Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Cyan 05-08-11 08:07

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Da kjøper jeg fiberHUSK. Syns ikke den grønne HUSK-pakken egner seg så godt til matlaging :)

Photobscura 05-08-11 09:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1174047)
Var ikke permanent på meg i hvertfall og dt fikk jeg også opplyst om at det ikke er garantert permanent. Hårene kom tilbake noe mindre mørke og stive, men de er der. Jeg synes laser var like greit og like "permanent", men det er selvfølgelig for meg.

Men elektrolyse er vel den eneste hårfjerningsmetoden du får dekket etter konstatert pcos, hvilket vel mest handler om at det var den metoden som var tilgjengelig da det ble bestemt, og det har aldri blitt endret ... Har også hørt at folk er mer fornøyd med laser, men dette vet jeg lite om. Heldigvis ikke plaget så mye med hårvekst tross pcos.

Carisma 05-08-11 16:56

hvor lang tid tar det etter graviditet før hoftene er på plass? Litt ekkelt med denne slingringa. :rolleyes:

nellie 05-08-11 17:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1174518)
hvor lang tid tar det etter graviditet før hoftene er på plass? Litt ekkelt med denne slingringa. :rolleyes:

Det er nok veldig individuelt.. På noen skjer det vel aldri. Bare til å ta tiden til hjelp:)

Cyan 05-08-11 17:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1174518)

Jeg sliter fortsatt med bekkenløsningen min. Har gode perioder og dårlige perioder.

Kanskje 05-08-11 17:42

Hvorfor reklamerer apotekene med solkrem til kropp - og en til ansikt??

Er det for å få selge flere produkter? Trenger man en til ansikt, og hva er forskjellen?

Silversun 05-08-11 18:02

Det er vel ikke anbefalt å bruke produkter som er egnet for kroppen i ansiktet, man bruker jo ikke bodylotion i stedet for hudkrem? Produktene inneholder sikkert litt annerledes ingredienser, og solfaktoren er vel gjerne høyere i ansiktssolkremene?
Jeg vet ikke jeg da, bare gjetter. Det sikkert ikke så stor forskjell at det gjør noe for mennesker med normal hud, og dem med problemhud kjøper sikkert solkrem for ansiktet hos hudpleier alikevel.. :)

Regret 05-08-11 18:13

Huden i ansiktet er mye mer skjør enn den på f.eks overarmer eller mage og da er det ikke alt man kan bruke i ansiktet som er ok for kropp.. noe bedre grunn kommer jeg ikke på. Helt sikkert noen som greier å svare bedre enn meg :p

Imp 05-08-11 18:36

Det er flere merker som har krem både til kropp og ansikt i èn flaske. Jeg driter i det, jeg bruker den samme. Jeg tror vær og vind har mer å si for rynkene i ansiktet mitt enn de få dagene i året jeg bruker den solkremen...

Bokhylle 05-08-11 18:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1174550)
Hvorfor reklamerer apotekene med solkrem til kropp - og en til ansikt??

Er det for å få selge flere produkter? Trenger man en til ansikt, og hva er forskjellen?

Mange av oss får lett fet og kvisete hud i ansiktet av vanlig solkrem. Solkrem for ansiktet er nok mye mildere, og inneholder ikke like mange ingredienser som tetter porer osv.

Så kan man jo da lure på hvorfor ikke alle solkremer er laget som solkremene for ansikt, men det er nok det at ingrediensene de bruker i solkrem for kropp er billigere, og dessuten er det nok vanskelig å lage vannfaste solkremer om man kun skal bruke "bra for ansiktet"-ingredienser - regner jeg med?

Skulle jeg brukt solkrem for kropp i ansiktet fast hadde jeg ikke blitt et pent syn til slutt :p Men så er jeg også veldig nøye med hva jeg putter i ansiktet. Bruker generelt ikke hudpleieprodukter fra apotek ettersom de etter min erfaring er ræææææva. Bruker kun merker som f.eks. Decléor og MD Formulations, samt ren mineralsminke. Sånn går det når man har slitt med dårlig hud tidligere, da blir man litt fanatisk.

Imp 05-08-11 22:27

Åh:o Jeg har motsatt erfaring, har prøvd masse kremer fra hudpleiebutikker o.l, og enten er det for fett og veldig ofte fikk jeg en prikkende fornemmelse i huden og rød hud av dem. Rett og slett oversensitiv. Sluttet til slutt å prøve nye og brukte ingenting, men huden ble så tørr i visse partier. Men så har jeg funnet min favoritt på apoteket, av merke La Roche er den. Milde produkter, til og med makeuplotionen de har er jeg utrolig fornøyd med, den er så mild og tar likevel all sminken, det har jeg ikke opplevd med andre makeupfjernere.

Men bruker solkremen til barna mine da, og den er vel mild uansett, tenker jeg da. :o

langaard 05-08-11 23:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imp (Innlegg 1174597)
Det er flere merker som har krem både til kropp og ansikt i èn flaske. Jeg driter i det, jeg bruker den samme. Jeg tror vær og vind har mer å si for rynkene i ansiktet mitt enn de få dagene i året jeg bruker den solkremen...

Helt enig! Dessuten får fin hud av maten vi spiser:D

Bokhylle 05-08-11 23:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imp (Innlegg 1174731)
Åh:o Jeg har motsatt erfaring, har prøvd masse kremer fra hudpleiebutikker o.l, og enten er det for fett og veldig ofte fikk jeg en prikkende fornemmelse i huden og rød hud av dem. Rett og slett oversensitiv. Sluttet til slutt å prøve nye og brukte ingenting, men huden ble så tørr i visse partier. Men så har jeg funnet min favoritt på apoteket, av merke La Roche er den. Milde produkter, til og med makeuplotionen de har er jeg utrolig fornøyd med, den er så mild og tar likevel all sminken, det har jeg ikke opplevd med andre makeupfjernere.

Men bruker solkremen til barna mine da, og den er vel mild uansett, tenker jeg da. :o

Hva slags merker har du prøvd? Er kremen for fet så er den for fet, uansett merke. Jeg kunne f.eks. aldri brukt en fet krem ettersom jeg har fuktfattig hud og ikke tørr (faktisk ikke det samme :p), så jeg går etter kremer med mye fuktighet og lite fett.

Lillemy71 06-08-11 09:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1174775)
Helt enig! Dessuten får fin hud av maten vi spiser:D

Ikke alle som får det skal jeg love deg, har aldri hatt så mye problemer med huden som etter at jeg starta lavkarbo og det har bare blitt verre og verre. Og bare sånn til info så har jeg holdt på i to år.

smgj 06-08-11 10:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1174945)
Ikke alle som får det skal jeg love deg, har aldri hatt så mye problemer med huden som etter at jeg starta lavkarbo og det har bare blitt verre og verre. Og bare sånn til info så har jeg holdt på i to år.

Om du bruker mye melkprodukter så kan det være årsaken...? Var iallfall det for min del.

Bokhylle 06-08-11 13:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1174945)

Jeg hadde grusom hud for noen år tilbake. Glinsende og fet og full av små og STORE kviser. Helt grusomt!

Det som ble redningen for meg var Diane p-piller sammen med strenge og gode hudpleierutiner, hvor jeg kun brukte produkter fra merkene Decléor og MD Formulations. I tillegg bruker jeg kun ren mineralsminke i ansiktet fra merket Everyday Minerals, som er veldig billig i tillegg.

Har skrevet litt om det her.

Kanskje er dette gammelt nytt for deg, ville bare tipse om det sånn i tilfelle :p

Lillemy71 06-08-11 16:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tonje! (Innlegg 1175131)
Jeg hadde grusom hud for noen år tilbake. Glinsende og fet og full av små og STORE kviser. Helt grusomt!

Det som ble redningen for meg var Diane p-piller sammen med strenge og gode hudpleierutiner, hvor jeg kun brukte produkter fra merkene Decléor og MD Formulations. I tillegg bruker jeg kun ren mineralsminke i ansiktet fra merket Everyday Minerals, som er veldig billig i tillegg.

Har skrevet litt om det her.

Kanskje er dette gammelt nytt for deg, ville bare tipse om det sånn i tilfelle :p

Gammalt og dårlig nytt, Diane p-piller skal ikke inn i min kropp, heller uren hud. Decleor og MD får jeg neller av og mineralsminke er en dødare for min hud. Har hudpleie og sminke som virker utmerket (har tross alt vært ute en vinternatt før og prøvd det meste). Før lavkarbo hadde jeg en fantastisk hud. Til og med i tenårene hadde jeg knapt nok kviser.

Jeg bruker forøvrig veldig lite melkeprodukt i kosten, har vært helt uten det i lange perioder også uten at huden viste noe tegn til å bli bedre. Det siste halvåret har jeg til og med fått urenheter på mage, rygg og armer (til og med hudpleieren min har kommentert dette), er vel bare en bivirkning av lavkarbo jeg må leve med tenker jeg. Har forøvrig sett mange andre også her på forumet som opplever at denne effekten med "mye bedre" hud uteblir i stor grad.

Yrla 06-08-11 16:54

Lilemy, tar du tilskudd av a og e vitamin? A vitamin skal hemme infeksjoner og avhjelpe hudproblemer, og e vitamin skal øke kretsløpet helt ut i huden.B6 og sink kan også være mulige mangler.

Cherry 06-08-11 18:46

Er oddsen mye større for å få svar dersom jeg bruker tusen spørsmålstegn etter spørsmålet mitt?????????????????????????????????????????????? ???????????????????????

(ja, det kalles ironi)

Regret 06-08-11 19:15

I teorien, så er det faktisk mye større sjangs for å få svar fordi det ser mye mer desperat ut og det vekker mye mer oppmerksomhet. Meeeen.. jeg hadde aldri i verden giddet å ta meg tid til å svare på det innlegget med mest spørsmålstegn om det sto mellom ett med mang og ett med normal mengde. Jeg hadde nok bare irritert meg og ikke orket å svare, uansett hvor viktig det var å få svar. Skriveleif-inspektøren i meg skriker og hyler så jeg nesten sprekker av aggresjon.

Kanutten 06-08-11 19:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 1175308)
Er oddsen mye større for å få svar dersom jeg bruker tusen spørsmålstegn etter spørsmålet mitt?????????????????????????????????????????????? ???????????????????????

(ja, det kalles ironi)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1175325)
I teorien, så er det faktisk mye større sjangs for å få svar fordi det ser mye mer desperat ut og det vekker mye mer oppmerksomhet. Meeeen.. jeg hadde aldri i verden giddet å ta meg tid til å svare på det innlegget med mest spørsmålstegn om det sto mellom ett med mang og ett med normal mengde. Jeg hadde nok bare irritert meg og ikke orket å svare, uansett hvor viktig det var å få svar. Skriveleif-inspektøren i meg skriker og hyler så jeg nesten sprekker av aggresjon.

:lol:

Regret 06-08-11 19:25

jaja jeg ser at jeg svarte litt imot meg selv der, men nå gjalt det jo faktisk et spørsmål OM dette med å svare på de med mange spørsmålstegn og da gjør jeg unntak :p Hadde hun skrevet akkurat det samme innlegget 2 ganger hvor ene hadde mange tegn og det andre normalt, så hadde jeg heller quotet det uten tegnene :)

halkatlala 06-08-11 22:18

de siste dagene har jeg fått blåmerker bare jeg så vidt dulter borti noe. noen som vet hva det kan komme av? jeg ser snart ut som et verdenskart...

Yrla 06-08-11 23:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av halkatlala (Innlegg 1175444)
de siste dagene har jeg fått blåmerker bare jeg så vidt dulter borti noe. noen som vet hva det kan komme av? jeg ser snart ut som et verdenskart...

ja, c-vitamin-mangel antakeligvis

Tante TI 07-08-11 02:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1169478)
Når jeg er i solen, så får jeg noen blanke bittesmå blemmer, på størrelse med et knappenålshode. Særlig på brystet og i kløften, og i armbuen. Skraper jeg på disse, så er det liksom vann inni. De klør ikke, men det ser jo ganske rart ut. og jeg forstår ikke hvorfor disse blemmene kommer.

Noen som vet hva dette er, og hva jeg kan gjøre for å ungå dem?

VARME-/SVETTEUTSLETT:
Som Kitt svarer på dette er det varmeutslett, eller svetteutslett.
Jeg har hatt massevis av sånt utslett og tok det for å være soleksem, helt til jeg leste i et ukeblad om det.

Der sto det følgende (omtrent slik jeg husker det):
1. Hvis du får slikt utslett skal du ALDRI bruke høyere solfaktor enn 12.
Solkrem med høyere faktor "stenger" svetten inne slik at huden ikke får puste skikkelig.
2. Spis E-vitamin hver dag hele sommerhalvåret, begynn ved påsketider for å forberede huden til sommersola.

Jeg kastet alle gamle solkremer med høy faktor og har siden
bare brukt faktor 12, jeg spiser E- og B6-vitamin hver dag - året rundt, og jeg har aldri siden hatt sol-/svetteutslett.

Nå skal ikke jeg påstå at dagens solkremer med høyere faktor stenger svetten inne, men det var det som sto i det bladet. Og det virket iallfall slik på mine blemmer!
Verd å prøve, og heller være kortere tid om gangen i sola til huden blir tilvendt. :)

Photobscura 07-08-11 09:07

Og jeg som moderator fjerner alle overflødige utrops- og spørsmålstegn fra trådtitler. Just so you know! ;)

Lillemy71 07-08-11 09:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1175271)
Lilemy, tar du tilskudd av a og e vitamin? A vitamin skal hemme infeksjoner og avhjelpe hudproblemer, og e vitamin skal øke kretsløpet helt ut i huden.B6 og sink kan også være mulige mangler.

Tja jeg tar A, B-kompleks C, D3, E, Omega 3. Zink, selen, krom. magnesium som jeg har gjort i mange år lenge før lavkarbo - kanskje problemet er for mye tilskudd?

Er egentlig ikke ute alle mulige og umulige kjerringråd, ville bare poengtere at jeg og mange med meg ikke opplever å få bedre hud av lavkarbo - tvert i mot!

Jabba 07-08-11 10:54

Synes det er så godt med noe kaldt og søtt nå på varme sommerkvelder....og da står valget mellom Cola Zero og Fun Light med BonAqua m kullsyre.....
Skal jeg nå først velge mellom pest og kolera ..... så er vel det beste Fun Light med boblevann ? Innbiller meg at det er "sunnere" enn Cola Zero.

Har bestilt Stevia dråper m smak og håper de dukker opp snart......

smgj 07-08-11 11:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av halkatlala (Innlegg 1175444)

Kan også bety mangel på k-vitamin. (Spis grønnkålen din. http://www.mathjelpen.no/hXGYCowtrG5v.16.idium ) ;)

Photobscura 07-08-11 11:55

Jeg skal tørketromle en dundyne, og mener å ha lest et tips om å putte i et par tennisballer sammen med dyna sånn at ikke dunene klumper seg. Nå har ikke jeg noen tennisballer, eller planer om å kjøpe noen. Noen gode alternativer? F.eks et par småsko med gummisåle, vil det funke?

smgj 07-08-11 11:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1175721)
Jeg skal tørketromle en dundyne, og mener å ha lest et tips om å putte i et par tennisballer sammen med dyna sånn at ikke dunene klumper seg. Nå har ikke jeg noen tennisballer, eller planer om å kjøpe noen. Noen gode alternativer? F.eks et par småsko med gummisåle, vil det funke?

Ja - poenget er at fibrene skal få "juling". Jeg har aldri hørt det om dun, men ble anbefalt det for soveposen (kullfiber). Jeg har brukt joggeskoene for hodeputene. :D (Og ja, jeg vasket joggeskoene først også. )

Photobscura 07-08-11 12:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1175723)
Ja - poenget er at fibrene skal få "juling". Jeg har aldri hørt det om dun, men ble anbefalt det for soveposen (kullfiber). Jeg har brukt joggeskoene for hodeputene. :D (Og ja, jeg vasket joggeskoene først også. )

Nice! Jeg visste jeg hadde det fra et sted, det med sko. Jeg har et par converse-knockoffs som er helt ubrukte, så da er det problemet løst! Var så lur å henge opp dyna i sola i går, og i dag regner det ... :rolleyes:

halkatlala 07-08-11 12:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1175728)
Nice! Jeg visste jeg hadde det fra et sted, det med sko. Jeg har et par converse-knockoffs som er helt ubrukte, så da er det problemet løst! Var så lur å henge opp dyna i sola i går, og i dag regner det ... :rolleyes:

men vil ikke de converse skoene krympe i trommelen? sønnen min hadde vans som jeg putta i trommelen. de ble for små, og så rare ut etterpå (såla var det enenste som ikke krympa)

Lava 07-08-11 12:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1108997)
Har bestikk som det står "stainless steel" på og det betyr vel at de ikke skal ruste? Oppvaskmaskinen (eller pulveret) her hvor jeg leier, er så kjekk at bestikket kommer ut etter vask med rustflekker på!

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1109112)
Det er nå dessverre sånn at det er ingenting som er rustfritt det er en helt feil betegnelse, derimot kan man snakke om rustbestandig (korrosjonsbestandig, det er bare jern som kan ruste mens alle metaller kan korrodere) i større eller mindre grad. Såkalt rustfritt bestikk er ofte av lavkvalitetsstål og tåler ikke allverden og er nok i mange tilfeller ikke laget for å tåle den sterke såpen som vi bruker i oppvaskmaskin. Den har med årene endret seg og er blitt sterkere og mer etsende eller korrosiv om du vil og da kan et billigbestikk fort bli stygt. Men skyld ikke på maskinen finn heler et nytt bestikk og det lønner seg å kjøpe noe enn det billigste på f.eks europris, er egn grunn til at det er billig.

Mitt bestikk er ikke av den billige typen. Dette gjelder alt hva jeg har og da innbefattet nytt og gammelt diverse bestikk. Også knivsett av merkene Fiskars og Koch Messer. Tøyset med flekkene begynte etter at jeg flyttet hit, før hadde jeg ingen problemer og jeg har hatt forskjellige oppvaskmaskiner på hvert sted jeg har bodd. Og noe av bestikket er så gammelt at det har fulgt med meg i alle år. Noe er sågar fra svigermor og derfor solid og godt.
Men her i huset tåler inget bestikk å vaskes i maskinen lenger....

smgj 07-08-11 12:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av halkatlala (Innlegg 1175729)
men vil ikke de converse skoene krympe i trommelen? sønnen min hadde vans som jeg putta i trommelen. de ble for små, og så rare ut etterpå (såla var det enenste som ikke krympa)

Om man kjører høy varme, så ja... Bomull er notorisk til å krympe i varm trommel.
Her må jo være stedet å gjøre av de notoriske crocs'ene? :D

Photobscura 07-08-11 13:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av halkatlala (Innlegg 1175729)

For det første er det ikke ekte converse, men noe jeg kjøpte for 75 kroner på Ellos for to år siden, og aldri brukt, krymper de så gråter jeg ikke! :p Kanskje de har funnet sin purpose i livet nå? ;)
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1175741)
Om man kjører høy varme, så ja... Bomull er notorisk til å krympe i varm trommel.
Her må jo være stedet å gjøre av de notoriske crocs'ene? :D

Hehe, trommelen er gaaaaammel, finnes ingen mulighet til å justere temperaturen, gitt. Men den funker greit da. Her har aldri et par crocs kommet over dørterskelen, så jeg tipper det blir disse ubrukte bomullsskoa som må til pers. ;)

smgj 07-08-11 14:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1175739)
Mitt bestikk er ikke av den billige typen. Dette gjelder alt hva jeg har og da innbefattet nytt og gammelt diverse bestikk. Også knivsett av merkene Fiskars og Koch Messer. Tøyset med flekkene begynte etter at jeg flyttet hit, før hadde jeg ingen problemer og jeg har hatt forskjellige oppvaskmaskiner på hvert sted jeg har bodd. Og noe av bestikket er så gammelt at det har fulgt med meg i alle år. Noe er sågar fra svigermor og derfor solid og godt.
Men her i huset tåler inget bestikk å vaskes i maskinen lenger....

Kan ha med surt eller hardt vann å gjøre. Jeg så aldri rustflekker på rustfritt (= mer rustmotstandsdyktig, men ikke rustfritt... for at det skal være rustfritt må det hete syrefast om stålet skal brukes på/ved/i saltvann iallfall) billigbestikk hjemme der hvor vi hadde kalkrikt vann, men her hvor vi bor nå har vi surt vann og bestikket ruster... Går greit bort med en hard kjøkkensvamp og det holder ganske bra... men før eller siden kommer det igjen. Og det mest irriterende er at disse rustflekkene har en STOR forkjærlighet for fiskars-knivene... :mad:

Lindemor 07-08-11 14:19

Hvor får jeg kjøpt vaniljepulver (som jeg ser står i mange oppskrifter)?

Kitt 07-08-11 14:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lindemor (Innlegg 1175813)

Jeg kjøpte mitt på helsekosten!

Lillemy71 07-08-11 21:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lindemor (Innlegg 1175813)

Helsekost, økologiske butikker eller her f.eks :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:21.