Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Kanskje 17-01-11 19:11

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

takk folkens da vet jeg hva jeg skal se etter i hyllen :-)

to ting til:
kan jeg spise tacokrydder på kjøttdeig?
kan jeg lage lage tandori kylling?

når jeg går på ketolysekuren.

TrillTrall 17-01-11 19:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1004375)
takk folkens da vet jeg hva jeg skal se etter i hyllen :-)

to ting til:
kan jeg spise tacokrydder på kjøttdeig?
kan jeg lage lage tandori kylling?

når jeg går på ketolysekuren.

Tacokrydder inneholder visstnok mye sukker, bedre å lage selv. Skal finnes oppskrifter her inne, prøv med et søk. :) Selv fatter jeg ikke hvordan noen orker å spise det ferdigkjøpte tacokrydderet, synes det er direkte grusomt! :eek:

Camomilla 17-01-11 19:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1004385)
Tacokrydder inneholder visstnok mye sukker, bedre å lage selv. Skal finnes oppskrifter her inne, prøv med et søk. :) Selv fatter jeg ikke hvordan noen orker å spise det ferdigkjøpte tacokrydderet, synes det er direkte grusomt! :eek:

Tacokrydderet til Alpnaering inneholder visst ikke sukker. Svigerinnen min selger dette (home-party-greier), men det kan sikkert bestilles på nett også. Om man ikke orker å blande selv ;)

Carisma 17-01-11 21:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Camomilla (Innlegg 1004405)
Tacokrydderet til Alpnaering inneholder visst ikke sukker. Svigerinnen min selger dette (home-party-greier), men det kan sikkert bestilles på nett også. Om man ikke orker å blande selv ;)

De glassene med tacokrydder inneholder heller ikke sukker, stort sett. Men de posene i hylla ved sausen gjør det.

Supera 18-01-11 00:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Camomilla (Innlegg 1004405)
Om man ikke orker å blande selv ;)

Da er man lat. :geip: Det tar ikke mange sekundene å blande sammen de få ingrediensene... Eller man kan bruke to minutter og lage en stor blanding sånn at man har for en lang stund og putte på glass.

Camomilla 18-01-11 00:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 1004737)
Da er man lat. :geip: Det tar ikke mange sekundene å blande sammen de få ingrediensene... Eller man kan bruke to minutter og lage en stor blanding sånn at man har for en lang stund og putte på glass.

Jeg er lat :rolleyes: Litt, iallefall :p

Kanskje 18-01-11 01:29

Jeg har funnet oppskrift på tacokrydder - skal sannelig prøves ut.

* Skal handle i morgen - skal jeg bruke meierismør til steiking og i matlaging - og kun det, eller f.eks melange eller vita hjertegod?

vimsen85 18-01-11 01:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1004759)
Jeg har funnet oppskrift på tacokrydder - skal sannelig prøves ut.

* Skal handle i morgen - skal jeg bruke meierismør til steiking og i matlaging - og kun det, eller f.eks melange eller vita hjertegod?

Melange og vita hjertegod er margarin. Margarin er gift. Margarin er ikke mat. Bruk smør eller klarert smør (ghee). Det siste spruter mindre. Du får det i noen vanlige butikker og på innvandrerforetninger.

Marhus 18-01-11 10:44

Hei! Bare lurer på om det er noen som vet om man kan spise bønner når man går på ketolyse??

Kitt 18-01-11 10:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marhus (Innlegg 1004896)
Hei! Bare lurer på om det er noen som vet om man kan spise bønner når man går på ketolyse??

Nei, de inneholder for mye karber!

Cherry 18-01-11 20:34

Hvorfor hiver folk seg i gang med ketolyse uten å vite hva de kan og ikke kan spise?

Kanutten 18-01-11 20:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 1005372)
Hvorfor hiver folk seg i gang med ketolyse uten å vite hva de kan og ikke kan spise?

Fordi at da er de SÅ gira på endring!!! I allefall hvis MINE egne følelser om det kan beskrive.

Furine 18-01-11 20:47

Fordi folk er på jakt etter lette, raske og greie løysingar uten å måtte "betale" så mykje for det.:rolleyes:

Cherry 18-01-11 20:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1005375)
Fordi at da er de SÅ gira på endring!!! I allefall hvis MINE egne følelser om det kan beskrive.

Som regel pleier de ikke å være så gira etter ett par uker med kun egg og bacon;)

Kanskje 18-01-11 21:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 1005372)

Regner med det er meg du sikter til .......:kadetgaar

Det er jo masse som er åpenbart at man ikke kan spise, poteter, mel, brød, pasta osv . men så er det også masse som man er usikker på. Og det er jo der et forum kan hjelpe til. Her kan man lete og spørre og få svarene man trenger for å klare opp i ting, og for å følge kuren...

Eller skal man kanskje lese og lese et par måneder mens man legger på seg flere kilo og helsen blir værre, og SÅ begynne på kuren?

JEG må begynne når jeg er motivert (alternativet i ren desperasjon var pulverkur - og da å leve kun på det!) - og jeg ble virkelig interessert da jeg kom inn på forumet og begynte å lese. Men jeg ER nybegynner, og det ER ting jeg har behov for å spørre om underveis. Jeg har kanskje hivd meg på en kur, men jeg synes faktisk det er bedre at jeg prøver å gjøre noe med helsen min, enn at jeg skal måtte kunne alt på forhånd og så begynne ... Det kan ta lang tid det før man vet alt om ketolyse, hva man kan spise osv ...

Furine 18-01-11 21:57

Eg veit ikkje kven det var sikta til. Men det er lurt å lese seg opp, kunnskap er makt! Få tak i boka, enten kjøpe eller låne. ArnaKristin sin nybyrjartråd er også fin, der inne ligg også "lavkarbo på 3 minutter" - den er bra! Sjølvsagt er det lov til å spørje også. Vi har jo alle vore nye på dette. Men eg las og las og las og las i vekesvis her inne før eg i det heile tatt melde meg inn. ;) Ingenting er lettkjøpt når det gjeld livstilsendring. Men det er mogleg! Men null poeng i å stresse og få hetta. :)

Photobscura 18-01-11 22:12

Kanskje; Det var nok ikke mynta på noen direkte, altså! Men det er jo en tendens vi ser rett etter jul og rett før bikinisesongen at det kommer smådespe folk med relavtiv ubetydelige pyntekilo inn her som bare vil ha alt inn med teskje og kanskje ikke er villig til å se på det som en livsstilsendring, men en quick fix. Jeg har ikke oppfattet deg sånn :)

Kanskje 18-01-11 22:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1005469)
Kanskje; Det var nok ikke mynta på noen direkte, altså! Men det er jo en tendens vi ser rett etter jul og rett før bikinisesongen at det kommer smådespe folk med relavtiv ubetydelige pyntekilo inn her som bare vil ha alt inn med teskje og kanskje ikke er villig til å se på det som en livsstilsendring, men en quick fix. Jeg har ikke oppfattet deg sånn :)

Ok, da forstår jeg :-)

Her er det 50 kg som må av :(, og legen min har anbefalt slankeoperasjon som "siste utvei".. Men jeg vil prøve dette her , for selvsagt vil jeg jo ikke under kniven om jeg kan slippe :-) Men kiloene de MÅ av for helsas skyld.

Og det er jo da ketolysekuren skal fungere bra, når man har MYE som må av, slik jeg har forstått :-)

Photobscura 18-01-11 22:28

Ketolysekuren er en ypperlig og behagelig måte å leve og gå ned i vekt på. Særlig de med mye overvekt har gjerne stor vinning på å være i ketose. Lykke til :blomster:

Cherry 18-01-11 22:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1005451)
Regner med det er meg du sikter til .......:kadetgaar

Det er jo masse som er åpenbart at man ikke kan spise, poteter, mel, brød, pasta osv . men så er det også masse som man er usikker på. Og det er jo der et forum kan hjelpe til. Her kan man lete og spørre og få svarene man trenger for å klare opp i ting, og for å følge kuren...

Eller skal man kanskje lese og lese et par måneder mens man legger på seg flere kilo og helsen blir værre, og SÅ begynne på kuren?

JEG må begynne når jeg er motivert (alternativet i ren desperasjon var pulverkur - og da å leve kun på det!) - og jeg ble virkelig interessert da jeg kom inn på forumet og begynte å lese. Men jeg ER nybegynner, og det ER ting jeg har behov for å spørre om underveis. Jeg har kanskje hivd meg på en kur, men jeg synes faktisk det er bedre at jeg prøver å gjøre noe med helsen min, enn at jeg skal måtte kunne alt på forhånd og så begynne ... Det kan ta lang tid det før man vet alt om ketolyse, hva man kan spise osv ...

Ikke ene og alene nei. Man ser bare tendensene rimelig godt av og til av folk som ikke gidder å gjøre en minsteinnsats selv, eller som må ha alt inn med ikke bare teskjei, men tidvis dråpeteller. Ofte ser man også folk som sutrer over å være så matlei fordi de spiser egg og bacon til frokost hver dag, og nakkekotelett til middag - hver dag. Og tror det er de kan kan spise.

Eller å komme med helt åpenbare spørsmål, som ja ditt (jeg mener ikke å fornærme deg altså), om man kan spise bønner på ketolyse. Det er bare å lese bakpå innholdsfortegnelsen, tenke seg seg til at "hei, jeg har 15 gram karber om dagen, og denne har 40 gram karber pr porsjon...kan jeg spise denne? Nei, tror ikke det". For guess what, når man er ny så MÅ man nemlig lese på innholdsfortegnelsen for å se om man kan spise det eller ikke, og det gjelder uansett lavkarbo eller lavkalori. Man må (jeg mener det bør hete BØR) veie maten til mengdeposjonene sitter i fingrene. Jeg veier dog aldri min mat lengre, men tar det på gefylen. Men jeg er ikke spesielt mye overvektig og skal masse ned heller.

Kanskje 18-01-11 22:40

Bønnnene var det ikke jeg som spurte om :-)

Og jeg leser bakpå jeg, der det går an. Ser etter mest mulig fett, og lavt karbo. Stod og sammenlignet kjøttdeigmerkene i dag, folk kikket rart på meg.

Supera 18-01-11 22:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1005513)
Og jeg leser bakpå jeg, der det går an. Ser etter mest mulig fett, og lavt karbo. Stod og sammenlignet kjøttdeigmerkene i dag, folk kikket rart på meg.

Hehe, bra at du sjekker innholdsfortegnelsene. Jeg brukte en time i butikken de første gangene. Jeg måtte jo sjekke på ALT og sammenligne.

Jeg tipper at du bare følte at de så rart på deg. Med mindre du gjorde mye ut av deg mens du stod og sammenlignet. :geip:

Furine 18-01-11 23:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 1005518)
Hehe, bra at du sjekker innholdsfortegnelsene. Jeg brukte en time i butikken de første gangene. Jeg måtte jo sjekke på ALT og sammenligne.

Jeg tipper at du bare følte at de så rart på deg. Med mindre du gjorde mye ut av deg mens du stod og sammenlignet. :geip:

De er ikkje aleine, eg studerer innhald på bokser og pakkar ofte, eg.
Ikkje minst føler eg meg beglodd der eg står med handlekorga mi med smør, ein literpakke med 40% fett fløte, rømme, fett kjøt, rosenkål og store eggepakkar. ;)
Lykke til og hang in there Kanskje! :blomster:

Nerthus 18-01-11 23:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 1005544)
De er ikkje aleine, eg studerer innhald på bokser og pakkar ofte, eg.
Ikkje minst føler eg meg beglodd der eg står med handlekorga mi med smør, ein literpakke med 40% fett fløte, rømme, fett kjøt, rosenkål og store eggepakkar. ;)
Lykke til og hang in there Kanskje! :blomster:

hehe - elsker å gå i butikken og handle fet og god mat og masse grønnsaker! Glaner i andre kurver og ser litervis med cola - og lett-produkter.... :rolleyes:

Cherry 18-01-11 23:15

Jeg lurer på hvem av dere som leser min blogg på jevnlig basis? Det har seg nemlig sånn at wordpress har statistikkteller som viser hvor trafikken kommer fra, og...JEG SER DERE NÅR DERE KOMMER HERFRA!!:p

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:07.