Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Yrla 24-08-11 22:36

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Har du prøvd jukseloff? da trenger du bare egg og salt, egentlig. Det blir ikke tungtog du slipper gjær.Kan spises etter 25 min fra start på baking.

Kitt 24-08-11 22:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitsu (Innlegg 1191423)
Noen som kan anbefale et lavkarbobrød MED gjær som ikke er så tungt på frø o.l.? Vanlige lavkarbobrød er for tunge for magen min, og jeg fikk plutselig kjempelyst på ostesmørbrød. XD

Knutteloff er vel med gjær og kanskje et av Nannah sine kunne være noe!

Kitsu 24-08-11 22:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1191435)
Har du prøvd jukseloff? da trenger du bare egg og salt, egentlig. Det blir ikke tungtog du slipper gjær.Kan spises etter 25 min fra start på baking.

Jepp, men ser ikke helt for meg at jukseloffen beholder konsistensen om jeg prøver å lage ostesmørbrød med den. Men takker for forslag.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1191450)
Knutteloff er vel med gjær og kanskje et av Nannah sine kunne være noe!

Takker og bukker. Er så mange oppskrifter her etter hvert, greit å få forslag.

Regret 24-08-11 23:11

Hva er hemmeligheten i myke, deilige muffinser? Alle jeg noen gang har laget har blitt tørre, flate og kjedelige, mens alle man får kjøpt på bakeri eller ferdiglaget i butikk er alltid smørmyke.. Hvorfor kan de, men ikke jeg? :o

Kitt 24-08-11 23:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1191478)
Hva er hemmeligheten i myke, deilige muffinser? Alle jeg noen gang har laget har blitt tørre, flate og kjedelige, mens alle man får kjøpt på bakeri eller ferdiglaget i butikk er alltid smørmyke.. Hvorfor kan de, men ikke jeg? :o

MYE bakepulver!:D

Denne oppskriften har enda ikke slått feil:
50g smeltet smør
1dl sukker
1 egg
1dl melk
3 teskjeer bakepulver
2 teskjeer vaniljesukker
2.5dl hvetemel

1plate lys kokesjokolade(gjerne Landlord sin)

1. Sett ovnen på 175grader
2. Smelt smøret og la det avkjøle litt
3. Rør smør og sukker lyst og luftig
4. Rør inn egget
5. Rør inn melken og sikt inn mel, bakepulver og vaniljesukker. Bland godt.
6. Hakk sjokoladen ganske fint og rør den forsiktig inn
7. Ha en spiseskje røre i hver form
8. Stekes midt i ovnen i 15 min eller til de blir bittelitt brune oppå!

Dette er mine signaturmuffins hentet fra Mikkes kokebok
http://pics.librarything.com/picsize...4d414f4541.jpg

Regret 24-08-11 23:46

:klem:tusen takk! Da vet jeg en liten gutt som blir superfornøyd på bursdagen sin i helgen :) Er dette ment å være sjokolademuffins? Synes det var litt rart at man valgte lys sjokolade i den. Jeg skal lage noe som minner litt om oreokaken, jeg skal lage den også, men den blir alt for mektig for ungene så tenkte å lage sjokolademuffins med ostekrem oppå heller.

Kitt 25-08-11 07:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1191512)
:klem:tusen takk! Da vet jeg en liten gutt som blir superfornøyd på bursdagen sin i helgen :) Er dette ment å være sjokolademuffins? Synes det var litt rart at man valgte lys sjokolade i den. Jeg skal lage noe som minner litt om oreokaken, jeg skal lage den også, men den blir alt for mektig for ungene så tenkte å lage sjokolademuffins med ostekrem oppå heller.

Det blir sjokolademuffins, ja. Lys kokesjokolade er ikke lys sjokolade, bare kokesjokolade uten bitter smak!
Har prøvd andre typer sjokolade noen ganger, men har da fått beskjed av min sønn at det må jeg bare ikke gjøre!
Jeg pleier faktsk ikke ha noe oppå! Muffinsene blir søte og gode i seg selv og alt som hindrer små unger i å grise mest mulig, er lurt!
Har vi hatt noe oppå, har det bare vært bittelitt melisglasur for å feste evnt Nonstop!
Sønnen til venninnen min sa sist vi var hos dem og jeg seff hadde med et stort fat muffins: Vet du, jeg tror jeg elsker deg!

smgj 25-08-11 10:52

Jeg har fått sånn "henvisning til spesialist" ... ifm at tannkjøttet mitt trekker seg tilbake "for fort" i forhold til alder og tannhygiene i følge tannlegen min.

Siden mamma mistet (alle) tennene under et svangerskap allerede i før 40 år og både hun og jeg er stoffskiftesyke så vil legen at jeg skal sjekkes for mulig begynnende osteoporose. Så jeg har fått henvisning.

Men hva gjør jeg nå??? Finner jeg legen selv? Hvordan gjør jeg det?

Trenger "henvisning til spesialist - for dummies".... ;)

Jabba 25-08-11 10:54

Hva er deBron sukkerfri tyggegummi søtet med ?
Finnes det tyggi som IKKE er søtet med Xylitol ?

Kitt 25-08-11 11:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1191725)
Jeg har fått sånn "henvisning til spesialist" ... ifm at tannkjøttet mitt trekker seg tilbake "for fort" i forhold til alder og tannhygiene i følge tannlegen min.

Siden mamma mistet (alle) tennene under et svangerskap allerede i før 40 år og både hun og jeg er stoffskiftesyke så vil legen at jeg skal sjekkes for mulig begynnende osteoporose. Så jeg har fått henvisning.

Men hva gjør jeg nå??? Finner jeg legen selv? Hvordan gjør jeg det?

Trenger "henvisning til spesialist - for dummies".... ;)

Har ikke tannlegen sagt noe om hva slags spesialist du skal til?
Eller er det bare en bentetthetsrøntgen- henvisning du har fått?
Evnt kan du ringe tannlegen/fastlegen din å spørre hva slags spesialist du skal til.
Vet du det, er det jo bare å finne den som er nærmest og ringe dit. Noen steder får du time med en gang og må ta med henvisningen da. Andre steder vil de ha henvisningen først for å kunne prioritere hastesaker, og så får du brev med time i posten!

Eller har jeg ikke skjønt hva du ikke skjønner?

smgj 25-08-11 11:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1191740)
Har ikke tannlegen sagt noe om hva slags spesialist du skal til?
Eller er det bare en bentetthetsrøntgen- henvisning du har fått?
Evnt kan du ringe tannlegen/fastlegen din å spørre hva slags spesialist du skal til.
Vet du det, er det jo bare å finne den som er nærmest og ringe dit. Noen steder får du time med en gang og må ta med henvisningen da. Andre steder vil de ha henvisningen først for å kunne prioritere hastesaker, og så får du brev med time i posten!

Eller har jeg ikke skjønt hva du ikke skjønner?

Det er jeg som ikke har lest godt nok. Det står vitterlig "rtg" i feltet med "spesialistens navn og adresse"... Da kontakter jeg vel bare lokalsykehuset og tar det derfra?

Kitt 25-08-11 12:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1191754)
Det er jeg som ikke har lest godt nok. Det står vitterlig "rtg" i feltet med "spesialistens navn og adresse"... Da kontakter jeg vel bare lokalsykehuset og tar det derfra?

Høres ut som en god plan!;)
Radiologisk avd pleier å sende svaret til den som henviser. Skulle det være noe som bør tas videre, er det fastlegens ansvar. Du kan be radiologen om å også sende svaret til fastlegen din, så har h*n det også!

Lykke til!:)

Regret 25-08-11 16:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1191607)
Det blir sjokolademuffins, ja. Lys kokesjokolade er ikke lys sjokolade, bare kokesjokolade uten bitter smak!
Har prøvd andre typer sjokolade noen ganger, men har da fått beskjed av min sønn at det må jeg bare ikke gjøre!
Jeg pleier faktsk ikke ha noe oppå! Muffinsene blir søte og gode i seg selv og alt som hindrer små unger i å grise mest mulig, er lurt!
Har vi hatt noe oppå, har det bare vært bittelitt melisglasur for å feste evnt Nonstop!
Sønnen til venninnen min sa sist vi var hos dem og jeg seff hadde med et stort fat muffins: Vet du, jeg tror jeg elsker deg!

Haha, unger er så utrolig herlige! :D Jeg har alltid laget med litt melisglasur, men jeg synes de ser så kjedelige ut, har mer smaken for skikkelig cupcakes med frosting og alt det der, men de er vel kjent for å være i overkant mektig også så det kan jo fort bli for mye og for søtt. Tror jeg skal lage noen med og noen uten jeg så får jeg se hvordan det blir :)

Jabba 25-08-11 19:16

Noen som har prøv denne? Funker det ???
http://www.glossme.eu/PartnerFiles/g...OL06-small.jpg

MAR 25-08-11 20:58

Sånn passe :) Den reagerer veldig bra med noen lakker og mindre bra med andre, men alt i alt er det ikke et dumt produkt. Men den gir ikke noe særlig glans eller noen beskyttelse, så jeg ville kanskje anbefalt en hurtigtørkende topcoat i stedet.

Denne bruker jeg :)

Tante TI 26-08-11 03:14

http://ingrid.tobekk.no/images/KARBOforum/bam-wee.gif

Jabba 26-08-11 09:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MAR (Innlegg 1192057)
Sånn passe :) Den reagerer veldig bra med noen lakker og mindre bra med andre, men alt i alt er det ikke et dumt produkt. Men den gir ikke noe særlig glans eller noen beskyttelse, så jeg ville kanskje anbefalt en hurtigtørkende topcoat i stedet.

Denne bruker jeg :)

Ok - takker!!!:)

Photobscura 26-08-11 10:17

Jeg ser enkelte har et ekstra navn i parentes inne på profilsidene sine på Facebook, men som ikke vises i poster eller noe. Bare lurer på hvordan man får det? Ser også at det er noe annet enn brukernavn.

vimsen85 26-08-11 10:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1192373)
Jeg ser enkelte har et ekstra navn i parentes inne på profilsidene sine på Facebook, men som ikke vises i poster eller noe. Bare lurer på hvordan man får det? Ser også at det er noe annet enn brukernavn.

Dersom du endrer profilnavn får du det gamle i parantes (for eksempel har en venninne av meg giftet seg og får opp pikenavnet sitt i parantes).

Photobscura 26-08-11 10:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 1192380)
Dersom du endrer profilnavn får du det gamle i parantes (for eksempel har en venninne av meg giftet seg og får opp pikenavnet sitt i parantes).

Huh? Så teit. :p Trodde man kunne ha kallenavn, typ. Jeg har endret navnet mitt to ganger (enn lenge siden nå), ikke noe som synes i parentes på min profilside, av hva jeg ser.

vaskeklut 26-08-11 10:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1192391)
Huh? Så teit. :p Trodde man kunne ha kallenavn, typ. Jeg har endret navnet mitt to ganger (enn lenge siden nå), ikke noe som synes i parentes på min profilside, av hva jeg ser.

Tror det er en greie som nettopp er lagt til! :) En update av no slag.

Photobscura 26-08-11 11:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1192416)
Tror det er en greie som nettopp er lagt til! :) En update av no slag.

Ah. Ok. Ikke at det er så farlig med det, jeg ble bare nysgjerrig. Med det sagt så har f.eks en kamerat av meg hatt dette tullenavnet i parentes så lenge jeg kan huske. Flere år, liksom.

halkatlala 26-08-11 12:21

det er ikke noe nytt. jeg het "ikke bare martin" i parantes før, men jeg husker ikke hvordan jeg gjorde det.

Julie 26-08-11 14:12

Jeg føler at jeg sover og sover uten å føle meg skikkelig uthvilt. Hvorfor? :forvirret

Kitt 26-08-11 14:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Julie (Innlegg 1192693)
Jeg føler at jeg sover og sover uten å føle meg skikkelig uthvilt. Hvorfor? :forvirret

Alderen?
Husker moren min var helt oppgitt! Jeg som hold familien våken døgnet rundt som liten baby og barn, sov masse både dag og natt da jeg var på din alder! Litt blodfattig pga kraftig mens, men ikke sånn at det kunne forklare all sovingen! Dog bør det sjekkes!

Julie 26-08-11 14:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1192710)
Alderen?
Husker moren min var helt oppgitt! Jeg som hold familien våken døgnet rundt som liten baby og barn, sov masse både dag og natt da jeg var på din alder! Litt blodfattig pga kraftig mens, men ikke sånn at det kunne forklare all sovingen! Dog bør det sjekkes!

Ja, tenkte jeg skulle dra til legen, men tenkte som så at det kanskje bare er på grunn av at det er mye på gang hjemme... pluss at jeg reiser på onsdag, så da blir det litt vanskelig om legen vil at jeg skal ta noen prøver e.l.

Tror jeg har fått sjekket blodprosenten før, og synes å huske at det var helt fint... ikke at dét nødvendigvis sier så mye. :p

Har forresten også hatt en periode i det siste med utrolig mange intense drømmer... vet ikke hva det kommer av, da jeg som regel sover helt drømmefritt!

Jabba 26-08-11 19:26

Hva bruker dere Pofiber til ???

Kitt 26-08-11 20:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 1192939)

For eksempel disse!:sikle:

Jabba 26-08-11 20:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1192955)
For eksempel disse!:sikle:

Oi...de så jo kjempegode ut!!!

LibraGirl 26-08-11 20:18

Skjønner ikke helt dette med valg av frakt på iherb.com
bestiller for under 200nkr hvilken frakt skal jeg velge?

Furine 26-08-11 20:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 1192939)

Omtrent som fiberhusk. Men eg opplever at resultatet med pofiber blir tørrare på eit vis, mindre "soggy" og saftig, om det gir meining? Men det har meir kh enn fiberhusk.

Jabba 26-08-11 20:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LibraGirl (Innlegg 1192969)
Skjønner ikke helt dette med valg av frakt på iherb.com
bestiller for under 200nkr hvilken frakt skal jeg velge?

Velg den rimeligste hvis du har tålmodighet til å vente...velg DHL hvis du vil ha varene dine kjapt!

LibraGirl 26-08-11 21:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 1193002)
Velg den rimeligste hvis du har tålmodighet til å vente...velg DHL hvis du vil ha varene dine kjapt!

Takk :)

Bokhylle 27-08-11 01:00

LibraGirl: Jeg velger alltid billigste shippingmetode. Handler en del på nett, og det gjør jeg blant annet for å spare penger. Velger jeg da dyr shippingmetode så skyter jeg jo meg selv litt i foten :p

LibraGirl 27-08-11 13:23

Smart tenkt Tonje :D
Er bare ikke så bevandret i handling på nette så ble litt stressa
av det faktum at jeg ikke skjønte bæret da jeg skulle bestille :D

Supera 27-08-11 15:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1192373)

Brukerkonto -> kontoinnstillinger -> rediger (bak navnet ditt)

Der kan du skrive inn "Alternativt navn". "La venner finne deg under et annet navn, som kallenavn eller pikenavn." Og så kan man velge om det skal være synlig på profil eller ei. Velger man synlig, så får man det i parantes.

Og jeg tror ikke det er noe nytt. Jeg har sett at noen har hatt det leeenge.

Suann 27-08-11 19:23

Soyasaus!
Er det "lov" eller er det FY FY? :rolleyes:
- og hva med soyamel?

Camomilla 27-08-11 19:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Suann (Innlegg 1193618)
Soyasaus!
Er det "lov" eller er det FY FY? :rolleyes:
- og hva med soyamel?

Soyasaus fåes også uten sukker, tror jeg :) Soyamel tror jeg er ganske innafor, men jeg ville lest på pakken om jeg var deg. Og så ville jeg kanskje sett meg om etter annen melerstatning, siden større mengder soya kan tøyse med hormonbalansen (eller så har jeg lest).

Suann 27-08-11 19:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Camomilla (Innlegg 1193632)
Soyasaus fåes også uten sukker, tror jeg :) Soyamel tror jeg er ganske innafor, men jeg ville lest på pakken om jeg var deg. Og så ville jeg kanskje sett meg om etter annen melerstatning, siden større mengder soya kan tøyse med hormonbalansen (eller så har jeg lest).

Takk :)

Zillah 27-08-11 23:15

Er det einkvan her inne som hugsar den derre tv-reklamen frå ein del år tilbake... ein fyr som sit og køyrer i bilen sin, og ringer heim til kona på mobilen trur eg, og syng "I was made for loving you" - kva var det for ein reklame igjen? Ikkje Netcom? Eg er heilt blank altså. Hjelp, please? Har eit håp om å finne han på youtube, men det er ikkje så lett når eg ikkje eingong hugsar kva det var reklame for.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:00.