Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Photobscura 18-08-11 19:21

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av aktivjente (Innlegg 1186716)
Jeg tror det, på de største studiene altså (ikke små språkfag eller kjemikurs o.l.) Er så mange studenter at de ikke merker om det kommer inn en ekstra :p

Siste år på VGS gikk jeg innom mange ulike forelesninger. Er en flott måte å se hva som kan være interessant. En gang dukka jeg opp i en bitteliten sal og foreleseren spurte hvem jeg var. Svarte bare som sant var; ville sjekke ut litt forskjellige før jeg valgte studievei. Han synes det var helt ok :D Kos deg!!

Ah, nice. Ser det er litt forskjellig, noe på seminarrom, det virker litt uaktuelt, men mye på Sophus Bugge der jeg en gang i unge år forsøkte å begå forberedende, men endte vel opp med å drikke opp stipendet mitt på Patagonia i stedet for. :flau: Der skal det godt gjøres å "oppdage" ekstra folk.
Detta blir spennende! Begynner forelesninger på diverse språk/lingivstikk/litteraturstudier om mindre en uke eller to! :)

Jabba 18-08-11 21:52

Hva er ditt beste tips for hvitere tenner ?
Og er det noe du ABSOLUTT ikke anbefaler? Vil jo ikke at tenna skal dette ut..... :-)

Photobscura 18-08-11 22:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 1186902)
Hva er ditt beste tips for hvitere tenner ?
Og er det noe du ABSOLUTT ikke anbefaler? Vil jo ikke at tenna skal dette ut..... :-)

Crest white. Fåes kjøpt billig på ebay (i hvert fall fikk man det for et par år siden ;)). De er forsvarlig anbefalt av en tannpleier not the least! ;) Det kan ise litt, det spørs på tannhalsene dine, men da bare lar man det gå en dag mellom blekingen og/eller korter ned tida.

Jabba 18-08-11 22:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1186917)
Crest white. Fåes kjøpt billig på ebay (i hvert fall fikk man det for et par år siden ;)). De er forsvarlig anbefalt av en tannpleier not the least! ;) Det kan ise litt, det spørs på tannhalsene dine, men da bare lar man det gå en dag mellom blekingen og/eller korter ned tida.

Da er det handlet inn! Billig da gitt...5 dollar for to pakker inkl shipping....
I love eBay!

Regret 18-08-11 22:08

Jeg har prøvd en del forskjellige blekinger og annet som hevder å bleke tennene, men jeg måtte krype til korset og innrømme at jeg og min familie ikke eier gener til perlehvite tenner. Vi er faktisk gul/grå hele gjengen uansett hva vi gjør :( Håper du er mer heldig enn meg, Jabba! :)

Kanskje 19-08-11 12:48

Noen som vet om det er vanlig praksis at en bruktbil må være ned betalt til den er 13 år? Fikk vite dette av en bilselger hvis jeg ville ha lån hos dem, gjalt 13 års regelen. Men om dette også gjelder i banken vet jeg ikke? Og hva er mest gunstig , låne i bank eller via bilselger?

Dvs at dersom bilen er 5 år, må den være nedbetalt på 8 år. Hvis den er 10 må den være nedbetalt på 3 år.

Og hvis tiden er kortere blir jo også beløpet som må betales hver måned dyrere.

Kitt 19-08-11 12:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1187384)
Noen som vet om det er vanlig praksis at en bruktbil må være ned betalt til den er 13 år? Fikk vite dette av en bilselger hvis jeg ville ha lån hos dem, gjalt 13 års regelen. Men om dette også gjelder i banken vet jeg ikke? Og hva er mest gunstig , låne i bank eller via bilselger?

Dvs at dersom bilen er 5 år, må den være nedbetalt på 8 år. Hvis den er 10 må den være nedbetalt på 3 år.

Neida, vi kjøpte akkurat en eldre bil, 11år, med lånet på 4 år, vi! Ikke store lånet og det blir nok betalt fortere, men ingen sa noe om 13års regel!
Lånet via bilselger er jo gjerne en annen type låneinstitusjonen enn en vanlig bank, men det er jo rentene som bestemmer hva som er gunstigst. Ofte har de andre bedre billån når det gjelder mindre lån, etter som jeg har skjønt!

Lillemy71 19-08-11 12:55

Sitat:

Dette stemmer nok det er helt vanlig at bilen skal være nedbetalt innen en viss aldersgrense, pga av verdinedskrivningen.

Jeg lånte via bilforhandler (det er jo egentlig ikke bilforhandler, de bare formidler kontakt) for det ble mest gunstig, ikke minst siden jeg hadde så godt som ingen egenkapital og ingen sikkerhet. Jeg fikk lån via Santander (de driver nesten bare med billån) og har vært veldig fornøyd med det. Hva som er billigst, er vanskelig å svare på her. Du må bare gå på nettisdene til ulike banker, bruke lånekalkulator og sammenligne priser. Lånepriser kommer litt ann på hvor mye du har egenkapital om du kan stille sikkerhet/kausjonist osv osv. Det enkleste er å kontakte banken din, sjekk med bilforhandler hva de tilbyr også sjekk f.eks ulike nettbanker som Skandiabanken, GE Moneybank, Santander, osv. Det er den eneste måten og få konkret svar på

Kanskje 19-08-11 13:01

ingen egenkapital, og sikkerhet her. Må nok sjekke litt ja så jeg ikke blir lurt

Kanutten 19-08-11 19:01

Jeg har snart vært sykemeldt i ett år. Jeg skal over på AAP siden jeg fremdeles er under utredning og NAV anser meg som delvis ufør (jeg skal jobbe 30%) på ubestemt tid. For endel år tilbake tegnet sambo og jeg forsikringer og en av forsikringene sier dette:

Sitat:

Utbetaling ved arbeidsuførhet - uansett årsak

Vi tilbyr to løsninger:

• Månedlige utbetalinger
    Utbetales månedlig etter minst 50 % sammenhengende arbeidsuførhet i 12 måneder, dersom man vurderes som fortsatt arbeidsufør. Hele den avtalte forsikringssummen utbetales ved minimum 50 % uførhet (ikke bare ut fra prosentvis uførhetsgrad). Utbetalingene varer så lenge du er ufør, frem til du fyller 67 år og beskattes pt. med 5,6 %. Denne forsikringen kan etableres av alle som er mellom 26 og 49 år og har en inntekt over kr 100.000,-. For kunder med boliglån i Nordea kan forsikringen etableres fra fylte 18 år.

Kan jeg be om dette for å spe på inntekten?? AAP er som sagt bare 66% av lønnen og det er ikke mye å rutte med...

Kitt 19-08-11 19:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1187622)
Jeg har snart vært sykemeldt i ett år. Jeg skal over på AAP siden jeg fremdeles er under utredning og NAV anser meg som delvis ufør (jeg skal jobbe 30%) på ubestemt tid. For endel år tilbake tegnet sambo og jeg forsikringer og en av forsikringene sier dette:

Kan jeg be om dette for å spe på inntekten?? AAP er som sagt bare 66% av lønnen og det er ikke mye å rutte med...

Jepp, AAP utløser ofte rett til slik type forsikring!:D:heia::w00t:

Jeg måtte ikke be om en gang, de maste faktisk om at jeg skulle søke på det jeg hadde krav på!!! :)

Kanutten 19-08-11 19:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1187625)
Jepp, AAP utløser ofte rett til slik type forsikring!:D:heia::w00t:

Jeg måtte ikke be om en gang, de maste faktisk om at jeg skulle søke på det jeg hadde krav på!!! :)

:klem: Tusen takk Kitt! Da går jeg i banken neste uke. :klem:

Nerthus 19-08-11 19:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1187622)

Jeg lurer på om det betyr at utbetalingene først starter etter at du har gått 12 mnd som ufør på en eller annen prosent (etter at sykepengeperioden er avsluttet) og deretter fortsatt vil inneha en uføreprosent... Dvs at dette ikke kan skje før du er ferdig med sykepenge-periode og har gått 12 mnd på annen støtte?

Uansett synes jeg du skal ringe de og spørre for å få det avklart :)

Har selv fått søknad om uførepensjon i hende - siden jeg har vært sykmeldt i 6 mnd - og angrer litt nå på at jeg ikke skrev en uføreforsikring for mange år siden... men men - jeg skal jo bli FRISK og FIN! ;)

Kanutten 19-08-11 19:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1187628)
Jeg lurer på om det betyr at utbetalingene først starter etter at du har gått 12 mnd som ufør på en eller annen prosent (etter at sykepengeperioden er avsluttet) og deretter fortsatt vil inneha en uføreprosent... Dvs at dette ikke kan skje før du er ferdig med sykepenge-periode og har gått 12 mnd på annen støtte?

Uansett synes jeg du skal ringe de og spørre for å få det avklart :)

Har selv fått søknad om uførepensjon i hende - siden jeg har vært sykmeldt i 6 mnd - og angrer litt nå på at jeg ikke skrev en uføreforsikring for mange år siden... men men - jeg skal jo bli FRISK og FIN! ;)

Jeg oppfatter det også slik, men jeg har bare et par uker igjen til jeg skal over på AAP. Damen på NAV sa at det var ikke tvil om at jg kom til å få AAP innvilget. Jeg kan ikke settes til noen som helst annen jobb slik jeg er nå og dermed forespeilet hun meg et tidsaspekt på 4 år på AAP før andre ting kom til å skje. Hvis jeg da kan heve litt forsikringspenger er ikke hverdagen så trasig og uforutsigbar likavel.

Men bevare, jeg VIL jo tilbake i jobb! Jeg elsker jobben min og hadde aldri insistert på å jobbe 30% hvis jeg ikke hadde lyst og behov. For som jeg sa tidligere i denne tråden; jeg identifiserer meg med jobben, uten jobben er jeg ingenting, jeg trenger den!

Nerthus 19-08-11 19:12

Sitat:

Advarer deg mot å takke ja til lån fra selgeren - jeg tapte MYE penger på det! Jeg har konto i skandiabanken, og da jeg ble tilbudt lån i skandiabanken av selger, tenkte jeg "flotte greier"... helt til alt var i orden og bilen var kommet hjem - og jeg så at renten jeg hadde fått var høyere enn hva jeg ville fått ved og søke skandiabanken direkte om lån... til og med mitt naf-medlemsskap ga billigere lån. Dessuten får du ikke flyttet lån på bil til en annen bank/utlånsinstitusjon, noe som er dritsurt. Skandiabanken billån ble jo etterhvert også oppkjøpt av dnbnor finans - og det var helt umulig og få gjort noe med saken. Nå har jeg heldigvis bare TRE MÅNEDER igjen og betale så er fine bilen MIN! :)

Jo kortere nedbetalingstid, jo høyere mnds avdrag/renter - men TOTALT sett vil du jo betale en del mindre. Da er det litt opp til deg hva du har råd til pr mnd for å bestemme nedbetalingstid. De fleste utlånsinstitusjoner har kalkulatorer på sidene sine der du kan prøve ut litt selv og finne mndsbeløp som passer deg :)

Carisma 19-08-11 20:42

Hvilken malingsgrad bør jeg bruke på kaffe til presskanne?

Kanskje 19-08-11 20:46

Hvor er det billigst å kjøpe slik som
solkrem
aftersun
hårspray
hårskum
tannkrem
og andre slike produkter?
Europris kanskje, nille, kolonialbutikk ?

Jabba 19-08-11 20:50

Hvor lang tid pleier NSB å bruke på å tilbakebetale refusjon pga forsinkelser osv. ?
Og hvis en avbestiller fullpris billett før toget går har en da rett på å få pengene igjen ?

Kitt 19-08-11 20:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1187699)
solkrem Når det er tilbud på apoteket
aftersun Når det er tilbud på apoteket
hårspray Mener du får veldig billig på Europris, ja
hårskum Mener du får veldig billig på Europris, ja
tannkrem Landlord(Rema) har begynt med billig tannkrem, fuktighetskrem, såpe, shampoo etc. Ellers har jo First Price veldig billige produkter i sjangeren

Håper det hjalp litt!:)

Sanney 19-08-11 21:34

hvorfor får jeg plutselig vondt i øynene og hodet når jeg sitter på pc/jobber/ser tv, rett etter at jeg har vært hos optikern, men det er fremdeles 2 uker til jeg får de nye brillene mine...

vaskeklut 19-08-11 21:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1187737)
hvorfor får jeg plutselig vondt i øynene og hodet når jeg sitter på pc/jobber/ser tv, rett etter at jeg har vært hos optikern, men det er fremdeles 2 uker til jeg får de nye brillene mine...

...fordi du ikke har de nye brillene? :confused:

langaard 19-08-11 21:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1187699)
solkrem
aftersun
hårspray
hårskum
tannkrem

Har du sjekka prisene på iherb?

Sanney 19-08-11 21:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1187740)
...fordi du ikke har de nye brillene? :confused:

men jeg har jo ikke brukt briller på over 3 år, aldri hatt vondt! gikk til optikern bare fordi det var lenge siden og jeg nylig fikk problemer med å se hva klokka på jobben var..
var hos optikern på onsdag, og igår og idag har jeg vært usedvanlig sår i øya...

men det er vel fordi kroppen vet den skal få briller, den må bare vente en stund så den bestemte seg for å være irriterende..

vaskeklut 19-08-11 22:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1187747)
men det er vel fordi kroppen vet den skal få briller, den må bare vente en stund så den bestemte seg for å være irriterende..

garantert derfor!

Photobscura 20-08-11 10:24

Flere enn meg som opplever nyeste Firefox-oppdateringa som litt underlig? Typ at man ikke kan skrive i adressefeltet og trykke enter etterpå, eller at nettsida ikke laster med mindre man beveger musepekeren?

halkatlala 20-08-11 10:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1187867)
Flere enn meg som opplever nyeste Firefox-oppdateringa som litt underlig? Typ at man ikke kan skrive i adressefeltet og trykke enter etterpå, eller at nettsida ikke laster med mindre man beveger musepekeren?

ja, jeg opplevde det i går og trodde det var virus, men det funker som det skal igjen nå.

Photobscura 20-08-11 10:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av halkatlala (Innlegg 1187873)
ja, jeg opplevde det i går og trodde det var virus, men det funker som det skal igjen nå.

Det siste ga seg etter en reboot, men det er fortsatt sånn at jeg ikke bare kan trykke enter etter å ha skrevet en adresse i adressefeltet. Irri!

Camomilla 20-08-11 10:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1187693)
Hvilken malingsgrad bør jeg bruke på kaffe til presskanne?

Er det ikke det samme som kokekaffe, tro? :)

Huldr 20-08-11 10:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Camomilla (Innlegg 1187881)

Jeg tror den skal være mellom koke- og filterkaffe et sted ...

vaskeklut 20-08-11 10:47

Sitat:

Jeg bruker kokekaffe, eller det som heter presskannemalt (eller noe lignende):)

Photobscura 20-08-11 10:52

Åååååaaargghhh! Nå er den sånn igjen, at jeg må bevege musepekeren for å få siden til å laste, og nå også for å skrolle! :realmad:

vaskeklut 20-08-11 11:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1187888)
Åååååaaargghhh! Nå er den sånn igjen, at jeg må bevege musepekeren for å få siden til å laste, og nå også for å skrolle! :realmad:

har du forsøkt å se på sidene til firefox? eller å google det? det kan være at dette er en bug.

Photobscura 20-08-11 11:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1187892)
har du forsøkt å se på sidene til firefox? eller å google det? det kan være at dette er en bug.

Fant ingenting om det, men jeg har postet spørsmål på nettsiden deres, så får jeg vente og se om jeg får noen kloke svar!

vaskeklut 20-08-11 11:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1187917)
Fant ingenting om det, men jeg har postet spørsmål på nettsiden deres, så får jeg vente og se om jeg får noen kloke svar!

Smart! Poster du her om du får svar?

Photobscura 20-08-11 11:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1187925)
Smart! Poster du her om du får svar?

Det kan jeg godt gjøre! Merker jeg klikker litt i vinkel av dette, asså.

vaskeklut 20-08-11 11:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1187931)
Det kan jeg godt gjøre! Merker jeg klikker litt i vinkel av dette, asså.

\o/ Det forstår jeg godt. Merkelig da, jeg har akkurat oppdatert firefox, og den er ikke slik hos meg. Kanskje fordi jeg bruker Ubuntu?:confused:

Carisma 20-08-11 11:59

Sitat:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 1187884)
Jeg tror den skal være mellom koke- og filterkaffe et sted ...

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1187885)
Jeg bruker kokekaffe, eller det som heter presskannemalt (eller noe lignende):)

Jeg har kaffekvern (Rancillio) og den har tallinstillinger. Regner med disse tallene er like på alle kverner? Så jeg lurer egentlig på hvilket tall den bør stå på :o

vimsen85 20-08-11 12:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1187934)
Jeg har kaffekvern (Rancillio) og den har tallinstillinger. Regner med disse tallene er like på alle kverner? Så jeg lurer egentlig på hvilket tall den bør stå på :o

Jeg tror det varierer litt. Er 1 finest eller grovest og hvor langt går den. Når jeg jobbet på kaffebutikk tror jeg det var sånn fra 1-7, men jeg tror det finnes kverner med forskjellig grovhetsgrad. Kokekaffe er den groveste, så er presskanne litt finere, men grovere enn filterkaffe. Poenget med presskanne er at det ikke må være for fint. Man kan bruke kokmalt kaffe. Tror det var ca 5,5 på vår kaffekvern.

Nerthus 20-08-11 12:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1187875)
Det siste ga seg etter en reboot, men det er fortsatt sånn at jeg ikke bare kan trykke enter etter å ha skrevet en adresse i adressefeltet. Irri!

Avinstallere firefox og installere på nytt kan jo være verdt et forsøk?

Photobscura 20-08-11 12:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1187947)
Avinstallere firefox og installere på nytt kan jo være verdt et forsøk?

One step ahead of you! ;) Gjorde det nå nettopp, and problem solved! :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:25.