Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Kanutten 22-06-11 15:21

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1145152)
Ja, det vet jeg :p Men jeg mener fortsatt å huske at det er midtsommernatt? Er det ikke det da?

Nei, det er St Hans.

Kanutten 22-06-11 15:29

Jeg kjøpte i dag min dyreste bh noensinne. Den kostet 900 kr! Kommer jeg til å angre på den? Den ER jo god å ha på, og jeg får ikke skvisevalker der jeg får skvisevalker med billigere bher i samme størrelse. Lurer fælt... Bruker sjelden mye penger på meg selv. :o

Kitsu 22-06-11 15:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1145156)
Jeg kjøpte i dag min dyreste bh noensinne. Den kostet 900 kr! Kommer jeg til å angre på den? Den ER jo god å ha på, og jeg får ikke skvisevalker der jeg får skvisevalker med billigere bher i samme størrelse. Lurer fælt... Bruker sjelden mye penger på meg selv. :o

Nope, du fortjener å bruke litt penger på deg selv, og en god BH er fantastisk.

arnakristin 22-06-11 16:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kattungen (Innlegg 1145064)
Jeg har dessverre ikke noe svar til deg, men et spørsmål :p Hvor har du fått tak i sukkerfri sweet chili? :D

Mer info finner du her: Sukkerfri sweet chilisaus

silje21 22-06-11 16:45

går det an å bruke plastboller til vannbad, altså ha de i vannet, om man er forsiktig med varmen??

Zillah 22-06-11 17:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1145126)
Du kan ikke snakke mens du plukker dem og ikke snakke etterpå heller. :o

Å gurimalla, det hadde eg gløymd! Da må eg ut på blomsterplukkejakt etter at ungane har lagt seg, ellers kan eg ikkje vere tyssssssst. Godt at du minte meg på det. Og gratulerer med BHen. Om det er noko ei dame skal kunne unne seg, så er det godt undertøy, spesielt bh. Eller juroppheng, som det kunne kallast her i gården. Eg er på jakt etter ein om-ikkje-perfekt-så-nesten bh sjølv. Det er verdt å investere i. Eg trur ikkje du angrar. Eg håpar du vil elske den.

smgj 22-06-11 17:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje21 (Innlegg 1145188)
går det an å bruke plastboller til vannbad, altså ha de i vannet, om man er forsiktig med varmen??

Ja, om det er riktig plast og den er tynn nok til å lede nok varme til det du skal ha i vannbadet. Men det er BEDRE med en glassbolle. ;)

silje21 22-06-11 17:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1145216)
Ja, om det er riktig plast og den er tynn nok til å lede nok varme til det du skal ha i vannbadet. Men det er BEDRE med en glassbolle. ;)

hadde jeg Hatt en glassbolle, så hadde jeg gjerne brukt den^^ nærmeste jeg har er dype tallerkner xD

Spørsmål til, om man smelter inn litt smør eller feks fløte i sjokolade, i vannbad, vil sjokoladen stivne når den blir kald igjen??

huff meg og "mat" altså <.<

Supera 22-06-11 18:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1145216)

Eller metall. :snill:
http://www.ikea.com/PIAimages/65122_PE175851_S2.jpg

Anarko 22-06-11 19:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kattungen (Innlegg 1145064)
Jeg har dessverre ikke noe svar til deg, men et spørsmål :p Hvor har du fått tak i sukkerfri sweet chili? :D

Jeg fikk tak i det på vektertorget i Bergen. En sjappe med mye asiatisk og annen utenlandsk mat.

senorita 22-06-11 22:44

Hvordan vet man om en tå er brukket? Moste tåa mi på mandag og nå er den lilla over det hele og gjør kjempevondt.. Som regel når jeg dunker den så blir den ikke blå og gjør såå vondt.. Men klarer å gå og bevege den.. Forstuet kanskje?

Kitt 22-06-11 23:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av senorita (Innlegg 1145532)
Hvordan vet man om en tå er brukket? Moste tåa mi på mandag og nå er den lilla over det hele og gjør kjempevondt.. Som regel når jeg dunker den så blir den ikke blå og gjør såå vondt.. Men klarer å gå og bevege den.. Forstuet kanskje?

Kan du gå og bevege den, spiller det egentlig ingen rolle om den er forslått, forstuet eller brukket! Behandlingen er den samme: stødige sko med harde såler til den verste smerten gir seg!
Om mulig kan du tape sammen 2-3 tær slik at det blir enda vanskeligere å bøye den vonde tåen mye!
Sitt gjerne med foten høyt når du har anledning og du kan ta 400mg Ibumetin sammen med 500mg Paracetamol inntil 4 ganger pr døgn!

God bedring!:klem:

Lava 23-06-11 00:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av senorita (Innlegg 1145532)

Jeg slo tåa kraftig, og fikk stadig mer trøbbel med å gå. Rett før jeg skulle bestille time hos legen, slo jeg tåa på nytt, og ble fin igjen! :lol:
Den var nok "ute av ledd" og kom på plass igjen med nytt dunk..

Zillah 23-06-11 06:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje21 (Innlegg 1145224)
Spørsmål til, om man smelter inn litt smør eller feks fløte i sjokolade, i vannbad, vil sjokoladen stivne når den blir kald igjen??

huff meg og &quot;mat&quot; altså <.<

Den vil stivne igjen så langt som det er mogleg for den å stivne, jo meir fløte eller smør det er iblanda, jo mjukare vil den halde seg. Om du skal trekke ei kake med sjokolade, til dømes, så vil litt smør gjere at du kan skjære eit stykke utan at det slår store sprekker i eit steinhardt trekk. Og matlaging er i stor grad ei erfaringssak, så ingen grunn til å bli oppgitt over seg sjølv eller føle seg dum. Det kjem etter kvart som du prøver og lærer :)

silje21 23-06-11 08:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zillah (Innlegg 1145644)
Den vil stivne igjen så langt som det er mogleg for den å stivne, jo meir fløte eller smør det er iblanda, jo mjukare vil den halde seg. Om du skal trekke ei kake med sjokolade, til dømes, så vil litt smør gjere at du kan skjære eit stykke utan at det slår store sprekker i eit steinhardt trekk. Og matlaging er i stor grad ei erfaringssak, så ingen grunn til å bli oppgitt over seg sjølv eller føle seg dum. Det kjem etter kvart som du prøver og lærer :)

har aldri likt å lage mat, men liker heller ikke ferdigmat i den forstand, og har også vokst opp med mat som stort sett alltid har vært laget fra bunnen, høykarbo delux da :D
Men har lyst å prøve så utrolig mange av de fine oppskriftene på forumet her, bare blitt litt mye godsaker først :)
Men 4dager fri, feriepenger,skattepenger og et rent fint kjøkken, da skal det bli digg her :D
Mitt første forsøk ; hønsefrikkasè ala lavkarbo :D

Spørsmål; noen som har ideer til hvordan jeg kan hvertfall Prøve å lære meg å like noe som egentlig smaker... vel ikke så godt for min del.. slik som avocado og tomater:o:o

smgj 23-06-11 10:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje21 (Innlegg 1145692)
Spørsmål; noen som har ideer til hvordan jeg kan hvertfall Prøve å lære meg å like noe som egentlig smaker... vel ikke så godt for min del.. slik som avocado og tomater:o:o

1) Spis det på en måte du liker. Jeg liker f.eks avokado med sitronsaft og kaviar, men er ikke glad i den "bar" eller med reker og majones. Kanskje du liker tomatsalsa, men ikke "bar" tomat?

2) Spis litt, ofte. Smak er en tilvenning. En britisk undersøkelse (gikk på bbc liifestyle for et halvt års tid tilbake) hvor de "tvang" noen barn som ikke likte brokkoli til å spise en bitteliten kvist til hver middag i en måned (var visst en avtale om at de skulle få en leke de ønsket seg elns. om de gjorde det) begynte å like den.

Kanskje 23-06-11 11:40

Jeg spiser ikke noen form for fisk, eller reker, sjømat osv.

Kan man i det heletatt spise avokado da? Synes det ser ut som om det er slikt i alle avokadooppskrifter.

Furine 23-06-11 11:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1145817)
Jeg spiser ikke noen form for fisk, eller reker, sjømat osv.

Kan man i det heletatt spise avokado da? Synes det ser ut som om det er slikt i alle avokadooppskrifter.

Eg et som regel avocadoen utan noko form for fisk/reker/sjømat. Eg brukar den som grønsak til middag, som tilbehør til steikte kotelettar, grillribbe, kylling etc. Eg mosar den som regel, har i salt, pepar, kvitløk, chilli og blandar godt, lar den så bli avkjølt ei stund i kjøleskapet.

TrillTrall 23-06-11 12:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1143665)
Hva gjør dere, åpner dere døren på oppvaskinen helt og slipper ut alle damp når den er ferdig, eller lar dere den stå til det er tørt/kaldt?
Jeg pleier åpne og slippe ut noe damp, og så lar jeg den gli igjen, uten at den lukkes helt.
Noen ganger er det en del vann igjen på tingene, og andre ganger ikke .. hva anbefales?

Jeg lar døren stå helt oppe til alt er kaldt. Det er aldri vann igjen på koppene, med mindre det har samlet seg oppå noe som står opp-ned og ikke klarer å renne av da selvfølgelig. :)

TrillTrall 23-06-11 12:07

Sitat:

Tomater har jeg gitt opp å like. Jeg liker mer eller mindre alt som er laget av tomater, men å spise en tomat klarer jeg bare ikke, det er noe med både smaken og konsistensen. :nei:
Avocado bruker jeg i salater f.eks., det er kjempegodt synes jeg, men den smaker egentlig ikke så mye.

Sokbibi 23-06-11 17:29

Hei!
Jeg sitter å lager meg delmål, noe som går veldig greit. Den vanskelige biten er: hva skal jeg ha som premie? Ved mitt første delmål har jeg satt hoppetau, resten er jeg veldig usikker på:)
Jeg syns det er veldig motiverende å ha en gulrot i enden av et mål, da har man noe å strekke seg mot og man føler man oppnår noe når man sitter med premien i hendene.
Så, hva slags premier er det dere har?

vimsen85 23-06-11 18:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sokbibi (Innlegg 1146021)
Hei!
Jeg sitter å lager meg delmål, noe som går veldig greit. Den vanskelige biten er: hva skal jeg ha som premie? Ved mitt første delmål har jeg satt hoppetau, resten er jeg veldig usikker på:)
Jeg syns det er veldig motiverende å ha en gulrot i enden av et mål, da har man noe å strekke seg mot og man føler man oppnår noe når man sitter med premien i hendene.
Så, hva slags premier er det dere har?

Klær! :D

BenteR 23-06-11 21:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1145845)
Tomater har jeg gitt opp å like. Jeg liker mer eller mindre alt som er laget av tomater, men å spise en tomat klarer jeg bare ikke, det er noe med både smaken og konsistensen. :nei:
Avocado bruker jeg i salater f.eks., det er kjempegodt synes jeg, men den smaker egentlig ikke så mye.

Har du prøvd basilikum-tomater?
Gubben min er som deg, elsker tomatsauser etc,. men hater å spise tomat. Unntaket er basilikumtomat.
Veldig enkelt og tilberede.
Man deler en tomat i to, legger den i et ildfast fat.
Drypper over godt med olivenolje, salt og pepper + et raust lag med nyhakket basilikum.
Inn i stekeovnen på 200 grader i 10-15 minutt.
Har dette relativt ofte som tilbehør til middagen.

Supera 23-06-11 21:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1146139)
Har du prøvd basilikum-tomater?
Gubben min er som deg, elsker tomatsauser etc,. men hater å spise tomat. Unntaket er basilikumtomat.
Veldig enkelt og tilberede.
Man deler en tomat i to, legger den i et ildfast fat.
Drypper over godt med olivenolje, salt og pepper + et raust lag med nyhakket basilikum.
Inn i stekeovnen på 200 grader i 10-15 minutt.
Har dette relativt ofte som tilbehør til middagen.

Mmm, det hørtes godt ut! Jeg liker heller ikke ferske tomater. Ett annet tips er tomatskiver stekt i ovnen med en bit fersk mozzarella på hver skive. Mmm!

senorita 23-06-11 22:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1145568)
Kan du gå og bevege den, spiller det egentlig ingen rolle om den er forslått, forstuet eller brukket! Behandlingen er den samme: stødige sko med harde såler til den verste smerten gir seg!
Om mulig kan du tape sammen 2-3 tær slik at det blir enda vanskeligere å bøye den vonde tåen mye!
Sitt gjerne med foten høyt når du har anledning og du kan ta 400mg Ibumetin sammen med 500mg Paracetamol inntil 4 ganger pr døgn!

God bedring!:klem:

Takk for det! Er bedre i dag, så er sikkert ikke knekt :)

nellie 23-06-11 22:59

Sitat:

Skal ikke gå så ille langt tilbake for å finne tiden hvor jeg HATET avocado. Syntes det var ekkelt som fysj. Men nå elsker jeg det. Salt og pepper på og that`s it= kjeeempe godt. Masse fiksfakserier=ikke noe særlig. Men ingen får meg til å like f.eks cottage cheese, så noen ting er vi vel bare ikke ment til å like da. Spis noe annet isteden?

Regret 23-06-11 23:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1146196)
Skal ikke gå så ille langt tilbake for å finne tiden hvor jeg HATET avocado. Syntes det var ekkelt som fysj. Men nå elsker jeg det. Salt og pepper på og that`s it= kjeeempe godt. Masse fiksfakserier=ikke noe særlig. Men ingen får meg til å like f.eks cottage cheese, så noen ting er vi vel bare ikke ment til å like da. Spis noe annet isteden?

Jeg også hatet avokado før! men så fant jeg majones og pepper og da var jeg solgt! Selv ungen på 1 år liker det!

Kanskje 23-06-11 23:39

Er det noen som vet hva det koster å motta meldinger, og å sende meldinger når man er i Tyrkia? Bruker telenor

vaskeklut 24-06-11 00:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1146226)
Er det noen som vet hva det koster å motta meldinger, og å sende meldinger når man er i Tyrkia? Bruker telenor

Telenor har vel en kostnadsoversikt på hjemmesidene sine? De brukte å ha det før iaff. Om ikke er det jo mulig å sende de en mail :)

Regret 24-06-11 06:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1146226)

0 kr å motta, 3,99 å sende. Sms that is.
Her er oversikten

nellie 24-06-11 06:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1146202)
Jeg også hatet avokado før! men så fant jeg majones og pepper og da var jeg solgt! Selv ungen på 1 år liker det!

Hehe, snuppa mi ELSKER avocado. Hun kunne sikkert spist det til hvert måltid. Men bare med litt salt og pepper. Skulle ikke tro det, back in the days, da avocado var den første smaksprøven hun fikk:)

Regret 24-06-11 07:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1146276)
Hehe, snuppa mi ELSKER avocado. Hun kunne sikkert spist det til hvert måltid. Men bare med litt salt og pepper. Skulle ikke tro det, back in the days, da avocado var den første smaksprøven hun fikk:)

Ah her var kokt gulrot den første smaken av grønnsaker og det ble ikke godtatt, men nå er han helt frelst av frukt og grønnsaker. Lik mora si ;)
Men det er slett ikke alle barn som liker alt av frukt og grønt !

Photobscura 24-06-11 12:19

Nå er det rett før det holder på å rakne for meg! Jeg har nettopp oppdatert firefox til v 5.0, og den var visst ikke google-søkeboksen min kompatibel med, og den er jeg helt avhengig av. Jeg prøver og prøver å finne en ny som funker sammen med nyeste firefox, men nejda. Det jeg har funnet (bl.a denne), som jeg ikke en gang er sikker på at er sånn som jeg vil ha den får jeg jo heller ikke opp, jeg finner den ingen steder etter jeg har installert den! (Har bl.a høyeklikket øverst i nettleseren, men ingenting nytt hverken av linjer, eller i tilpass-boksen) Noen som skjønner noe som helst av dette?
Og nei, jeg trenger ikke tips om å bytte nettleser, altså. ;)

Rin 24-06-11 12:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1146500)
Nå er det rett før det holder på å rakne for meg! Jeg har nettopp oppdatert firefox til v 5.0, og da var visst ikke google-søkeboksen min kompatibel lenge, og den er jeg helt avhengig av. Jeg prøver og prøver å finne en ny som funker sammen med nyeste firefox, men nejda. Det jeg har funnet (bl.a denne), som jeg ikke en gang er sikker på at er den riktige får jeg jo heller ikke opp, jeg finner den ingen steder etter jeg har installert den! Noen som skjønner noe som helst av dette?

Jeg har ikke giddet å oppdatere ennå, men per idag skriver jeg som regel bare søkeordene mine rett inn i adressefeltet og trykker enter. :cool: Er ikke det heller en fungerende løsning? (Når jeg gjør det, så får jeg opp google-søkeresultater uansett)

Glorfinia 24-06-11 12:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1146500)
Nå er det rett før det holder på å rakne for meg! Jeg har nettopp oppdatert firefox til v 5.0, og da var visst ikke google-søkeboksen min kompatibel lenge, og den er jeg helt avhengig av. Jeg prøver og prøver å finne en ny som funker sammen med nyeste firefox, men nejda. Det jeg har funnet (bl.a denne), som jeg ikke en gang er sikker på at er den riktige får jeg jo heller ikke opp, jeg finner den ingen steder etter jeg har installert den! Noen som skjønner noe som helst av dette?

Jeg har også FF 5.0, men har ikke måttet gjøre noe med søkeboksen. Prøv å installere på nytt eller noe (hurra), for jeg kan ikke skjønne at det ikke skal være kompatibelt. I hvert fall ikke når jeg ikke har noe problem med det. :)

Regret 24-06-11 12:23

Jeg liker ikke søkeboksen så jeg åpner bare ny fane for å søke på google, og jeg har google.no som startside så det dukker opp med en gang..

Får du ikke en valgmulighet til å legg til en google søkeboks ved innstillingene på firefox?

Photobscura 24-06-11 12:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 1146504)
Jeg har ikke giddet å oppdatere ennå, men per idag skriver jeg som regel bare søkeordene mine rett inn i adressefeltet og trykker enter. :cool: Er ikke det heller en fungerende løsning? (Når jeg gjør det, så får jeg opp google-søkeresultater uansett)

Neiiii! Jeg vil ha søkeboksen min! :p

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Glorfinia (Innlegg 1146505)
Jeg har også FF 5.0, men har ikke måttet gjøre noe med søkeboksen. Prøv å installere på nytt eller noe (hurra), for jeg kan ikke skjønne at det ikke skal være kompatibelt. I hvert fall ikke når jeg ikke har noe problem med det. :)

Rart. Det kom opp da jeg restatrtet firefox at den ikke var kompatibel, og borte varten.
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1146507)
Jeg liker ikke søkeboksen så jeg åpner bare ny fane for å søke på google, og jeg har google.no som startside så det dukker opp med en gang..

Får du ikke en valgmulighet til å legg til en google søkeboks ved innstillingene på firefox?

Hadde jeg fått den valgmuligheten så hadde jeg nok ikke spurt! Hehe.
Jeg vil ikke ha noen alternative løsninger, altså. Jeg vil bare ha en helt vanlig google søkebooks som jeg kan plassere til høyre for adressefeltet, that's all! :o

Kitt 24-06-11 12:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1146510)
Jeg vil bare ha en helt vanlig google søkebooks som jeg kan plassere til høyre for adressefeltet, that's all! :o

Snodige greier!:confused: Min søkeboks er der fortsatt, den!:ja: Pent plassert ved siden av adressefeltet!:)

Så rart at din bare ble borte!:confused:

Photobscura 24-06-11 12:44

Jeg har søkt og søkt, og endelig fant jeg en q&a-side som tok opp problemet, og det er ikke bare jeg som er foranna, gitt. :p Men der fant jeg også en add on som fikser kompabilitetproblemet, så nå har jeg både søkeboksen og ikke minst gmail-ikonet mitt tilbake! :D
Ja, jeg er et vanedyr. :p

Rin 24-06-11 12:48

Hehe, nå oppdaterte jeg også, og fikk samme beskjed om at google-greia var inkompatibel - men jeg brukte den aldri uansett, så jeg er ganske fornøyd med situasjonen. :p

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11.