![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Takk for utregning folkens :-)
Ser det er dyrt med lån ! Men må man så må man |
Sitat:
1) Finn en stilling som gir lite smerter og bruk denne innimellom for å hvile kroppen fra smerte-stress 2) Hold deg i lett aktivitet, gange i ulendt terreng er best Vet ikke om du er diagnostert med årsak til isjias, er du det sies det at det ENTEN vil gå over av seg selv over tid, eller at du etterhvert må vurdere operasjon hvis det hemmer deg i hverdagen såpass at du blir sykmeldt over lengre tid. Når det gjelder smertestillende har jeg forsøkt "alt" - og det som faktisk fungerer best er og spise ibux samtidig med paracet :) Fortetabletter fungerte aldri på meg. Dette er kvalitetssikret ved at faren min også gikk fra forte-tabletter til ibux/paracet blanding og dermed kunne fungere på jobb (bartender, stående over lengre tid). Sjekk maksdosene på pakningene du får kjøpt på apoteket, evt spør - jeg vil ikke anbefale dosering her selv om det er nevnt i pakningsvedlegget :) Husk at ibux også er betennelsesdempende, og kan avhjelpe om isjiasen skyldes betent vev i ryggen feks rundt en prolaps. Er du ikke diagnostert, KAN isjiasopplevelsen skyldes stramme rumpe-muskler, og da vil uttøyning av disse musklene kunne avhjelpe. :) |
Hei hei alle fra Tromsø.
Æ har laga ei gruppe på facebook som heite Lavkarbo Tromsø. Meld dokke rinn vesst dokker har løst :) |
Hvorfor må ett voksent menneske på 40 år väre nervös for å reise til NAV?
Sier til meg sjöl at jeg er jo bare tåpelig, men föler meg liten som ei mus på det kontoret........... :o |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Hvis man spiser noe og skriver det inn på diett.no for å kunne ha kontroll på karbene og at prosentene skal være riktige, men så kaster man opp like etter måltidet, skal man fortsatt regne at man har spist det man fylte inn like før allikevel? eller bør man trekke det ifra?
|
Sitat:
|
Sminkespørsmål: Jeg var og nappet brynene mine i dag, og hudpleieren tok på litt øyenbrynsfarge i pudderform, det ble fint, og hun brukte GloMinerals, men jeg lurer på om det er bra eller om jeg skal finne noe annet. Har lest at det er bismuth i GloMinerals, men finner ikke ut av om det gjelder øyenbrynfargen også (det skulle vel ikke ha så mye i øyenbrynfarge å gjøre egentlig :p). Er det bra? Noen som har råd & tips? :)
|
Sitat:
|
Sitat:
Jeg fant det rette produktet og ingredienslista etter litt dyptgående googling: Sitat:
|
Jeg har prøvd å finne neo uten parabener men det er vanskelig, ikke funnet noe enda. Men jeg tenker at jeg bruker såpass lite øyenbrynsfarge, at det ikke gjør så veldig mye. Men om noen har noen gode tips som ikke innholder det, så hadde det vært kjempefint.
|
Sitat:
Fant den til halve prisen av det hun skulle ha på Strawberrynet for øvrig :D Har ennå ikke kjøpt noe der, så kanskje jeg skal ta et lite raid ... Og så kjøpte jeg Exuviance prøvesett av henne. Ser ved nettsøk at det er både mineraloljer og parabener og annet snask i det, så kommer nok ikke til å fortsette utover de tre ukene det tar å bruke opp settet. Men jeg fikk nå lyst til å syrebehandle fjeset mitt litt :cool: Spørsmålet blir da: Finnes det noe a la dette, men som IKKE har alle disse ugne ingrediensene? |
Jeg bruker hudpleie fra declor og md formlations, og er iallfall kjempe fornøyd. Har altid slitt en del med huden, men etter jeg begynte med produkter fra de merkene har huden blitt veldig fin, jeg har også sensitiv hud som absolutt ikke tåler alt, men har aldri reagert på produkter derfra, og har prøvd flere av produktene. Jeg bestiller fra http://www.feelunique.com/ der de har gratis frakt og de betaler tilbake toll og moms, så er ikke noe problem å handle for over 200 kroner.
|
Sitat:
|
Et lite spørsmål fra en nybegynner på bakefronten.
Jeg skal bake, men så har jeg kjøpt feil(tror jeg). I oppskrifta står det at jeg skal bruke Semper profiber eller fiberhusk. Jeg har kjøpt Semper mix med fiber. Kan jeg bruke det? |
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
Takk! Jeg har prolaps som utløser isijas-smertene. det pleier gå over, men denne gangen har det vart for lenge syns jeg. Om jeg er litt bedre og vil ut å gå, er det etter en kort spasertur fullt kjør igjen. De har ikke villet gjøre noe med prolapsen foreløpig, og jeg har ikke lyst å operere.. Dette er like mye plagsomt som vondt. Har store problemer med å kle av og på bukser, strømper ol, og å komme meg ut av sengen og snu meg i sengen om morgenen. Kommer til å forsøke noen lettere strekkøvelser noen dager og se om det hjelper, hvis ikke blir det å besøke legen. |
Sitat:
Får du henvisning dit - husker ikke hvor du bor jeg nå - møter du kirurger som er meget dyktige, de har ekstremt godt opplæringsopplegg der fortalte en kirurg jeg traff, legene finnes ikke arrogante, men bryr seg om pasientene (min erfaring ihvertfall). Er det langt og reise, husk du får dekket mesteparten av reiseutgiftene og evt overnatting ved behov :) Uansett om du velger å operere eller ikke, anbefaler jeg og prate med fagfolkene på Martine Hansen, de vil uansett gi deg gode råd. Jeg var "gangbar" ved første operasjon - dvs jeg gikk inn døra selv. Andre gang 5 år senere kom jeg i ambulanse fra et annet sykehus siden jeg ikke sto på egne bein pga enorme smerter. Uansett var jeg oppe og gikk uten smerter dagen etterpå :D |
Sitat:
Nå er det mnok litt langt for en prat for Lava, sånn 9 timer med tog eller noe sånt, men legen din kan søke deg til utredning med innleggelse, da, Lava. Leste om en som kom fra en annen del av landet som hadde fått gjort det sånn! Nerthus har rett, skjønner du, MHH er kjent for å være best på sånt i hele landet, og det med minst/færrest komplikasjoner! Svigermor ble operert i ryggen nå i mars. Fordi hun ventet ALTFOR lenge med å la seg operere, vil hun aldri kunne bli helt bra og hun sliter nå med opptrening fordi andre deler av kroppen hennes har vent seg til feilstillinger/bruk /stivnet etter at hun har feilbelastet kroppen i årevis pga smerter i nedre rygg/øvre lår! Moralen er: plager det deg, ikke vent for lenge med å gjøre noe med det om det lar seg gjøre!;) |
Hmmm ja jo, jeg skal nok snakke med legen om dette. At det er skumelt får så være, ønsker jo å ha en fin alderdom også, selv om det jo er lenge til :p
Takk til Nerthus og Kitt! :klem: |
Lava: hvis det er prolaps, eller nær prolaps går det ikke over med strekkøvelser :nei: Jeg gikk alt for lenge med prolaps i nakken for noen år siden, og slet med kronisk betennelse i flere år etterpå.
Har du forsøkt manuellterapeut? Det var han som endelig fikk skikk på min nakke, siden de både kan knekke og strekke. Og du har kanskje sett hvordan Kanutten priser sin terapeut? Jeg ville forsøkt det før operasjon hvertfall. |
Sinkmangel?:
Det var noen som nevnte tidligere her om en hjemmetest man kunne ta for å få indikasjon på om man mangler sink. Jeg har lenge syntes at det meste jeg spiser smaker så likt, og jeg tar ikke sinktilskudd, så jeg kunne tenke meg å ta denne testen. Hva heter denne testen, hvor får man tak i den og er den dyr? |
Sitat:
Jeg kjøpte min på Svinesund (Nordby) for under 200 kroner. Siden den ikke skal brukes som tilskudd, kun som test så varer en flaske "evig". Et annet tips - har du hvite flekker på neglene (utenom der hvor du vet at du har slått neglene) så er også det et tegn som kan tyde på lavt sinknivå. Lite sink er også forbundet med redusert immunforsvar. |
Har nokon høyrt om todelt kjøleskap, altså kjøleskap oppe og og kjøleskap nede, ikkje kjøleskap og fryseskap? Eg har sett det på kjøkkenet i eit forsamlingshus vi leigde i vår, men eg hugsar ikkje kva merke det var...
|
Sitat:
|
Mormoren og morfaren min hadde slik når jeg var liten! Elektrolux var det siden de aldri kjøpte noe annet enn det. :) Ellers kan du kanskej kjøpe to små kjøleskap og stable?
|
Sitat:
Jeg har ikke hvite flekker på neglene, men jeg har hvite streker. Det skal kanskje være sånn :confused: |
Sitat:
Kjekk lege, men jeg må nok klage litt mer om jeg skal få undersøkt mer. Og ja, jeg er villig til både å ha det vondt, og prøve mye før en evt operasjon! Men som Kitt nevnte, så frister det ikke å tenke på at jeg kanskje ikke skal klare meg selv i hverdagen om 30 år pga at jeg ikke blir undersøkt godt nok nå :o Takk for innspill! :klem: |
Sitat:
|
Sitat:
|
Takk for tips, Kennygirl og Edla! :blomster:
|
Sitat:
Jada masa! :lol: Skal ringe og bestille time etter helgen. Nå oppfører forten seg bra i dag, men hvordan den blir etter å traske rundt i kr.sand i mange timer .. ja det får vi se på. |
Sitat:
Sier også etter egen erfaring at du bør lese henvisningen før legen skriver den ut. Min første henvisning sa ingenting om varighet av smerter, smertenivå, eller hva det hindret meg i å gjøre i hverdagen slik at jeg ble ikke prioritert i første omgang (og jeg hadde vært sengeliggende hjemme i over 2 mnd da på massiv blanding av smertestillende...). Nye MR bilder kan være greit og få tatt for å se om det har utviklet seg til det verre. Det er også bare en henvisning, ta den med i hånda selv og ring rundt til de nærmeste røntgeninstitutt evt sykehuset så tar det muligens kortere tid også :) Kitt - man må bare skryte når jeg ved TO anledninger har hatt så gode opplevelser på MHH. De mest respektfulle kirurger med litt avvikende humoristisk sans, hehe, og de skjønneste syke/hjelpepleiere som virkelig bryr seg :) I all min kontakt med helsevesenet har jeg aldri følt meg så respektert og tatt vare på ;) |
Sitat:
|
Er det fortsatt sånn at alle forelesninger på Blindern er åpne? Jeg skal kanskje studere neste år, men kunne gjerne tenkt meg å gå på noen aktuelle forelesninger for å få en idé om hva jeg skal velge.
|
|
Sitat:
Siste år på VGS gikk jeg innom mange ulike forelesninger. Er en flott måte å se hva som kan være interessant. En gang dukka jeg opp i en bitteliten sal og foreleseren spurte hvem jeg var. Svarte bare som sant var; ville sjekke ut litt forskjellige før jeg valgte studievei. Han synes det var helt ok :D Kos deg!! |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11. |