Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Test: Redusere abdominalt fett ved hjelp av Udo's choice og kokosolje (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=45728)

Supera 29-09-11 20:16

Sv: Test: Redusere abdominalt fett ved hjelp av Udo's choice og kokosolje

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1218899)
Kokosolje skal visstnok ha fettsyrer av en slik art at de går "rett til forbrenning" ... kan det ha noe med saken å gjøre? Eller blir dere varme av Udo's også? (Jeg har ikke merket noen usedvanlig varmhet på udo's.)

De fettsyrene som går rett til forbrenning er MCT-fettsyrer. Jeg vil tro det er litt MCT i udo's også, men ikke like mye som i cocosa.

FrkMarge 29-09-11 20:44

Nå er jeg snart tom for Udo's her. Kan ikke si jeg har merket noe spesiellt ved å ta det... kanskje jeg merker noe når jeg ikke tar det mer??? :confused:

supersol 06-10-11 07:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge (Innlegg 1218953)
Nå er jeg snart tom for Udo's her. Kan ikke si jeg har merket noe spesiellt ved å ta det... kanskje jeg merker noe når jeg ikke tar det mer??? :confused:

Hvordan går det nå uten Udos? Er spent på om det er Udos i kombinasjon med Cocosa som er så bra, eller bare Cocosa alene. Håper du vil oppdatere oss.

smgj 06-10-11 08:26

En liten oppdatering fra min side:
Kan vel ikke se at Udo's (jeg tar udo's alene) har hatt stor innvirkning på magefett for min del. I perioden jeg har tatt den har jeg dog også vært på 2 uker ferie med vin og greier... så kosten har heller ikke vært den beste. Og la meg ikke snakke om stress. En del familie kunne jeg godt ha amputert fra slektstreet, uten å angre et sekund. Nuff said!

Det jeg bestemt tror er at enten udo's eller fiskeolje, eller begge i kombinasjon har innvirkning på nupper i huden. Da jeg var borte fra begge deler økte mengden nupper både på knærne, ryggen og overarmene. Dette er sånne talgklumper som blir "stuck" i huden virker det som. Tilbake til oljene og dette forsvinner, sakte men sikkert igjen. På ferie ble det kun spist noe oliven av sunn-ish fettsyrer... Ellers ble fettet inntatt i form av smør og fløte og omega6-oljen som soltørket tomat skvalper rundt i.

Så "selvrensingen" av huden fungerer bedre - enten med fiskolje eller med udo's. Jeg gikk på fiskolje en periode før jeg startet med udo's så jeg holder faktisk en usikker knapp på at den iallfall forbedret nupperesultatet mer enn fiskolje alene.

bigmum 06-10-11 08:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1218754)
:p
Og kne-nuppene mine er på retur.
Merkelige - og ikke særlig viktige - saker... Men interesant.

Hahaha! Jeg fikk dette til å bli knepuppene! Trodde nesten at disse oljene hjalp mot hengepupper et sekund, var nesten på vei ut døra for å hamstre oljer :p

ketto 06-10-11 08:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av bigmum (Innlegg 1223594)
Hahaha! Jeg fikk dette til å bli knepuppene! Trodde nesten at disse oljene hjalp mot hengepupper et sekund, var nesten på vei ut døra for å hamstre oljer :p

:p Ha ha. Hadde vært noe ;)

Jeg har sakte men sikkert begynt å gå litt ned nå. Ikke mye, men 100 gram i uka. Det er bedre en ingenting på over 1 år :D

Ellers har jeg målt fettinnhold i kroppen. Ikke på farlig grense på magefett. Synd jeg ikke gjorde dette før jeg startet med udos og cocosa også.

lille_trille 07-10-11 09:10

Da har jeg omsider fått en diger flaske Udo's fra junaiten. Skal bli godt å komme igang igjen. Legge vekk all hudkrem og annet stasj.

Dollsine 07-10-11 10:44

Jeg måtte kutte ut Cocudoscoctailen min pga kraftig allergisk utslett (som jeg aldri har hatt før). Om det er Udos, cocosa eller stevia vet jeg ikke men jeg har kuttet alt som kan fremkalle allergi (inkl egg) og har nå begynt med innføring av en og en ting. FOreløpig tar jeg stevia i teen, noe som ser ut til å gå bra. Andre som har opplevd reaksjoner på disse tre tingene?

Forøvrig har jeg aldri vært så tørr i ansiktet som i den månenden jeg tok cocudos. Nå, da jeg ikke tar annet enn seloljen min, er den knapt tørr i det hele tatt. Hendene er blitt tørre igjen da, så de må smøres.

Appelsinpiken 07-10-11 11:19

Håper du finner ut hva som var grunnen til den allergiske reaksjonen, Dollsine.

Jeg har begynt med udos nå. Smaker ikke akkurat godt... :(
Men: må jeg ta en spiseskje med cocosa, eller holder det at jeg bruker brun cocosa til å steke i?

Dollsine 07-10-11 11:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Appelsinpiken (Innlegg 1224537)
Håper du finner ut hva som var grunnen til den allergiske reaksjonen, Dollsine.

Jeg har begynt med udos nå. Smaker ikke akkurat godt... :(
Men: må jeg ta en spiseskje med cocosa, eller holder det at jeg bruker brun cocosa til å steke i?

Takk Appelsinpiken. Jeg tok cocosaen bar, uten å steke i den. Mener å huske du bruker å steke i den? Jeg har prøvd en gang, og da ble stekepanna ødelagt (teflonen sprakk). Meget mulig den ville blitt ødelagt likevel, men jeg koblet det slik da iaf.

mamma87 07-10-11 11:59

merket veldig godt når jeg ikke tok udos så ble hendene og føttene veldig tørre, nuppe på albuene og ansiktet. Har begnnte med Udos igjen nå, får håpe det blir raskt borte:)

Appelsinpiken 07-10-11 13:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dollsine (Innlegg 1224559)
Takk Appelsinpiken. Jeg tok cocosaen bar, uten å steke i den. Mener å huske du bruker å steke i den? Jeg har prøvd en gang, og da ble stekepanna ødelagt (teflonen sprakk). Meget mulig den ville blitt ødelagt likevel, men jeg koblet det slik da iaf.

Går helt fint å bruke den brune til steking hvertfall (den grønne blir jo ikke anbefalt til å brukes til sånt).Jeg syns den er bedre til å forhindre at ting blir fastbrent enn det smør er også. Bare trist at jeg bare har 1/3 igjen av krukka. Må snart kjøpe mer.

Dollsine 07-10-11 15:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Appelsinpiken (Innlegg 1224606)
Går helt fint å bruke den brune til steking hvertfall (den grønne blir jo ikke anbefalt til å brukes til sånt).Jeg syns den er bedre til å forhindre at ting blir fastbrent enn det smør er også. Bare trist at jeg bare har 1/3 igjen av krukka. Må snart kjøpe mer.

Og jeg stekte med den grønne varianten den gangen....
Forresten selges både Udos og cocosa på www.shopping4net.com til ok priser hvis alternativet er helsekost. Og i følge sidene er det ganske kjapp levering.

silje21 07-10-11 16:17

Hei! har ikke orket lese gjennom hele tråden, men lurte på om noen lure sjeler kunne hjelpe meg fundere ut en ting. Har sett (mener jeg) at noen kjøper(på iherb) : feks

Jarrow Formulas, Coconut Oil,(evnt extra virgin)

er det det "samme" som cocosa?
Venter på litt etterlengtede feriepenger som kommer til uka, så vil bare sjekke at jeg da bestiller riktig hehe.

amritam 07-10-11 16:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Appelsinpiken (Innlegg 1224606)

Hvorfor sies det egenltig at man ikke skal bruke den grønne til å steke i? Gjør det egentlig noe? Det er jo mettet fett... Hva skjer som ikke er bra hvis man steker i det?

Photobscura 07-10-11 16:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje21 (Innlegg 1224730)
Hei! har ikke orket lese gjennom hele tråden, men lurte på om noen lure sjeler kunne hjelpe meg fundere ut en ting. Har sett (mener jeg) at noen kjøper(på iherb) : feks

Jarrow Formulas, Coconut Oil,(evnt extra virgin)

er det det "samme" som cocosa?
Venter på litt etterlengtede feriepenger som kommer til uka, så vil bare sjekke at jeg da bestiller riktig hehe.

Det er extra virgin kokosolje, akkurat som cocosa, så ja! Noen mener den smaker annerledes, men jeg lurer på om det ikke har noe med at Jarrows kommer i plastbeholder, mens cocosa er i glass. Det påvirker også hvor lett den blir flytende. Sånn sett holder den "formen" bedre i plast.

Photobscura 07-10-11 16:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av amritam (Innlegg 1224738)
Hvorfor sies det egenltig at man ikke skal bruke den grønne til å steke i? Gjør det egentlig noe? Det er jo mettet fett... Hva skjer som ikke er bra hvis man steker i det?

Med mindre du ikke vil at maten din skal smake kokos, så er det ingenting i veien for å steke i extra virgin kokosolje.

amritam 07-10-11 16:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1224749)
Med mindre du ikke vil at maten din skal smake kokos, så er det ingenting i veien for å steke i extra virgin kokosolje.

Takk, greit å få det bekreftet!

Supera 08-10-11 00:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1224749)

Så lenge man ikke steker så hardt. Extra virgin'en tåler ikke varme like bra som pure.

amritam 08-10-11 09:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1225143)
Så lenge man ikke steker så hardt. Extra virgin'en tåler ikke varme like bra som pure.

Hvorfor?

Dollsine 08-10-11 10:44

Se på denne siden for mer info om cocosnøttoljene http://soma.no/produkter/cocosa/

Den grønne varianten tåler varme dårligere enn den brune varianten.

Supera 08-10-11 11:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av amritam (Innlegg 1225286)
Hvorfor?

Fordi man ødelegger fettsyrene. Da kunne man nesten likesågodt brukt margarin. Så steker man for hardt, så er ikke cocosaen så sunn lenger. Mettet fett tåler mer varme enn de umettede, men ikke uendelig varme. Jeg hadde ikke brukt extra virgin i stekepanna (med mindre man tok i en klatt i det man satte av plata eller noe), men jeg har brukt den flere ganger når jeg steker i ovnen. Men jeg bruker den vanligvis i te eller tilsetter i mat når det er ferdig. F.eks. Bali kyllingryte smaker godt med cocosa extra virgin oppi når den er ferdig.

amritam 08-10-11 12:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dollsine (Innlegg 1225325)
Se på denne siden for mer info om cocosnøttoljene http://soma.no/produkter/cocosa/

Og der står det faktisk:
"Cocosa Extra Virgin kan også benyttes til steking. Selv om noen av plantenæringsstoffene eks fettsyrer vil gå til grunne, gir de også ekstra antioksidantbeskyttelse under stekeprosessen. Det viktigste er å ikke steke med for høy varme, uansett hvilken av disse to oljene du benytter. Hvis det ryker av oljen er det for høy temperatur. Da ødelegger du lett den umettede andelen av fettet."

Så egentlig virker det ikke som det er så stor forksjell på hvilken man velger å steke i - ingen av dem tåler for høy varme pga de 1% umettede fettsyrene.

Supera 08-10-11 12:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av amritam (Innlegg 1225435)
Og der står det faktisk:
"Cocosa Extra Virgin kan også benyttes til steking. Selv om noen av plantenæringsstoffene eks fettsyrer vil gå til grunne, gir de også ekstra antioksidantbeskyttelse under stekeprosessen. Det viktigste er å ikke steke med for høy varme, uansett hvilken av disse to oljene du benytter. Hvis det ryker av oljen er det for høy temperatur. Da ødelegger du lett den umettede andelen av fettet."

Så egentlig virker det ikke som det er så stor forksjell på hvilken man velger å steke i - ingen av dem tåler for høy varme pga de 1% umettede fettsyrene.

Ah, så det var mest på grunn av det umettede fettet at det blir ødelagt. Men fortsatt, mettet fett tåler ikke uendelig høy temperatur det heller.
Sitat:

Cocosa Pure Coconut Oil: Bytt ut din vanlige stekeolje med denne. Den er uten smak og lukt, tåler høyere temperaturer og er ideell til matlaging.

Cocosa Extra Virgin Coconut Oil: Er kaldpresset av ferskt kokoskjøtt og har et bredt spekter av vitaminer, mineraler og antioksidanter. Den har en nydelig duft og smak av kokos og er derfor god å innta bar, på brødskiven, i shaker/ smoothies, bakverk, til baking og steking ved lave temperatur - kan også blandes med smør eller annet stekefett.
Som sagt, jeg ville ikke brukt extra virgin i stekepanna (som regel høyere temperatur), men steking i ovn (lavere temperatur) går.

amritam 08-10-11 13:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1225448)
Ah, så det var mest på grunn av det umettede fettet at det blir ødelagt. Men fortsatt, mettet fett tåler ikke uendelig høy temperatur det heller.

Som sagt, jeg ville ikke brukt extra virgin i stekepanna (som regel høyere temperatur), men steking i ovn (lavere temperatur) går.

Neida, mettet fett tåler selvfølgelig ikke uendelig høy temperatur, men vi steker da i det likevel - hva skulle vi ellers steke i?

Det stod at temperaturen er for høy hvis det ryker av oljen - så høy temperatur bruker jeg ikke steke i.

08-10-11 22:25

Ser at en del har kommentert hvilken god effekt Udo's har hatt på nupper rundt omkring på kroppen.. og det har jeg også erfart! Har ''alltid'' hatt små, irriterende nupper på begge overarmene mine. Har prøvd forskjellige ting mot det, men ingenting har fungert. Etter noen uker på Udo's var de helt borte, og nå har jeg helt babymyk hud :)

Appelsinpiken 10-10-11 00:07

Noen som har noen tips til hvordan man kan få i seg udos gjennom dagen?
Jeg er student og er gjerne ute av døra fra 0730 - 2030 - noen ganger lenger. Hadde vært herlig om det fantes en snedig måte å få meg seg litt udos på skolen, så jeg kunne tatt litt påfyll etter lunsjen, feks.

Photobscura 10-10-11 08:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Appelsinpiken (Innlegg 1226709)
Jeg er student og er gjerne ute av døra fra 0730 - 2030 - noen ganger lenger. Hadde vært herlig om det fantes en snedig måte å få meg seg litt udos på skolen, så jeg kunne tatt litt påfyll etter lunsjen, feks.

Smoothie?

Dollsine 10-10-11 08:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Appelsinpiken (Innlegg 1226709)

Få tak i deg en liten sånn reiseflaske som rommer inntil 1 dl (til fly du vet), fyll på og du har udos for flere dager. Bare sørg for at flaska er tett så går det bra. Jeg gjør det samme med cocosaen; men den har jeg i boks siden den er i fast form.

Appelsinpiken 10-10-11 09:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dollsine (Innlegg 1226773)
Få tak i deg en liten sånn reiseflaske som rommer inntil 1 dl (til fly du vet), fyll på og du har udos for flere dager. Bare sørg for at flaska er tett så går det bra. Jeg gjør det samme med cocosaen; men den har jeg i boks siden den er i fast form.

Gjett hva jeg skal kjøpe i dag! :p

Okie 10-10-11 10:57

Jeg har ikke minket etter jeg fikk kyssesyke. Vet ikke om det har noe med saken å gjøre eller ei. Men jeg lurer på å øke fra to til fire ss om dagen. Tenker spes på at det går mot vinter og mørkere tider..

Hvor mangen her tar mer en to ss dagen?

amritam 10-10-11 15:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Okie (Innlegg 1226934)
Jeg har ikke minket etter jeg fikk kyssesyke. Vet ikke om det har noe med saken å gjøre eller ei. Men jeg lurer på å øke fra to til fire ss om dagen. Tenker spes på at det går mot vinter og mørkere tider..

Hvor mangen her tar mer en to ss dagen?

Hvilken olje mener du? Jeg tar bare kokosolje og prøver å ta ca. 4 ss om dagen (fordelt på 2 ggr.). Jeg leste et sted at man burde opp i den mengden for at det skulle ha god effekt på vektreduksjon, men det var for kokosolje, altså. Husker ikke hvor jeg leste det, dessverre. Men jeg husker at Sally Fallon og Mary Enig faktisk anbefaler 2 ss før måltid 3 ganger om dagen. Jeg har ikke helt kommet opp i den mengden ennå.

Photobscura 10-10-11 15:24

Jeg fikser ikke 2 ss om dagen en gang nå, men så er jeg forkjøla og hoster jeg en del, og det er rett og slett forferdelig å hoste opp den oljen, får nesten reflukser. :eek: Men ellers er jo dette ikke et problem. Jeg tar vanligvis 1 ss Udo's og 1 ss cocosa på morran, og det samme på kvelden.

r.o 10-10-11 16:07

Sv: Test: Redusere abdominalt fett ved hjelp av Udo's choise og kokosolje

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1152285)
Nå er ikke jeg noen god målestokk, ettersom jeg synes mye rart som folk mener smaker grevling, faktisk smaker godt (som tran, pultost, supergreenpulver etc ... :p), men den Udo's-oljen smakte nesten ingenting, med et liiiite hint av linolje. (Ja, jeg har putta penselen i munnen ved uhell noen ganger mens jeg har malt bilder med olje. Sikkert kjempesmart!) Jeg spiser en del medisiner og kosttilskudd i både kapsel- og pilleform hver dag, men unngår det der jeg kan, da jeg tidvis har vondt for å svelge på grunn av struma. Og så er det vel i mengde billigere med olje enn kapsler, vil jeg tro!

Som sagt; Gøy om det er flere som henger seg på! :)

Hvordan har det gått med dere og Udos/coccosa eksperimentet? Gi resultater, please! Er villig til å gjøre hva som helst....

Photobscura 10-10-11 16:13

Sv: Test: Redusere abdominalt fett ved hjelp av Udo's choise og kokosolje

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av r.o (Innlegg 1227148)
Hvordan har det gått med dere og Udos/coccosa eksperimentet? Gi resultater, please! Er villig til å gjøre hva som helst....

Jeg har ikke gått ned noe, så vidt jeg vet, men så måtte jeg ha et opphold en stund også, for jeg hadde ikke råd til oljer i en periode. Men håret mitt er blankere, kroppstemperaturen høyere, og jeg har knapt en nupp på kroppen! :)

Rin 10-10-11 16:44

Ja, jeg tror ikke jeg har hatt den effekten av oljene trådtittelen tilsier, men jeg har ikke styrt med målebånd, så hvem vet. Derimot så fin hudeffekt at jeg ikke kan tenke meg å slutte med verken Udo's eller cocosa. :cool:

smgj 10-10-11 17:55

Bare udo's: ingen reaksjon på magen, men nuppene... de er borte. :)

Kanutten 10-10-11 18:16

Jeg har aldri hatt nupper og har alltid vært knallvarm i kroppen... Kanskje derfor jeg ikke merker noen forskjell?? Jeg merker det kanskje på at huden er mykere, jeg trenger ikke bruke hudkrem.

Okie 10-10-11 20:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av amritam (Innlegg 1227116)
Hvilken olje mener du? Jeg tar bare kokosolje og prøver å ta ca. 4 ss om dagen (fordelt på 2 ggr.). Jeg leste et sted at man burde opp i den mengden for at det skulle ha god effekt på vektreduksjon, men det var for kokosolje, altså. Husker ikke hvor jeg leste det, dessverre. Men jeg husker at Sally Fallon og Mary Enig faktisk anbefaler 2 ss før måltid 3 ganger om dagen. Jeg har ikke helt kommet opp i den mengden ennå.

Unnskyld. Udos. Jeg får i meg 3 ganske store ss cocosa og 2 med udos. Lurer på 2 til med udos på kvelden.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1227121)
Jeg fikser ikke 2 ss om dagen en gang nå, men så er jeg forkjøla og hoster jeg en del, og det er rett og slett forferdelig å hoste opp den oljen, får nesten reflukser. :eek: Men ellers er jo dette ikke et problem. Jeg tar vanligvis 1 ss Udo's og 1 ss cocosa på morran, og det samme på kvelden.

Æsj ja. Jeg skjønner godt den er fy når den går igjen. Jeg må ha litt fun light bare for å få det ned. Kanskje jeg skal prøve å øke og se.
Dumme vekten gikk opp 2 kilo når jeg ble syk og det har tatt en mnd å se de gå vekk igjen. Står da ellers heeeelt stille igjen. Men jeg skjønner kroppen syns kanskje det er nok bare med å komme seg fra kyssesyken.

Jeg blir også veldig varm av udos forresten og merker huden ikke blir fullt så tørr. Blir spennende å se i vinter.

Victory 12-10-11 15:19

Hei!

Jeg startet min oljekarriere med Udos og Cocossa kjøpt i helsekosten her hjemme. Hva jeg merket av positive virkninger var først og fremst en hud som ikke hadde behov for fuktighetskrem. Ikke engang håndkrem. Så deilig! Jeg brukte en boks av hver før jeg gikk over på Udos fra Iherb og Jarrow formulas Extra Virgin Coconut oil også fra Iherb. Hva har skjedd?? Jo - jeg er kjempe tørr!
Ser det på bena og henda at de er sånn hvit-tørr.. Er det ikke ekte vare jeg har fått montro? Høres jo rart ut det og da syns jeg. Er det noen som har tilsvarende erfaring?
Jeg tar ca 1ss av hver morgen og kveld.

:)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11.