![]() |
Sv: FASE 1: Motivasjon, råd, hjelp og trøst
Sitat:
Men tror pause fra vekta kan være bra for kropp og sjel :D |
egentlig burde vi ikke hatt vekt i det hele tatt,,i alle fall for oss som ikke greier og vente med og veie oss en gang i uka ,
jeg veier meg to ganger om dagen ,,når jeg vet jeg har holdt dietten, veldig motivernede når jeg har gått ned litt ,,men fy fader når en ikke har gått ned ,, da kommer de sure tankene ,, som uff dette hjelper jo ikke , kan like godt spise , spesielt om en har en dårlig dag fra før, som jeg i går kveld og natt, magesåret mitt slo ut for fulle mugger ,,helt jævlig kveld og natt,, joda hadde gått ned på morran og jublet for det , så vidt jeg greide og stå på vekta da ..men fikk karra meg på jobben ,,orket ikke og spise noe ,og orket ikke og jobbe heller , kom meg til legen og fikk verdens flotteste piller,,kjente meg sulten ,,hadde parkert ved siden av macdonnald ,, ja tenk ,, en minimeny ,, joda var godt ,men var dt vært det ,nei, for jeg får sånne syke tanker at da kan jeg like godt spise resten av dagen,,is og sjokolade ,, lurer på hva en har oppe i hue jeg ,,sitter her kvalm og trøtt istedet så det blir ikke veing i morra ,,,,TRUR EG |
Sånn er jeg også, helt vilt. Spiser en liten ting utenom dieten tenker jeg at da er jo hele dagen ødelagt likevel, så da er kan jeg jo like gjerne spise hva som helst.
Mye rare unskyldninger man lager for seg selv altså, skjønner veldig godt at det bare er tull, men likevel så gjør jeg det hver gang .:mad: |
Sitat:
Vel, det er bare å komme seg opp på hesten igjen! Jeg vet at jeg ikke kommer til å slutte å sprekke i overskuelig fremtid, målet mitt er å gjøre det skjeldnere og skjeldnere, og prøve å finne andre måter å gi meg selv noe på når jeg trenger det! |
I orgen er offisiell veiedag. Så får vi se.. vekta til morgenen viste minus 1,7kg. Men dumme meg hoppet på vekta rett etter middag og da var jo vekta 2kg mer enn i morges.. Så hva som skjer i morgen må jo gudene vite.....
I dag har jeg hatt en turbodag med mye farting på helsestasjon, veiledning og legetime med misnten for så å hjelpe farmor å handle. Glemte å ta med lunsj, så en nødløsning måtte til. Kjøpte en salat og planen var å ha et egg oppi (slik plukk og miks salat). Tok bare lovlige grønnsaker. men hadde de egg da... neida.. Tok litt reker jeg for å få protein. Håper ikke det ødelagde noe. Men rekene var himmelske da.... De bestilte varene mine er forsinket. i dag fikk jeg couscous men resten av varene jeg har bestilt har ikke kommet. har en haug med desserter og kake igjen, og to supper. kan jeg lage en salat med kokt egg og ta med på skolen i morgen som lunsj? Har ikke lyst å ha med suppe, og ikke kul om jeg kommer på skolen med dessert eller kake i matboksen.... Nå er det straks kveldstid. men jeg finnes ikke sulten. var så mett etter middagen, så frister ikke med noe... mend a får jeg bare 3 måltider i dag, og det vil jeg ikke... Får ta litt eurosjokolade... |
går sikkert bra med salat med kokt egg
|
Arkine: :klem: til deg
Mokki: Går helt fint med salat og egg, ingen problem Nå har jeg akkurat kommet hjem fra to timers beinhard trening, jeg er rimelig sliten kjenner jeg. Skulle egentlig ha med meg en bar så jeg kunne spise mellom timene, men det glemte jeg selvsgt. Dermed sitter jeg med en bar nå og har enda ett måltid som bør inntas før dagen er omme, jeg spiser garantert for lite og sliter med det.... |
Tak. Da blir det salat med egg. Åååååå som jeg gleder meg til det egget. jeg ELSKER egg. Så fra å ha spist sikkert nærmere 8-10 egg i uken til ingenting nå, så savner jeg egget..... Gleder meg!
I morgen kommer trolig resten av varene, så da kan jeg lage paste, pannekaker, spise kjeks og soyanøtter igjen. nam. Lørdag blir det soyanøtter og sprite zero. det er blitt lørdagskosen.. hehe |
takk for omtanken og trøsten ,, på full fart fra i morgen igjen , både med ED og jobb,,i alle fall ED
men rart med det der , har en skjeiet ut litt så kan en likegodt fortsette den dagen,,, skal skylde på G.R , vektvokter , libra osv ,, de sa bestandig skjeiet du ut med en sjokolade , så spis hele ,,men etter et langt liv vet jo tilog med jeg at det er jo bedre og spise en rute om dagen ,en hele på en gang,,men det går liksom ikke inn ,, er livredd jeg for og ikke få spist opp alt samme dagen,,ellers så skjeier jeg ut neste dag også.. de tynne , som aldri har slanket seg ,, sier ,, får kjøpe noe godt og ha i huset , tilfelle det kommer noen ,,vel hit rekker det aldri og komme noen ,,det har jeg spist opp i en fei,, så den unnskyldningen har jeg sluttet med så en har nok blitt hjernevasket oppigjennom ...kan noen hjernevaske meg andre veien tro,,:D |
Kjenner igjen det du sier arkine. Jeg har skeiet ut før, og sett at det ikke har hatt konsekvenser. den ene utskeielsen gav jo ikke utslag på vekten, så da kan jeg jo bare fortsette da.. Og vips, så er 3kg på igjen... Jeg jobber med meg selv hele tiden nå. Resten av familien spiste pølser til middag. Hadde sååå lyst på. Minstemor fikk en bolle på butikken i dag, men spiste ikke halve en gang. Åååå så lyst jeg hadde til å spise den opp for henne. Takket pent nei til en liten snopeting fra farmor i dag, selv om alt i kroppen sa jaaaaa, ta og kjenn det gode. det blir en lang vei å gå for å endre tankemønstrene mine. men jeg håper jeg til slutt kan gå i selskap og ta en vaffel og ikke 10.... Og kan kose meg med kaffe hjemme om kvelden uten å tenke at noe å spise til (les søt kaffemat) hadde vært deilig. vi får bare dra hverandre, motivere og trøste når ting ikke går helt som vi hadde tenkt. Jeg er hvertfall veldig glad for at jeg har dere her på forumet på min side.
|
arkine :klem: Been there and done it. Det er tøffe dager, men veldig godt når man har kommet over de.
Fungirl/(mokki): Du sier at vi kan spise egg i fase 1, men hvorfor det? Trodde vi bare skulle spise poser og slikt... eller er det så at det er ok av og til i fase 1? Rent misunnelig er jeg på dere som trener, halebenet er fortsatt ømt :eek:, men jeg tror jeg skal starte med litt trening neste uke. I helgen planlegger vi skitur med barna, om det ikke er altfor kaldt. Gleder meg til å komme ut på tur....jeg bare oser av energi. Har forresten fått meg ny jobb! :D |
Gratulerer med ny jobb, Popp!
I utgangspunktet skal man ikke spise egg på fase 1, men hvis alternativet er å ikke spise eller spise noe helt galt, så er det ikke noe problem å spise ett egg. Det er svært lite karbohydrater i egg, så det ødelegger ikke ketosen, og heller ikke avskrekkende med kalorier. |
Sitat:
Men når jeg er kjempesliten og vet at jeg må spise 2 måltid til før jeg legger meg sånn som i dag og egentlig ikke er sulten, tar jeg ett ED-måltid og så koker jeg meg ett egg eller to. Jeg trener såpass mye at jeg tror kroppen min kan ha godt av to egg innimellom. :heia: og gratulere så mye med ny jobb :klem: |
Sitat:
Jeg tror jeg kun er i ketose pga kcalunderskudd og ikke pga det lavet antallet karbs :) |
Sitat:
Kan man komme i ketose av kaloriunderskudd? Trodde det var det lave karbohydratinntaket som gjorde det, jeg? Det er jo fremdeles lite nok karbohydrater til å komme i ketose? |
Sitat:
Selv har jeg kun spist egg innimellom når jeg vet at jeg MÅ spise mer og rett og slett ikke orker å lage til ett måltid. Man kan komme i ketose av kcalunderskudd ja, og selv om man er i ketose på ED, så er det ikke sikkert at man forbrenner fett, dette er litt individuelt. Noen er i ketose opp til 50 g karbs om dagen og gjerne forbrenner fett, mens noen må ned på 15 g for å gjøre det samme. Jeg har jo levd ketogent lenge og har hatt mine opp og nedturer på det, så jeg klarer liksom ikke helt å tro at jeg skal gå ned på dette heller. Derfor er vekt satt bort frem til neste lørdag :) Veldig mange mennekser er i ketose når de står opp om morningen også siden det er lenge siden man har spist, men det betyr ikke at man forbrenner fett, kun at det er ketoner i urinen rett og slett. Men jeg har absolutt troa på ED altså, siden det tross alt er ett konsept som er utviklet av leger og vi får nøye oppfølgning heldigvis. Og jeg VET at vi alle skal lykkes med vår vektnedgang på ED :heia: |
Tror jeg skal prøve å lese meg opp igjen på hvordan ketosen egentlig fungerer, glemmer så lett selv om jeg har lest endel. Vet du om noen gode linker om emnet? Liker å vite hvordan dietten jeg går på fungerer, iallefall nå som jeg har holdt på en stund, og føler jeg har litt bedre grunnlag til å forstå.
Jeg har også troa på ED, siden jeg VET den fungerer. Jeg har prøvd på mange andre måter, men dette er første gang jeg går noe ordentlig ned i vekt på 15 år nå. Gleder meg til sommer`n med lettere og friskere kropper for oss alle:D |
Kjenner jeg gruer meg til vekta i morgen. Jeg har en følelse av at jeg blir skuffet. har drukket alt for lite vann i dag, og dermed har det sikkert hopet seg noe vann også. Og selv om jeg ikke føler jeg er forstoppet, så må det jo befinne seg endel i tarmene som ikke skulle vært der, for jeg går jo så og si ikke på do.....
|
Det med vann foresten. Jeg glemmer å drikke vann. I dag har jeg kanskje drukket 1 liter. Gjør det at vannet spares av kroppen ?
|
jaaaa. 1,9kg ned denne uken. hadde jo ikke noe å frykte... Jeg nærmer meg første mål. Klarer jeg 1,5kg i uken fremover når jeg første minimålet med god margin.
|
Sitat:
Sitat:
Så deilig med nesten 2 kg ned på en uke! |
Sitat:
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
HURRA! kjempefint resultat :) Jeg har forresten super fordøyelse på denne kuren, punktlig hver morgen etter en kopp kaffe;)) Tror nok det er bra å drikke mye,ja. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Jenter ....og gutter? Er det lenge til dere begynner på fase 2? Jeg har nemlig kommet på at jeg idag er på min første dag i Fase 2. Gruer meg litt. Vet ikke om jeg klarer å skal lage egen mat av rent kjøtt. Men skal nok klare meg.
Er det forresten noen som vet om man kan spise bacon i fase 2? Det hadde vært deilig å kunne spise i helgen. :o |
Sitat:
|
Er det noen av dere som sliter med matlyst? Må spise nå, men har absolutt ikke lyst på noe mat, blir litt kvalm ved tanken. Må vel kanskje tvinge meg til å spise , huff:rolleyes:
|
Sitat:
|
Sitat:
Jeg har akkurat i dag 3 hele uker igjen på fase 1 (regner ikke med at jeg får fortsette lengre iallefall) Kose deg på bowling med sønnen, det blir stas :) |
Sitat:
Oh yes I know the feeling :o Jeg slet mest første uka, da var jeg omtrent aldri sulten og jeg fikk litt så brekkefornemmelser ved tanken på ED-produktene. Går bedre denne uka og kjenner faktisk sult midt på dag :) Men få i deg noe, det anbefaler jeg virkelig :klem: |
Sitat:
Hva skulle jeg gjort uten dette forumet.:D Dere er toppers alle sammen:D |
Sitat:
|
Sitat:
Frøy: Det er nok fordi kroppen kommer i en slags sultemodus når man inntar færre kalorier enn man trenger, rett og slett :o Photobscura: Jepp! Ketose kommer man i både gjennom kosten med et lavt karbohydratinntak. Det kalles benign kostindusert ketose -godartet ketose gjennom kosthold. Grunnen til at vi kommer i ketose også når vi har kaloriunderskudd er nok en urgammel overlevelsesteknikk fra kroppens side. Før vår komfortable tidsalder, særlig her oppe i nord var det viktig å spise alt det søte og stivelsesroke man kom over på sommeren for å lagre kroppsfett til vinteren, når man kunne risikiere å gå lengre perioder uten mat. Da hadde man noe å tære på. Ergo brukte man ketoner produsert direkte fra kroppens fettdepoter som drivstoff. Dette ble da veldig utfyllende, ser jeg :D. Men svaret er ja! Også folk som spiser ''normalt'' kan oppleve å teste positivt på ketosticks på morran, ettersom dette er den lengste perioden man går uten mat. Det er nok det som gjør den generelle legestanden så skeptisk til ketose, fordi det først og fremst forbindes med faste og sulttilstander. ................... Har stilt ett spørsmål til og skal jeg om jeg får svar på det :) |
Sitat:
|
spiser alt for lite grønnsaker jeg også ,, byr meg i mot i grunn ,,
blir noe annet ved siden av en middag ,men har vel gått lei stekte grønnsaker , i alle fasonger og jublet i dag ,min utskjeielse i går resulterte i 100 gram ned ,, juhu,, ned er ned , så da går det framover igjen min venninne og jeg snakker om en sydentur i april , og det er gulroten min til og komme inn i mine sommer klær , som jeg vokste i fra de to sisste somrene :D.. ikke langt igjen. får de til nød på men skal liksom puste også. så en sånn ca 5 kilo til .. ser lett ut ,men alle vi her inne vet det er vansklig |
I dag skal jeg på fjellet og stå på snowboard. Det blir en kraftanstrengelse.... men satser på at det går greit. Har en norrøna bukse som har vært ubehagelig trang leeeenge. Har kjøpt en billig skibukse jeg har brukt, men det er litt stor igjen. prøvde norrønabuksen i går, og den sitter som et skudd. Herlig!! Ser jo at jeg krymper, men en av plassene som er spesielt tydelig er over kravebena. Plutselig ser jeg skygge av de. det er så deilig å lykkes. Og jeg fortsetter jo farten nedover hver dag...:)
|
WOW! Her var det aktivitet gitt :p, kjempekjekt - og jeg skal lese alle innleggene grundig så jeg er oppdatert på dere alle, men først og fremst; gratulere med nedgangen til Mokki
Selv har jeg en tilståelse å komme med; gikk på en skikkelig smell på torsdag, og da snakker vi sjokolade og ostepopp altså..... http://www.33smiley.com/smiley2/emotions/sad/9.gifhttp://www.33smiley.com/smiley2/emotions/angry/8.gif To dager varte det - TO DAGER!!!!! og vekta viste i dag 91,5 kg - gjett hvem som er sint da???? Skal si jeg fikk så hørene flagret http://www.33smiley.com/smiley2/emotions/angry/28.gif. MEN, jeg tar mitt eget råd som jeg alltid gir til andre; ta med meg erfaringen fra denne sprekken, fokuser på dagene som kommer og ta en dag om gangen. Det som skjedde i går kan jeg ikke endre, men jeg kan gjøre noe med dagen i dag og dagene som kommer. Så for 1 time siden inntok jeg min sjokoladefrokost (ED selvsagt), og skal nå ut og måkke oppkjørselen fri for snø. Erfaringer jeg tar med meg fra denne sprekken er: 1 - Sjokolade og ostepop smaker ikke så godt som jeg innbilte meg 2 - Kvalm og stinn i magen 3 - Svimmel 4 - Hyperaktiv og deretter kjempesliten og søvning 5 - Deprimert 6 - Humørsyk Det merkelige er at selv om smaken ikke svarte til forventningen, så fortsatte jeg å spise. Og en skulle jo tro at jeg ville gi meg da jeg ble kvalm, men nei da - ventet bare til det gav seg før galskapen fortsatte..... Det var rett og slett som en ute-av-kroppen opplevelse; jeg så hva jeg gjorde, men det var liksom ikke kontakt mellom kroppen og hodet hvis dere forstå hva jeg mener. Men nå skal jeg altså ut og måke, så da regner jeg med at det blir dagens trim - det hjelper jo ikke å overdrive i den andre retningen heller. |
Hei Grotingeling, godt å se deg tilbake selv påtross av utskeielser. Det er kanskje lettere å komme videre om man bekjenner sine synder (noterer i boken min for gode tips). Den var fin den listen din, det får meg til å tenke på noe annet jeg har lest som også er et godt tips i slitne dager.
Sitat:
LYKKE TIL MED SNEMÅKINGEN! :D Der forbrenner du nok mye - og trenger du mer forbrenning, så trenger gårdsplassen her også litt snemåking. |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:25. |