Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Idarull 09-07-11 14:18

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Har svensk fløte stående, 1 liter, som gikk ut 7/7. Jeg drakk av en boks jeg hadde åpna, samme merke, samme flasketype, den smakte ikke surt men den smakte ikke som fløte helt. Burde jeg la være å drikke av den? Tenkte jeg kunne lage is eller karameller og sånt for å få brukt opp.

GrønnPepper 09-07-11 19:28

Min erfaring er at fløte er holdbar langt utover datoen, så jeg ville ikke hatt noen problemer med å bruke den.

Regret 09-07-11 19:41

nå vet jeg ikke hvordan den fløten er pakket, men jeg vet med vanlig norsk kremfløte fra tine ikke holder en dag over datoen her i huset. Den blir tykk som rømme tvert :(

Lava 09-07-11 19:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av GrønnPepper (Innlegg 1156855)
Min erfaring er at fløte er holdbar langt utover datoen, så jeg ville ikke hatt noen problemer med å bruke den.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1156857)
nå vet jeg ikke hvordan den fløten er pakket, men jeg vet med vanlig norsk kremfløte fra tine ikke holder en dag over datoen her i huset. Den blir tykk som rømme tvert :(

Jeg kjenner ikke den svenske, men den vanlige norske bruker jeg gjerne noen dager over holdbarhet. Når den er åpnet bruker jeg den når den smaker og lukter ok, uåpnet .. vel, om kartongen ikke buler, så tester jeg ved å helle i en kopp før jeg evt bruker den.
Og rømme, yoghurt feks, er jo "sur" fra før, så de går også an å bruke ut over best før dato.

Litt klumper i fløten i kaffen går helt fint, så lenge den smaker ok :)

Idarull 09-07-11 19:46

Jeg synes det varierer veldig jeg. Plutselig er den tykk før datoen. Men har lest at man ikke bør oppbevare fløte i døra på kjøleskapet, da den går mye opp og igjen. Har en boks med rømme også som gikk ut 30/6 men den er jeg ikke redd for å spise!

Supera 09-07-11 19:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1156857)

Da ville jeg kanskje sjekket kjøleskapet. Hvilken temperatur er den satt til? Jeg har brukt fløte som har vært åpen lenge og gått ut på dato for to uker siden uten at jeg så eller luktet noe forskjell. Smaken er jo litt annerledes da. Men det er jo bare å koke den så er den god som ny. Kjøleskapet mitt står på 3ºC.

Lava 09-07-11 19:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Idarull (Innlegg 1156864)
Jeg synes det varierer veldig jeg. Plutselig er den tykk før datoen. Men har lest at man ikke bør oppbevare fløte i døra på kjøleskapet, da den går mye opp og igjen. Har en boks med rømme også som gikk ut 30/6 men den er jeg ikke redd for å spise!

Hehe, jeg har alltid fløten i døra på kjøleskapet! :lol:
Men, det skal noe til å la den gå over dato da, når jeg bruker hver dag, men noen ganger får man litt kort holdbarhet på butikken.
De to siste jeg kjøpte med flere dagers mellomrom, hadde 2 dager forskjell på før dato.. så den ene får gå i matlaging :p

Regret 09-07-11 19:50

Det avhenger litt av hva vi har der inne, men det står på mellom 3 og 4 grader, helt greit. Men fløten holder seg ikke så lenge allikevel merkelig nok. Kanskje jeg bare har vært uheldig med fløten :p

Den står i døra btw..

Carisma 09-07-11 19:54

Nå midt i Juli er det nesten umulig å få fløten til å vare. Eller å piske krem av den :rolleyes:

Lava 09-07-11 20:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1156871)
Nå midt i Juli er det nesten umulig å få fløten til å vare. Eller å piske krem av den :rolleyes:

Ok, hjelper det med kjøleskaps-kald skål og visp? Jeg har ikke prøvd selv men har hørt at det skal gå an :p
Hvorfor er det slik?

Photobscura 09-07-11 20:32

At den er tykk behøver ikke bety at den er dårlig. Det hender fløten skiller seg, om den lukter ok, så er det ofte bare å riste på den, sånn at den blander seg til "normalt" igjen.

utolmodig 09-07-11 20:42

Hva gjør jeg nå?? :veitikke:
Har vasket en maskin med svarte klær...og papir!!:realmad:

Er vel ikke den ensete som har gjort det? Hæ? Noen råd for å få bort det hvite støvet/klumpene ......

Photobscura 09-07-11 20:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av utolmodig (Innlegg 1156905)
Hva gjør jeg nå?? :veitikke:
Har vasket en maskin med svarte klær...og papir!!:realmad:

Er vel ikke den ensete som har gjort det? Hæ? Noen råd for å få bort det hvite støvet/klumpene ......

Rist dem og få bort det du kan, og vask dem en gang til.

utolmodig 09-07-11 21:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1156910)
Rist dem og få bort det du kan, og vask dem en gang til.

Satt som limt på... Prøver med vask uten tøymykner, kanskje blir lettere å riste av. Arrg.......

BenteR 09-07-11 21:25

En klesbørste eller lo-fjerner er mitt beste tips. Har opplevd det samme noen ganger opp gjennom årene:rolleyes:

utolmodig 09-07-11 21:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1156931)
En klesbørste eller lo-fjerner er mitt beste tips. Har opplevd det samme noen ganger opp gjennom årene:rolleyes:

Neste post på programmet det da. Bruker vel opp en rull eller tio:o

Regret 10-07-11 19:26

hmm jeg kommer ikke på den gamle 'regelen' om mat før trening, så jeg spør her jeg.
Hvor lenge bør det være mellom sist måltid og hardtrening for å unngå magevondt, sting og det å kunne presistere som best?

j88 10-07-11 19:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1157372)
hmm jeg kommer ikke på den gamle 'regelen' om mat før trening, så jeg spør her jeg.
Hvor lenge bør det være mellom sist måltid og hardtrening for å unngå magevondt, sting og det å kunne presistere som best?

Blir vel sagt at det skal gå ca 2 timer mellom måltid og trening. Men et lett måltid kan man vel også spise litt tettere på trening.

Regret 10-07-11 19:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av j88 (Innlegg 1157374)
Blir vel sagt at det skal gå ca 2 timer mellom måltid og trening. Men et lett måltid kan man vel også spise litt tettere på trening.

Takk for raskt svar :) Det høres jo logisk ut, så da regner jeg 2 timer jeg. Det er snakk om en lett middag før trening så er litt kjekt å ikke spise den så alt for nær timen på trening også. Jeg er i så elendig form at det blir skikkelig hardtrening for meg :p

Regret 10-07-11 20:03

Lurer også på hva dere har som småbelønninger på veien mot målvekten? for dere som har det da :)
Jeg strever litt med å finne ut hva jeg ser på som en god belønning for f.eks 5kg, 10kg osv.. Jeg har byttet inn og ut ofte, men jeg finner ingen god belønning for de nærmeste målene. Første målet mitt er nådd, 3kg, og da skulle jeg få sko som belønning, men de er enda ikke kjøpt (2 måneder siden). Så det betyr at jeg ikke liker å bruke penger på meg selv, noe som gjør det ekstra vanskelig å finne på noe. Men allikevel ønsker jeg meg virkelig noe å se fram til hehe. Noe som gir mer motivasjon på veien..

Kanutten 10-07-11 20:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1157415)
Lurer også på hva dere har som småbelønninger på veien mot målvekten? for dere som har det da :)
Jeg strever litt med å finne ut hva jeg ser på som en god belønning for f.eks 5kg, 10kg osv.. Jeg har byttet inn og ut ofte, men jeg finner ingen god belønning for de nærmeste målene. Første målet mitt er nådd, 3kg, og da skulle jeg få sko som belønning, men de er enda ikke kjøpt (2 måneder siden). Så det betyr at jeg ikke liker å bruke penger på meg selv, noe som gjør det ekstra vanskelig å finne på noe. Men allikevel ønsker jeg meg virkelig noe å se fram til hehe. Noe som gir mer motivasjon på veien..

Trenger man egentlig ha belønning???

Er ikke velværet og nedgangen belønning nok??

Regret 10-07-11 20:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1157416)
Trenger man egentlig ha belønning???

Er ikke velværet og nedgangen belønning nok??

Nei.
Jeg mente å spørre de som hadde belønninger ;)

For meg er målvekta ALT for langt unna, og da har jeg en tendens til å gi opp når målet blir for uoppnåelig, så jeg trenger konstant motivasjon som er innenfor rekkevidde, derav delmål :)

Kanutten 10-07-11 20:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1157423)
Nei.
Jeg mente å spørre de som hadde belønninger ;)

For meg er målvekta ALT for langt unna, og da har jeg en tendens til å gi opp når målet blir for uoppnåelig, så jeg trenger konstant motivasjon som er innenfor rekkevidde, derav delmål :)

Jeg synes du skal belønne deg med noe du har ønsket deg lenge.

Selv om jeg ikke kalte det for belønning så kjøpte jeg meg en bh til ca 1000 kr her om dagen. Så resultatet blir vel det samme selv om vi kaller det forskjellig. :p Men en god bh! Anbefaler!!!

Kanskje 10-07-11 22:54

Noen som har erfaring med et program som heter imikimi - tror det var det. Er til å lage fantasifulle bilder med.:)

Regret 10-07-11 23:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1157426)
Jeg synes du skal belønne deg med noe du har ønsket deg lenge.

Selv om jeg ikke kalte det for belønning så kjøpte jeg meg en bh til ca 1000 kr her om dagen. Så resultatet blir vel det samme selv om vi kaller det forskjellig. :p Men en god bh! Anbefaler!!!

1000? wow, det kunne jeg aldri ha unnet meg :p Men den må da være verd det til den prisen? jøss *Hvertfall ikke sjalu shø hihi :rolleyes:*

De store målene er nok allerede bestemt. 7kg - piercing, 10kg - nye klær, målvekt - vurdere tattovering. men det er disse 5kg og halvveis jeg strever med.. Jeg hadde egentlig som mål ved 5kg å klippe meg, men så fikk jeg så enormt mange stygge kommentarer at jeg gjorde det selv før målet, noe som var like greit, for jeg er absolutt ikke glad for den klippen. Kunne man sy på håret igjen, så hadde jeg gjort det. Men da gikk jo det målet litt i dass, så nå strever jeg med å finne noe nytt.. Jeg får sette meg litt i tenkeboksen og se hva jeg egentlig ønsker meg, men har lagt litt i "aldri i verden" hyllen.. sikkert mye jeg egentlig har lyst på, men gidder ikke å tenke tanken en gang fordi jeg vet jeg ikke kan ta meg råd til noe, eller av andre grunner.

Supera 11-07-11 00:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1157535)
Noen som har erfaring med et program som heter imikimi - tror det var det. Er til å lage fantasifulle bilder med.:)

De jeg har sett som har lekt seg med det har nesten bare endt opp med amatørbilder som ikke ser bra ut i det hele tatt. Folk tror liksom automatisk at det blir så bra bilder når de bare legger til mange effekter. Jeg har ikke vært borti imikini annet enn at jeg har sett hva andre har gjort, men jeg vil tro at hvis du bruker litt tid på det så kan det også bli bra. Men kvalitet over kvantitet. Det er det mange som glemmer... Jeg er langt fra noen ekspert og så er jeg litt photoshop-snobb når det gjelder bilderedigering. :geip:

Kanutten 11-07-11 17:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1157543)
1000? wow, det kunne jeg aldri ha unnet meg :p Men den må da være verd det til den prisen? jøss *Hvertfall ikke sjalu shø hihi :rolleyes:*

Den var virkelig verd det! Det er den beste bhen jeg har hatt noensinne! :love: Så i stedet for å kjøpe 5 bher fra lindex/hm/kappahl så blir jeg å kjøpe en til fra denne undertøysbutikken.
Men nå vet jeg at undertøy er billig i Irland så jeg skal se om jeg finner noen der til en langt rimeligere penge.

Lava 11-07-11 19:56

Jeg har en eske halvfull med axa multi crush, frokostblanding, kan jeg slenge dette ut til fuglene? Eller er det for mye sukker ol i den?

Lava 11-07-11 20:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1153413)
Tørre lepper.
Vet at å bruke leppepomade bare gjør det verre over tid, men skal man bare gå med tørre lepper til det går over da?
Bruker pomade kjøpt på apotek og bruker mindre nå enn da jeg kjøpte i matbutikken.. :p

Jeg har fått mange gode råd på dette, og har bestilt på iherb etter Photo's anbefaling. Ser på det som ett godt råd :)
Men, jeg spurte om min mor kunne gå innom en butikk når hun var ute i "storbyen" og se etter ved en anledning. Hun fikk anbefalt EOS, som økologisk.. disse har jeg prøvd før og etter søk på nett (og som nevnt her før) så kom disse opp som økologiske. Er de egentlig det?

Jeg venter nå på dem fra iherb, noe som kan ta en stund.

Men, hvordan er vaselin i denne sammenheng, det står ingen innhold på boksen jeg har her.

Jeg har så mye plager for tiden at jeg er nesten desperat! Det legger seg stive flak på leppene som etter en tid kan dras av... og noen ganger blør det :o Jeg prøver å ikke pille..

Det kan gå fint i mange timer, men så begynner det igjen, Og da har jeg enten smurt med cocosa, eller nå den jeg fikk i posten (eos)

kattungen 11-07-11 20:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1157951)
Den var virkelig verd det! Det er den beste bhen jeg har hatt noensinne! :love: Så i stedet for å kjøpe 5 bher fra lindex/hm/kappahl så blir jeg å kjøpe en til fra denne undertøysbutikken.
Men nå vet jeg at undertøy er billig i Irland så jeg skal se om jeg finner noen der til en langt rimeligere penge.

Hvilken bh er det? *nysgjerrig*

vaskeklut 11-07-11 21:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1158113)
Jeg har fått mange gode råd på dette, og har bestilt på iherb etter Photo's anbefaling. Ser på det som ett godt råd :)
Men, jeg spurte om min mor kunne gå innom en butikk når hun var ute i "storbyen" og se etter ved en anledning. Hun fikk anbefalt EOS, som økologisk.. disse har jeg prøvd før og etter søk på nett (og som nevnt her før) så kom disse opp som økologiske. Er de egentlig det?

Jeg venter nå på dem fra iherb, noe som kan ta en stund.

Men, hvordan er vaselin i denne sammenheng, det står ingen innhold på boksen jeg har her.

Jeg har så mye plager for tiden at jeg er nesten desperat! Det legger seg stive flak på leppene som etter en tid kan dras av... og noen ganger blør det :o Jeg prøver å ikke pille..

Det kan gå fint i mange timer, men så begynner det igjen, Og da har jeg enten smurt med cocosa, eller nå den jeg fikk i posten (eos)

EOS er øko, og i følge meg, veldig bra! Fine på ingredienser er de og. Vaselin er FY!!! :eek::eek: Det inneholder nesten bare mineralolje som er no dr***! Det gjør absolutt ingenting for deg. Det føles bare pleiende der og da, men det gir NULL fukt.

Edit: Det tar gjerne en stund før leppene dine "omstiller seg" og begynner å produsere mer fukt selv. Jeg måtte virkelig presse meg igjennom det! Men bruk EOS-en din og ev. kokosoljen du. Det blir bedre! Hold ut :)

Lava 11-07-11 21:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1158176)
EOS er øko, og i følge meg, veldig bra! Fine på ingredienser er de og. Vaselin er FY!!! :eek::eek: Det inneholder nesten bare mineralolje som er no dr***! Det gjør absolutt ingenting for deg. Det føles bare pleiende der og da, men det gir NULL fukt.

Problemet er at der er ingen innhold på vaseline, bortsett fra petrolatum.. men jeg kan stå over den, om jeg må. Nå er jeg så full av skorper at jeg er gal... :realmad:

vaskeklut 11-07-11 21:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1158181)
Problemet er at der er ingen innhold på vaseline, bortsett fra petrolatum.. men jeg kan stå over den, om jeg må. Nå er jeg så full av skorper at jeg er gal... :realmad:

Petrolatum er mineralolje (TROR jeg, det er uansett like ille og gir ikke fukt whatsoever). Hiv skiten, vaselin er ikke brukbar til annet enn smøring av gjenger og dørhengsler :o Og ja, jeg vet hvordan det er. Men det bliiiir sååå braa til slutt :) Smør på med kokosolje eller annen matolje eller den EOS-en din :)

Lava 11-07-11 21:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1158188)
Petrolatum er mineralolje (TROR jeg, det er uansett like ille og gir ikke fukt whatsoever). Hiv skiten, vaselin er ikke brukbar til annet enn smøring av gjenger og dørhengsler :o Og ja, jeg vet hvordan det er. Men det bliiiir sååå braa til slutt :) Smør på med kokosolje eller annen matolje eller den EOS-en din :)

Takk skal du ha! :klem:

Vaseline er herved degradert til smøregrava! :lol:

Carisma 11-07-11 21:42

Noen som vet hvilket karbohydratnivå Hexeberg anbefaler under amming?

Cherry 11-07-11 23:47

HVORFOR er havregrøt "de beste karbohydratene som finns"?

Regret 12-07-11 11:51

Jeg vet det finnes en tråd om det her på forumet en plass, men jeg finner den ikke.. Jeg lurer på om det er mulig å leve på lavkarbo, da gjerne ketolyse på nesten ingen penger? Vi har nå kun råd til 3 middager i uken og så få måltider ellers om dagen. Er det da mulig å leve på lavkarbo? eller må jeg ty til billige høykarboprodukter..? Vi har ikke råd til at kun jeg spiser egen mat, så det må nesten være noe resten av gjengen kan spise også, de skal IKKE ned i vekt!

Photobscura 12-07-11 13:39

Jeg trenger ditt beste tips for å få håret til å vokse fortere? Altså noe du VET fungerer!

lille_trille 12-07-11 13:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1158665)
Jeg trenger ditt beste tips for å få håret til å vokse fortere? Altså noe du VET fungerer!

Har nettopp kjøpt meg sjampoo og balsam fra Nisim. Hørte at den skulle vere bra :)

Huldr 12-07-11 13:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 1158341)
HVORFOR er havregrøt "de beste karbohydratene som finns"?

Vet ikke om det er det, har ikke hørt den påstanden før. Men havre inneholder en del protein og fett og har lav GI. Glutenfritt er det også, i alle fall i utgangspunktet (kan bli forurenset av annet korn som behandles samme sted, men det finnes egen glutenfri havre).

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:17.