![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Sitat:
Jeg skjønner at det er noen pekuniære begrensninger, men du trenger jo ikke teste alt og dersom du måler Matterhorn og Montt blanc for noe som burde være Kolsåstoppen, kan vel legen hjelpe med resept?... Krysse fingre for Nav forresten ... |
Sitat:
Jeg har hatt veldig reaktivt blodsukker tidligere, og kjent veldig godt om jeg har fått i meg noe jeg ikke har tålt, noe som sånn generelt skjer svært sjeldent. Bare ordet glukosebelastning får det til å gå kaldt nedover ryggen på meg. Jeg har blånekta de siste to årene. Det er rett og slett en for hard påkjenning! Jeg tror ikke jeg har merka noe av å spise maltitolsjokolade før, men det hadde vært interessant å se om det skjer noe. Og så ligger jo bare den måleren der. Brukte den en del da jeg la om kostholdet etter diagnosen, men som sagt bare for å sjekke fastende blodsukker, og at det faktisk bevegde seg nedover. |
Jeg lurer på om dette er riktig tråd å spørre om hvordan dere holder magen i gang på lavkarbokosthold. Min er usedvanlig treig for tiden. :flau:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg merker på magen når jeg spiser frokostbollene til Gerd. De funker :cool:
Magen min har generelt blitt mye bedre enn før. |
Sitat:
Men det kan jo også hende at du ikke er så treg i magen. Man har som regel mindre avfall når man spiser helt rent mat, enn man får på et mer tradisjonelt norsk kosthold, med mye brød og sånn. Men, som sagt. Om du føler deg treg i magen, prøv å legge noen ss linfrø i et glass lunkent vann til det danner seg et litt tykt slimaktig lag, og drikk det. Det fungerer lakserende og er helt uskadelig. Om enn ikke så innmari apetittelig. :p |
Takk for tipset - skal prøves. Har lest her inne at maltitolsjokolader også kan virke lakserende. Det er kanskje også verdt et forsøk? :D
|
Sitat:
|
Jeg lurer på hvorfor jeg - som vanligvis båder er hyggelig og høflig - to ganger har glemt å takke for svar her inne?
Takk, Furine og Kitt :) |
Sitat:
|
Te ja, det minner meg om noe annet jeg har lurt på; Er te ok på lavkarbo? Jeg drikker som oftest de koffeinfrie fra London fruit&herb company. De smaker nydelig uten søtning også, men om de lages av frukt og bær bør jeg kanskje velge en annen type te eller ikke drikke te i det hele tatt?
|
Jeg har tidvis, og egentlig rimelig ofte, siste mnd vært plaget med mye bløt mage (diare) og kun på kveldene. Jeg har vært lavkarbo siden juli 2010, men har siste 1,5 mnd vært mye flinkere til å spise enda mindre karbohydrater, trent, (og har gått ned en del) og spist mer fett. Kan det være fettet som gjør at magen oppfører seg idiot? Dette problemet oppstår etter middagene, som er på kvelden rundt om 19. Frem til middag er alt normalt.
|
Jeg har også fettet mistenkt for en del av tregheten ja. I tillegg er det vel mindre fiber i lavkarbokosthold enn grovbrød og grovpastakostholdet jeg hadde tidligere. Jeg trener hver dag, og vil ikke tenke på hvordan magen hadde vært hvis jeg bare satt stille.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Teposene fra London fruit&herb company blir forøvrig også geniale isteer. Trenger ikke søtning og de smaker nydelig!
|
Sitat:
|
Jeg har fått tabletter som er vanndrivende, furosemid heter de, men så fikk jeg et spørsmål i dag, og det var : hvor lenge har glasset vært åpnet? Og da svarte jeg at jeg fikk dem for et par år siden, og brukte noen få, så har glasset vært lukket. Men så sa de at de kanskje var gått ut på dato.... jeg har ikke glasset med meg her, så jeg får ikke sjekket noen holdbarhetsdato. Og jeg tisser som bare det, så de virker jo. Noen som vet om de "blir ødelagt" av å ha blitt åpnet og oppbevart et par år?
|
Sitat:
|
Vet ikke om det har noe å si om glasset har vært åpnet eller ikke, men de aller fleste legemidler har en holdbarhetsdato. Denne skal stå på glasset/esken.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Gamlelegen min fortalte at han tok turnusen sin som militærtjeneste og da fikk de stort sett bare medisiner som hadde gått ut på dato fra nærmeste sykehusapotek! Akkurat nå kommer jeg bare på nitroglyserin(mot angina) som ikke tåler at glasset har vært åpnet lenge eller å feks ligge i lommen over litt tid!:eek: Og som Langaard sier, vær forsiktig med lavkarbo/ketolyse og vanndrivende! :ja: Etter noen uker trengte jeg dem ikke lengre og har ikke hatt bruk for dem siden!:) |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:12. |