![]() |
Sv: Den store håndarbeidstråden!
Om du har tid en ettermiddag, Cyan, så kan jeg godt lære deg å hekle bestemorruter, jeg! :)
|
Sitat:
|
Cyan, synes et personlig møte med Photo høres best og hyggeligst ut :ja:, men her er også en video som kanskje er grei å lære av :)
|
Du kan også søke på youtube, utrolig hvor mye jeg har lært der av håndarbeidsteknikker.
|
Strikker min første engelske oppskrift nå - CanCans fra Ravlery. (Og har allerede rekt opp 10-20 omganger én gang.) De skal bli julegaver til hånda mi hvor to fingerbein tror de fryser hele tiden... http://www.ravelry.com/patterns/library/cancans
Og jeg har allerede tatt i bruk http://www.knittinghelp.com/videos/decreases for å skjønne de engelske forkortelsene. Fungerer kjempefint! |
Ravelry har utrolig mye fint :ja: Flotte vanter.
Jeg holder på med kællingesjalet som jeg fant oppskrift på der. Begynte på den engelske oppskriften (den danske forstod jeg ikke så mye av), men nå har noen oversatt den til norsk :) Nesten ferdig med den nederste borden, så er ikke så produktiv som mange andre her :) Mitt blir i sauesvart. http://images4.ravelrycache.com/uplo...75_medium2.JPG |
Å, det var et flott sjal :)
|
Jeg håper bare mitt blir like fint og passe stort :)
Hadde glemt å legge inn link til oppskriften, så redigerte innlegget nå. |
Nydelig! Et skikkelig selskapssjal det der. :)
|
Ok, for den som postet denne (fra knitty.com), har jeg forstått det riktig når jeg gjør det sånn? (Feller nå av bare med rettmasker):
Jeg lager omvendt kast, strikker en maske, drar kastet over masken, lager et nytt kast, strikker en og drar kastet over masken, sitter igjen med to masker, og dra den første over den andre. Osv. Blir dette riktig? |
Sitat:
|
Sitat:
Vel - hvitt gull hjelper ikke. Jeg har nettopp byttet hånd for gifteringen av den grunn! :D |
Nei, hun bruker 24 karat gult gull. Hun har leddgikt og er veldig kuldefølsom.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Takk!:) |
Sitat:
|
Sitat:
Men det er riktig som du forklarer over for de to første maskene. Når du har felt av første masken så fortsetter man bare sånn: Ett omvendt kast, strikk en, dra kastet og masken på høyre pinne over. Kastet og masken på høyre pinne kan dras over sammen, går litt raskere da. Jeg kan jo benytte sjansen til å oppfordre alle som liker å strikke å se litt på de mange teknikkene som amerikanerne bruker i oppskriftene sine. Det er utrolig mange måter å gjøre ting på som gir ulike effekter. Jeg har blitt veldig glad i TechKnitting-bloggen hvor det er utallige tips til alt mulig. Youtube har også masse gode videoer av hvordan man gjør alt mulig, f.eks Jeny's Surprisingly Stretchy Bind off som du lurte på, demonstrert av Cat Bordhi. Hun har også laget et eget opplegg som kan brukes for å lage en Moebius-sjal - altså et sjal som henger sammen, men som har en halv "tvist". Genialt egentlig :-) |
Og så har jeg endelig fått tatt bilder av dette i dag:
https://lh5.googleusercontent.com/-a...0/DSCN5144.JPG Heklet i deilig myk Drops BabyAlpaca Silk, helt usannsynlig mykt og deilig. Ravelry-link: http://www.ravelry.com/projects/aatinka/piquant |
Sitat:
|
Sitat:
|
Strikker også alltid klassisk raggsokk med vrangbord øverst på foten til tåfellinga. :)
Herregud, for et vakkert skjerf, Aatinka! :_oy: :D |
Sitat:
De beste sokkene jeg har strikket er sokker i dobbel Fabel på pinner nr 4. Da blir mønsteret i Fabel-garnet litt mer "fuzzy" og ingen sokker blir like :-) Sånn: https://lh6.googleusercontent.com/-c...%252520062.jpg |
Sitat:
|
Sitat:
Har ikke vært mye tid til håndarbeid, men det blir litt småtterier nå før jul. Mer eller mindre ferdig med et stort prosjekt, 6 stk heklede trekk til mammas nye utestoler. Laget putene av innmaten på den gamle overmadreassen til gamlesenga :eek: Mangler bare å kjøpe stoff og trekke putene med, så åker de inn i de heklede trekkene. |
Sitat:
|
1 Vedlegg
Woo! Da er det første Kauni-sjalet mitt ferdig! Nydelige nydelige fargene! :hearts: Og dødsenkelt å strikke.
Eller, ferdig, det må håndvaskes og vaskes, forsåvidt. |
Rålekkert Photo. Skulle gjerne vært søsteren din den 24 altså :D
|
Men det beste av alt er jo at det er superenkelt! Fant oppskrift her, og kjøpte garnet for en hundrings nøstet på todamer.no, og det veier like mye som tre nøster. Løp og kjøp! :D
|
Nydelig sjal, Photo! Vurderer å strikke et slikt et selv etter jeg er ferdig med ullbuksa jeg holder på med nå ... og genseren (jupp, må ha flere prosjekter samtidig for å ikke gå lei :p)
Jeg så på videoene på garnstudio og tenkte "Ja, selvsagt, kjempeenkelt!", men når det kom så langt at jeg skulle prøve selv ble det bare plundrete. Får til å hekle en remse med luftmasker, that's it :p Tror muligens jeg burde prøve med et tykkere garn når jeg skal lære meg for å se maskene bedre. Rart at jeg skal slite sånn med å lære meg det hekling da. Tar gjerne et kurs hos Photo når det passer seg :) |
Just say the word! :)
|
Sitat:
Jeg vil absolutt anbefale deg å blokke sjalet hvis du har plass til det. Det gjør MYE med garnet, det blir mykere og kommer mer til sin rett... |
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11. |