Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

BenteR 09-09-11 15:25

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Tusen takk!

Rin 09-09-11 15:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1203276)
Tror forresten at bussen mot Tonsenhagen heter 31E.

E'en betyr vel bare ekspressbuss? Den stopper på Aker sykehus, den også - men det går like greit å ta bussen uten E. :)

BenteR 09-09-11 15:46

Bra å vite! Takk!

Cyan 09-09-11 15:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 1203284)
E'en betyr vel bare ekspressbuss? Den stopper på Aker sykehus, den også - men det går like greit å ta bussen uten E. :)

Jupp, den kjører E18 i stedet for å ta den kronglete ruten via Frogner. Men nok om det, skal ikke forvirre noe mer. Ta 31-bussen med eller uten E som går til Tonsenhagen eller Grorud og hopp av på Aker sykehus :)

BenteR 09-09-11 16:15

Et spørsmål til; hos endokrinologen skal det også tas blodprøver for å sjekke cøliaki.
Kosten jeg spiser i dag er ikke glutenfri, men nesten. Jeg spiser stort sett daglig CC-vafler som inneholder havremel og kruskakli, og det hender jeg bruker hvetemel i jevninger en sjelden gang.
Bør jeg øke glutenforbruket mitt (fører til oppblåst mage og kvalme) for og ha bedre sjanse til at blodprøver fanger det opp HVIS jeg har glutenallergi, eller er det nok med den lille mengden jeg fremdeles spiser?
Det er fem uker til jeg skal dit.

Photobscura 09-09-11 16:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 1203284)

Haha, jeg lærer stadig noe nytt! Bare husker at det var de to bussene jeg kunne ta fra jeg selv skulle opp på hormonlabben på Aker sykehus, etter at det slo meg at jeg IKKE skulle til Lovisenberg, som jeg av en eller annen grunn hadde fått for meg, og plutselig sto i sentrum og hadde dårlig tid.

Kitt 09-09-11 16:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1203302)
Et spørsmål til; hos endokrinologen skal det også tas blodprøver for å sjekke cøliaki.
Kosten jeg spiser i dag er ikke glutenfri, men nesten. Jeg spiser stort sett daglig CC-vafler som inneholder havremel og kruskakli, og det hender jeg bruker hvetemel i jevninger en sjelden gang.
Bør jeg øke glutenforbruket mitt (fører til oppblåst mage og kvalme) for og ha bedre sjanse til at blodprøver fanger det opp HVIS jeg har glutenallergi, eller er det nok med den lille mengden jeg fremdeles spiser?
Det er fem uker til jeg skal dit.

Blodprøven viser bare om du har antistoffene IgA og IgG. Etter som du allerede har reaksjoner på gluten, vil du sannsynligvis ha disse antistoffene om det er cøliaki. Det er når det kommer til gastroskopien at det er VELDIG viktig at du ikke lever glutenfritt på forhånd! Ellers vil nemlig tarmtottene se helt normale ut og du vil ikke få en evnt diagnose uansett hva blodprøven viser!
Dersom du virkelig har cøliaki, vil det normalt vises veldig godt veldig fort etter gluteninntak om tarmtottene/slimhinnene er angrepet!

nellie 09-09-11 16:34

Har lånt ei bittelita paiform av mamman min.. Lurer på om det går ann å ta den i oppvaskmaskinen.. Jeg er utrolig dårlig på. Eh. Materialer:p Den er sånn grå hvertfall. Aluminium kanskje?

nellie 09-09-11 16:36

http://www.bidorbuy.co.za/item/41968..._CAKE_PAN.html
Denna typen er det. Hadde vært typisk meg å ødelegge en vintage kakeform:p

Carisma 09-09-11 16:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1203101)
Er det noen som har erfaring med svartfarging av klær? Jeg har en bukse som er begynt å bli grønn i stedet for svart som skulle blitt farga, og en grå t-skjorte som jeg vil ha svart i stedet. Noen tips og triks? Erfaringer med selve fargepulveret? Halp! (Photo?:o)

Jeg har veldig dårlig erfaring med å etterfarge klær som har blitt falmet i vask. Etterfarginga holder maks to vask, så jeg syns ikke det var verdt prisen :rolleyes:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1203227)
Blenda vasker her i huset blenda-grått, så det er bare oppskrytt!

Blenda er bare lureri! Kun OMO som funker.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1203265)
Dere som bor eller kjent i Oslo; finnes det trikk eller buss fra jernbanestasjonen (Oslo S) til Aker sykehus, og i såfall hva står det på bussen eller trikken?

Du kan ta både 31 og 31E. 31 stopper flere steder, så om du har dårlig tid lønner det seg å ta 31E (bare sjekk at det ikke står bussterminalen på den). De går fra forsiden av Oslo S.

Photobscura 09-09-11 16:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1203314)
Jeg har veldig dårlig erfaring med å etterfarge klær som har blitt falmet i vask. Etterfarginga holder maks to vask, så jeg syns ikke det var verdt prisen :rolleyes:

Og jeg har helt motsatt erfaring! ;) Faktisk opplevd at billige H&M-klær i svart bomull har mista fargen fortere enn de har gjort etter farging på egenhånd. :) Men som sagt VIKTIG å følge oppskrifta til punkt og prikke, og IKKE bruk annet enn Nitor. Jeg har prøvd det meste, og det er kun den som holder mål!

Furine 09-09-11 17:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1203278)
Flink til å forklare du da, skjønte det jeg! Det skal jeg forsøke på neste hvit-vask. Har et kjempefint sengesett også som har blitt grått, så her må alt prøves!

Kanskje prøve på noko "smått" første gongen? Hihi, kanskje gale å anbefale noko ein ikkje har prøvd sjølv, men... Svigermor jobbar på vaskeri/renseri som ordnar med vasken til restaurantar og store sjukehus etc, så eg trur ho har god peiling.

Carisma 09-09-11 17:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1203318)
VIKTIG å følge oppskrifta til punkt og prikke, og IKKE bruk annet enn Nitor.

Jeg visste ikke at det fantes noe annet enn Nitor til klesfarging... Og jeg følger ALLTID anvisningen. Og farget bare tre plagg. Men som sagt, to vask senere var de gråere enn før farging.

langaard 09-09-11 17:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1203325)
Jeg visste ikke at det fantes noe annet enn Nitor til klesfarging... Og jeg følger ALLTID anvisningen. Og farget bare tre plagg. Men som sagt, to vask senere var de gråere enn før farging.

Og der kommer edikken inn i bildet:)

vaskeklut 09-09-11 17:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1203340)
Og der kommer edikken inn i bildet:)

Hvor mye eddik skal man ha i det vannet da? og hvor mye vann? tenker tre, fire plagg? en bukse og noen t-skjorter...

langaard 09-09-11 19:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1203345)
Hvor mye eddik skal man ha i det vannet da? og hvor mye vann? tenker tre, fire plagg? en bukse og noen t-skjorter...

Ca 4dl eddikk pr 10l vann, la tøyet ligge en god time, kjør det på skylling i maskina m/tøymykner etterpå (fjerner edikklukta):)

Furine 09-09-11 19:37

Her nede er det veldig hardt vatn, så eg har alltid eddik i maskina saman med tøymjuknar, for å halde betre på fargane + halde røra reine. På 10 år har vi ikkje hatt eit einaste problem med kalk i røra eller maskina. *bank i bordet* Eddik er gull!

Supera 09-09-11 20:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1203381)
Ca 4dl eddikk pr 10l vann, la tøyet ligge en god time, kjør det på skylling i maskina m/tøymykner etterpå (fjerner edikklukta):)

Mateddik eller eddikessens? Siden det er snakk om så mye som 4dl, så regner jeg med at det er mateddik...

Supera 09-09-11 20:46

Fryserdelen på kjøleskapet mitt (side-by-side med isbitmaskin) har et filter. Det står egentlig at man skal bytte det hver sjette måned. Men hvor søren kjøper man slikt? Jeg har aldri sett det. Googler og finner ikke noe da heller...

Carisma 09-09-11 20:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1203449)
Fryserdelen på kjøleskapet mitt (side-by-side med isbitmaskin) har et filter. Det står egentlig at man skal bytte det hver sjette måned. Men hvor søren kjøper man slikt? Jeg har aldri sett det. Googler og finner ikke noe da heller...

Spørre hos forhandleren?

Supera 09-09-11 21:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1203456)
Spørre hos forhandleren?

Ja, jeg har tenkt på det. Eventuelt spørre LG. Men det rare er at jeg ikke kan finne noe om det noe steder. Google-genet mitt fungerer ikke helt i dag, tror jeg. :geip: Det står heller ikke noe på LG sine sider om det som jeg kan finne. Rart.

EDIT: Nå tror jeg at jeg fant noe her. Men fortsatt forunderlig lite informasjon...

halkatlala 09-09-11 23:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av halkatlala (Innlegg 1202124)
jeg lurer litt på mandelmel. ser det er mange oppskrifter med mandelmel. nå har jeg også kjøpt meg en pose med dette, men det er jo så mye karbo i det at jeg kan vel ikke bruke det til noe? eller er det sånn at noen av de karbene i mandelmel kan trekkes fra?
før jeg leste bak på posen i går prøvde jeg å lage microbølge mandelbrød det var kjempegodt og tok meg 3 min å lage,

ingen som vet?

Nerthus 09-09-11 23:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av halkatlala (Innlegg 1203590)
ingen som vet?

8g kh pr 100 g er vel ikke mye karbo? Bruker jo ikke så veldig mye mel i det jeg bruker mandelmel til uansett :)

halkatlala 09-09-11 23:35

men jeg fant oppskrift på 2 min brød i micron. 1 dl mandelmel,1 egg,25g smør, 1 liten dæsj salt og en ts fiberhusk. og hvis man da spiser et par sånne om dagen så blir det da en del karber ? jeg har ikke vekt som virker for tiden og vet ikke hvor mye en dl mandelmel veier, kanskje det ikke er så ille likevel? brødet er i hvertfall sabla godt og jeg har ikke falt ut av ketose, så da fortsetter jeg å spise sånn i ny og ne :)

Yrla 10-09-11 18:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av halkatlala (Innlegg 1203603)
men jeg fant oppskrift på 2 min brød i micron. 1 dl mandelmel,1 egg,25g smør, 1 liten dæsj salt og en ts fiberhusk. og hvis man da spiser et par sånne om dagen så blir det da en del karber ? jeg har ikke vekt som virker for tiden og vet ikke hvor mye en dl mandelmel veier, kanskje det ikke er så ille likevel? brødet er i hvertfall sabla godt og jeg har ikke falt ut av ketose, så da fortsetter jeg å spise sånn i ny og ne :)

Mandler (eller andre nøtter) er så sunt at det bør innlemmes i ethvert kosthold, er min mening. Mandler er en av de type nøtter med lavest karbohydratinnhold. Verst er cashewnøtter. Jeg vet ikke hvor mange gram 1 dl mandelmel er, men du kan jo bare unngå andre karbohydratkilder unntatt grønnsaker den dagen du spiser en sånn f.eks., tenker jeg. Selv har jeg begynt å spise 30 g nøtter istedenfor kjøtt i ett måltid daglig, sammen med avokado og en stor salat. Både fordi det er sunt og fordi det lett blir for mye proteiner i kostholdet mitt.

Kitsu 10-09-11 21:32

Er det bare meg, eller oppgir de nye, grønne forpakningene til Nøttefabrikken skyhøye kh-nivåer i nøttene i forhold til de gamle?

langaard 10-09-11 21:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1203445)
Mateddik eller eddikessens? Siden det er snakk om så mye som 4dl, så regner jeg med at det er mateddik...

Ja, mateddikk:)

Regret 10-09-11 23:41

Kan noen forklare meg forskjellen mellom straffelse og avstraffelse?

Marina 10-09-11 23:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1204123)
Kan noen forklare meg forskjellen mellom straffelse og avstraffelse?

Jeg tror at avstraffelse er det egentlige ordet. "Straffelse" er muntlig.

Kitt 10-09-11 23:52

Er straffelse et ord?:confused:

Regret 10-09-11 23:52

Så det heter avstraffelse, kalles straffelse, men vi sier jo straff. Merkelig at det skal være så mange ord for det samme.
Mannen trodde at avstraffelse var et ord for når man gjerne går mer fysisk til verks. Slik som pryl, fysisk avstraffelse, mens bare straffelse betydde mer som når man går i fengsel. Nesten psykisk straff.. Verbalt gikk innenfor avstraffelse mente han også..

Regret 10-09-11 23:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1204128)
Er straffelse et ord?:confused:

vel, jeg tror ikke det.. Jeg tror også at det er et 'slang' eller forkortelse, men jeg ser rundt omkring både i aviser og på nett av begge ordene brukes, så jeg lurte på om der var noen forskjell i det hele tatt..

Rin 11-09-11 07:53

Jeg tror aldri jeg har sett "straffelse" i bruk - kun avstraffelse og straff. Bokmålsordboka gir heller ikke noen treff for "straffelse", så det ordet tenker jeg bare betyr forvirret språkbruk. :cool:

Regret 11-09-11 10:44

Dere har nok helt rett :) Synes det var litt merkelig ja, og det satt ikke helt rett i munnen på meg :p

StegforSteg 11-09-11 11:01

Å nei...etter 3 uker har jeg nå blitt så kvalm. Ser fettete gryter å brekker meg, får heller ikke i meg så mye mat. Hva kan dette være?

nellie 11-09-11 11:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av StegforSteg (Innlegg 1204278)
Å nei...etter 3 uker har jeg nå blitt så kvalm. Ser fettete gryter å brekker meg, får heller ikke i meg så mye mat. Hva kan dette være?

Det er av typen helt normalt:)

Kitt 11-09-11 11:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av StegforSteg (Innlegg 1204278)

En helt vanlig, normal reaksjon!:)
Jeg trodde jeg var blitt syk eller noe, men det gikk faktisk over ganske fort! Spis lavkarbo, men kutt ned på fettet, prøv gjerne oppskrifter du ikke har laget før etc.
Det går over!:klem:

StegforSteg 11-09-11 11:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1204283)
Det er av typen helt normalt:)

Ah... men hva gjør man så? Lar det gå over av seg selv?

StegforSteg 11-09-11 11:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1204288)
En helt vanlig, normal reaksjon!:)
Jeg trodde jeg var blitt syk eller noe, men det gikk faktisk over ganske fort! Spis lavkarbo, men kutt ned på fettet, prøv gjerne oppskrifter du ikke har laget før etc.
Det går over!:klem:

Takk :)

Kan nemlig ikke huske det var slik sist jeg la om, men så tror jeg at jeg har spist litt mer fett denne gangen.

Carisma 11-09-11 11:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1204288)
Spis lavkarbo, men kutt ned på fettet, prøv gjerne oppskrifter du ikke har laget før etc.

Og bruk masse krydder!

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:47.