![]() |
Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?
Sitat:
Og løper ut igjen fra her slik at jeg kan komme meg ut på tur med hunden og slippe den dårlige samvittigheta pga. helgas utskeielser..... :o |
Jeg har heller ikke tenkt over at det er en LCHF tråd. Og det spiller egentlig ikke noen rolle som andre sier her, så velkommen skal du være, Poppy :D
Så spennende med easy life! Det hadde jeg også vurdert om jeg hadde vært frisk. Er det mye trening? Og er det lavkarbo de går for? Mener å lese at de også hadde shaker? Nysgjerrig på dette så kommer til å besøke journalen din for å se hvordan det går. Lykke til! Og kom innom her også da og rapportere om dette hjelper på vektnedgangen din :D |
Heisann. Hva er dette easy life? Noe ala spis deg slank?
Dagen i dag har gått i ekspressfart og plutselig er det kveld. Fortsetter det sånn er jeg pensjonist før jeg vet ordet av det. Jeg er inne i ei spennende uke på jobb, med masse nytt og jeg har som mål å ikke ende opp med flere oppgaver enn før. De jeg har knekker meg allerede:eek: Vekta slipper ikke taket her i gården; sikkert pga mye stress (er mye sliten også) og at jeg ikke har vært "nazi" nok med maten. I dag begynte jeg plutselig å tenke at jeg ikke vil ha en slik kropp resten av livet og at jeg må intensivere treningen for å få bukt med heng her og heng der. Det er første gangen jeg har slike tanker, og jeg husker fortsatt hvor provosert jeg ble da ei slank og fin arbeidskollega av meg sa det om seg selv for mange mange år siden. Jeg hørte vel mer kritikken av meg som ikke trente like mye som hun. Det hører med til historien at jeg dengang var 30 kg tyngre enn i dag, men likevel. Nå har det seg sånn at da tenken var tenkt så ble den ikke så intens etter en tid, så nå er jeg veldig i tenkeboksen ift mer trening:D. Ha en riktig god kveld alle sammen; her er det stearinlys og en kopp deilig te mens jeg leser avisene. |
Hva er Easylife spør flere.
Det er et 12 månedersprogram som skal veilede og gi support innen riktig kosthold og trening. Jeg har innsett at jeg må trene resten av livet for å ha en sunn kropp, men trenger virkelig support for å finne treningsgleden. Fellestreninger og adgang til treningssenter vil hjelpe. Stedet hvor jeg går på Easylife er et vanlig treningssenter og målet er at jeg på sikt skal delta i vanlige treninger. Når det gjelder mat så er Easylife ganske lavkarbo-orientert, men ikke så mye at kroppen skal være i ketose. Det er frivillig om man vil begynne med en kick-start på året med pulver og det har jeg valgt. Jada, jada, jada, jeg vet at jeg blir kuttet hodet av nå. Men jeg tror det skal gå greit ettersom det er god veiledning på fasene fra supper til sunn mat. Som sagt så er dette et 12 måneders program, og suppene/pulveret er bare en kort periode, så jeg håper på det beste. Kroppen er nå i ketose, men når jeg skal begynne å spise vanlig så vil jeg gå ut av den. Dette fordi Easylife følger en "tallerkenmodell" hvor halvparten av maten skal være grønnsaker. Dog ikke grønnsaker fra under jorden. Tror det kan passe meg bra for jeg elsker grønnsaker! Bare spør om dere lurer på noe mer. Skal også prøve å være flink til å forklare i journalen min. |
Merkelige greier! Jeg skriver et langt innlegg og plutselig går jeg over i en annen side og mister :eek: alt jeg har skrevet!! Og jeg som hadde DET lange innlegget....
Poppy: jeg er av den oppfatning at alle og enhver må finne sin metode for vektnedgang; om easylife med eller uten pulver fungerer for deg så er det akkurat det som er viktig. Ikke noe annet. Stikk gjerne innom og del av dine (forhåpentligvis) gode erfaringer så vi andre også kan lære! Vektmessig er tingenes tilstand stabil her, men jeg har begynt å miste vann så i morges lå jeg 100 g over minstenotering. Kanskje er det lov å håpe på en ny i morgen? Jeg var forresten innom Mål-til-jul-tråd nettopp, og måtte se hva det var jeg satte som mål for noen uker siden. Da oppdaga jeg at jeg veide mindre da enn i dag.. Jammen bra en ikke "mister balansen" av slike ting lengre altså! Jeg opplever at folk ikke kjenner meg igjen; dog har jeg skiftet frisyre men lell!! Har vært på kleskjøp etter å ha funnet ut at mye av det som lå i skapet var både for stort og slitt. Siden jeg ikke har likt å handle klær når jeg ikke var tilfreds med utseendet så tok jeg vare på det gamle og brukte det. Nå er det over og ut, det som kan sendes til Fretex er sendt dit; resten er sendt til avfallsplassen. Har kjøpt meg to bukser, to skjorter og en dressjakke. Føler meg ganske fjong når jeg har det på altså! Jeg som alltid har hevdet at jeg er for «grov» til å kle meg som en dame skifter nå stil og satser på å bli det. Muffinskanten over beltet er fortsatt tilstede, men ikke verre enn at en vid topp/skorte skjuler den akkurat nok til at jeg kan gå med skjorta. Og så ser jeg, når jeg ser meg rundt, at jaggu er det mange som har muffinskanter utafor bukselinninga, og jeg har altså ikke noe å skjemmes for! Ønsker alle en fin kveld, og lykke til med veiing i morgen for dere som har det på kalenderen! |
Muffinskant, artig uttrykk! Det er vel akkurat den jeg også gjerne vil bli kvitt... Flisespikkeri kanskje... Er vel litt fiksert på tallene og, fordi jeg har et konkret mål, et sted jeg alltid lå... Men jobber litt med hele greia.
Klarer meg bra på lchf for tiden, eller kanskje vi skulle omdøpe den lcmf (moderat)? Problem heller at jeg går lenge uten mat... Men så er stressnivået på ca 500% I morgen er det kosekveld med scrappbooking da, det ser jeg fram til! |
Sitat:
Så ikke delta på mosjonskonkurranse som eksvis "Hennes rittet" uten å ha legens godkjennelse da. Kjett å bli kalt inn til tilfeldig kontroll og pisse positivt? Sikkert ikke noen stor issue her, men er da en del av dere som deltar i noen slike mosjonistkonkurranser da ;-) |
Tarato - så fantastisk. :) Muffinstoppen ser jeg overalt, så sålenge den ikke plager deg så er den vel ingenting å bry seg om. Gøy med stilskifte da.
VSB - får håpe du får ned stressnivået i kveld? Jeg var på "syklubb" i gårkveld og selv om det ble seint så var det kjempekos å ta noen timer til skravling og avslapping med jentene. For min del har det gått ganske greit denne uka. Har fått lagt inn litt trening igjen etter å ha økt medisinen "et knepp". Tror jeg begynner å skjønne at når jeg får dårlig søvn, kalde hender, manglende treningslyst og nedstemthet samtidig - da må medisinmengden vurderes. Det er uansett ikke ukjent at stoffskiftemedisinering må litt opp på vinterstid. |
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Jeg er tilbake på minstenotering igjen, og kan rapportere om 72,1 kg. Deilig. Prøvde en kjole/tunika i dag; jaggu er jeg smal når jeg ser meg fra siden - og samtidig holder inn magen:p Hold inn er sentralt for å holde både muffinskanter og hengehud litt her og der samlet; men det er helt greit. |
Må bare få dele med dere hva jeg koser meg med i kveld! Etter å ha fått påvist kumelkproteinallergi, har jeg jobbet iherdig med å lære meg å like ost av geite- og sauemelk. Har vært ganske utfordrende, men jeg tror jeg har kommet i mål nå. I kveld er kosen min noen biter chevre, machengo, snøfrisk og balsfjordost, med litt akasiehonning og agavesirup til. Og selvfølgelig en god vin til.
God fredag alle sammen! |
Gratulerer med minstenotering, Tarato! Du er jammen flink! Og er imponert over at du klarer å drikke geitemelk og spise snøfrisk etc. Det hadde ikke jeg klart! Men jeg er ikke glad i ost... Smeltet hvitost er vel det jeg kan spise uten å brekke meg og noen får utvalgte smøroster.
Nyter et glass rødvin i kveld mens jeg venter på at mannen skal komme hjem fra jobbreise i Italia. Har fortsatt stikkende smerter i venstre flanke så burde nok bare drikke vann... Men det kan være en muskelstrekk og ikke noe med nyrene å gjøre så da går der vel greit :p Ha en fortsatt fin fredagskveld alle sammen :) |
Søvnmønsteret mitt er helt på bærtur, for de som tør å se på tidspunktene jeg poster... Frustrert! Men ellers er vekta jevnt tilbake på 72-isj, det er godt. Hadde en kos kveld uten de store utskeielsene.
|
Huff, håper du får søvnen på rett kjøl igjen snart! Det må være slitsomt å a det sånn.
I dag står det pinnekjøtt på menyen :D nam, nam! Gleder meg allerede! Og så kommer sønnen på besøk for å spise med oss. :) Ryggen er fortsatt vond, men tror det går mot bedre tider :) Ha en super lørdag! |
[quote=Tarato;1396158] Og som sagt, så ser jeg meg rundt og ser at veldig mange på min alder har fått en gigantisk en. Og mange av disse har aldri hatt problemer med vekta - før nå. Godter meg en smule!! :Dquote]
Skadefryd er den eneste sanne fryd :p;) Har nok tenkt den tanken jeg også, når folk som aldri har hatt problemer med vekta plutselig må tenke litt på hva de spiser. Da får de endelig se hvor enkelt det er for oss andre som legger på oss bare vi lukter kake. Stå på folks :klem: |
Sitat:
Sitat:
[quote=Annala;1396437] Sitat:
Det skal veldig lite til før jeg samler vann nå ser jeg, og tror kanskje jeg har kommet til et punkt hvor jeg skulle/burde/kan endre litt på opplegget mitt. Kanskje mer systematisk trim er tingen; ikke som til nå da jeg går turer i helgene. Har jo sett at de ukene jeg også har litt aktivitetet i ukedagene så skjer det mer enn de andre ukene. Noen av dere som har erfaring med behov for slik justering? |
Tror trim betyr mye mer for velvære og kroppsfassong. Men spiser du mye vil det kanskje bidra, men jeg blir mer sulten og. Så liksom teller du kalorier vil det utgjøre noe, spiser du etter sult, så jevner det seg kanskje ut? Ellers så dekker trim opp for det at jeg ikke jobber mer enn 30% så summen av aktivitet betyr vel også mye?
Skeiet ut litt på lørdag, med god samvittighet i grunn og uten at det tok helt av. Merkelig nok ingen reaksjon på vekta i dag, vi får se i morgen... Men tror nok for meg vektmessig betyr mengde mer enn kh. Lavkarbo har med psyke, matlyst osv å gjøre. |
Tarato:
Ikke ny minstenotering? Nei, da trekker jeg gratulasjonen tilbake! :høh: Neida! ;) det er tross alt bedre å nå siste minstenotering enn å nå siste høyeste vekt.... Bra jobba det! Ha en super søndag! :D |
Enig med deg VSB; trim/trening har mye å si for kropp og fasong, men også for psyken. Viktig å finne en balanse slik at det ikke blir for mye - eller for lite. Var ute og gikk ei mil i dag; og sitter med et smil om munnen av den grunn.
Da er snart helga ved ende, og jeg har hatt en deilig versjon av den. Nyvasket hus gjør noe med sjelefreden min, så også lange gåturer. Jeg har fått lest, slappet av, strikket, sett på TV - og sovet en time ekstra i natt :D Gjør meg klar for ny uke med å lage matpakke og finne fram klær. Skulle ønske hver helg er like god! Ha ei riktig god uke alle sammen; kommer vi oss gjennom mandag er vi godt i gang! |
God kveld alle sammen :)
Er bare innom for å ønske dere en god helg. Jeg reiser til Trondheim i morgen så det blir nok lite tid til å henge her inne ;) Helgeklem fra Fedona :) |
Sitat:
Og jeg sier bare - gid det var helg allerede... Her er forøvrig konklusjonen at rakfisk er glimrende slankekost... Jeg endte opp med å i størst mulig grad å spise kokte grønnsaker med smør, og rødløk med rømme... *blææææh!* Til og med Husets Herre (som ikke kaster mat før den går sjæl) syntes dette kunne gå i søpla. |
Ha ha ha; er rakfisk så ille?? Mener jeg lukta på det en gang i tiden, men utover det har jeg ikke smakt. Det er kanskje et poeng å drikke noe sterkt samtidig? Om enn ikke annet for å drepe evt bakterier i fisken??
God tur til trøndelag Fedona; håper du får godt vær! |
Sitat:
|
Rakfisk er helt j.... Og jeg ble narret i det, under påskudd av at det var gravet. I tillegg til nesten å spy, har jeg sluttet å spise gravlaks. Har ikke helt tilgitt mann/svigerfar den...
Her går det vel sånn tja... Halloween med unger, ble nok noen utskeielser ja, mest av lk slag. Ellers er det tøft og litt ekstra medisiner har ikke positiv virkning på matlysten. Hva er best? Spise pga medisiner eller trøstespise? |
Oh... sto opp for å som vanlig dra på jobb i dag, men melder sykdom og blir i senga kjenner jeg. Har gått og brygget på en forkjølelse i lengre tid - i går eskalerte den med hodepine og i dag leddsmerter. Senga neste!
|
God bedring smgj
|
God bedring smgj! Du vet du er skikkelig flink når du melder deg syk og holder det hjemme ikke sant?
Jeg har veiedag i morgen, og er spent fordi jeg samler nå dette vannet da vet dere. Er det for ille så ser jeg det an til lørdag, og legger inn det som veiedag - hvis det gir meg ny minstenotering vel og merke :D |
71,6! Ny minstenotering! Herlig deilig etter noen uker med variabelt resultat.
|
Sitat:
|
:heia:
|
Takk! Jeg har "feiret" med pizza av speltmel og er spent på å se om vekta går opp de neste dagene ;) Jeg lager tynn bunn og brukte 55 gram mel; dvs ca 36 g kh. Litt var det også i sausen. Hadde på skinke, sopp og geitost oppå. Synes egentlig ikke det er så ille med tanke på kh?? Har tatt meg hele to glass vin i kveld, og kjenner at det virker :full:
Koser meg med gullrekka,vin og strikking - og tenker med glede at det er to deilige fridager som står for tur! |
God morgen! Eller formiddag da... :) Våknet tidlig i dag, og satte igang med å bake brød og knekkebrød, og vaske hele huset. Siden det er varmegrader tenker jeg å vaske vinduer på utsiden også; hvem vet når det byr seg en sjanse neste gang? Sånn sett er vinduene her i huset aldri så rene som på høsten ;)
Jeg lurer på om dere kan hjelpe meg litt.... Spekulerer og spekulerer. Jeg har funnet meg et alldeles nydelig skjørt, som passet perfekt i str 40. "tilgodehavende" eller resterende 3,6 kg (til målvekt 68) sitter/henger (alt etter som en ser det) rundt mage, hofter og rumpe. Dvs hvis jeg går ned ytterligere i vekt vil skjørtet i str 40 være for stort. Og skal jeg ta sjansen på å kjøpe det i 38 og la det ligge til det passer? Og vil jeg da bruke det?? Jeg vet liksom ikke hvor jeg ender i klesstil.... Ikke det mest alvorlige personlige problemet altså, men hva ville dere gjort? |
Kan skjørtet sys inn? Jeg er allergisk mot å kjøpe klær som er for små, så for meg hadde valget vært "kjøpe det nå" eller "ikke kjøpe"... Det er for deprimerende å kjøpe klær man aldri kommer inn i (har gjort det én gang og er fremdeles bitter på den lewis-buksa).
|
Ja det kan syes inn; det er noe av det første jeg sjekker ;)
Det som jeg tror kan være utfordrende akkurat med dette er at det er ganske sidt (nede på leggen) og at det har klokkefasong (som jeg synes er såååå fint). I dag er jeg bredere rundt magen enn over hoftene, og hvis/når magen krymper så blir det motsatt. jeg er derfor usikker på om jeg får til å sy skjørtet slik at det blir fint/faller fint. Og jeg er som deg; har altfor mye klær som er kjøpt for smått og som ikke passer :eek: Og i år har jeg opplevd at noen av dem har jeg ikke rukket å bruke før de ble for store heller.... :( Dvs fretex har fått klær med prislappen på; heldigvis er det klær kjøpt på salg, men likevel.... Samtidig går jeg jo ned i vekt tenker jeg, det kan ikke bare stoppe nå da jeg endelig har funnet min "resept". Kan ikke det altså! |
Tror ikke jeg hadde gått for noe som var for lite Tarato, litt trangt kanskje, men en hel str så nær målvekt høres ut som et sjansespill.
Selv har jeg slitt en periode og vekta er litt opp igjen... Stolt over i går da, masse kaker og rørte ingen. Ingen er lettere enn litt her i gården! Et par ss ris til kinesisk take away, men det blir vel ikke mer enn en skive middels lavkarbo brød tenker jeg. Litt for smak, men mye fordi kroppen min trenger litt mer kh enn ketose. Vekt i dag viser ca + 1,5, men det er med baconcrisp i går og sikkert vann fra kh sprekk fredag. I praksis er dette samme vekt som 23/12 i fjord. Stabilt? Tja... Men, garantert nedgang i fettprosent, mer muskler og noe vann... Hadde vært artig å måle fettprosent, men hvor gjør man det? |
Jeg har tenkt og tenkt, og bestemt meg for å sjekke hvor mye mindre str 38 er, og se om det er noen vits. Hvis jeg kjøper det blir det nok str 38. Hadde str 40 vært trangt hadde det vært noe annet, men det var ganske løst.
Det høres ut som du har jobbet godt det siste året med tanke på at du ikke har gått noe opp. Og da tenker jeg særlig på alle de utfordringene du har! Og vet at du har redusert fett på kroppen og erstattet det med muskler er jo også kjempebra! Og så var du sterk i går og avsto fra kakene! Flink er du!! Vet du; når jeg spiser baconkrisp så spretter vekta opp; det slår aldri feil:confused: Jeg har derfor sluttet å kjøpe vanlig baconkrisp men velger heller øffer eller maaruds små poser. Jeg spiser nå en pose, om den er stor eller liten :p Jeg har en vekt hvor man i følge bruksanvisningen kan måle fettprosent; men om det er tilfelle vet ikke jeg. Jeg vet jeg stilte den inn da jeg kjøpte den, men husker ikke hvordan jeg bruker den annet enn til å veie meg nå :rolleyes: Og så gikk jeg på GR-kurs en gang hvor de målte med en klype på armen. |
Smgj: jeg fant et svar du har skrevet på en annen tråd hvor du skriver følgende:
Sitat:
|
Sitat:
|
Takk smgj :) Jeg bruker en noe maldonsalt og et med en del krydder i (kjøpt på en franskinspirert butikk). Begge deler må knuses når jeg lager maten; godt på smak.
Jeg endte med å ikke kjøpe det skjørtet jeg snakket om forrige uke. Fant meg en kjole/tunika som jeg heller kjøpte; den vil jeg kunne bruke mer allsidig enn det skjørtet fant jeg ut. Selv om det er i tankene ennå.... |
I am back :)
Hatt en lite opphold her pga en fantastisk helg i Trondheim :) Er det ikke rart det med klesplagg man finner som man virkelig liker? En har det i hodet lenge og så ender en opp med å kjøpe det til slutt likevel :p ikke alltid like lurt som i ditt tilfelle Tarato... For noen ganger har det gått ut på dato før en er slank nok til å bruke det. Det har iallefall jeg opplevd :rolleyes: så får vi se da om du kjøper det likevel om det fortsatt er i butikken neste gang du går forbi... Kommer litt an på prisen da, om en synes det er verdt det, å ta risken altså. Men skikkelig surt om en aldri kommer inn i det... Been there done that! Her står fortsatt vekta stille... Men i helga ble det en del mer karber enn vanlig og er happy for at vekta ikke har økt :D Nå er det ett år siden jeg startet med lavkarbo sist og det har blitt en livsstilsendring denne gangen. Alle de gangene før der så gikk jeg tilbake til husmannskost etter jeg hadde gått ned det jeg ville... Og der var ikke så lurt, men tror ikke jeg var like bevisst de gangene. Har liksom blitt voksen :p Har jo gått ned ti kilo det siste året, så da satser jeg på å gå ned de siste ti det neste året. Kjenner det blir mindre stress om jeg tenker sånn og det er like viktig å ikke gå opp også. Men det er jeg sikker på går bra denne gangen :) |
Fedona - den innstillingen der tror jeg må være veldig "frigjørende" uten å "gir slipp på alt"... og det må da bare være bra.
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:51. |