Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Lava 08-09-11 10:37

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1202150)
Hvor mange hadde du og hvordan er tykkelsen på håret ditt? Og hva slags fester? Disse metallringene skal ikke være så ille på slitasje med mindre det er for tungt i forhold til hvor mye av mitt eget hår det er festet i. Rett børste, det er sånn naturhårsbørste, ikke sant? Det står på kjøpelista. Har det ikke enda. Jeg har bare vanlig børste. De hadde bare noe som så ut som en ganske vanlig børste i salongen også. Den ville jeg ikke ha. Men jeg kjøpte et serum som gjør håret silkeglatt. Så glatt at lillesøstera syntes det var vanskelig å flette det.

Husker ikke hvor mange jeg hadde, men en del. De ble satt på med en slags plastikk (?) som ble smeltet fast i håret. En slik remse med hår ble delt i to og satt på. Har nordisk hår, tynt og fint. Og ja, mener det er naturhårsbørste. Selges hos frisører hvertfall
Håper det går bra :)

Rin 08-09-11 10:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1202152)
Den personen var nok f.eks. fra bibelbeltet. Fordi her passer det ganske bra. Det er ingen kultur for det her. De som banner i dagligtalen er generelt mindre smarte personer som knapt kan andre banneord enn helvete, jævla og satan. Ikke noen fargerik banning som banningen der det er kultur for det. Jeg har aldri hørt en person over 40 fra bibelbeltet banne uten at personen er fly forbanna.

Det kan godt stemme, men kanskje litt mindre sant for vår generasjon? Er fra Aust-Agder selv, tror vi adopterte like mye språk fra popkultur som ungdom i resten av landet - altså ikke akkurat tradisjonsrike gloser, men like fullt kultur-påvirket profanitet. :p

Photobscura 08-09-11 10:41

Naturhårbørste er uansett mest skånsomt mot håret!

Flere enn meg som har problemer med tickerfactory i dag? Det er jo bare tøys og tull på nettsidene deres ...

Supera 08-09-11 10:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1202175)
Husker ikke hvor mange jeg hadde, men en del. De ble satt på med en slags plastikk (?) som ble smeltet fast i håret. En slik remse med hår ble delt i to og satt på. Har nordisk hår, tynt og fint. Og ja, mener det er naturhårsbørste. Selges hos frisører hvertfall
Håper det går bra :)

Jeg tror du har hatt kreatin da. Disse ringene jeg har skal kunne tas av uten at håret er ødelagt med mindre det er for tungt for håret. Det er bare å ta en tang og bøye ringen tilbake (nå er den presset flat) og så kommer ringen og håret av. Jeg har IKKE lyst på kort hår, så jeg må være påpasselig.

Okie 08-09-11 11:42

TickerFactory ja... har ikke kommet inn selv om jeg kan passordet. Og det over noen dager, så laget ny rett og slett. Har ikke prøvd i dag...

Photobscura 08-09-11 12:03

Går ikke an å lage ny heller ... :o

Cyan 08-09-11 18:41

Er det noen som vet pinnenummer og strikkefastheten på Baby Merino garnet som man får kjøpt på Nille?

Furine 08-09-11 22:18

Kvifor er alltid reklamene så mykje meir høglytte enn sjølve tv-programma?

Regret 08-09-11 22:22

for å bli hørt sikkert? sitter hardere fast i skallen vår når den bankes inn med høy lyd.. :ja:

Bønna200 08-09-11 22:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 1202698)

Så det er ikke bare meg altså? Tenkte jeg hørte feil...
Det er sikkert fordi vi ikke skal gå glipp av noe;)

langaard 08-09-11 22:30

Sitat:

Ja, det er skikkelig irriterende:mad:

Gerd 08-09-11 22:41

Sitat:

Det har jeg hørt er at fordi vi skal høre reklamen selv om vi går unna.. f.eks på kjøkkenet :ja:

Furine 08-09-11 22:44

Dei skulle hatt bank! Må alltid skru ned i reklamepausene...

Marina 09-09-11 00:02

TV har et maxvolum som de kan spille. Filmene/programmene velger å ha det noe lavere enn dette (for å kunne smelle til ved f.eks skyting eller annet), mens reklamene spiller inn på max fordi de ikke trenger det store spekteret av volum :) Klumsete fortalt, men tror det skal være rett iallefall :)

Lava 09-09-11 00:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1202491)
Er det noen som vet pinnenummer og strikkefastheten på Baby Merino garnet som man får kjøpt på Nille?

Jeg har ikke fra Nille, men den baby ull jeg har her har:
pinne 2,5 og 28m = 10cm
50g = ca 175 meter
dette er 100% merino ull. Håper det kan hjelpe deg.

Cyan 09-09-11 08:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1202771)
Jeg har ikke fra Nille, men den baby ull jeg har her har:
pinne 2,5 og 28m = 10cm
50g = ca 175 meter
dette er 100% merino ull. Håper det kan hjelpe deg.

Hjertelig :) De er sikkert tilnærmet like.

StegforSteg 09-09-11 10:26

Prøver meg her å jeg.... Jeg fryser, dette er min 3 uke på lavkarbo denne gangen. Er dette normalt? Hvorfor er det sånn at noen fryser og andre svetter?

langaard 09-09-11 10:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av StegforSteg (Innlegg 1202984)
Prøver meg her å jeg.... Jeg fryser, dette er min 3 uke på lavkarbo denne gangen. Er dette normalt? Hvorfor er det sånn at noen fryser og andre svetter?

Det lurer jeg også på, for jeg svetter og er varm hele tiden!!:eek:

TigerTove 09-09-11 10:47

Sitat:

Jeg aner ikke, men ingefær er ekstremt varmende. To skiver ingefær i en kopp kokende vann for eks, eller i wok :)

Yrla 09-09-11 11:12

Sitat:

Dårlig blodsirkulajon pga røyking? Lav forbrenning fordi du spiser alt for lite? Tar du kost-tilskudd og spiser du variert? E vitamin og magnesium kan kanskje hjelpe deg.Magnesium avspenner blodårene og e vit får blodet ut i de små kapillærene i huden.

vaskeklut 09-09-11 11:58

Er det noen som har erfaring med svartfarging av klær? Jeg har en bukse som er begynt å bli grønn i stedet for svart som skulle blitt farga, og en grå t-skjorte som jeg vil ha svart i stedet. Noen tips og triks? Erfaringer med selve fargepulveret? Halp! (Photo?:o)

langaard 09-09-11 12:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1203101)
Er det noen som har erfaring med svartfarging av klær? Jeg har en bukse som er begynt å bli grønn i stedet for svart som skulle blitt farga, og en grå t-skjorte som jeg vil ha svart i stedet. Noen tips og triks? Erfaringer med selve fargepulveret? Halp! (Photo?:o)

Legg klærne i edikkvann etter farging, så holder fargen bedre :)

Photobscura 09-09-11 12:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1203101)

Hehe, jada, jeg farger mye klær svart, så jeg vil i alle fall anbefale deg Nitor framfor noen annen tekstilfarge. Det med edikk kjenne jeg ikke til, men jeg vet at edikk er fikserende, men det følger også med fikseringsvæske i fargepakken.
Bare vær NØYE med å følge anvisningen i pakningsvedlegget, ikke farg for mye klær på én gang, så går det bra.
Nitor har forresten også en type farge som heter "back to black", som er genial for svart tøy som er falma/misfarga. Da trenger man ikke å kjøpe salt ved siden av heller. Easy peasy! Klesfarging er en av mine store gleder i livet. Hehe.

vaskeklut 09-09-11 12:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1203117)
Hehe, jada, jeg farger mye klær svart, så jeg vil i alle fall anbefale deg Nitor framfor noen annen tekstilfarge. Det med edikk kjenne jeg ikke til, men jeg vet at edikk er fikserende, men det følger også med fikseringsvæske i fargepakken.
Bare vær NØYE med å følge anvisningen i pakningsvedlegget, ikke farg for mye klær på én gang, så går det bra.
Nitor har forresten også en type farge som heter "back to black", som er genial for svart tøy som er falma/misfarga. Da trenger man ikke å kjøpe salt ved siden av heller. Easy peasy! Klesfarging er en av mine store gleder i livet. Hehe.

Huh? Salt? Og, takk! I'll obey you! :cool:

Photobscura 09-09-11 12:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1203136)
Huh? Salt? Og, takk! I'll obey you! :cool:

Jepp! Du må ha salt når du farger klær. Du kan bruke vanlig jodfri husholdningssalt, men Nitorsaltet koster typ 17 kroner, så det er ikke så mye å spare på det. :)

Nerthus 09-09-11 13:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1203117)

Finnes det noe som heter "back to white" også? Kunne trengt det... :cool:

Supera 09-09-11 13:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1203164)

Klorin (så lenge tøyet tåler det) :geip:

Cyan 09-09-11 13:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1203164)

Det heter klorin :p

Cyan 09-09-11 13:06

Hoho, simultanskriving :D

Nerthus 09-09-11 14:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1203166)
Klorin (så lenge tøyet tåler det) :geip:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1203169)
Det heter klorin :p

Haha, great minds think alike ;)

Veldig usikker på å bruke klorin. Selv om jeg in the 80s hadde ekstremt stor suksess med å klore jeansene mine (ødela bare ei, eh, glemte den i bøtta...) - så ser jeg for meg at dette kan bli flekkete? Jeg har håndduker som er blitt gråe, og t-skjorter og sånt som også er gråe, jeg HAR forsøkt de såkalt fantastiske whitening-tingene de har i butikken (vanish my ass) men de fungerer faktisk ikke... må være noe jeg kan pøse inn i vaskemaskinen også blir det så hvitt at jeg må bruke solbriller? Det gjør jo det på REKLAMEN på TV? Blenda vasker her i huset blenda-grått, så det er bare oppskrytt!

vaskeklut 09-09-11 14:44

Forresten Photo, hvor får man kjøpt det pulveret? Og hvor mye koster det sånn ca? :confused:

Furine 09-09-11 14:45

Svigermor seier ho puttar klorin i vaskemaskina for å få typ kjøkkenhanddukar etc kvite og fine igjen. Altså at ho startar maskina, med pulver i såpeholdarane som vanleg, men når hovudvasken har byrja, så dreg ho ut såpedispensaren og har i ein dæsj med klorin oppi med såpa/pulveret. Men ho seier det er viktig å ikkje ha i klorinen før maskina går i gong, det funkar betre om tøyet har vore på forvask først. Om det gir meining? Eg har ikkje prøvd sjølv, men har vore inne på tanken, pga misfarga kjøkkenhanddukar.

Jada, eg er så flink til å forklare.. :rolleyes:

Supera 09-09-11 14:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1203227)
Veldig usikker på å bruke klorin. Selv om jeg in the 80s hadde ekstremt stor suksess med å klore jeansene mine (ødela bare ei, eh, glemte den i bøtta...) - så ser jeg for meg at dette kan bli flekkete?

Se på plaggene. Det skal stå hvis de ikke tåler klorbleking. Ikke alltid at det står at det tåler klorbleking, men som regel hvis det ikke står at det ikke tåler det, så tåler det det.
http://www.miele.no/media/haushalt/service/Chloren2.jpg = tåler ikke klorbleking
http://www.miele.no/media/haushalt/service/Chloren1.jpg = tåler klorbleking

Hvis de ikke tåler klorbleking, så blir de gule av blekingen. I alle fall ble det det hos meg en gang jeg bleket noe som ikke kunne blekes som jeg regnet med at kunne blekes. Men jeg har ikke opplevd at de har blitt flekkete. Men så har jeg bare bleket tøy som tidligere var hvitt.

BenteR 09-09-11 15:09

Dere som bor eller kjent i Oslo; finnes det trikk eller buss fra jernbanestasjonen (Oslo S) til Aker sykehus, og i såfall hva står det på bussen eller trikken?
Har fått meg tid til endokrinolog der som skal sjekke det forbistrede stoffskiftet mitt som ikke vil samarbeide. Skal ikke dit før i midten av neste måned, men stresser nå i vei med å få dekket overnatting (skal ta 42 blodprøver før klokka ni om morgenen:eek:) og hvordan jeg skal komme meg dit og tilbake.
Tenker å få gubben til å kjøre to timer til nærmeste togstasjon, og så toge inn til Oslo, men planlegger enda.

langaard 09-09-11 15:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1203255)
Se på plaggene. Det skal stå hvis de ikke tåler klorbleking. Ikke alltid at det står at det tåler klorbleking, men som regel hvis det ikke står at det ikke tåler det, så tåler det det.
http://www.miele.no/media/haushalt/service/Chloren2.jpg = tåler ikke klorbleking
http://www.miele.no/media/haushalt/service/Chloren1.jpg = tåler klorbleking

Hvis de ikke tåler klorbleking, så blir de gule av blekingen. I alle fall ble det det hos meg en gang jeg bleket noe som ikke kunne blekes som jeg regnet med at kunne blekes. Men jeg har ikke opplevd at de har blitt flekkete. Men så har jeg bare bleket tøy som tidligere var hvitt.

Klora mine hvite tøysko, de ble lekkert pissgule:p

Furine 09-09-11 15:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1203265)
Dere som bor eller kjent i Oslo; finnes det trikk eller buss fra jernbanestasjonen (Oslo S) til Aker sykehus, og i såfall hva står det på bussen eller trikken?
Har fått meg tid til endokrinolog der som skal sjekke det forbistrede stoffskiftet mitt som ikke vil samarbeide. Skal ikke dit før i midten av neste måned, men stresser nå i vei med å få dekket overnatting (skal ta 42 blodprøver før klokka ni om morgenen:eek:) og hvordan jeg skal komme meg dit og tilbake.
Tenker å få gubben til å kjøre to timer til nærmeste togstasjon, og så toge inn til Oslo, men planlegger enda.

Sjekk trafikanten.no? Der kan du sette opp reiserute til og frå, eg gjorde det nettopp for noko anna i Oslo. Funkar fint! :)
Lykke til med endokrinologen!

Rin 09-09-11 15:20

Sitat:

31-bussen går i alle fall fra foran Oslo S/Byporten (rett utenfor trafikanten) til Aker Sykehus. Men, jeg ville for sikkerhets skyld ringt til avdelingen på forhånd, og spurt hvilken bussholdeplass som er nærmest der du skal - mener å huske at det er to bussholdeplasser rundt der, så hvilken som passer best er litt avhengig av akkurat hvor på sykehuset du skal. :)

Photobscura 09-09-11 15:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1203239)
Forresten Photo, hvor får man kjøpt det pulveret? Og hvor mye koster det sånn ca? :confused:

Jeg har kjøpt Nitor både på Jernia, Malia og Ica.
Sitat:

Det er bare å ta 31-bussen (mot Tonsehagen eller Grorud) fra Jernbanetorget, altså foran Oslo S, så kommer du rett til Aker Sykehus. :)
Lykke til! :heia:

Photobscura 09-09-11 15:24

Tror forresten at bussen mot Tonsenhagen heter 31E.

Nerthus 09-09-11 15:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 1203241)
Svigermor seier ho puttar klorin i vaskemaskina for å få typ kjøkkenhanddukar etc kvite og fine igjen. Altså at ho startar maskina, med pulver i såpeholdarane som vanleg, men når hovudvasken har byrja, så dreg ho ut såpedispensaren og har i ein dæsj med klorin oppi med såpa/pulveret. Men ho seier det er viktig å ikkje ha i klorinen før maskina går i gong, det funkar betre om tøyet har vore på forvask først. Om det gir meining? Eg har ikkje prøvd sjølv, men har vore inne på tanken, pga misfarga kjøkkenhanddukar.

Jada, eg er så flink til å forklare.. :rolleyes:

Flink til å forklare du da, skjønte det jeg! Det skal jeg forsøke på neste hvit-vask. Har et kjempefint sengesett også som har blitt grått, så her må alt prøves!

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11.