Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Kanutten 21-02-11 20:52

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1036709)
Jeg lurer på om det er med syrinduft som med smaken av grapefrukt. Altså at noen opplever det som "giftig" mens andre synes det lukter/smaker godt og søtt. Jeg klarer ikke syrinduft... Jeg brekker meg nesten av lukta. Den lukter rett og slett giftig for meg. Mora mi drar stadig inn slike blomster om sommeren og hun synes de lukter sååå godt. Bare ca 1 av 4 kjenner den bitre smaken av grapefrukt (jeg er en av dem)... Noe av det samme med syrinduft?

Jeg synes syrin lukter godt... I små mengder. Etter en stund lukter det bare kattpiss. :o

"Noen kjenner bitter smak av grapefrukt??" Jeg trodde det var den bitreste av alle frukter og at ALLE kjenner bittersmaken! :wacko:

Hos meg er det kaffe som er problemet.. Jeg synes kaffe er godt!!! :sikle: Vel og merke de første minuttene etter første slurken.. Etter det har jeg en smak i munnen som ligner på bark... Hvis du har gnagd bark av selje for å lage seljefløyte? :snill: Derfor drikker ikke jeg kaffe. Smaken blir PYTON etterhvert.

Supera 21-02-11 21:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1036724)
"Noen kjenner bitter smak av grapefrukt??" Jeg trodde det var den bitreste av alle frukter og at ALLE kjenner bittersmaken! :wacko:

Nope, mange kjenner ikke den bitre smaken og synes bare at det smaker søtt og godt. Sikkert surt også da, akkurat som appelsiner og slikt. Rare greier. Grapefrukt som er så avskyelig for mine smaksløker på grunn av den bitre smaken som forteller hjernen min at dette er giftig.

Kanutten 21-02-11 21:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1036736)
Nope, mange kjenner ikke den bitre smaken og synes bare at det smaker søtt og godt. Sikkert surt også da, akkurat som appelsiner og slikt. Rare greier. Grapefrukt som er så avskyelig for mine smaksløker på grunn av den bitre smaken som forteller hjernen min at dette er giftig.

Giftig?? DET er den da ikke.. Kanskje omprogrammere hjerne litt?? Ta min i samme slengen for jeg vil gjerne takle kaffe da både lukta og den første supen er god!

Supera 21-02-11 21:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1036738)
Giftig?? DET er den da ikke.. Kanskje omprogrammere hjerne litt?? Ta min i samme slengen for jeg vil gjerne takle kaffe da både lukta og den første supen er god!

Nei, jeg vet jo at det ikke er giftig, men bitter=giftig for hjernen. Jeg klarer ikke å spise grapefrukt uten å vrenge trynet og skylle munnen. Men jeg skal prøve Miracle Fruit snart, og da vil jeg ikke kunne smake den bitre biten av grapefrukt. Mange andre ting som også skal smakes på da, hehe.

Sanney 21-02-11 21:30

sliter med sure og bitre ting selv, og hater smaken av kaffe. lukta og. jeg får til og med gorilla vrengtryne av lovehearts :p

Kanutten 21-02-11 21:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1036745)
Nei, jeg vet jo at det ikke er giftig, men bitter=giftig for hjernen. Jeg klarer ikke å spise grapefrukt uten å vrenge trynet og skylle munnen. Men jeg skal prøve Miracle Fruit snart, og da vil jeg ikke kunne smake den bitre biten av grapefrukt. Mange andre ting som også skal smakes på da, hehe.

Og få smaksløkene fullstendig forstyrret???

Jeg fikk som bivirkning av svineinfluensavaksinen at smaksløkene endret seg. Det var forferdelig! ALDRI om jeg utsetter meg selv for det igjen. Prøv heller spise maten på en annen måte.. Bitterheta sitter langt bak i munnen.. Resten husker jeg ikke. :o

Det er derfor man ruller smaken i munnen når man drikker vin/øl etc. For å kjenne alle smakene. Og hvorfor skal du på død og liv spise noe du ikke liker smaken av?? Da er jo letteste veien og holde for nesa mens du spiser for da forsvinner smakssansen!

Supera 21-02-11 21:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1036756)
Og få smaksløkene fullstendig forstyrret???

Jeg fikk som bivirkning av svineinfluensavaksinen at smaksløkene endret seg. Det var forferdelig! ALDRI om jeg utsetter meg selv for det igjen. Prøv heller spise maten på en annen måte.. Bitterheta sitter langt bak i munnen.. Resten husker jeg ikke. :o

Det er derfor man ruller smaken i munnen når man drikker vin/øl etc. For å kjenne alle smakene. Og hvorfor skal du på død og liv spise noe du ikke liker smaken av?? Da er jo letteste veien og holde for nesa mens du spiser for da forsvinner smakssansen!

Det varer bare en time. Og målet er ikke å kunne spise grapefrukt, men å ha en morsom smaksopplevelse. Ting smaker visstnok som om det er fra en annen verden. :geip: Tihi, høres jo gøy ut.

Kanutten 21-02-11 22:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1036767)
Det varer bare en time. Og målet er ikke å kunne spise grapefrukt, men å ha en morsom smaksopplevelse. Ting smaker visstnok som om det er fra en annen verden. :geip: Tihi, høres jo gøy ut.

Morsom smaksopplevelse?? Se at du stapper en grapefrukt i munnen og kjenne at den smaker som jordbær??
Hva er hensikten?

Supera 21-02-11 22:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1036806)
Morsom smaksopplevelse?? Se at du stapper en grapefrukt i munnen og kjenne at den smaker som jordbær??
Hva er hensikten?

Tviler på at den smaker jordbær da. Det blir jo som å smake på nye ting. Gøy å smake på nye ting. :ja:

langaard 21-02-11 22:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1036806)
Hva er hensikten?

Ser dere snakker om smaksopplevelser, i går kveld kasta jeg tobakken i ovnen!! Jeg er sykt røyksugen!! men nå SKAL jeg slutte!! Hører andre snakker om bedre lukt og smaksevne, dette skal jeg klare!!!

LineJM 21-02-11 22:59

Så bra :) Lykke til med røykeslutt.

Kanutten 21-02-11 23:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1036840)
Ser dere snakker om smaksopplevelser, i går kveld kasta jeg tobakken i ovnen!! Jeg er sykt røyksugen!! men nå SKAL jeg slutte!! Hører andre snakker om bedre lukt og smaksevne, dette skal jeg klare!!!

:klem: Det klarer du! Skal holde deg i hånden jeg!!
Og jeg kan klipe hardt hvis du jukser. :lol:

Supera 21-02-11 23:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1036840)

Var det den lureste plassen å kaste det? :confused: Luktet det ikke? Hadde det ikke vært bedre å kaste i søpla?

Men lykke til! Hold ut!

Carisma 21-02-11 23:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Egwene (Innlegg 1036105)
Hey.
Jeg skal trekke en visdomstann i dag(ugh:( ) og lurer på om noen har litt tips ang. mat?:P
I tilfelle jeg blir hoven og supervondt utover kvelden, så hadde noe som var enkelt å spise vært greit.

Ser det er allerede overstått, men tenkte jeg skulle veie opp litt for skrekkhistoriene likevel :D Jeg trakk en for en mnd siden, og det er noe av det minst skumle jeg har vært med på! (Og jeg gikk ikke til tannlegen på ti år pga tannlegeskrekk, så jeg burde dødd bare av tanken). Hele seansen var over på fem min. Tok en vanlig paracet da jeg kom ut fra tannlegen, og en til ca åtte timer senere. Det var alt. Var ikke vondt engang, nesten litt skuffende etter alle skrekkhistoriene man har hørt :D
Mat kunne jeg spise vanlig etter tre timer fikk jeg beskjed om. Tok stingene (3 stk) etter en uke, det var faktisk mer ubehagelig enn selve trekkinga. :rolleyes:

langaard 21-02-11 23:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1036846)
:klem: Det klarer du! Skal holde deg i hånden jeg!!
Og jeg kan klipe hardt hvis du jukser. :lol:

Takk Kanutten!! Akkurat nå trenger jeg ei hand:hylgrine:

Anarko 21-02-11 23:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1036852)
Var det den lureste plassen å kaste det? :confused: Luktet det ikke? Hadde det ikke vært bedre å kaste i søpla?

Men lykke til! Hold ut!

Kan ikke angre seg når man har kastet det i ovnen vet du ;)
Jeg slutta å røyke for 7 mnd siden. Det går bra så lenge du er innstilt for det :)

Carisma 21-02-11 23:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1036885)
Takk Kanutten!! Akkurat nå trenger jeg ei hand:hylgrine:

Begynn å hekle! Jeg hekla en haug med luer da jeg slutta, det hjalp :D Mye av det jeg røyka var for å ha noe å henge fingrene i, og det måtte erstattes :ja:

langaard 21-02-11 23:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1036889)
Begynn å hekle! Jeg hekla en haug med luer da jeg slutta, det hjalp :D Mye av det jeg røyka var for å ha noe å henge fingrene i, og det måtte erstattes :ja:

Vurderer å kjøpe strikkepinner og garn!! Men f....n det her er ikke lett:mad:

Huldr 21-02-11 23:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1036736)

Jeg tror ikke det stemmer helt altså. Jeg kjenner den bitre smaken av grapefrukt, men jeg liker den bitre smaken ...

Jeg tror at enten smaker noen mer av bitterstoffene, eller så er det bare det at de ikke liker bitter smak i det hele tatt. Kanskje begge deler, at det ene gjerne følger av det andre.

Vi hadde en sånn test på vgs der man dryppet et stoff på tunga. Noen vred hele fjeset på grunn av den bitre smaken, andre (deriblant jeg) kjente ingen smak whatsoever. Det er genetisk. Så jeg vil tro at det kan gjelde bitter smak i for eksempel grapefrukt også :)

Carisma 22-02-11 00:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1036895)
Men f....n det her er ikke lett:mad:

Jeg brukte nikotinplaster de to første ukene. For da får man ikke de toppene med røykesug. Tyggis bare understreker toppene, mens plasteret gir jevnt tilsig av nikotin.

langaard 22-02-11 00:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1036909)
Jeg brukte nikotinplaster de to første ukene. For da får man ikke de toppene med røykesug. Tyggis bare understreker toppene, mens plasteret gir jevnt tilsig av nikotin.

Takk:) Føler jeg trenger all mulig støtte nå:)

Grolla 22-02-11 00:34

Hei.

Jeg lurer på om noen vet om plasser i Oslo dem selger ketolyse pølser? :)

Furine 22-02-11 09:46

Greier heller ikkje smaken av grapefrukt. Det smakar magesyre/galle for min del.:o Prøvde ei tid å drikke grapefruktjuice (leeenge sidan no), ja for eg likte jo Schweppes Grapesoda, men rein juice, fyyydaa!

ada-emilie 22-02-11 17:13

Jeg liker grapefrukt. De søte. Eventuelt strø sukrin over.

Photobscura 22-02-11 17:28

Noen som faktisk opplever raskere hårvekst ved inntak av b-vitaminer? Da særlig b-12. Jeg har tatt det innimellom, men husker aldri fra gang til gang om det hjelper, for jeg klipper meg så ofte ... (særlig siste året, for å få bort slitt hår etter avfarging, men det er jo ikke nødvendig lenger). Jeg er så lei av halvlangt hår, asså.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:10.