

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av heidiloco (Innlegg 1045963)
Er det noen som har en god hvitvin å anbefale som er lavkarbovennlig? evt med næringsinnhold?
Jeg har ikke peil på viner:D når det står feks 4.5 g sukker , vil det da si 4,5g karbo pr 100 g?
Sikkert teit spm men må jo spørre for å få svar ! :o

Jeg kjøpte en på vinmonopolet som var kjempegod ! Husker ikkeh va den heter - men den ble solgt mye til diabetikere pga lite sukker. du kan jo spørre etter en diabetikervin

Jabba 04-03-11 11:37

Hvordan deler dere egentlig opp Avocado? Den steinen i midten gjør jo slik at jeg ikke kan skjære den i to....

Supera 04-03-11 11:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 1046203)
Hvordan deler dere egentlig opp Avocado? Den steinen i midten gjør jo slik at jeg ikke kan skjære den i to....

Du deler i to rundt steinen og så vrir du de to halvdelene fra hverandre. Og så kan du plukke ut steinen.

Nerthus 04-03-11 13:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1046214)
Du deler i to rundt steinen og så vrir du de to halvdelene fra hverandre. Og så kan du plukke ut steinen.

Enig - og steinen kan du få ut ved å bruke en stor kniv som du rykker ned mot steinen så kniven setter seg fast i steinen og du kan dra den opp med kniven (litt mindre grisete) ;)

Photobscura 04-03-11 13:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1046327)
Enig - og steinen kan du få ut ved å bruke en stor kniv som du rykker ned mot steinen så kniven setter seg fast i steinen og du kan dra den opp med kniven (litt mindre grisete) ;)

Hvilket faktisk ligger til grunn for et nyere legevaktfenomen; avokadoskade! :p Avokadoen er fet, og dermed litt sleip når den er moden. Bruk heller en skje!

Supera 04-03-11 13:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1046327)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1046334)
Hvilket faktisk ligger til grunn for et nyere legevaktfenomen; avokadoskade! :p Avokadoen er fet, og dermed litt sleip når den er moden. Bruk heller en skje!

Eventuelt så kan man gjøre som meg og ha lange negler. Har aldri trengt å bruke noen redskaper for å få ut steinen. :geip:

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:24.