Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Andre bøker (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=78)
-   -   Hva leser du nå? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=47046)

mereo 20-01-14 07:43

Sv: Hva leser du nå?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1471103)
Analfabdten som kunne regne av Jonas Jonasson :lol:

Like bra som 100-åringen?

Imse 20-01-14 08:37

I dag leser jeg Clive Cusslers Dødsbølgen, lørdag og delvis søndag leste jeg Clive Cusslers Nemesis og før det leste jeg og så en Clive Cussler som jeg utrolig nok har glemt navnet på, enda jeg brukte hele 5 dager på å lese den.
Jeg har alstå begynt på å lese gjennom Clive Cussler og leter gjennom bokhyllene etter alle jeg har. Det er blitt en del med årene, pocketversjoner fra div kiosker på div. sykehus. Og Clive Cussler er akkurat passe spennende til at jeg ikke legger fra meg boka og fint klarer å starte hvor som helst om jeg blir avbrutt.

mereo 20-01-14 09:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 1474423)
I dag leser jeg Clive Cusslers Dødsbølgen, lørdag og delvis søndag leste jeg Clive Cusslers Nemesis og før det leste jeg og så en Clive Cussler som jeg utrolig nok har glemt navnet på, enda jeg brukte hele 5 dager på å lese den.
Jeg har alstå begynt på å lese gjennom Clive Cussler og leter gjennom bokhyllene etter alle jeg har. Det er blitt en del med årene, pocketversjoner fra div kiosker på div. sykehus. Og Clive Cussler er akkurat passe spennende til at jeg ikke legger fra meg boka og fint klarer å starte hvor som helst om jeg blir avbrutt.

NUMA-files bøker? Clive Cussler er veldig lett å lese fordi de er fengende :)
Veldig glad i bøkene hans jeg også :)

Bønna200 23-01-14 21:34

Av jord er du kommet av Chris Tvedt.

Photobscura 30-01-14 01:09

Har vært en uke i Spania, og har lest Kong Oidipus av Sofokles, Macht und Rebel av Abo Rasul (Mathias Faldbakken) og Innsirklinger 2 av Carl Frode Tiller. Leser nå en søt liten sak, On Cats av Doris Lessing.

Carisma 30-01-14 01:27

Begynte på pixley Mapogo av Tore Renberg, men ser ikke for meg at dette blir noe langt bekjentskap om det ikke tar seg kraftig opp snart!

Bønna200 30-01-14 21:52

Tusenfryd av Kristina Ohlsson.

Hevingen 31-01-14 10:33

"Særlig sensitiv" av Elaine Aron. Forstår plutselig masse om meg selv :)

vaskeklut 31-01-14 11:22

Jonathan Tropper - Boken om Joe

Rin 31-01-14 13:48

Mary Roachs Spook: Science tackles the afterlife.

Ziltoidia 01-02-14 13:40

Forskningsliteraturen til the 'encoding-retrieval match' (del av Encoding specificity principle) og 'memory as discrimination'. Gøy.

For å oppsummere det pent: ERM sier at jo mer omstendighetene rundt "lagring" av et minne matcher omstendighetene når man prøver å huske disse minnene, jo mer/bedre husker man.

MAD sier at joda, det er forsåvidt rett, men det fordrer at omstendighetene er ganske unike for det minnet. La oss si at du var i et bestemt rom da du lærte noe, og å være i det rommet hjelper deg å lettere gjenkalle minnet. Men hvis du har lært en rekke andre ting i det samme rommet vil jo disse minnene konkurrere med det du prøver å huske.

Tørt som flatbrød.

Men jeg koser meg litt ved tanken på et Thinking Fast and Slow er på anbefalt-lesning-liksompensum for 'Judgment and decision making' faget jeg skal ta dette semesteret!

Photobscura 01-02-14 13:54

Synes faktisk det der høres spennende ut jeg, Ziltoida! Minner en del om prinsippene man bruker for mnemoniske metoder som tankepalass og sånn?!

Har også nesa i pensum. Leser om veien til språknormering i Norge i boka Innføring i norsk språkhistorie, akkurat nå om hvordan f.eks. bergensere som jobbet ved Bryggen i hansatiden, og som i prinsippet ikke hadde flere lese- og skrivekunnskaper utover å skrive kvitteringer og regninger, både kunne bruke norsk og nedertysk og gjerne skrev i en slags ortografisk stil (å skrive ting som de uttales).

Rin 01-02-14 14:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia (Innlegg 1476304)
Men jeg koser meg litt ved tanken på et Thinking Fast and Slow er på anbefalt-lesning-liksompensum for 'Judgment and decision making' faget jeg skal ta dette semesteret!

Den har jeg avtalt som en "buddy read" denne måneden. Gledeseg!

Ziltoidia 01-02-14 17:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1476305)
Synes faktisk det der høres spennende ut jeg, Ziltoida! Minner en del om prinsippene man bruker for mnemoniske metoder som tankepalass og sånn?!

Har også nesa i pensum. Leser om veien til språknormering i Norge i boka Innføring i norsk språkhistorie, akkurat nå om hvordan f.eks. bergensere som jobbet ved Bryggen i hansatiden, og som i prinsippet ikke hadde flere lese- og skrivekunnskaper utover å skrive kvitteringer og regninger, både kunne bruke norsk og nedertysk og gjerne skrev i en slags ortografisk stil (å skrive ting som de uttales).

Ja det kan i hvertfall forklare hvorfor tankepalassmetoden (som jeg bruker til eksamen selv) ofte feiler om man bruker de samme stedene til flere minner. For eksempel om jeg brukte mammas hus for begge eksamenene jeg hadde i januar. :p

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rin (Innlegg 1476311)
Den har jeg avtalt som en "buddy read" denne måneden. Gledeseg!

Gøy! :D Jeg begynner å lukte på å ta videre utdannelse (master og kanskje doktorgrad en vakker dag) i det området. Spennende!

Photobscura 01-02-14 17:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia (Innlegg 1476323)
Ja det kan i hvertfall forklare hvorfor tankepalassmetoden (som jeg bruker til eksamen selv) ofte feiler om man bruker de samme stedene til flere minner. For eksempel om jeg brukte mammas hus for begge eksamenene jeg hadde i januar. :p

Godt poeng! Selv har jeg kommet på at det er en god idé gjerne en dag eller to før eksamen ... :cool:

Ziltoidia 01-02-14 21:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1476336)
Godt poeng! Selv har jeg kommet på at det er en god idé gjerne en dag eller to før eksamen ... :cool:

Oh yes! :p

Bønna200 09-02-14 19:32

Paradisoffer av Kristina Ohlsson.

Kanutten 09-02-14 19:50

Gamle Romantikk fra 1977.. Sambo har hatt opprydding på bladrommet sitt! :D

Bønna200 09-02-14 19:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1477310)
Gamle Romantikk fra 1977.. Sambo har hatt opprydding på bladrommet sitt! :D

Romantikk, ja. :) Husker jeg hadde dilla på det i mine pur unge dager. Var veeldig spennende. ;)

Kanutten 09-02-14 20:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1477312)
Romantikk, ja. :) Husker jeg hadde dilla på det i mine pur unge dager. Var veeldig spennende. ;)

"Mitt første kyss" er fremdeles morsomt å lese. :ja:

TrillTrall 09-02-14 21:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1477313)
"Mitt første kyss" er fremdeles morsomt å lese. :ja:

Jeg klarer bare ikke å glemme hun som skrev inn og var hemmelig avstandsforelsket i Ivar Dyrhaug... :lol: :lol: :lol: Det må ha vært tidlig på 80-tallet en gang.

Kanutten 09-02-14 22:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1477320)
Jeg klarer bare ikke å glemme hun som skrev inn og var hemmelig avstandsforelsket i Ivar Dyrhaug... :lol: :lol: :lol: Det må ha vært tidlig på 80-tallet en gang.

:lol: Jeg husker de hadde et "våvet" innlegg i hvert blad, nå er det sms språk!! :eek:

Bønna200 19-02-14 20:41

De uønskede av Yrsa Sigurdardottir.

Photobscura 19-02-14 20:47

Skråninga av Carl Frode Tiller, ispedd litt norsk språkhistorie og dialektlære.

vaskeklut 19-02-14 21:53

Davidsstjärnor - Kristina Ohlsson

Carisma 19-02-14 22:07

Det blir mest Mummitrollet og Albert Åberg (eller åbert åbert som junior kaller ham) :rolleyes:

TrillTrall 19-02-14 22:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1478264)
Det blir mest Mummitrollet og Albert Åberg (eller åbert åbert som junior kaller ham) :rolleyes:

*hehe* Guttungen min sa "Åberg Åberg" da han var liten. :)

Jeg leser "Bangkok Baby" av Majken van Bruggen, vet ikke helt hva jeg synes om den, litt hesblesende språk, men det er en liten bok så jeg må vel lese den ferdig. :)

blåbær 24-02-14 19:40

Too Much Happiness av Alice Munroe.

nellie 25-02-14 16:46

Selvfølelses-, og mindfulnessfokusert terapi. Interessant!

Inguz 26-02-14 02:33

Nå leser jeg Hundre år av Herbjørg Wassmo.

Bønna200 28-02-14 13:08

Fare for gjentakelse av Chris Tvedt.

mereo 04-03-14 12:17

Fysikk 1, å skjønner ca nada.. Selvpining på høyt nivå!

Photobscura 04-03-14 13:10

Chrétien de Troyes: Yvian, løveridderen. Ridderroman (i den grad det da fantes noe romanbegrep) fra 1100-tallet.

Anarko 07-03-14 01:10

Dan Brown: Inferno. Litt usikker på hva jeg synes foreløpig.

langaard 09-03-14 19:25

Rosa og Benoni av Hamsun :)

vaskeklut 13-04-14 16:23

Anna Jansson - Stum sitter guden

(tror jeg den heter!)

kristine89 13-04-14 20:07

Den nye atkins dietten.

Bønna200 26-04-14 13:42

Har lest ganske mye i det siste, bl.a Hundreåringen som gikk ut av vinduet og forsvant. Syntes faktisk den var kjedelig av og til, jeg... :cool:

Nå leser jeg Blikket fanger av Sophie Hannah.

Bønna200 02-05-14 14:56

Dypt fall av Karin Slaughter. :)

Ziltoidia 02-05-14 16:02

Saker og ting som Dan Ariely har skrevet (bl.a. 'Predictably Irrational'-boka)
Det. er. . kult.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:48.