![]() |
Sv: FASE 1: Motivasjon, råd, hjelp og trøst
Sitat:
Og så oppretter du den under journaldelen på forumet, hvis du legger den feil kan jeg flytte den. I første innlegget introdusere du deg selv og etterpå så legger du inn nye ting, som hva du har spist, osv alt etter hva du føler for å dele med oss andre, folk kommentere akkurat slik som i denne tråden etterhvert som de oppdager den :) |
Sitat:
Har vært dårlig to ganger og da snakker vi dundrende hodepine i minst to dager og svettetokter på natta. Men denne gangen merket jeg knapt at jeg gikk inn i ketose. Du merker det på ånden som du skriver og gjerne hodepine, men noen er helt uten "bivirkninger" :) |
Her finner dere en brukerveiledning for å lage ticker :)
|
Sitat:
gleeeeder meg til pasta og pannekaker og soyanøtter kommer.... |
Dagens omelett-tips. Kanksje dette er gammelt nytt.. men men.
Har akkurat laget omelett til lunsj i morgen. Som flere andre her, syns jeg ikke akkurat omeletten er noe å rope hurra for. prøvde en ny vri nå. For det første laget jeg omeletten bare på skummetmelk. Ikke vann. Så krydret jeg med en god slant piffi allkrydder, og en enda større slant pizzakrydder. Konsistensen ble en helt annen av det. Omelettkonsistens faktisk. Jeg surret en bitteliten løk til den var mør. Hev oppi en halv kuttet tomat. helte omeletblandingen over og lot det stå under lokk til omeletten var stivnet. Det luktet pizza. Og det smakte pizza også. |
Sitat:
|
Endelig ser det ut til at det begynner å løsne litt her igjen, etter over en ukes stillstand pga. at jeg spiste Valentinesmiddag med mannen min.... Som vanlig medfører en slik utskjeielse at man må smake på litt annet godt også, men heldigvis hadde jeg svært lite glede av det, så nå er det håp om at jeg kan holde meg i skinnet en stund. Det er så rart det der om at man omatt og omatt må ha påminnelser om at det IKKE ER VERDT DET!!!! Det var dagens leksjon....
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg savner forresten at dere forteller hva dere har gått ned (...eller er det opp). Jeg tok en kikk på hjemmevekten i helgen, men oppdaterer bare tickeren når jeg har vært på klinikken og veid meg.
*eller har jeg bare klart å overse de innleggene?* |
Sitat:
|
Sitat:
Disse kg var vekk første uka og jeg skal oppdatere på lørdag, da har jeg veiedag :) |
Sitat:
Siden jeg begynte igjen den 18.januar i år har jeg gått ned 6,5 kg. Rask hoderegning viser at det er 5 uker og 2 dager siden, så det er jeg fornøyd med. Totalt sett har jeg nå gått ned 21,3 kg. Har jo hatt lang surreperiode med opp og ned siden jeg gikk ned 20 kg i fjor, så det er først nå jeg begynner på den virkelige, NYE vektnedgangen! En veldig lettelse for meg å omsider komme dit, for de første 5 kiloene ned i år var jo ikke "ordentlige", om dere skjønner hva jeg mener:p Nå skal jeg altså prøve å gå ned de neste 15 kiloene jeg skal av. Vet av erfaring at det vel tar litt lenger tid enn jeg tror.....Men er godt motivert igjen nå som jeg har nådd en vekt jeg ikke har hatt på 14 år:D Neste delmål er å komme under 30 i BMI. Håper jeg greier det til påske. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Hva er forskjellen med ED og ketolyse egentlig??
Har bare holdt på med sånn tulle slanking før så er ikke så godt kjent med alt dette:p |
Sitat:
Ketose oppnår man ved å ligge lavt på karbs eller lavt på kcal (med redusert antall karbs naturligvis) Ketolyse består av ren, naturlig mat med mye fett, det skal man ikke ha på ED, der skal man jo strengt tatt ikke inne mat i det hele tatt :lol: Men raskt vekttap gjenkjenner begge diettene :) |
Sitat:
Dette kan nok fungirl bedre, men kort sagt så skal man på ketolyse spise mindre karbohydrater enn på ED og mye fett. På ED spiser man litt mer karbohydrater og lite fett. Virkningen er forsåvidt den samme, man kommer i ketose, hvor man forbrenner fettlagrene i kroppen. |
He,he, ja der hadde du svart allerede, fungirl, Bra:) Jeg prøvde en kort stund på ketolyse, men holdt ikke ut så lenge at jeg kom forbi stadiet hvor man blir dårlig av alt fettet. Du har jo bevist til fulle at man går ned i vekt på ketolyse (30 kg, WOW), men for min del vet jeg hva slags mat jeg greier å leve med i det lange løp, og der må litt rugsprø og frukt ha plass:D Derfor passer nok denne dietten bedre for meg. Dessuten kan man jo også gå opp i vekt på ketolyse som du har erfart.
|
Da skjønner jeg :D takk takk..
Men godt jeg gikk til lege for å sjekke ut ED egentlig, siden de sjekket opp vitaminer og alt sånt. Jeg fikk beskjed om at jeg hadde multivitamin mangel, hehe. Og det laveste nivået av vitamin D han hadde sett, og insulin resistanse da.. Får håpe det hjelper nå :D |
Sitat:
Ketolyse er ikke noe jeg selv villle ha ønsket å leve på resten av livet. Men tilnærmet ketolyse skal gå helt fint. Jeg ønsker også noen wasa fiber og en frukt i ny og ned så jeg tenker a la fedon blir tingen for meg. At jeg gikk opp på ketolyse skyldes nok at jeg hadde endel pauser innimellom grunnet brylluper, ferier osv og hadde jeg gitt det litt mer tid så kanskje det hadde løsnet igjen, gikk ikke opp alle kg på ketolyse altså, ble vel mest i ferien, men når det fortsatte etter oppstart på ketolyse og varte igrunn en stund fikk jeg panikk :) Jeg er dermed måteholden over hva jeg kan forvente av ED, men med tanke på hvor lite vi faktisk inntar og at jeg trener endel så BØR dette vise resultater :) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Fungirl: WOW, ja :D 30 kg. Nettopp det som jeg skal gå ned, godt å høre at andre har klart det før meg. |
Sitat:
Men er pr i dag 16.5 mindre enn når jeg startet, men uten tvil med en fastere kropp :) Jeg har ca 50 kg til som skal bort :( |
Idag har vi invitert mine foreldre på restaurant i lokal miljøet. De har supergod hjemmelagd mat der, så det er litt kjipt at jeg ikke kan spise det. Men det jeg ville fortelle var at: da vi ringte igår for å booke bord, så spurte vi om de kunne bare servere meg grønnsaker, enten rå, stekt eller what ever.
:D Det kunne de....så idag tar jeg med meg en pannekake som jeg stekte igår. Blir nesten litt rørt over at de er så serviceminded. For ofte er restauranter sære på dette. Så fortvil ikke når dere blir invitert ut, men prøv å finn løsningene. |
Sitat:
50kg er bare et tall, som sakte og sikkert blir mindre og mindre. Jeg tror at jeg må innse at dette er et flerårig prosjekt, fra starten av. Og ikke noe som jeg er ferdig med om 7 mnd.... |
Sitat:
|
Sitat:
Problemet mitt er at når jeg gikk opp så mye igjen så ble hele tidsplanen forskjøvet, altså tar det enda lengre tid før jeg er ferdigslanket og det irriterer meg. Er garantert ikke ferdig i år, men håper at jeg kommer under 100 om ikke så lenge, da skal jeg juble :) |
Sitat:
Angrer på at ikke jeg har fått tatt noen bilder før jeg startet, men skal lete å se om jeg finner noen bilder fra sommerferien ifjor. Skal be mannen ta noen bilder nå til helgen, da har jeg holdt på i 30 dager. Kikket gjennom en Før-og-etter-bilde-innlegg ett annet sted her på forumet, og det var utrolig flott forskjell på alle bildene. Ble rent misunnelig på de alle :D |
Sitat:
Jeg ser stor forskjell på meg selv, og ett bilde jeg har hvor jeg er så smellfeit at man knapt vet om man ser på ett mennekse eller en hval liksom. Men jeg vil se større forskjell :D Kjekt med bilder, iallefall etterbildene :lol: |
Er dere på vekten hver uke? Hvor mye forventer/håper dere å gå ned i uken da? Jeg fikk jo en pangstart med over 2kg ned første uken, og jeg kjenner jeg stresser litt for at tempoet skal sakke veldig på. jeg har jo et ønske om at minst 10kg er borte innen 19.mars. Jeg hadde 7kg igjen til det da jeg startet på ED for halvannen uke siden... Men kan vel ikke forvente 2kg nedgang ukentlig? Eller?
|
Sitat:
Jeg vet ikke hvor mye jeg kan forvente å gå ned , men sist gikk jeg ned 1-1,5 kg i uken. Mener legen min sa at det var vanlig å gå ned 1,5 -2 kg i uken i begynnelsen. |
Sitat:
Bare noen erfaringer jeg har gjort meg;) |
Sitat:
|
Jeg har veid meg av og til på kvelden i det siste, men det er bare for å se om jeg har klart å komme under 85 kg. Forløpig har det ikke slått til :D
|
Nå ble jeg veldig inspirert av at dere veier dere hver dag, så jeg veide meg i dag. Jeg har gått ned 1 kg, jippi... Sikkert bare vann men en kilo er en kilo, hehe:D
|
Jeg har i all min ketolysetid hatt veiedager på lørdager og har kun tatt frem vekten da, funka helt fint utenom en periode der jeg ble litt småmanisk og veide meg hele tiden.
Det kutta jeg fort ut for å si det sånn. Men det ser jammen meg ut som at jeg har havnet på vektvogna igjen, forrige uke gikk jo knallbra med 4 kg ned, men før noen begynner å juble så er dette vannkg som kom på igjen før ED start. Målet og ønsket mitt er 10 kg (6 kg igjen) til 19.mars også, dvs at jeg har 3 uker + 2 dager å klare dette på. Og det går ikke! Jeg har vært på vekta hele uken og opptil ørten ganger for dag, dette fordi jeg synes det er artig å se variasjonene i løpet av en dag og ikke fordi jeg tror jeg går ned rett etter middag ;) Men tallene denne uka har ikke vært noe å rope hurra for så jeg harbestemt meg for at når jeg kommer hjem fra jobb i dag så skal vekta setter på sin vante gjemmeplass for deretter å bli tatt frem NESTE lørdag :) Så får vi se hva tiden vil bringe, jeg mener jo at man bør kunne gå ned endel på ED i begynnelsen om man har litt å ta av da man knapt får i seg noe kcal, fett eller karbs i løpet av en dag. Mulig jeg får i meg for lite rett og slett så skal bli enda flinkere fremover til å få i meg alle 5 måltid og få inn enda mere grønt i kosten :) |
Ikke mist motet, fungirl, jeg synes dette er en "hoppekur":D, jeg går alltid ned i rykk og napp på denne dietten...Det kan være slik at man er superflink i lange tider uten at NOE skjer, for så plutselig å hoppe ned 1-2 kg. Anyway, det er sikkert lurt å legge vekk vekta så man ikke blir hel manisk, har tendenser selv......
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:01. |