![]() |
Sv: Den store håndarbeidstråden!
Synest også at den pingvindrakta var råstilig! :D
|
Pingviner er kule dyr :D
Hvis du bare vil ha pingvinmønster foran på genseren og ikke mønster bak, går det an å strikke ensfarget hele veien rundt, og brodere mønstere på med maskesting etterpå. Jeg gjorde det med et Snowboard-mønster på en genser til junior, og det ble veldig bra. Da slipper du stramming av tråden rundt hele, og det går mye kjappere å strikke selve genseren :) |
Ja her gaar det i julestrikking om dagen. Er ferdig med et skjerf i flettemönster til min datter, og naa skal det bli tre par sokker. Har bestilt garn paa Garnstudio (fabel) og er ferdig med det förste paret. Det ble kjempefint.
|
Sitat:
Takk takk. :p Jeg har aldri strikket akkurat den typen mønster før, bare typ space invaders-luer og sånt. Skal undersøke nærmere når jeg er ferdig med gensern jeg allerede holder på med! |
Jeg tror den haigenseren er strikket frem og tilbake. Da kan man bytte farge sånn som det er gjort på den med å tvinne garnet rundt hverandre når man bytter, det kalles vel Intarsia-strikking på norsk? Her er en liten beskrivelse om hvordan man gjør det: Intarsia-strikking
Det ser ut for meg som noe kan være sydd på med maskesting etterpå - som gjellene og tennene kanskje? Det er nok ikke umulig å lage en sånn genser til en voksen, men det krever nok litt tenking og tegning. Jeg ville funnet et greit mønster til en genser til voksen, og så tegnet av mønsteret til barnegenseren og forstørret det slik at det passet voksengenseren - klønete forklart, men jeg skjønte det :D |
Sitat:
Endte opp med å bestille fra Sparkjøp. Der fører de Cortina garn!:D Og leveringen er ganske kjapp! |
Sitat:
|
Strikka denne genseren øverst i innlegget i Cortina. Liker garnet veldig veldig godt! :) For de som bor i Oslo, så har de det på Bogerud.
|
Ahh, supert! Vi har Bogerud her ute også. Må bare rett over grensen til Slemmestad!:)
Gleder meg masse til å strikke nisser!:D Flotte julepresanger med innhold tilpasset mottaker!;) |
1 Vedlegg
Eg held ikkje akkurat på med dei største handarbeidprosjekta for tida, tida strekk ikkje heilt til. Men etter å ha måtta kjøpt ny mobiltelefon, fordi den gamle gjekk hen og døde etter eit 30cm fall frå eine hylla i sengegavlen ned til den neste, så måtte eg lage ny mobilsokk, fordi den gamle vart for stor for den nye mobilen. Fancy, ikkje sant? ;) Den er for øvrig strikka med heilpatentteknikk, på strømpepinnar, så den vart vridd/snurra. Om ein har litt fantasi kan den likne på ein ispinne med pistasjis og sjokoladetrekk! (Eg hadde ikkje nok brun bomullstråd, så då vart det litt irrgrønt i tillegg.
|
Den var tøff :D
Så du fant ut av det å strikke rundt med patent da :heia: Husker du at vi snakket om det i fjor? Fant en lueoppskrift med patent en dag på Drops, kan finne den igjen hvis du er interessert :) Jeg er sørgelig lite strikkemotivert for tida, kunne godt strikket, men orker ikke tenke på å skaffe garn og sette i gang med noe :o Vet jeg skal strikke en hals til lillesøstra mi i julegave (når jeg kan få tak i garn), men utover det blir det nok ikke noen strikkejulegaver fra meg i år. Får heller begynne å tenke på babysett til den nye niesen min som kommer i slutten av januar, Nøstebarnboka ligger og venter på meg på biblioteket :) |
Det går heilt fint å strikke med den teknikken på rundpinne, men resultatet blir annleis enn vanleg fram og tilbake patent, altså vridd i staden. Ganske stilig eigentleg. Baksida får eit anna mønster. Ja, vil gjerne ha oppskrift! :blomster:
|
Denne holder jeg på med om dagen, julegave til min lille niese på 1 år i hvitt og rosa :)
|
Sitat:
Sitat:
|
Finnes det noen alternativ/lur måte å felle av på hvor det blir mer elastisk? Har nettopp lært meg å strikke raglan fra halslinninga, og synes det var genialt, men litt kjedelig at det blir såpass stramt nederst ... (Ikke veldig stramt, men stramt nok).
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
http://www.youtube.com/watch?v=tYMFEYvCBRE |
Jeg fant denne som påstår å bli elastisk :)
|
Ah, takk for tips, begge to! Skal sjekkes ut!. :)
|
Sitat:
http://todamer.wordpress.com/2010/03...-har-det-godt/ |
Sitat:
Jeny's surprisingly stretchy bind off Den er enkel og blir pen. Hvis noen vil ha den oversatt så kan jeg sikkert forklare med norske strikkeuttrykk :) |
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
Er snart ferdig med lua og skjegget til svigersønnen. Da er jeg i mål med alle julegavene i år. Mest fornøyd blei jeg med juletreteppet til oss sjøl.PS det er reinsdyr med horn, sjøl om det ikke ligner.PS http://home.no/eccostrikking/Bilder/juletrteppe.jpg |
DET var kult juletreteppe! *misunnelig*
|
Å supert!
Men en dævel å fjerne barnåler fra? |
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg har lyst til å lære meg å hekle. Er det noen som har en meget enkel hekleoppskrift å dele som kan være et fint førsteprosjekt?
|
Sitat:
Sitat:
|
Jepp! Bestemorruter er et perfekt sted å begynne!
|
Sitat:
Sitat:
Men angående heklepinner - Skal jeg bruke pinnestørrelse som er oppgitt på de ulike garntypen eller går man opp eller ned pinnestørrelser når man hekler i forhold til når man strikker? |
Sitat:
|
Bestemorruter er overraskende enkelt! Da jeg lærte meg å hekle var det dét jeg begynte med.
Jeg bruker alltid tjukkere heklepinne enn anbefalt, for jeg hekler temmelig stramt. På garn hvor man skal bruke strikkepinne 3,5, bruker jeg heklepinne 5, f.eks. |
Prøvde å lære meg hekling i går, men jeg ga opp til slutt :o
|
Sitat:
|
Sitat:
|
For øyeblikket holder jeg på med det fjerde settet av disse: http://www.garnstudio.com/lang/no/vi...id=739&lang=no
Som vanlig gjort litt forandring på mønsteret, så nå er snart venninnegaver i boks :D |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:01. |