Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

mofe 19-12-09 22:24

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Kult!! :D Grattis photo!

Photobscura 19-12-09 23:09

Oh my god! Haha. 13 001!

Jabba 25-12-09 15:32

Jeg fikk en slik 8 Hour Cream fra Elizabeth Arden i julegave.....
Hva brukes egentlig den til ???

agurken 25-12-09 18:52

Jeg lurer på om det er flere enn meg som fikk litt vondt i magen etter julemiddagen i går...? Jeg drakk julebrus med sukker, spiste en liten potet og litt mørk sjokolade utpå kvelden. Og endte altså opp med ganske så vondt i magen etterpå... Redd for å gjøre det samme i kveld merker jeg. Er vel bare sukkeret/karbene som gjør det vel?? I dag lager jeg blomkålmos i stedet for poteter, og drikker cola zero:)

agurken 25-12-09 18:54

Eight hour cream er veldig bra til tørre lepper, bruker den nesten bare som leppepomade jeg! Smaker litt vondt, men funker som rakkern:)

Jabba 25-12-09 22:17

Jeg fikk ikke vondt i magen (spiste 1/4 potet, 3 små pepperkaker, grøt med rød saus), men ble så daff og trett at jeg sloknet på sofaen i 22-tiden. Så trøtt har jeg ikke vært på evigheter!!!!!

Timona 27-12-09 14:00

Hva betyr "äggulor" (står i en svensk oppskrift) er det rå eggeplommer eller kokte eggeplommer?

camryn 27-12-09 14:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Timona (Innlegg 808111)
Hva betyr "äggulor" (står i en svensk oppskrift) er det rå eggeplommer eller kokte eggeplommer?

Det er vel rå vil eg tru. Äggulor er eggeplommer direkte oversatt, så det står nok at den skal kokast om dei meinar kokt.

Timona 27-12-09 16:10

Ok, takk :)

Lava 28-12-09 01:37

Jeg lurer på, hvorfor er pappboksene med vin så forskjellige i str?

Følte meg litt lurt, etter å ha hatt en stor eske, og fikk nå av svigersønn
en 3'liters med Ken creek, som var sååå mye mindre enn forrige,
det var en annen type, (selvsagt)..

Er det bare ekstra staffasje, eller hva driver de med?

Kanutten 28-12-09 11:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 808264)
Jeg lurer på, hvorfor er pappboksene med vin så forskjellige i str?

Følte meg litt lurt, etter å ha hatt en stor eske, og fikk nå av svigersønn
en 3'liters med Ken creek, som var sååå mye mindre enn forrige,
det var en annen type, (selvsagt)..

Er det bare ekstra staffasje, eller hva driver de med?

Det må nok være ekstra staffasje for 3 liter ER 3 liter. :p

Photobscura 29-12-09 01:37

Eight hour cream er helt fabelaktig! Den og rosebud er det eneste av leppepomader som får røre mine lepper ;).
Ikke minst er den supergod til skikkelig tørre hender, og særlig beskytter den om man smører hendene med den før man skal ut i kulda.

Ignite 29-12-09 17:22

Angående tørre lepper og hud så slår jeg et slag for gamle A-krem.

http://www.barnashus.no/nettbutikk/d...le/a-krem.html

Kanutten 30-12-09 22:39

Var innom en innvandrerbutikk i dag. Der hadde de hermetikk med noe som het bønnekaker eller soyskaker... omtrent 0 karber.. Noen som vet hva det er?

mofe 02-01-10 14:19

På vinteren får jeg små tørre flekker i ansiktet.. noen som har tips om en skikkelig god fuktighetsmaske som ikke koster skjorta?

Og gjerne et råd som VIRKELIG funker på kviser "under huden" (ikke vanlige kviser, om dere skjønner..), som blir store og røde og blanke og varer i ukesvis :rolleyes: (Teite p-pillene, plutselig har jeg fått litt problemhud, jeg som aldri har hatt trøbbel med kviser)

Photobscura 02-01-10 14:35

Jeg sverger til jojobaolje på vinteren. Veldig bra å smøre i ansiktet før jeg går ut i kulda. En flaske (som varer i årevis, trenger ikke mer enn tre fire dråper om gangen) koster ca 80 spenn, jeg kjøpte min på Sunkost. Jeg drypper noen dråper i hendene, og gnir dem sammen til de er varme, så masserer jeg det inn i huden, og særlig på eventuelle tørre flekker. Jojoba-olje reddet huden min da jeg var hjemme i tørrkulde og med vedfyring. Det tåler vanligvis huden min ganske dårlig, og jeg er helt krakelert i fjeset når jeg kommer hjem fra juleferie. Men ikke i år :D

Timona 02-01-10 15:46

Jeg kjøpte en liten hermetikkboks med wokmix fra eldorado idag.
Innhold:
Minimais,bambusskudd,bønneskudd,vannkastanjer og chili. (kjekt med alt i en boks)
KH 3,2 g pr 100 gr. (Boksen inneholder 225 gr)

Er denne ok å bruke?

mofe 02-01-10 16:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 809809)
Jeg sverger til jojobaolje på vinteren. Veldig bra å smøre i ansiktet før jeg går ut i kulda. En flaske (som varer i årevis, trenger ikke mer enn tre fire dråper om gangen) koster ca 80 spenn, jeg kjøpte min på Sunkost. Jeg drypper noen dråper i hendene, og gnir dem sammen til de er varme, så masserer jeg det inn i huden, og særlig på eventuelle tørre flekker. Jojoba-olje reddet huden min da jeg var hjemme i tørrkulde og med vedfyring. Det tåler vanligvis huden min ganske dårlig, og jeg er helt krakelert i fjeset når jeg kommer hjem fra juleferie. Men ikke i år :D

Jo.. men hjelper den sånn at huden er mindre tørr? Eller bare sånn at den ikke FØLES tørr, om du skjønner forskjellen?

Photobscura 02-01-10 16:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mofe (Innlegg 809847)
Jo.. men hjelper den sånn at huden er mindre tørr? Eller bare sånn at den ikke FØLES tørr, om du skjønner forskjellen?

Jeg synes den hjelper bra, jeg har ellers ikke problemer med tørr hud, så jeg bruker den kun om vinteren. Den tetter ikke igjen porene, og er ikke særlig fet, egentlig. Fin til tørre hårtupper også!

Supera 02-01-10 17:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Timona (Innlegg 809825)
Jeg kjøpte en liten hermetikkboks med wokmix fra eldorado idag.
Innhold:
Minimais,bambusskudd,bønneskudd,vannkastanjer og chili. (kjekt med alt i en boks)
KH 3,2 g pr 100 gr. (Boksen inneholder 225 gr)

Er denne ok å bruke?

Har brukt en sånn en selv. 3,2 g kh er selvfølgelig OK å bruke. :snill:

Timona 02-01-10 18:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 809875)
Har brukt en sånn en selv. 3,2 g kh er selvfølgelig OK å bruke. :snill:

Ok, supert :)
Var usikker på om alle ingrediensene var "lovlige".

frkprym 02-01-10 19:31

Jeg har et strikkespørsmål. Har lett og lett, men klarer ikke å finne ut av det. Det er et diagram jeg ikke forstår, noen som kan hjelpe meg?
http://www.garnstudio.com/lang/no/vi..._id=41&lang=no

Hva er de tallene i diagrammet, er det cm eller rader? Om det er cm, er det da i bredden? Rundt kan det ikke være, det blir alt for lite... SUKK...

Orkide 02-01-10 19:55

Om det er tallene som er skrevet rundt den tegningen av skjørtet så er vel det cm går jeg ut i fra.

frifuggel 02-01-10 20:05

Det er målene på skjørtet, dvs centimetrene :) Fint skjørt!

Lava 03-01-10 15:26

Kan man få i seg for mye kaffe med fløte og cocosa? Sånn rent fettmessig?
(Utenom at det kan slå seg på magen)
Syns det er så godt, og det blir lett 2-3 krus pr dag..:p

Ignite 03-01-10 23:58

Vet bare at kaffe gjør rare ting med blodsukkeret til enkelte, Lava. Men du har vel ikke hatt noe bremsing av det før så vidt jeg vet?

Carisma 04-01-10 15:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mofe (Innlegg 809804)
kviser "under huden" (ikke vanlige kviser, om dere skjønner..), som blir store og røde og blanke og varer i ukesvis :rolleyes:

Høres ut som Roscea (er det det det heter?) Ei veninne hadde det, og det var akkurat slik du beskriver. Hun gikk til homeopat med det, og fikk bukt med det med naturmedisien.

Kitt 04-01-10 15:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 810668)
Høres ut som Roscea (er det det det heter?) Ei veninne hadde det, og det var akkurat slik du beskriver. Hun gikk til homeopat med det, og fikk bukt med det med naturmedisien.

Jeg har alvorlig Rosacea og det er ikke akkurat sånn det er hos meg!
Jeg får massevis av små, betente "kviser" over hele hodet. Ikke bare i ansiktet, men i ørene, nesen, hodebunnen, våtkanten på øyet etc. Er IKKE pent! Klør, svir, brenner og er kjempevondt!:eek:
Eneste som hjelper ved et sånt megautbrudd, er en runde antibiotika/tetracykliner!
Men riktig kosthold( ketolyse?), minimalt med stress og nok søvn kan holde meg fin ganske så lenge av gangen. År, faktisk!
Siste store utbrudd, vinter/vår i fjor, skyldtes kun en ting, NAV!:(

Lava 04-01-10 15:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ignite (Innlegg 810391)
Vet bare at kaffe gjør rare ting med blodsukkeret til enkelte, Lava. Men du har vel ikke hatt noe bremsing av det før så vidt jeg vet?

nei, kaffe kan jeg drikke uten problemer. Har byttet ut noe av kaffen
med te uten søtt, så det går nok fint. Takk for svar! :D

Indiekid 04-01-10 15:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 807933)
Jeg fikk en slik 8 Hour Cream fra Elizabeth Arden i julegave.....
Hva brukes egentlig den til ???

Det skal vel stå på tuben om den er beregnet til hender eller ansikt..Jeg har en som er beregnet på hendene, men jeg bruker den på leppene og i ansiktet hvis jeg trenger også. Vidunderkremen!!! :)

Indiekid 04-01-10 16:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mofe (Innlegg 809804)
På vinteren får jeg små tørre flekker i ansiktet.. noen som har tips om en skikkelig god fuktighetsmaske som ikke koster skjorta?

Og gjerne et råd som VIRKELIG funker på kviser "under huden" (ikke vanlige kviser, om dere skjønner..), som blir store og røde og blanke og varer i ukesvis :rolleyes: (Teite p-pillene, plutselig har jeg fått litt problemhud, jeg som aldri har hatt trøbbel med kviser)

Har du prøvd tetracycliner? Hvis du bare har litt av de dype kvisene så kan nok det sikkert hjelpe deg på vei..selv måtte jeg gå til hudlegen etter å ha prøvd alt. Da fikk jeg noe som het roacuttan, som er VELDIG sterkt. Gikk derretter et år uten medisin, med perfekt hud, men nå har jeg fått litt igjen, så jeg har fått en enkel salve utskrevet hos fastlegen. Hvis du ikke har prøvd reseptbelagte midler før får du sikkert det samme som meg (bare styr unna dalacin, det hjelper ikke i det hele tatt!!!!). Neste steg er da antibiotika/tetracyclin.

Kanutten 04-01-10 16:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Indiekid (Innlegg 810705)
Har du prøvd tetracycliner? Hvis du bare har litt av de dype kvisene så kan nok det sikkert hjelpe deg på vei..selv måtte jeg gå til hudlegen etter å ha prøvd alt. Da fikk jeg noe som het roacuttan, som er VELDIG sterkt. Gikk derretter et år uten medisin, med perfekt hud, men nå har jeg fått litt igjen, så jeg har fått en enkel salve utskrevet hos fastlegen. Hvis du ikke har prøvd reseptbelagte midler før får du sikkert det samme som meg (bare styr unna dalacin, det hjelper ikke i det hele tatt!!!!). Neste steg er da antibiotika/tetracyclin.

Jepp, jeg bruker Oxytetral i allefall en gang i året mot rosaceautslett. Jeg begynner på kuren så snart jeg kjenenr at det begynner å "boble" under huden. I løpet av et par dager er da huden glatt og fin igjen.

Indiekid 04-01-10 16:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 810710)
Jepp, jeg bruker Oxytetral i allefall en gang i året mot rosaceautslett (kviselignende). Jeg begynner på kuren så snart jeg kjenenr at det begynner å "boble" under huden. I løpet av et par dager er da huden glatt og fin igjen.

Men har legen sagt at du bare skal bruke det til du er fin igjen? Jeg lurer litt på om det var Oxytetral jeg gikk på en stund, og det er jo meningen at man skal gå på det over en lengre periode for varig resultat.

Og forresten; dette gjør du sikkert uansett, men jeg må bare få fram viktigheten av å rense huden skikkelig morgen og kveld, og dessuten få nok fuktighet i form av kremer..spesielt nå på vinteren. :) Rensing er essensielt!

Kanutten 04-01-10 16:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Indiekid (Innlegg 810711)
Men har legen sagt at du bare skal bruke det til du er fin igjen? Jeg lurer litt på om det var Oxytetral jeg gikk på en stund, og det er jo meningen at man skal gå på det over en lengre periode for varig resultat.

Og forresten; dette gjør du sikkert uansett, men jeg må bare få fram viktigheten av å rense huden skikkelig morgen og kveld, og dessuten få nok fuktighet i form av kremer..spesielt nå på vinteren. :) Rensing er essensielt!

Legen fortalte meg at man kan aldri helt bli kvitt rosacea. Men bare holde den i sjakk. Jeg gikk på laaange kurer til å begynne med, men utslettet kom tilbake med samme intervall og lik varighet uansett hvor lenge jeg gikk på medisinen. Derfor kortet jeg tiden ned til det jeg selv kjenner er nok.

Kitt 04-01-10 16:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Indiekid (Innlegg 810711)

Jeg går ut en kur hver gang nå, etter å ha gått på tetracykliner 6 måneder av gangen ved oppstart.

Rense? Fuktighet?
Gi meg et rense- eller fuktighetsprodukt som ikke trigger et nytt utbrudd, så skal jeg prøve!:p
Vasker jeg ansiktet for ofte, pipler det frem på nytt. Hver gang jeg har prøvd et nytt produkt, ny runde med utbrudd!:eek:

Har slitt med dette i snart 20 år! Tro meg, jeg har prøvd det meste! Har vært på Riksen 3 ganger og fjernet blodårer med laser, har ligget rett ut med utrolig smertefulle utbrudd, har gått glipp av skoletur pga heftige betennelser i ørene, slitt meg gjennom svangerskap uten å kunne bruke medisiner..............

Og jeg er bare middels alvorlig angrepet!:eek:
Skal til hudlegen igjen i morgen! Hele hodebunnen min er full av små sår som væsker, klør og flasser!:(

Sorry for å kuppe tråden, Lava!:o

Indiekid 04-01-10 16:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 810719)
Jeg går ut en kur hver gang nå, etter å ha gått på tetracykliner 6 måneder av gangen ved oppstart.

Rense? Fuktighet?
Gi meg et rense- eller fuktighetsprodukt som ikke trigger et nytt utbrudd, så skal jeg prøve!:p
Vasker jeg ansiktet for ofte, pipler det frem på nytt. Hver gang jeg har prøvd et nytt produkt, ny runde med utbrudd!:eek:

Har slitt med dette i snart 20 år! Tro meg, jeg har prøvd det meste! Har vært på Riksen 3 ganger og fjernet blodårer med laser, har ligget rett ut med utrolig smertefulle utbrudd, har gått glipp av skoletur pga heftige betennelser i ørene, slitt meg gjennom svangerskap uten å kunne bruke medisiner..............

Og jeg er bare middels alvorlig angrepet!:eek:
Skal til hudlegen igjen i morgen! Hele hodebunnen min er full av små sår som væsker, klør og flasser!:(

Huff, det høres ikke morsomt ut nei. Det du trenger er jo en hudlege som kan gi deg de produktene du trenger. Og når du går på tetracycliner så mange ganger så vil jeg tro at effekten kommer til å gå til helvete etterhvert. Jeg regner med at det sier seg selv, men har du vært på apoteket og forklart det med renseprodukter? De skal ha noe til enhver hudtype, og for meg høres det ut som du trenger noe for tørr hud? Kan nok være du må betale litt ekstra, men det er sååå verdt det når du først finner noe som passer akkurat deg.

Iallefall kommer kviseproblemet aldri til å gå helt vekk hvis du ikke kan rense huden morgen og kveld. Det er vanvittig med dritt som samler seg i porene hver dag, og kanskje spesielt hvis man bor i sterkt traffikerte områder. Jeg har noen fine produkter fra dermajetics/herbalife som fungerer kjempefint på meg. Man kan velge mellom produkter egnet til tørr til normal hud, og fet til normal hud. Det er de eneste jeg vil anbefale iallefall. Koster selvfølgelig litt derretter, men det er sååå verdt det. :)

Uansett burde du ta deg en skikkelig alvorsprat med hudlegen din. Ingen skal være nødt til å gå rundt og være SÅ plaget!

Kitt 04-01-10 17:00

Til hverdags har jeg porselenshud i ansiktet!:D
Dog med en del rødme som følge av rosaceaen.
Har ikke hatt mange kurer. Kan gå år mellom hver gang!

Om jeg bare holder meg unna alle disse produktene som skal være så bra, spiser riktig og ikke stresser (verste fienden!), går det for det meste heeeeelt fint!
Har aldri hatt for vane å styre med å rense/smøre huden med noe som helst og har aldri vært plaget av acne i vanlig forstand!

Men takk for tips, uansett! Kanskje det kan hjelpe andre i en annen situasjon!:)

Lava 04-01-10 17:22

Sitat:

Går fint, men kanskje disse rådene om utslett skulle vært samlet i en egen tråd?
Slik at andre kan finne dem også.

Photobscura 07-01-10 00:47

Jeg trenger noen tips på noen skikkelig gode kjøttpølser uten alskens drit i som selges til en ikke altfor dyr peng i Oslo, gjerne mellom løkka og sentrum. Jeg har SÅÅ lyst på pølser! Men det er for kaldt å vandre rundt og lete :p

Carisma 07-01-10 14:13

Meny på oslo city har hatt ketolysepølser hvertfall. Kan jo ringe de og høre om de fortsatt har inne.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:49.