![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Det sies at hver eneste handling er egoistisk. Gjør vi noe for andre er det fordi at vi får god samvittighet, alt er for vår egen del. Dette mente et klokt menneske jeg ikke husker navnet på.
|
Sitat:
|
Sitat:
Nå sier jeg ikke at det ikke finnes nestekjærlighet og omtanke for andre. Det er ikke svart/hvitt. |
Om det er galt å være litt egoistisk? Alle er det så hvorfor engang spørre?;)
Men jeg er altså ikke enig med deg. Uselviskhet finnes, i min verden. |
Sitat:
Takk for svar kitt! Jeg har diskutert med mamma og andre og kommet frem til at det kan være parafinfyringa til min nye venn jeg ikke tåler. Har vært dårlig de to nettene jeg har sovet der. Er det typisk astmatiker å ikke tåle slikt? En sånn ovn oser sier pappa. Jeg har ikke peiling jeg... |
Har fått ventoline 0;2 mg. Det glemte jeg å skrive. Ei på jobben sa at barnebarnet hennes på 2 år får sterkere medisin enn meg! Hah..
|
Sitat:
|
Egoisme er vel egentlig ikke så negativt som vi skal ha det til i vår dagligtale, i utgangspuntet er det jo en etisk doktrine basert på en hel filosofi som handler om å overleve i et samfunn, ved å gjøre gjerninger som gagner oss selv, kontra altruisme (uegennytte) som gagner samfunnet. Likevel mener jeg dette er ting som flyter veldig i hverandre, for hvis den gode følelsen av andres gode følelser er målet så ligger man vel midt i mellom.
Jeg synes ikke det er så interessant å se på om det å få barn er et utslag av egoisme. Artens overlevese er vel ikke noe vi forholder oss til i vår tid, men som Kitt sier så er det kanskje det at det ligger biologisk nedfelt i noen. Men kanskje også under de rette forutsetninger. Jeg kan bare snakke for NÅ, men jeg har ikke lyst på barn. Ok, jeg er må jo ærlig innrømme at jeg ikke er så innmari opptatt av barn, egentlig. Eller, ikke mer enn mennesker ellers. Men man ønsker vel også å gi et barn de aller beste forutsetninger, og så lenge jeg faktisk ikke er frisk og har nok med å ta meg av meg selv, og så lenge jeg ikke er i et forhold, så er det vel også faktorer som fjerner meg fullstendig fra ønsket om å få barn. Og det største av alt: Tanken på det å skulle være den som legger grunnlaget for et helt liv levd! Det skremmer vettet av meg. Og da tror jeg ikke man kan være så generell at man snakker om egoisme/uegennytte lenger, men det å faktisk være realistisk i forhold til sin egen situasjon. |
Sitat:
Altså: Du hjelper ikke damer med barnevogn fordi du er snill, men fordi genene dine vil at arten skal overleve, altså må det ikke være forferdelig vanskelig å være dame med barnevogn. Og sånn bortetter om alt vi tofotinger finner på. Subkulturer? -sortering i jakten på passende make. Sport? -det samme. Oppdagelsesreisende? -sikre artens utbredelse. etc . etc Bokens tese gir en forklaring på hvorfor noen ofrer seg for andre (uten at ens egen direkte familie er involvert) og hvordan dette ikke strider med det som må være biologiens dypeste krav om overlevelse. Overlevelse her forstått som artens overlevelse og ikke individets. Men forenklingen gir opphav til minst to feilslutninger: - at ingen er 'ekte' uselviske, de bare later som - fordi alle er egoister og det er riktig, trenger jeg bare å gjøre egoistiske ting Gener har ikke følelsesutrykk, man kan ikke kjenne om genene blir skuffet eller kjeder seg... Dersom man vil argumentere med at genene bestemmer alt (født sånn fra Eia-debatten) . Så medfører det at følelsene man har også hører med i det genetiske uttrykket, de er nødvendigvis helt ekte og reelle. OG videreføringen av dette argumentet er at alle damer alltid vil ha lyst til å få barn hvis den rette mannen skulle dukke opp... Siden dette siste nødvendivis er feil; for skulle det være riktig ville alle gen-uttrykk som ikke medfører direkte videreføring av slekta, homo-lesbisk-aseksuell feks eller vente-på-den-rette, ha blitt sortert vekk gjennom forhistorien, men de er der og kommer stadig igjen (selv i de beste familier), Må det finnes en større sammenheng. Den ser i denne teorien sånn ut; de rasjonelle genene aksepterer at kanskje ikke alle individer formerer seg, men genene sikrer at man er vennlig instilt overfor medlemmer av ens egen art. Så ja, man føler ting helt på ekte og er uselvisk titt og ofte, dette er helt naturlig og genetisk sikret. Og dersom man ser det fra menneskehetens perspektiv helt rasjonelt. :D |
Sitat:
Sitat:
Jada, vi er litt rare sånn. Og selv om du reagerer på den, er det ikke sikkert jeg hadde gjort det! :p Gubben reagerer på alt som kan reageres på! Fra stekeos til lave temperaturer. Tror ikke vi har vært borte i en parafinovn, da! Dog er astmaen hans gunnen til at vi planlegger en pensjonisttilværelse i Thailand. Der er han nemlig så godt som frisk!:D Hva slags medisiner har du,da? Disk eller "puffer"? Gubben klarer ikke bruke de greiene for de kommer ikke langt nok ned i lungene til å ha noen effekt. Han brukte Ventoline i pilleform til de ble tatt av markedet. Nå bruker han Bricanyl + prednisolon og har det greit med det. Om han ikke utsettes for noe han reagerer på, da. Som det norske klimaet!:p;):D |
Sitat:
|
Noen som har tips hva man kan spise og drikke for å gjøre sår og vond hals bedre?
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg lurer på hvor oppskriften på is ble av, som jeg fant i går og svarte i tråden. Finner den ikke noen steder!
Det var fløte, egg, sukrinmelis som jeg husker. ------------------- Fant den i en journal :smile: |
Sitat:
Klikk Kontrollpanel så dukker alle abonnerte tråder opp. Har du ikke automatisk abonnering, kan du gå inn på din egen profil og finne innlegg du selv har skrevet under statestikk feks!:) |
Samboern min, som ikke lever lavkarbo, er så omgangssyk at jeg ikke helt vet hvor jeg skal gjøre av meg. :o Han passer godt på væskeinntaket sitt, og jeg har sørget for at han har salt mat/snacks innen rekkevidde, men finnes det noen annen trylleformel jeg kan bruke for å reparere stakkaren? :p
|
Sitat:
|
Sitat:
Pass på at du ikke blir smittet og kjøp ny tannbørste så han har når han blir frisk!:p |
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
Jeg tror jeg fant den: Sitat:
|
Ja, du fant riktig, Gerd :D
Tenkte ikke på at jeg kunne se på egne innlegg. *på vei for å kjøpe mer egg for å lage is* |
Dæggern - nå skal jeg også jaggu meg lage is i morgen! Noen favoritter smaksmessig? Vanilje? Bær? :)
|
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:31. |