Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Ketolysekuren (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Starter 1. juni - Blir du med? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=44671)

Bytausa 13-06-11 13:38

Sv: Starter 1.juni - Blir du med?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av bente1 (Innlegg 1137114)
Bytausa: Det jeg gjorde med mine barn da de var små, for å få dem til å like grønnsaker, var å få dem til å smake, de måtte ikke trykke i seg store mengder, men smake i små mengder med jevne mellomrom. I dag spiser de begge to alt som er av grønnsaker! Kanskje en ide for deg også hvis du er litt vanskelig i matveien :)

For jeg tror det er viktig å spise et kosthold man trives med om man skal få til varige endringer. Hvis man bare ser på lavkarbo som en "quik-fix" for å gå ned i vekt og tenker at man skal tilbake til sitt tidligere kosthold igjen, tror jeg man vil oppleve det samme som på alle andre slankekurer: Over tid legger man igjen på seg alt man har tatt av...

Etter noen uker på lavkarbo kan jeg trygt si at jeg aldri skal tilbake på brød og poteter igjen, for dette er så behagelig for magen atte :p Så jeg betrakter ikke dette som noe som helst "quick-fix" eller slankekur.
Men jeg vil jo gjerne gå ned noen kilo, og tenker at det kan da ikke være et kriterie å like disse produktene?
Jeg kjenner godt til metoden din for å få unger til å spise grønnsaker, og jeg har virkelig prøvd- med jevne mellomrom å like alt dette 'gugget' uten å lykkes. I alle sammenhenger ville det jo forenklet tilværelsen betraktelig om jeg likte det.
Når det er sagt, og uten å starte en diskusjon her, så går det greit å ha det i varm mat, da blir smaken kamuflert. Jeg får holde meg til det tror jeg, til jeg evt. finner andre/ flere alternativer ;)

Sanna 1 13-06-11 13:43

Vet dere hva jenter ?
Jeg synes dere er kjempeflinke alle sammen, uansett vektresultat denne uka.:) Alle gjør en god innsats, men resultatet en ønsker seg blir kanskje ikke like strålende for alle. Om en går ned noen gram eller opp noen gram, er ikke så viktig i den store sammenhengen. For neste gang blir kanskje vekten et positivt innslag. Kanskje en også burde tenke på at 0,5 kg nedgang i uka er et medisinsk anbefalt tall. Store og brå vektap er faktisk ikke så gunstig for kroppen. Mye væske forsvinner sammen med litt fett...... Hormonene svinger, huden blir gusten og slapp, mensen kan bli ustabil og i værste fall utebli.....
Det er ikke bare ved sult og hunger det kan skje.

Så motiverte som alle her inne er, er jeg sikker på at vi skal lykkes. :)
Enten vi vil ned 5, 10 eller 30 kg. så tar vi den tiden som trengs. Og så skal vi holde oss der !! :heia:
Juhu.... der begynner en ny kamp !!
:goodluck: til alle sammen.

Pruttilutt 13-06-11 13:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bytausa (Innlegg 1137155)
Etter noen uker på lavkarbo kan jeg trygt si at jeg aldri skal tilbake på brød og poteter igjen, for dette er så behagelig for magen atte :p Så jeg betrakter ikke dette som noe som helst "quick-fix" eller slankekur.
Men jeg vil jo gjerne gå ned noen kilo, og tenker at det kan da ikke være et kriterie å like disse produktene?
Jeg kjenner godt til metoden din for å få unger til å spise grønnsaker, og jeg har virkelig prøvd- med jevne mellomrom å like alt dette 'gugget' uten å lykkes. I alle sammenhenger ville det jo forenklet tilværelsen betraktelig om jeg likte det.
Når det er sagt, og uten å starte en diskusjon her, så går det greit å ha det i varm mat, da blir smaken kamuflert. Jeg får holde meg til det tror jeg, til jeg evt. finner andre/ flere alternativer ;)

Hemmelige fettkilder er bra, og jo mer kamuflert de er jo mindre legger man vekt på at det er ekkelt eller slikt. Jeg setter meg aldri ned å spiser 50 gram smør med skje, men innholdet er det samme når jeg spiser en porsjon med grøt, f.eks.
En porsjon av fløtegrøten jeg lager inneholder :
Energi 553 kCal https://www.diett.no/images/null.gif Protein 2.25 g (5 % ADI) https://www.diett.no/images/null.gif Karbohydrat 2.55 g (2 % ADI) https://www.diett.no/images/null.gif Fett 59.3 g

Appelsinpiken 13-06-11 14:01

Vet dere hva?

Den siste uka så er det flere som har sagt til meg at jeg ser så utrolig bra ut, og prater om at jeg har fått en så fin brunfarge og at huden gløder (litt sånn som folk sier om gravide) og at jeg ser så sunn og frisk ut.
Problemet er bare at jeg er faktisk ikke brun. Litt farge, ja, men ikke noe mer enn andre.

Og det slo meg akkurat; det er ikke fordi jeg har solt meg, det er fordi jeg har kuttet karbohydrater! Hurra!

Bytausa 13-06-11 14:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Appelsinpiken (Innlegg 1137175)
Og det slo meg akkurat; det er ikke fordi jeg har solt meg, det er fordi jeg har kuttet karbohydrater! Hurra!

:heia::heia::heia:

bente1 13-06-11 14:55

Så deilig å få slike hyggelige tilbakemeldinger, Appelsinpiken:D

Jeg føler også at huten har blitt mye bedre med dette kostholdet :)
-Myyye bedre en noen dagkrem og bodylotion jeg noensinne har prøvd:D

MariaB 13-06-11 19:21

Så gøy med sånne tilbakemedlinger, Appelsinpiken!!
Jeg har også merket en bedring i huden :)

Endelig hjemme igjen! OG jeg er i ketose! Det hadde jeg aldri trodd, for på tross av at jeg har vært ganske flink, så har det ikke vært helt ketogen kost.

Regner allikevel ikke med noen voldsom endring i vekta, ettersom jeg har nytt både alkohol og annet lavkarbosnacks ;)

bente1 13-06-11 19:29

Flinke MariaB, godt gjort å klare seg på en slik tur:heia:

Bytausa 13-06-11 19:31

Er det noen av dere som har erfaringer med smakskaffe fra Friele? Sånne små poser med 'Chocolate' eller 'Irish'?
Jeg bruker å slenge oppi litt når jeg trakter kaffe, for smaken sin del. Men nå så jeg på pakken at den inneholder melk.... :(

MariaB 13-06-11 19:36

Har ikke erfaring med den bytausa, men melka er vel ikke det verste? Slike poser har vel ofte mye sukker?
Uansett, hvis du blander en pose i en hel kanne kaffe, kan det jo ikke bli mye pr kopp :)

Bytausa 13-06-11 19:45

Hehe, det er midre enn dèt: en skje pr. kanne :p
Står ingenting om sukker, men for sikkerhetskyld dropper jeg den ei stund. Tenkte å prøve Prutti's cafè latte til kvelds, høres ut til å dekke både søtbehov og småsult :o

Pruttilutt 13-06-11 19:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bytausa (Innlegg 1137359)
Hehe, det er midre enn dèt: en skje pr. kanne :p
Står ingenting om sukker, men for sikkerhetskyld dropper jeg den ei stund. Tenkte å prøve Prutti's cafè latte til kvelds, høres ut til å dekke både søtbehov og småsult :o

Takk for påminnelsen om den! ;) Kjenner sult nå, ikke gjort siden siste rest av remuladesalaten i 12-tiden. Metter godt den!
Nå blir det flautgraut og muligens det blir en liiiiten kaffetår til kvelds. Passer fint i og med at jeg blir søvnig av koffein. :rolleyes:
Har dere hatt en fin dag?

Bra du har holdt deg i ketose hele turen, Maria! Står det jaggu respekt av ;) Sier kjempemasse om instilling og motivasjon, og som dere vet er det viktig for meg :D

MariaB 13-06-11 19:59

hehe, om jeg har vært i ketose hele tiden vites jo ikke, men per i ettermiddag er jeg iallefall det ;)
Ja, jeg er i grunn litt overrasket over min egen viljestyrke, for jeg har bestandig vært den første til å si "nå må vi ikke bli hysteriske, det er tross alt helg osv", men denne gang er det annerledes. Jeg er skikkelig klar for endring altså! :ja:

Pruttilutt 13-06-11 20:08

Når har skal du ta veie-kosedagen din? :rolleyes:

MariaB 13-06-11 20:15

hehe, tenker du på meg? Det blir i morgen. Jeg gikk på vekta da jeg kom hjem i dag, mer for å stålsette meg til i morgen, men vekta var uforandret! :D Og dette var jo en ettermiddagsvekt, og da er jeg gjerne 1 kg tyngre enn på morgenen ;)

Pruttilutt 13-06-11 20:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MariaB (Innlegg 1137382)
hehe, tenker du på meg? Det blir i morgen. Jeg gikk på vekta da jeg kom hjem i dag, mer for å stålsette meg til i morgen, men vekta var uforandret! :D Og dette var jo en ettermiddagsvekt, og da er jeg gjerne 1 kg tyngre enn på morgenen ;)

Kanonbra!:D

MariaB 13-06-11 20:17

Mmmm! Lagde den caffe latten nå, og det var virkelig god altså! Jeg var litt skeptisk da jeg så ingrediensene, men denne var knall for min såre hals :)

Rikkem0r 13-06-11 20:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dollsine (Innlegg 1136863)
STÅLVILJE!!! Imponerende. "Lagre" de gode erfaringene du gjør deg nå så har du noe å "gå på" hvis fristelsen blir større. Og invester i en skritteller slik at du ser hvor mye du faktisk går!
Det var rart; du var kanskje uheldig med akkurat den pakken? Jeg har smørpakken min stående i romtemperatur og opplever ikke bismak. Kan det være for at du ikke er vant med å gomle inn på smør? Mange sliter med det i den første tiden;) vi er jo opplært til å tenke fyfy

Det kan hende det var bare den, men jeg er jo heller ikke vant til å gomle smør altså... Jeg liker veldig godt smeltet smør og smør-smak, det var bare det at det ikke smakte sånn som jeg var innstillt på at det skulle=) tok en pakke smør på grønnsakene til frokost idag da, og det smakte bra:)
Tror ikke vi kan ha skritt-teller her, ikke EX-sikkert vettu.. Sånn var det hvertfall forrige plassen jeg jobbet:rolleyes:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av labaline (Innlegg 1136913)
God morgen :)
Jeg har veiedag og er en happycat, har oppdatert i veietråden vår, men må skryte her også, det endte med -1,5 denne uka, tilsammen -4,5 siden jeg begynte :D

Nå skal jeg lage lapper til frokost, har lyst på noe søtt, så det blir nok litt splenda på dem i stedet for bacon

Ha en nydelig dag alle sammen!

WOW, FLINK:heia: H

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MariaB (Innlegg 1137339)
Endelig hjemme igjen! OG jeg er i ketose! Det hadde jeg aldri trodd, for på tross av at jeg har vært ganske flink, så har det ikke vært helt ketogen kost.

Regner allikevel ikke med noen voldsom endring i vekta, ettersom jeg har nytt både alkohol og annet lavkarbosnacks ;)

Superflink du også!!=)=)
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MariaB (Innlegg 1137382)
hehe, tenker du på meg? Det blir i morgen. Jeg gikk på vekta da jeg kom hjem i dag, mer for å stålsette meg til i morgen, men vekta var uforandret! Og dette var jo en ettermiddagsvekt, og da er jeg gjerne 1 kg tyngre enn på morgenen

Jeg er imponert, gleder meg til å se i veietråden:D

KarboMamma 13-06-11 20:31

Har oppdatert i vekttråden, men MÅ jo bare skryte ørlittegrann her også:o 2 kg ned... TO FORBASKEDE KILO! Endelig er jeg under 70, gurimalla så glad jeg er! Tusen tusen takk til alle som hang seg på rundt 1.juni.. Uten denne gjengen hadde jeg sikkert mistet motivasjonen for lengst. Og en EKSTRA stor takk til besteste Pruttilutt for all hjelp, ukesmeny, oppmuntrende ord og skravlings:D

Ser at dette virket som et "takk for meg og takk for alt" *ler* Det er ikke det altså, jeg ble bare så inniheiteste glad!!

Rikkem0r 13-06-11 20:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MariaB (Innlegg 1137385)
Mmmm! Lagde den caffe latten nå, og det var virkelig god altså! Jeg var litt skeptisk da jeg så ingrediensene, men denne var knall for min såre hals :)

Gleder meg til å komme hjem å få prøvd denne:D

Appelsinpiken 13-06-11 20:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av KarboMamma (Innlegg 1137389)
Har oppdatert i vekttråden, men MÅ jo bare skryte ørlittegrann her også:o 2 kg ned... TO FORBASKEDE KILO! Endelig er jeg under 70, gurimalla så glad jeg er! Tusen tusen takk til alle som hang seg på rundt 1.juni.. Uten denne gjengen hadde jeg sikkert mistet motivasjonen for lengst. Og en EKSTRA stor takk til besteste Pruttilutt for all hjelp, ukesmeny, oppmuntrende ord og skravlings:D

Ser at dette virket som et "takk for meg og takk for alt" *ler* Det er ikke det altså, jeg ble bare så inniheiteste glad!!

Jeg så akkurat innlegget ditt i vekttråden og fortet meg inn hit for å kommentere!

GRATULERER! :):):)

Husker så godt den dagen jeg gikk fra 70-tallet og ned til 69,9 på vekta. Det føles så godt! :)

Appelsinpiken 13-06-11 20:39

Jeg er så skuffa!
I dag er det første gang i mitt liv at jeg FRIVILLIG har lagd meg en kopp med te. Og den drakk jeg helt uten søtning av noe slag, og det oppdager jeg ikke før jeg var ferdig med koppen.

Og så fikk jeg lyst på kaffe (noe jeg aldri drikker, og da bare en kaffe mocca (!!!!) for å kamuflere kaffesmaken best mulig. Satt på traktern, og tenkte jeg skulle piske litt krem og ha oppi. Fløten gikk ut på dato i dag, og hadde ikke blitt åpnet (men hadde blitt fraktet rundt i en kjølebag til og fra hyttetur). Men så hadde den blitt litt rar og klumpete og luktet litt rart. ÅÅÅH, jeg som endelig faktisk hadde LYST på kaffe.

Går det an å drikke kaffe på cafe? Med helmelk?

Og; fungerer diett.no hos dere? Funker ikke i det hele tatt hos meg...

Pruttilutt 13-06-11 20:42

Sitat:

Fy søren! Jeg sitter med gåsehud herfra til januar og tilbake! :D
To kilo er jaggu bra! Tenker kroppen din har kvittet seg med en god del avfallsstoffer, vann og fett. 2 kg på ei uke midt i startfasen er ikke bare vann! Og det har vært meg en sann fornøyelse å hjulpet deg med matplanen, du vet akkurat hvor du finner meg hvis du trenger meg - uansett hva du trenger meg til. :love: SÅ STOLT!!!

MariaB 13-06-11 20:48

Sitat:

:heia: :heia: Så utrolig fantastisk!! Skal si det løsna!! :heia: :heia:

Og Rikkemor; nå må du ikke ha for høye forventninger, du skal se jeg har klart å gå opp til i morgen:p

Rikkem0r 13-06-11 20:59

Sitat:

Denne så jo ikke jeg når jeg posta istad :eek: Så utrolig bra altså!! :heia::heia::heia:

bente1 13-06-11 21:06

Gratulerer, Karbomamma!!! To kilo på en uke :heia: Vær kjempestolt av deg selv!!!

Å, ja det hjelper så masse med all den positive støtten og inspirasjonen her inne, en kjempefin gjeng:):)

Bytausa 13-06-11 21:14

Sitat:

Deler gleden din, du har all grunn til å være stolt :heia:

Har akkurat laget cafè latte for første gang, og yammi! den var god! Kjenner med en gang at den er mektig, så vet ikke om jeg klarer hele koppen engang :D

Og i kveld har jeg skikkelig good feeling for morgendagen (vekta var 67,4 i morrest), for i dag har jeg fått det til tror jeg. Inndelingen min i dag ser slik ut: Fett: 85% Protein: 13% Karb: 2%
I tillegg har jeg vært på do :D

Si fra hvis jeg er ille ute å kjøre her da ;)

Pruttilutt 13-06-11 21:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bytausa (Innlegg 1137430)
Deler gleden din, du har all grunn til å være stolt :heia:

Har akkurat laget cafè latte for første gang, og yammi! den var god! Kjenner med en gang at den er mektig, så vet ikke om jeg klarer hele koppen engang :D

Og i kveld har jeg skikkelig good feeling for morgendagen (vekta var 67,4 i morrest), for i dag har jeg fått det til tror jeg. Inndelingen min i dag ser slik ut: Fett: 85% Protein: 13% Karb: 2%
I tillegg har jeg vært på do :D

Si fra hvis jeg er ille ute å kjøre her da ;)

Du ligger helt perfekt i fordelingen! :blomster:

bente1 13-06-11 21:23

Kjempebra fordeling, Bytausa, grattis!!!:)

Bytausa 13-06-11 21:47

Tusen takk :rodme: godt å vite :)

Prutti: jeg har lagt inn cafè latte'n på diett.no. Mente ikke å kuppe den, men kjenner at denne risikerer å bli med hver dag :sikle: så da måtte den på plass. Den er forøvrig også notert i lavkarbo-oppskriftspermen min ;)

Tham 13-06-11 21:50

Heihei.

Jeg er ei jente på 21 år ifra trondeim. Har alltid vært veldig aktiv, men etter en kneskade da jeg var 17 år, så har kiloene gradvis økt. Mitt endelige vektmål er og gå ned 20 kg, og gleder meg til å se resultater!
Har vært innpå denne tråden og lusket litt før, men har ikke startet for fullt på dietten før nå! Måtte lese endel og gjøre litt research før jeg startet på noe som strider imot alt jeg tidligere har lært.:p
Så nå er boken innkjøpt og lest, og motivasjonen er på topp!

Litt i seneste laget og slenge meg med? :)

Rikkem0r 13-06-11 21:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tham (Innlegg 1137456)
Heihei.

Jeg er ei jente på 21 år ifra trondeim. Har alltid vært veldig aktiv, men etter en kneskade da jeg var 17 år, så har kiloene gradvis økt. Mitt endelige vektmål er og gå ned 20 kg, og gleder meg til å se resultater!
Har vært innpå denne tråden og lusket litt før, men har ikke startet for fullt på dietten før nå! Måtte lese endel og gjøre litt research før jeg startet på noe som strider imot alt jeg tidligere har lært.:p
Så nå er boken innkjøpt og lest, og motivasjonen er på topp!

Litt i seneste laget og slenge meg med? :)

Velkommen, og lykke til :D:D:D

Pruttilutt 13-06-11 21:55

Velkommen i gjengen, Tham! :blomster:

bente1 13-06-11 22:05

Velkommen hit, Tham!:)

Sanna 1 13-06-11 22:13

Dette er dagens "fangst" :

Fett. 181,45 g
Karboh. 12,59 g
Prot. 49,62 g

Nå setter jeg min lit til at Pruttilutt kan fortelle om dette er bra eller ei.
Jeg får jo litt hetta av alt det fettet. Ser for meg ei smørpakke ......:eek:

Pruttilutt 13-06-11 22:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanna 1 (Innlegg 1137497)
Dette er dagens "fangst" :

Fett. 181,45 g
Karboh. 12,59 g
Prot. 49,62 g

Nå setter jeg min lit til at Pruttilutt kan fortelle om dette er bra eller ei.
Jeg får jo litt hetta av alt det fettet. Ser for meg ei smørpakke ......:eek:

Sanna, jeg synes fordelingen din ser utmerket ut! Godt med fett og passelig med karbohydrater. Supert! Hvordan ser prosentfordelingen ut? Antar den ser perfekt ut den også :)

Appelsinpiken 13-06-11 22:27

Prøver igjen, jeg...

Noen som vet om diett.no er nede? Eller om det bare jeg hos meg det ikke fungerer?

Og: kaffe med helmelk på kafe? yay og nay ?

Bytausa 13-06-11 22:30

Diett.no fungerer hos meg :)

Sanna 1 13-06-11 22:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Pruttilutt (Innlegg 1137519)
Sanna, jeg synes fordelingen din ser utmerket ut! Godt med fett og passelig med karbohydrater. Supert! Hvordan ser prosentfordelingen ut? Antar den ser perfekt ut den også :)

Her er det i prosent :
Fett: 87
Protein: 11
Karbo: 3

Jeg føler meg foressten stappmett, nesten litt uvel.
Selv om mengden mat ikke har vært så stor ! :_plystre:

Pruttilutt 13-06-11 22:35

Helmelk=melk=maltose=karbohydrat.

I dag burde jeg hatt smekk på fingrene, altså. Nettopp gått gjennom dagens inntak, og det er ikke noe å skryte av. Varmen slår meg helt ut, bare spist rester av remuladesalaten og halvannen kopp eggemelk...

Energi: 816 (:eek:)
Fett: 83,7 gram - 93%
Protein: 12 gram - 6%
Karboh.: 2,97 gram: 1%

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:24.