Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Den store håndarbeidstråden! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=35500)

Huldr 22-03-11 18:28

Sv: Den store håndarbeidstråden!

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1063468)
Oj, kult! Dobbeltstrikking har jeg aldri hørt om en gang!

Ikke jeg heller :) Det så stilig ut!

Kitt 23-03-11 09:36

Jeg lærte dobbeltstrikking av en pasient en gang, men brukte det aldri og så gikk det helt i glemmeboken! :p
Har akkurat fått en ny strikkebok! Må se om det står forklart i den!:)

aatinka 23-03-11 11:32

Dobbeltstrikking er kult, men tidkrevende. Jeg fant en beskrivelse her og måtte jo prøve :) Den gangen jeg prøvde meg frem med dobbeltstrikking fant jeg denne blogposten, utrolig hva man kan få til! Skulle gjerne sett det teppet ferdig... Jeg ga meg etter en gryteklut, en hel veske tar nok tid!

Jeg har rokket litt igjen - mange blåfarger i merino denne gangen.

https://lh3.googleusercontent.com/_G...8/DSCN4858.JPG

Det ble en hespe på 153 gram, garnet er ca 329 meter pr 100 gram. Litt usikker på hva jeg skal strikke av dette. Flere bilder i bloggen min :)

Zincite 23-03-11 13:20

Liker denne tråden jeg :love: eneste problemet er at jeg får lyst til å lage alt mulig på en gang. Det fungerer ikke så greit.

"Deep in the forest"vottene var flotte. Det må være litt av en jobb å følge mønsteret der? Og er det ullteppegarn som er anbefalt på pinne 5-6, som gjestal sitt? Eller finnes det andre typer?

Og det er nydelige farger i garnet dit aatinka!

Camomilla 23-03-11 13:58

Jeg hadde seriøst ikke greid dobbeltstrikk uten litt drahjelp fra noen videosnutter på nett. Særlig disse to:
http://vodpod.com/watch/3145040-lk2g...ouble-knitting
http://www.56.com/u16/v_NTA1ODk0OQ.html

Teknikken er jo egentlig ikke vanskelig, men som aatinka sier - ganske tidkrevende. Men egentlig ikke mer enn å strikke vrangbord - det er jo bare rett og vrang (iallefall i mitt mønster) :)

Camomilla 23-03-11 14:29

Aatinka: Vakkert garn - *sikle*

katten 26-03-11 13:44

2 Vedlegg
Då var både vest og kjole ferdige, og klare for levering :)
Må si kjolen tok litt tid, men vart no ferdig til slutt.

Huldr 26-03-11 13:46

For en fantastisk kjole!!

aatinka 26-03-11 14:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av katten (Innlegg 1066719)
Då var både vest og kjole ferdige, og klare for levering :)
Må si kjolen tok litt tid, men vart no ferdig til slutt.

Det var flott kjole og vest! Har du laget oppskrift på den kjolen selv eller er den å få tak i en plass? Var morsomt med at fargeskiftene var ulike på høyre og venstre side. Hva slags garn?

surflover 26-03-11 23:49

Det var jammen flotte ting!
Sikler på den vesten!!!!

Har så lyst å strikke en mariusdress til barn. Må bare få tid først!

Imp 26-03-11 23:51

Den kjolen va utrolig kul!!

Furine 27-03-11 09:37

Seriøst stilig kjole, katten! :) Fin vest også!

aatinka 27-03-11 13:48

Kjole til barnebarnet i egenspunnet garn :D Oppskrift Little Sister's Dress (Kjole til lillesøster) på Ravelry.

https://lh5.googleusercontent.com/_G...8/DSCN4863.JPG

surflover 27-03-11 14:11

Oh! det v ar en fin kjole!

Egwene 27-03-11 17:10

I dag fikk jeg endelig reparert den gamle silkemorgenkåpen etter mormoren min!:D

sistegang 27-03-11 18:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zincite (Innlegg 1064190)
"Deep in the forest"vottene var flotte. Det må være litt av en jobb å følge mønsteret der? Og er det ullteppegarn som er anbefalt på pinne 5-6, som gjestal sitt? Eller finnes det andre typer?

Det er det garnet. Det p.nr er når en skal tove det ferdige produktet, og det skulle jo ikke jeg.:)

Flotte kjoler både til store og små som er vist fram.

Jeg kommer nok aldr til å spinne garn sjøl. Tida vil jeg bruke til å strikke med garn ikke lage det. Men har skjønt at noen syns det er morsomt å lage sitt egent garn.

surflover 27-03-11 18:45

3 Vedlegg
Her er de nyeste strikkeriene :) oppskriften er hentet fra garnstudio.
Så må jeg bruke opp restegarnet da...

Reni 27-03-11 19:37

Jeg strikker og koser meg med det hver dag.
Min blogg er HER

sistegang 27-03-11 22:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av surflover (Innlegg 1067707)
Her er de nyeste strikkeriene :) oppskriften er hentet fra garnstudio.
Så må jeg bruke opp restegarnet da...

Jeg ønsker meg barnebarn, det var et aldeles nydelig sett. Jentene mine er 22 og 25 år, og de har ingen hast med å gjøre meg til mormor. :o

Carisma 27-03-11 22:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sistegang (Innlegg 1067999)
Jentene mine er 22 og 25 år, og de har ingen hast med å gjøre meg til mormor. :o

Og det gjør de rett i... Det presset er helt forferdelig. Og hva om de ikke kan gjøre deg til mormor?

Supera 27-03-11 23:04

Sitat:

Jeg ønsker meg barnebarn, det var et aldeles nydelig sett. Jentene mine er 22 og 25 år, og de har ingen hast med å gjøre meg til mormor. :o

Det er da ingenting. :geip: Mine foreldre har barn i aldre 33, 31, 26, 18 og 16, men har ingen barnebarn enda. :geip: Jeg tror de hadde hoppet av glede hvis jeg hadde blitt gravid nå, selv om jeg er singel. :geip: Det er så ille at lillesøstera mi spurte moren min hva Mor hadde sagt hvis hun hadde blitt gravid (hun var da 17 år og singel) og moren min svarte at hun syntes det var litt tidlig å få barn, men hun hadde blitt kjempeglad. :lol: Og faren min er nesten like klar for å bli bestefar. Jeg vet i alle fall at hvis jeg får barn, så kommer foreldrene mine til å stille opp 100%. De kommer til å trygle om å få lov til å sitte barnevakt. :geip:

jegerjenta 28-03-11 12:45

Sitat:

Jeg fant meg en som ikke får bestemor, så da er jeg bestemor til han:love: Han er bare 4 mnd, men det har blitt mye strikking og sying allerede til han. Og nå holder jeg på med å strikke bundad til 17.mai:D

katten 29-03-11 21:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av aatinka (Innlegg 1066763)
Det var flott kjole og vest! Har du laget oppskrift på den kjolen selv eller er den å få tak i en plass? Var morsomt med at fargeskiftene var ulike på høyre og venstre side. Hva slags garn?

Oppskriften er frå Dalegarn sin kolleksjon "konfekt" og garnet er Lerke frå Dalegarn: http://www.dalegarn.com/catalog_list.php?hType=112
Du ser den på forsiden av bok 232 :)

Den tok litt tid, men den var morsom å lage

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 1066762)
For en fantastisk kjole!!

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imp (Innlegg 1067147)
Den kjolen va utrolig kul!!

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 1067231)
Seriøst stilig kjole, katten! :) Fin vest også!

Takk takk alle sammen :D

Photobscura 29-03-11 21:48

Flinkinger!

Nå har jeg ENDELIG fått lagt inn bilde av mariusgenseren min på bloggen min. Jada, dere har sett den før, men jeg er sååå treig med å poste ting i den hersens bloggen! :p
Se her!

Siljenh 05-04-11 22:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ethewia (Innlegg 925752)
Åå, håndarbeidstråd, så koselig! ^^

Altfor lenge siden jeg har gjort det nå, men er glad i å strikke og hekle. Aller mest hekle, men synes det er lettere å finne kule oppskrifter til strikking. Er på Ravelry, forøvrig, som jeg så var nevnt her. Og jeg stemmer i anbefalingen, det er en fantastisk side. :)

Og apropos, jeg har blant annet hekla noe som i teorien skal bli boller/skåler. Men jeg trenger selvsagt å stive dem opp for at de skal bli det. Noen som har erfaring med dette? Har hørt at det går an å bruke sukker og vann?

Dette innlegget begynner vel å bli litt gammelt, så bollene/skålene dine er vel ferdige for lenge siden. Jeg har laget en del strikkesaker som jeg stiver av, både brosjer og skåler, og jeg bruker tapetklister. Jeg har kjøpt pulver man blander ut i vann fra et merke kalt Bostik. Dette kan bli litt tykt og tar kanskje litt lengre tid å tørke enn sukker og vann. Men det blir gjennomsiktig når det tørker og påvirker ikke fargen til garnet på noen måte.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:48.